Povestea masinilor romanesti ABI: vehicule blindate care au salvat si au luat vieti

- In jur de 60 de vehicule ABI au fost construite
- 2 exemplare se afla la Muzeul Militar din Bucuresti
- Masina avea 2 mitraliere pe turela superioara
ABI este numele unui vehicul 100% romanesc, realizat special pentru fortele speciale ale Ministerului de Interne din vremea comunista. O masina pe cat de necunoscuta, pe atat de interesanta si importanta din punct de vedere istoric.
ABI inseamna Autovehicul Blindat pentru Interventie si este numele pe care l-a purtat o serie de aproximativ 60 de vehicule construite intre 1978-1979 de uzina Automecanica Moreni. Este printre putinele vehicule care s-a bucurat de o conceptie si realizare integral romaneasca, fara sa fie inspirat de masinariile altor tari, cum ar fi Rusia, Franta sau Marea Britanie. Dar, din pacate, a avut o viata extrem de scurta si acum mai exista doar prin intermediul catorva exemplare ruginite, aflate in degradare.
O masina speciala pentru lupta anti-terorista
Dupa atacul cu bomba asupra avionului Aeroflot din 1973 in urma caruia au murit 82 de persoane, dar si dupa atentatele din New York, Israel si Argentina, pericolul pe care ideea de terorism il aducea devenea din ce in ce mai real. Si mai toate tarile europene au inceput sa ia masuri impotriva acestui curent care castiga tot mai mult teren, terorismul. Au inceput controale si filtre mai amanuntite in aeroporturi, paza mai stricta la ambasade si investitii mai mari in serviciile secrete.
Unul din putinele ABI-uri complete, de la Muzeul Militar
Din aceasta lupta defensiva impotriva terorismului a facut parte si proiectul ABI. In luna iunie a anului 1978, autoritatile din Ministerul de Interne au cerut realizarea unui vehicul de aparare cu capacitati de tragere la foc automat, dar si de protectie blindata. Pana la sfarsitul anului a fost realizat un prototip de catre o echipa de ingineri de la Automecanica Moreni si prezentat lui Nicolae Ceausescu. Proiectul numit ABI era realizat pe sasiul unui ARO 24 si a primit aprobarea din partea liderului suprem.
ABI a inceput sa fie realizat in numar mare la inceputul anului 1979 si primele 17 autoblindate au fost gata la timp pentru defilarea in cadrul paradei militare din 23 august. In total au fost realizate in jur de 60 de unitati, multe plecand si la export.
Armate zice pas, dar ABI e bun la paza diverselor obiective strategice
Dupa ce a fost vazut de toata lumea la parada, toata lumea credea ca noul vehicul revolutionar va avea un succes urias. Armata insa a facut niste teste cu noul vehicul si l-a refuzat, pe motiv ca este prea lent si ca blindajul nu rezista la armele de asalt, ci doar la arme de calibru mic. Insa 20 de unitati ABI au fost luate de paza aeroporturilor, avand un echipaj bine antrenat, capabil sa asalteze un avion aterizat la bordul caruia s-ar fi aflat teroristi.
Un alt lor de vehicule ABI a intrat in dotarea USLA, adica Unitatea Speciala de Lupta Antiterorista, o unitate militara centrala de specialitate, subordonata Ministerului de Interne, care a luat nastere in 1977. Scopul acestor vehicule era unul similar: sa transporte militar in zone cu un inalt risc de pericol la actiuni antiteroriste, adica era un cal de bataie al acestor luptatori care aveau scopul sa apere diverse personalitati, obiective sau locatii speciale.
Construit pe baza unui ARO
Vehiculele ABI erau construite pe sasiuri de ARO 240. Sasiurile gata echipate cu motor si cutie veneau de la Campulung la Moreni unde primeau noua caroserie blindata. Blindajul era realizat din placi de otel sudate care aveau grosimi cuprinse intre 4 si 10 milimetri. Acest blindaj subtire era bun doar in cazul armelor de calibru mic si in cazul schijelor, dar gloantele unei mitraliere precum AK-47, cu calibrul de 7,62 mm, perforau placile de otel in cele mai multe cazuri...
