Piloti celebri din Romania: Laurentiu Borbely care alerga cu BMW (1921-2008)
- Campion absolut in 1975 la raliuri cu BMW 2002 Ti
- Fiul sau continua traditia in motorsport si concureaza cu aceeasi masina
- Laurentiu Borbely a facut o pauza de motorsport de circa 6 ani
Continuam seria noastra de articole dedicate pilotilor romani cu un nume de rezonanta al anilor 60-70, dar de care nu foarte multa lume stie in zilele noastre. Insa acesta este scopul 4Tuning: sa ii informam pe tinerii din ziua de azi despre valorile trecutului nostru. Laurentiu Borbely a fost un campion la motociclism si automobilism caruia astazi ii aducem un omagiu.
Laurentiu Borbely (Nascut 14 septembrie 1926 - Decedat 12 mai 2008) a fost un pilot clujean care a concurat vreme de 3 decenii in sporturile cu motor de pe teritoriul tarii noastre. A fost campion national absolut la raliuri in anul 1975 si a reusit sa castige o multime de premii si campionate pe grupe in motorsportul cu automobile si motociclete. Interesant este faptul ca Laurentiu Borbely este printre putinii piloti romani care a concurat la bordul unui automobil marca BMW, model 2002 Ti.
Descrierea facuta de Dumitru Lazar in Almanahul Auto 1988
Il stiam retras de pe circuite inca de acum cativa ani. Dar, iata, in aceasta vara, l-am vazut din nou aliniindu-se la startul curselor de pe Gutai si de la Baia Mare. S-a comportat excelent, marcandu-se printre animatorii intrecerilor respective, si pierzand la mustata locul al treilea pe podium. Il urmaream cum isi struneste caii putere de sub capota BMW-ului sau si ma gandeam ca, intr-adevar, nu a pierdut nimic din talentul si din entuziasmul de odinioara... Dupa cursa, i-am spus: "Nu te-am vazut de mult, cred ca de vreo cinci-sase ani. Ce mai faci?" Cu figura sa mereu senina si cu vorba aceea taraganata, cunoscuta de toti cei care i-au stat in preajma, mi-a raspuns: "Fac bine, multumesc de intrebare. De vreun an sunt pensionar. Acum am timp mai mult la dispozitie si m-am gandit ca n-ar fi rau sa ma apuc din nou de curse. Mai ales ca dragostea pentru aceasta activitate nu m-a parasit si ca ma simt inca in forma".
Deci este vorba de o dragoste. De o dragoste statornica, pe care el, pilotul de curse Laurentiu Borbely, din Cluj-Napoca, o poarta in suflet de peste trei decenii si jumatate. "Prin 1952, marturiseste el, m-am apucat de motociclism, dupa ce, mai inainte, trecusem prin box si prin fotbal. Debutul meu in cursele de performanta a avut loc la Brasov, la ghidonul unei motociclete Rudge de o jumatate de litru. Era o masina excelenta pe care alergasera, inaintea mea, aviatorul Bizu Cantacuzino si motociclistul Nae Niculici. Nu mai stiu ce loc am ocupat atunci, la acel concurs. Stiu insa ca intrecerea mi-a placut mult si m-a determinat sa incerc si alta data. Am incercat, deci, din nou, si n-am mai parasit motociclismul decat prin 1970, dupa ce ma apucasem si de automobilism..."
