Povestea celui mai frumos esec din istorie: fascinantul BMW Seria 8

- Cel mai puternic model era 850CSi cu 380 cp
- A existat un singur prototip numit M8
- Pretul pentru un 840Ci era de 70.000 de marci in 1994
Indiferent daca iti place sau nu marca BMW, indiferent daca esti pro sau contra celor care conduc asa ceva, indiferent ca tu conduci un Logan, un Hyundai sau un Ursulet, in adancul sufletului tau zace o pasiune ascunsa pentru BMW Seria 8. Poate cea mai frumoasa masina produsa de bavarezi, poate cea mai scumpa si complicata, dar cu siguranta cea mai interesanta. Este una din acele masini rare la care visam in copilarie si care a ramas in istorie drept cel mai frumos proiect esuat al marcii germane.
- Iti plac masinile BMW?
- Nu, ca in Romania sunt conduse in mare parte de cocalari si manelisti. Si nu vreau sa ma asociez cu ei.
- Dar despre BMW 850i ce parere ai?
- Aaaaaa, da! Aia da masina, m-as vedea conducand asa ceva zi de zi!
Cam asta este imaginea GT-ului bavarez, adica BMW Seria 8. Probabil singura masina moderna care le pune capac si celor mai "hateri" dusmani ai marcii mult-controversate la noi in tara, din cauza unor specimene care nu merita sa conduca modelele marcii. De fapt, modelul acesta al anilor '90 este cel mai nonconformist BMW, si datorita acestui lucru este preferat atat de pasionatii marcii, cat si de acei numerosi hulitori ai brandului cu imagine stirbita in Romania.
BMW Seria 8 E31 - Proiectul de 1 miliard de Euro
Compania BMW a investit incepand cu anul 1984 nu mai putin de 1.5 miliarde de marci, echivalentul a peste 1 miliard de Euro in zilele noastre, pentru dezvoltarea acestui model. Investitia colosala, mai mare decat a oricarui alt model BMW pana la acea vreme, a inceput sa prinda contur in 1986, cand designul final a fost apropat, iar lansarea publica a masinii s-a facut doi ani mai tarziu, in 1989, la Salonul Auto de la Frankfurt.
Chiar daca in anul lansarii Seriei 8 a incetat productia modelului E24, adica BMW Seria 6 din prima generatie, noul Grand Tourer nu era urmasul acestuia. Noul BMW Seria 8 era o masina mai spatioasa, mai performanta, mai luxoasa, mult mai plina cu tehnologie si mai scumpa decat Seria 6. De unde si uriasa suma investita in dezvoltare, inginerii dorind sa realizeze ceva ce nu se mai vazuse pana la acea vreme pe piata.
Insa investitia si-a spus cuvantul. BMW Seria 8 a fost primul automobil de serie creat in totalitate cu programe de tip CAD (Computer Aided Design), de la designul caroseriei, pana la piesele mecanice si cele de interior. In plus, inca de la primele schite si machete realizate din 1986 pana in 1989, BMW a utilizat intensiv testele aerodinamice in tunel. Asa a reusit sa produca un automobil cu un coeficient aerodinamic de 0.29, mult mai bun decat cel al vehicului E24 model M6 635CSi care avea numai 0.39 in pofida elementelor aerodinamice exterioare. Cu alte cuvinte, uriasa suma de 1.5 miliarde de marci nu a fost cheltuita in zadar...
Prima masina din lume dotata cu electronica CAN bus
Lansat cu doar doi ani inainte, protocolul CAN bus dezvoltat de Bosch permitea functionarea unui intreg sistem electronic format din controloare, CIP-uri si sisteme secundare fara sa fie necesar un computer-gazda. Nu prea ne pricepem la detalii, dar cert este ca in 1989, aceasta tehnologie era noutatea suprema, era cel mai tare sistem de managerizare a electronicii auto. Nu degeaba, de atunci si pana acum, toate automobilele au ajuns sa fie dotate cu asa ceva. Acest sistem care a fost montat pentru prima oara la nivel mondial pe BMW Seria 8 ii permite unui autoturism sa aiba o multime de sisteme la bord care sa comunice intre ele (senzori, unitati ABS, ESP, lumini, frana, etc.)
Premiera in domeniul performantei - directie AHK si suspensie multi-link
In afara de faptul ca Seria 8 a inceput utilizarea unui sistem complex dar eficient de comunicare electronica, investitia uriasa in dezvoltarea acestui model s-a mai regasit si in alte aspecte. Alaturi de roadsterul BMW Z1, Seria 8 a fost una din primele automobile de serie cu suspensie independenta de tip multi-link inclusiv pe puntea spate. Adica o suspensie cu mai multe brate laterale si longitudinale care confera o stabilitate imbunatatita si o aderenta perfecta a rotii cu suprafata carosabilului. O suspensie costisitoare, care si in zilele noastre este intalnita pe automobile mai performante, cu multe piese in miscare, dar foarte eficienta.