Dar masina nu putea sa primeasca un blindaj mai mare din cauza greutatii. Un ABI era dotat cu un motor standard de ARO, de 2.7 litri diesel, care oferea cam 80 cp. Insa masina cu blindaj si cu echipaj cantarea peste 3,5 tone, motiv pentru care abia se misca, abia demara, iar viteza maxima, cu chiu cu vai, era de pana la 100 km/h.
Un ABI a fost modernizat dupa '90 si redenumit AM 100. Prototip unicat.
Echipaj de 6 sau 8 soldati si doua mitraliere automate
Intr-un ARO ABI intrau pana la 10 persoane, insa un echipaj standard era format din 6 sau 8 soldati. Pe scaunul din stanga era soferul si in dreapta lui era comandantul diviziei. Comandantul avea la dispozitie doua ambrazuri, adica usite mici detasabile, (unul in usa din dreapta, iar celalalt era in fata sa, langa parbriz), iar soferul avea doar una (in usa din stanga) pentru a executa foc din interiorul vehicului.
Parbrizul si geamul usii din stanga erau antiglont. Geamurile puteau fi protejate suplimentar cu placi de blindaj rabatabile, fara fante de vedere. In cazul in care geamurile erau acoperite, comandantul si soferul foloseau cele sase periscoape pentru a vedea in exterior (gauri dreptunghiulare). Soldatii din spate aveau la dispozitie patru ambrazuri pentru a trage: doua in usile din spate si cate unul in partile laterale. Pentru a vedea in exterior, soldatii foloseau doua fante de observare si doua periscoape.
Turela superioara era dotata cu o mitraliera PKMS de calibru 7,62 mm. Pe turela actionata manual era montata in exterior si o mitraliera DȘKM de calibru 12,7 mm, insa pentru utilizarea celor doua arme era necesara deschiderea chepengului si un soldat trebuia sa iasa la vedere.
Vehicul trimis la export
In jur de 60 de vehicule au fost fabricate, dar dintre acestea numai in jur de 35-40 au fost utilizate pe teritoriul Romaniei de catre USLA, Militie si Securitate, si de catre diverse divizii pentru apararea aeroporturilor din Bucuresti, Cluj-Napoca, Timisoara, Iasi si Constanta. Restul vehiculelor ABI realizate la Automecanica Moreni au fost trimise la export, acolo unde Ceausescu avea prieteni dictatori.
De exemplu, 10 unitati au fost trimise in Algeria in 1987 pentru a fi utilizate de politie. In Liberia, o alta tara macinata de razboaie civile, au fost trimise 5 unitati in 1986 si inca cateva in Argentina. Lipsa de fiabilitate, greutatea mare si blindajul prost nu i-au adus comenzile mult-visate lui Ceausescu, asa ca ABI a fost construit doar vreme de 2 ani, in 1978-1979, masinile exportate fiind din stocul initial, dar nefiind folosite deloc vreme de 10 ani.
Masacrul de la Revolutie: doua ABI-uri sunt nimicite, cu tot cu soldatii din ele
In seara de 23 decembrie 1989, la ora 22:00, au fost chemate doua unitati USLA la sediul MAPN din centrul Bucurestiului de catre Nicolae Militaru, noul lider neoficial al armatei. Militaru l-a chemat pe lt. col. Gheorghe Trosca sa vina cu masinile blindate in apararea sediului, desi la sediu erau mai multe tancuri si divizii armate care il protejau. Din lipsa de comunicare sau din motive pe care noi nu le cunoastem (unii spun ca Militaru s-a razbunat pe Trosca pentru ca l-a turnat ca era spion pentru Rusia), la aparitia celor doua vehicule ABI, soldatii si tancurile au inceput sa deschida focul asupra lor. In total au murit 8 persoane din cadrul USLA, echipaje antiteroriste, care insa devenisera brusc... teroristi.