Discutia noastra s-a desfasurat seara, intr-o camera a hotelului Carpati din Baia Mare. Geamul era deschis, dinspre munti venea un aer proaspat si in apropiere auzeam apele Sasarului rostogolindu-se peste pietre. Dupa un scurt ragaz, a continuat sa-mi spuna: "Aici, in Maramures, am concurat de nenumarate ori si cu motociclete, si cu automobilul. Cred ca prima mea victorie la motociclism, obtinuta pe circuitul de aici, a fost aceea din primavara lui 1964. Am invins la clasa 125cmc cu o motocicleta de serie, pregatita de mine. Toate motocicletele si toate automobilele cu care am alergat au fost pregatite de mine. Mi-a placut si imi place pilotajul, dar si mai mult mi-a placut si imi place mecanica. De altfel, asta imi este si profesia, din asta mi-am castigat existenta. Am invatat, mai intai, meseria de mecanic de intretinere intr-o fabrica de ciorapi. Pe urma, m-au atras masinile, fiind rand pe rand sofer de autobuz si de camion, mecanic auto, instructor la scolile de soferi profesionisti, maistru instructor la liceul de transporturi din orasul meu. De aici, de la acest liceu, am iesit la pensie"...
L-am intrebat despre partenerii de intrecere din cursele de motociclism si a inceput sa-mi insire nume cu rezonanta in acest sport: Nicolae Buescu, Georgiu Mormocea, Gheorghe Ionuta, Mihai Pop, Traian Macarie, Grigore Bereny, Stefan Iancovici, Werner Hirschvogel. Cu ultimii trei s-a intalnit peste ani, in cursele de automobilism. Isi aminteste de primul concurs cu masina. Evident ca-si aminteste. Era prin 1968, tot aici, in Maramures, la Raliul de Nord-Vest. A concurat cu un Renault 10 Major si a castigat primul loc. Peste doi ani, cu aceeasi masina, avea sa obtina o alta victorie draga inimii lui: primul loc la clasa a III-a in Raliul Sibiului. A concurat ani in sir si la circuit, si la coasta, si la raliuri, ocupand locuri fruntase, castigand, devenind campion. Anul lui de varf poate fi considerat 1975, cand a devenit campion absolut de raliuri. A fost, la inceput, concurent pe cont propriu, ca dupa aceea sa alerge sub culorile Clujului, ale lui CSU-Brasov si ale Politehnicii Timisoara. Impreuna cu echipa clujeana si cu cea din Brasov a devenit de vreo cinci ori campion national general sau pe clase. In palmaresul lui mai figureaza un record al Feleacului (3:19 pe distanta de 7.2 kilometri) cu un Ford Mustang, fiind, pana la ora actuala (1988), cel mai rapid pilot roman pe traseul respectiv.
Am vorbit si despre familie. "Am trei copii, a zis el la un moment dat. Fetita cea mare, Judith, are 17 ani si este eleva la liceu. E cuminte, invata bine, dar nu se omoara dupa sport. In schimb, asta care-i aici de fata, Zoltan, 15 ani, elev la liceul de transporturi din Cluj-Napoca, merge cu mine la aproape toate cursele. Este pilot de karting si participa la campionatele nationale, la clasa 50 cmc. S-a initiat in acest sport in cadrul curselor rezervate pionierilor si acum este legitimat la LIA-Timis. Este elevul bunului meu prieten, pilotul si antrenorul Doru Taranu. In sfarsit, mezina familiei, Andreea, de 12 ani, eleva la liceul de stiinte naturale, face gimnastica ritmica..."
Asadar, unde tatal este sportiv, copiii nu pot fi altfel. Dar mama ce zice? "Sotia mea, raspunde Laurentiu Borbely, este intru totul de partea noastra. Ea ne sprijina si ne incurajeaza, fiind convinsa de influenta buna pe care sportul poate s-o aiba asupra copiilor, a tineretului... Iata, Zoltan a inceput sa lucreze cu mine in garaj, initiindu-se inca de pe acum in domeniul mecanicii. Acest lucru ii prinde foarte bine atat in activitatea de pilot de karting, cat si in activitatea scolara, in calitatea lui de elev la liceul de transporturi".