Daca suspensie multi-link era standard pe orice varianta de BMW Seria 8, inginerii au pastrat ce aveau mai bun in materie de directie si franare pentru varianta de varf numita 850 CSi, cea cu motorizare de 380 cp. E vorba de sistemul de directie numit AHK - Aktive Hinterachs-Kinematik, sau Active rear axle Kinematics. Un sistem care facea ca toate cele 4 roti sa contribuie la directie atunci cand era invartit volanul. Schita de mai jos exemplifica exact ce facea acest sistem in functie de viteza, astfel incat masina sa raspunda la comenzi cat mai precis.
Pe langa suspensia multi-link si directia pe toate cele 4 roti, variantele mai scumpe de BMW E31 se mai bucurau si de frane performante. De exemplu, varianta 850 CSi avea discuri de frana ventilate pe fata, construite din doua bucati, pentru o racire mai buna. Adica un disc nu era o simpla bucata de otel ci suprafata de frictiune era fixata de butucul rotii prin intermediul unei prinderi nituite, lasand astfel mai mult spatiu pentru circularea aerului.
4 motorizari si 3 cutii de viteze la dispozitia clientilor
Intre 1989 si 1993, BMW a produs Seria 8 dotata numai cu motorul V12 de 296 cp, masina care primise denumirea 850i. La aceasta motorizare erau disponibile doar o cutie automata cu 4 rapoarte sau una manuala cu 6 trepte. Oricum, in 1990, un BMW 850i costa aproximativ 85.000 de dolari, adica in jur de 145.000 de dolari in zilele noastre, adica foarte mult. Insa vanzarile cu mult sub asteptarile companiei i-au obligat pe nemti sa faca si o varianta mai ieftina. Asa a luat nastere in 1993 modelul 840 Ci, adica un Seria 8 dotat cu motor V8 de 4.0 litri si 286 cp, inlocuit incepand cu 1995 cu alt motor mai eficient, de aceeasi putere, dar de 4.4 litri, care a continuat sa aiba aceeasi denumire. Motoarele V8 erau disponibile doar cu o cutie automata cu 5 rapoarte, pentru un plus de economie la carburant. Cel mai mic pret pentru un Seria 8, adica un 840 Ci, era de 70.000 de dolari, in jur de 127.000 de dolari in banii de azi...
In 1994, BMW a schimbat motorul de pe 850i tot cu unul V12, dar mai puternic, de 5.4 litri si 326 cp, devenind 850 Ci. Si a lansat in acelasi an si varianta de varf, cea mai scumpa, dotata cu un motor construit de divizia de performanta Motorsport. Nu era un BMW M8, asa cum ar fi vrut fanii, ci doar un 850 CSi. Adica tot cu motor V12, dar alezat la o capacitate de 5.6 litri si cu o putere crescuta de 380 cp. Acest model, care venea exclusiv cu transmisie manuala, era dotat cu directie AHK, frane performante, diferential spate cu radiator de racire, scaune sport si cateva elemente aerodinamice imbunatatite.
In total BMW a realizat 4728 de unitat 840 Ci cu motorul de 4.0 litri, 3075 de unitati 840 CI cu motorul de 4.4 litri, 20.072 exemplare 850i, 1218 de automobile 850 Ci si doar 1510 de BMW-uri 850 CSi.
Confort nemaivazut in habitaclu
Nemtii de la BMW cereau pe un E31 de top mai multi bani decat orice Mercedes-Benz si chiar mai mult decat un Porsche 911 al vremii. Insa clientii primeau calitate de toti banii. Deoarece BMW Seria 8 avea interior imbracat in piele naturala, scaune cu reglaj electronic si memorie, volan cu reglaj electronic si memorie, scaune incalzite, pilot automat, clima automata pe doua zone, sistem audio cu 10 difuzoare, computer de bord cu autodiagnosticare, 4 airbaguri, controlul tractiunii si sistem ABS. Modelele fabricate spre sfarsitul productiei mai beneficiau si de faruri cu xenon si chiar navigatie.
Prototipuri care nu au intrat in productia de serie
Dupa ce au vazut ca vanzarile nu prea erau cele scontate, oficialii BMW s-au ganditi initial sa scoata pe piata un model 830i. Au fost construite 18 exemplare dotate cu motorul V8 de 3.0 litri si 218 cp, dar dupa mai multe teste au fost dezmembrate si s-a ales productia lui 840Ci. Numai un singur 830i a supravietuit si poate fi admirat in Muzeul BMW din Munchen.
Un alt model care nu a intrat in productia de serie a fost 850i Cabriolet. Chiar daca inca de la bun inceput inginerii s-au gandit sa produca Seria 8 si intr-o varianta decapotabila, insa dupa primii 3 ani de vanzari slabe, compania si-a dat seama ca o versiune mai scumpa, cabrio, nu va ajuta la cresterea succesului de piata. Singurul prototip cabrio produs zace in Muzeul BMW.