Vehicul prost, idee buna
Acest ABI nu este cunoscut de multa lume. Poate pentru ca nici nu merita. Insa nu trebuie sa uitam ca asemenea autoblindate nu mai sunt in zilele noastre. Acum sunt mai bune, mai fiabile, mai rapide. Dar nu sunt romanesti. Aceste ABI-uri au fost ultimele vehicule in totalitate romanesti, gandite si fabricate in Romania. Au mai fost diverse vehicule, chiar si celebrele TAB-uri, Transportoare Auto-Blindate, insa acestea erau construite cu licenta ruseasca sau chinezeasca. Ei bine, nu: ABI-urile au fost romanesti. Au fost realizate pe baza unui concept bun, insa produsul finit a lasat de dorit. Chiar si asa, au salvat vieti, dar au si luat vieti. Poate vinovate, poate nevinovate, nu vom sti niciodata. Insa pentru noi, pasionatii de vehicule, trebuie sa ramana intiparit ca Romania a avut si altceva in afara de berline si break-uri...
-
Set placute frana fata trw opel movano b 2010→ gdb1910 276 Lei
Grila / consola centrala bord hyundai coupe gk fab. 2001 -... 100 Lei
Conducta admisie mercedes sprinter w906 (2006-2017), vito,... 150 Lei
-
Interior complet mercedes-benz c-class w204/s204 [2007 - 2012]... 1000 Lei
Plansa bord, mercedes clasa e (w212), vol pe st (id:578182) 1700 Lei
Conducta ulei turbo opel insignia a 2.0 cdti a20dth contucta... 50 Lei
-
Motoras macara vw passat b6 2005-2010 fata stanga 1k0959793g,... 100 Lei
Corp termostat 04l121111a, audi a4 allroad (8kh, b8) 2.0tdi 184 Lei
Cutie transfer fata toyota rav 4 2.2 d-4d automata 4x4 w82 1y131 1000 Lei
-
Set rulment roata ford transit bus (2006 - 2014) comline... 328 Lei
Calculator motor / ecu volkswagen polo 9n 1.4 bby 2002 - 2009... 249.99 Lei
Ecu vw golf 6 1.6 tdi cayb 90 cai 03l906023ml 5wp42691aa 900 Lei
-
4e0807417b bandou stopuri bara spate audi a8 4e motor 3.0tdi... 250 Lei
Maner iexterior usa fata/spate dreapta bmw seria 3 e92/93... 102 Lei
Deflector difuzor captare aer vw golf plus 1.4 bud cgga 2008 -... 99.99 Lei
-
Unitate de comanda,lampa cu descarcare pe gaz seat leon (1p1)... 831 Lei
Electromotor toyota avensis t25 / rav 4 2.2 d-cat 2005 2006 2007 200 Lei
Set 2 boxe / difuzoare chrysler pt cruiser fab. 2000 - 2010... 100 Lei
-
Suport motor renault laguna 2 [2001 - 2005] grandtour wagon... 70 Lei
Set accesorii, placute frana citroen berlingo (b9) (2008 -... 20 Lei
Buson umplere ulei skoda fabia 5j [2007 - 2010] hatchback 1.2... 46 Lei
-
Turbina ford fiesta 1.0 benzina 2021, cm5g6k682he 968 Lei
Suport cutie viteze renault scenic 3 2010 monovolum 1.5 dci 150 Lei
Senzor detonatie dacia logan [2004 - 2008] sedan 1.6 mt (87 hp) 59 Lei
-
Media player / radio / unitate cd / casetofon opel corsa c... 250 Lei
Broasca haion nty skoda karoq 2017→ 1.0 tsi ezc-sk-084 120 Lei
Jante de aliaj 5x112 pe 18 originale audi q3 f3 din2019 /... 1000 €
-
Modul stabilizator tensiune audi a6/s6 iv saloon (4g2, c7,... 180 Lei
Arbore cotit / vibrochen 038l vw touran i 1.9 tdi 90 cai motor... 1100 Lei
Cablu, frana de parcare stanga (814015148 tri) fiat,lancia 55.48 Lei
-
Lampa spate dreapta (tyc110197012 tyc) vw 157.95 Lei
Janta aliaj r17 / 17x7.5j et50.8 cod hb17 jeep grand cherokee... 200 Lei
Panou comanda aer conditionat ac clima climatronic skoda... 199.99 Lei
-
Compresor clima opel meriva b 2010-2014 1.7 cdti 13250606 zj2 700 Lei
Suport motor stanga audi a6 2.7 tdi - (2004 2009) 65 Lei
Roata janta aliaj 5x112 195 65 15 r15 vw passat b5 1997 - 2001... 299 Lei