Se facuse tarziu, aproape de miezul noptii, cand Laurentiu Borbely si-a luat baiatul si a plecat la culcare. Dupa despartire, ma gandeam la acel proverb care spune ca "Valoarea nu asteapta intotdeauna numarul anilor". Cu alte cuvinte, ca nu trebuie neaparat sa ai 30 sau 40 de ani ca sa dai rezultate deosebite intr-un domeniu oarecare. Dar, care - ma gandeam tot atunci - nu poate fi valabila si varianta contrarie, neprinsa in niciun proverb, potrivit careia apropierea batranetii nu anuleaza iremediabil si in toate cazurile exprimarea valorii? Da, sunt convins ca si aceasta varianta poate fi luata in consideratie. Iar cel care mi-a permis sa-mi intaresc si mai mult aceasta convingere este Laurentiu Borbely.
Palmares bogat in motorsport - motociclism, coasta, raliuri, circuit si Formula Easter
Laurentiu Borbely a participat la cursele de motociclete inca din 1963 si la cele de automobile din 1968, ultima lui cursa avand loc la Baia Mare, cand dansul avea 73 de ani, fiind totodata cel mai varstnic pilot roman care a luat startul in curse oficiale. Este recunoscut ca unul din campionii nationali absoluti la raliuri, in anul 1975, cand a reusit titlul alaturi de copilotul sau Adalbert Boldizsar.
Palmares motociclism
1963 - Locul 1, categoria 125 cmc, viteza pe circuit, faza regionala
1963 - Locul 1, categoria 125 cmc, viteza pe circuit Cupa celor 10 orase, Hunedoara
1963 - Locul 1, categoria 125 cmc, viteza pe circuit Resita
1964 - Locul 1, categoria 125 cmc, viteza pe circuit Baia Mare
1965 - Locul 1, categoria 125 cmc, viteza pe circuit Cupa orasului Cluj
1966 - Locul 1, categoria 125 cmc, viteza pe circuit Cluj
1966 - Locul 1, categoria 250 cmc, viteza pe circuit Baia Mare
1966 - Locul 1, categoria 125 cmc, Cupa Metalurgistului
1966 - Locul 1, categoria nelimitat, viteza pe circuit Targu Mures
1967 - Locul 1, categoria 125 cmc, viteza pe circuit Cluj
1968 - Locul 1, categoria 125 cmc, Cupa Unirii
1968 - Locul 1, categoria 250 cmc, Cupa Nedelcu-AS Constructorul
1968 - Locul 1, categoria 125 cmc si 250 cmc, Cupa Municipiului Brasov
1969 - Locul 1, categoria 250 cmc, campionat republican Satu Mare
Palmares automobilism
1969 - Locul 2, clasa 3, viteza in coasta Paraul Rece
1969 - Locul 1, clasa generala, Raliul Recoltei
1970 - Locul 3 general si locul 2 in grupa, viteza in coasta Mateias-Arges
1972 - Locul 1, clasa peste 1100 cmc, viteza in coasta Medias
1972 - Locul 1 general, Raliul Castanilor
1973 - Locul 2, Raliul Portilor de Fier
1973 - Locul 3 general, Concurs International Feleac
1973 - Locul 1, viteza in coasta Gutai-Maramures
1975 - Locul 1 general, Raliul Castanilor
1975 - Locul 1 general Raliul Iasiului
1975 - Campion national absolut de raliuri
1979 - Locul 1 general, viteza pe circuit Oradea
1980 - Locul 3 general, viteza in coasta Paraul Rece
1981 - Locul 1 general si in grupa, viteza in coasta Baisoara-Cluj
1990 - Locul 8 general grupa E
1992 - Locul 2 general grupa E
1993 - Locul 6 Grupa H BMW 2002 Ti
1992 - Vicecampion la clasa H9, locul 3 clasa H7
1997 - Locul 7 clasa H4, Campion cu echipa AUTOTEHNICA BASTOS Bucuresti
1998 - Locul 7 la grupa H4
Masina lui Laurentiu Borbely, BMW 2002 Ti
Pilotul Valentin Nemtanu isi aminteste: "BMW-ul cu care a participat fiul lui Laurentiu la coasta acum arata ca pe vremuri. Imi amintesc de acum circa 20 de ani, cand se discuta ca "in garaj la Borbely se intra cu papuci, ca la muzeu, iar sculele si cateva piese sunt ordonate si parca neumblate de mana de om". Personal imi amintesc ca dl Borbely statea langa masina in parc si gonea copii, sa nu puna mana pe masina, sa nu se atinga de ea, iar de curatenia din interior sau din motor (intrucat am facut multe revizii tehnice la coaste) era iesita din comun!