Tot in acelasi muzeu exista si un prototip unic in lume. E vorba de singurul BMW M8 produs vreodata cu care compania isi propusese sa intre pe teritoriul super-masinilor italienesti. Acest M8 a fost mai mult un experiment, pentru ca autoturismul nici nu poate fi condus in siguranta pe sosea, cel mai probabil nefiind functional. Insa este dotat cu acelasi motor V12 aspirat de pe BMW 850 CSi, dar modificat puternic de divizia Motorsport, care i-a montat supape mai multe, reusind sa obtina o putere colosala pentru acea vreme: 550 cp. Mai multe piese din fibra de carbon, o caroserie redesenata pentru o aerodinamica si mai buna, dar cu performante necunoscute. Desi acum proiectul pare ceva de vis, la acea vreme compania a decis ca nu ar exista o piata pentru un M8, asa ca au ascuns prototipul intr-un depozit.
BMW Seria 8, cel mai frumos proiect esuat
Pentru companie, acest GT superb numit BMW Seria 8 a fost un esec total. Investitia initiala a proiectului nu a fost acoperita niciodata de vanzarile acestui model. De fapt, fiecare din cele aproximativ 30.000 de unitati produse, aduce pierderi companiei. Insa pentru pasionati si iubitori de automobile, Seria 8 a fost cel mai frumos esec din lume. Fara indoiala, nu era cea mai performanta masina de pe piata. Si nu este nici cel mai rapid BMW produs pana azi. Nu este nici cel mai economic GT din lume, nici cel mai confortabil. Insa fara doar si poate este cel mai fascinant BMW, cu ale sale faruri escamotabile, cu cea mai mica grila frontala produsa de bavarezi si cu geamurile sale laterale fara stalp de metal. BMW Seria 8 a fost o masina eleganta, plina de mister, care a reusit intotdeauna sa dea nastere unor pasiuni ascunse, atat prin designul sau care nu se demodeaza niciodata, cat si prin cantitatea de bani si munca investite in dezvoltarea sa. Unde mai pui ca acum oricine isi poate permite un superb 850i?
-
Usita rezervor bmw x3 x3 - - (2010 2017) 185 Lei
Comanda volan opel astra g 1998-2009 1.4 16v z 14 xe benzina... 80 Lei
Set cablaj aprindere peugeot 106 i (1a, 1c) (1991 - 1996)... 109 Lei
-
Turbina fara actuator 9835855380 citroen grand c4 spacetourer... 1000 Lei
Buton geam audi a6 (2018->) [c8, 4k] 2.0 motorina 2019, 4k0959855 200 Lei
Suport,trapez peugeot partner (2008 - 2016) delphi td390w... 46 Lei
-
Carlig de remorcare auto nissan juke suv 2x4 2010-2019 hakpol 659 Lei
Bare transversale menabo delta black pentru citroen berlingo... 910 Lei
Set garnituri, chiulasa (0310043 trucktec) renault trucks,volvo 1026.35 Lei
-
Usa / portiera spate stanga kia rio 2 [2005 - 2009] sedan 300 Lei
Senzor presiune gaze 227701177r 1.5 k9k626 dacia duster... 100 Lei
Disc frana puntea spate (18142 abs) ford 143.46 Lei
-
Biela cu piston, opel corsa c (f08, f68) 1.2 b, z12xe (id:457331) 210 Lei
Pompa rezervor vw jetta (1b) 2011-2019 cod: 1k0919050ad 500 Lei
Rola ghidaj curea transmisie ina audi a4 b6 2000-2004 532 0468 10 85 Lei
-
Janta aliaj, cod 13259254, opel astra j (id:466103) 224 Lei
Suport accesorii 7619250 bmw seria 4 f32 420dx b47 (4p92) 250 Lei
Generator / alternator renault symbol i (lb0/1/2) (1998 -... 669 Lei
-
Grila bara fata centrala, cod gm13266577, opel astra j combi... 749 Lei
Protectie inox suport picior ford focus iii, caroserie... 174.9 Lei
Covorase auto seat leon iii 2013-2020 frogum 149 Lei
-
Garnitura, capac supape (jm7152 payen) renault trucks,volvo 270.79 Lei
Senzor parcare valeo skoda yeti 5l 2009-2017 890019 365 Lei
Electromotor 9662854080, citroen ds3, 1.6hdi, 9hp 265 Lei
-
Vascocuplaj 11522249372 doar paleta 2.0 150 cp bmw 3 e46... 50 Lei
Droser balast xenon 5dv00829000 / 09840300561143 bmw seria 3... 150 Lei
Cablu timonerie opel astra h facelift 2007-2010 1.9 cdti 24467437 300 Lei
-
Sonda lambda 1.6 hdi tci euro 5 t1da 9hr 9683265480 citroen c4... 100 Lei
Compresor ac clima 13124752 wm opel astra h zafira b 1.9cdti 400 Lei
0445010799 167006205r pompa inalta renault grand scenec iv... 1500 Lei
-
28308779 a6510703287 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
Kit pornire volkswagen lt 2004 van 2.5 tdi 700 Lei
Buton geam audi a6 (2018->) [c8, 4k] 2.0 motorina 2019, 4k0959855 200 Lei
-
Cap de bara axa fata dreapta (til017r japanparts) ford,land... 90.46 Lei
Cheder geam usa fata stanga bmw seria 5 e60/e61 [2003 - 2007]... 59 Lei
Conducta / teava turbina ssangyong rexton 2.9 td 88kw 120cp... 80 Lei