Elisabeta Borbely (pentru StirideCluj.ro): "Masina a fost adusa in 1968 in Cluj. A concurat intai sotul meu cu fostul proprietar si dupa aceea el a mai facut niste modificari pe masina. Initial a fost un motor de 1.600 de cm si acum este un motor de 2.000 pregatit de sotul meu. Foarte multe lucruri a facut manual, capota este din fibra de sticla, capota din spate la fel si cum a evoluat tehnica a tinut pasul si a facut tamburul cu aerisire si alte dotari. Acasa a pilit totul cu mana. A lucrat foarte, foarte mult pe masina".
BMW-ul de concurs din 1968 a stat 7 ani nemiscat si in 2011 fiul fostului pilot de raliuri l-a reconditionat. "A dus-o la vopsit si a refacut-o din bucati. Am pus inapoi motorul si cutia de viteze. Acum, fiul meu participa cu masina la concursurile de viteza in coasta si chiar daca autoturismul are o varsta venerabila merge bine. Pentru noi valoreaza enorm, munca unui om care a lucrat toata viata pe masina", povesteste Elisabeta.
Laurentiu Bolbely a pilotat BMW-ul 2002 Ti timp de 20 de ani si in 1975 a devenit campion national de raliu. "A participat si la viteza in coasta si la circuit si a obtinut rezultate foarte bune, locul 1, locul 2 sau locul 3. Sotul meu a fost devotat sportului", spune Borbely Elisabeta.
BMW-ul 2002 TI a fost "tunat" special de preparatorul bavarez Schinitzer. "Am reconstruit-o si in memoria tatalui meu care participa la raliuri. Mai sunt si alte BMW-uri ca si caroserie in CNVC, dar este unicat prin modul in care a fost modificata. Acum valoreaza intre 40.000 si 50.000 de euro. Are 210 cai, patru cilindri si cu patru carburatoare duble de 45 invarte cam 10.400 de ture", spune si Lorincz Borbely, actualmente pilot in campionatul de viteza in coasta, categoria masini de epoca.
"Pana acum am facut doua teste inainte de raliu. Alerg in campionatul national de viteza in coasta, am fost la Campulung si la Straja, unde am luat locul 2. Deci masina este pregatita si concuram in memoria tatalui meu", povesteste tanarul pilot.
- Vw golf 7 facelift 1.4 tsi 150 cp (distributie curea) rulaj... 13500 € Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 €
- Bmw 118 n47 2008 4500 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 €
- Nissan qashqai 1,2 benzina turbo 2017 11750 € Mercedes a 160 a160cdi 2010 2900 € Kia sportage 1.6 crdi active smartdrive 2012 498 €
- Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 €
- Skoda yeti 2.0 tdi 2010 6890 € Set 4 anvelope vara 17 inch michelin primacy hp 225/50 r17 750 Lei Nissan leaf tekna special 2019 21150 €
- Vw golf 2.0 tdi 2017 10500 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei
- Ford s-max 2.0 2011 6200 € Bmw 520 diesel 2009 8200 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 €
- Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 €
- Audi q5 quatro 2017 23800 € Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 € Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 €
- Vw touran diesel 2011 5790 € Kia carens euro 5b 2015 7950 € Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 €
- Piese auto pentru volkswagen passat b6 2.0tdi bmp cutie dsg... Vw passat gmo 2017 11900 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 €
- Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 €