Stii de la ce vine PECO? Iata istoria benzinariilor comuniste disparute dupa '90

- PECO inseamna Produse Etilate cu Cifra Octanica
- Principalul producator de lubrifianti auto
- 310 statii de alimentare in anul 1980
Inainte de 1989 nu existau statii de alimentare cu carburant OMV, MOL, LUK sau Rompetrol. Pentru ca Ceausescu a avut grija ca automobilele autohtone sa se alimenteze din produsele proprii, nationale, obtinute din petrol scos din pamant romanesc, nu importat. Pe vremuri, masinile opreau doar in benzinariile PECO. Iata povestea acestui brand disparut si transformat acum in porecla universala.
In caz ca nu stiai, termenul general folosit si azi pentru benzinarii, PECO, vine de la numele pe care il aveau statiile de alimentare inainte de 1989. PECO inseamna Produse Etilate cu Cifra Octanica si era prescurtarea folosita de lantul de benzinarii de pe teritoriul Romaniei intre anii 1954 - 1990. De fapt, PECO a fost unul din primele branduri romanesti de succes si a fost, pentru 4 decenii, singurul lant de benzinarii, singurul producator si distribuitor de uleiuri si lubrifianti pentru vehicule.
Bucuresti, anii '60 - o motocicleta MZ alimenteaza
Inainte de '89, Romania avea o industrie proprie a petrolului, de la extractie la prelucrare. Adica sondele de petrol isi faceau treaba, apartinand toate companiei de stat Rafirom, erau transportate prin cele 1800 de kilometri de conducte ale Petrotrans, o alta companie de stat, spre una din cele 10 rafinarii Rafirom, dupa care erau prelucrate si distribuite de PECO, o alta companie a Romaniei. Mai mult, tara noastra producea atat de multe produse petroliere incat le si exportam vecinilor, dar si in Africa sau America de Sud.
PECO era o companie care se ocupa de producerea, ambalarea si distribuirea produselor petroliere. Era, de fapt, brandul cel mai popular in randul soferilor si mecanicilor auto, deoarece singurele uleiuri de motor, de cutii de viteze, de frana si hidraulice pe care le puteai cumpara de la magazine si din benzinarii erau marca PECO.
Tot sub acelasi nume se vindea si carburantul in Romania. PECO avea in anul 1962 nu mai putin de 160 de statii de alimentare la nivel national (25 doar in Bucuresti), dupa care, in 1980, ajunsese la 310 statii de alimentare. Fiecare oras avea cel putin o benzinarie PECO, iar Bucurestiul, Constanta si Timisoara aveau cate peste 4 statii la inceput. In aceste benzinarii se vindeau "benzine" premium cu plumb si diesel, dar si o gama variata de uleiuri auto. Pana in 1989, desi nu se stie numarul benzinariilor cu exactitate, se estimeaza ca erau in Romania peste 580 de benzinarii PECO.
Pe langa produsele marca PECO, soferii romani nu prea aveau alte optiuni de uleiuri pentru motor. De fapt aveau, dar numai 'la negru', adica uleiuri importate clandestin. Acestea insa erau utilizate mai ales de cei care alergau la curse sau in automobilele de competitie. Intre 1965 si 1989, cel mai popular ulei din export era Texaco, adus de la sarbi si de la unguri. Insa acest ulei era scump si rar, marea majoritate a soferilor apeland tot la lubrifiantii PECO.
Anii '60 - o statie PECO de pe autostrada Bucuresti - Pitesti pe timp de noapte
Oricat de mult ne place acest brand cu istorie care si-a pus amprenta asupra tuturor masinilor din Romania care circulau inainte de 1989, trebuie sa spunem ca produsele petroliere nu erau cele mai calitative. Soferii de Dacii, de exemplu, cunosteau calitatile slabe de racire, lubrifiere si curatare ale uleiurilor PECO si faceau schimbul la fiecare 5000 de kilometri. Acelasi lucru era valabil si pentru benzina si motorina: calitatea carburantului era un destul de slaba, multi soferi alegand sa puna spirt sau metanol in rezervor pentru o ardere mai buna, dar si sa schimbe filtrul de carburant de vreo 4 ori pe an.
De la marca PECO trebuie insa sa ramanem cu o imagine frumoasa. Pentru ca erau benzinarii foarte ingrijite, luminoase, cu reclame mari si colorate, asa cum vedem in emisiunile de pe History, in care sunt descoperite diverse semne vechi din statiile de carburant. PECO avea totemuri luminoase inalte, inca din anii '60, iar sigla cu rosu, galben si albastru, culorile drapelului, era prezenta pe fiecare pompa si la fiecare intrare in statie.
Din pacate, imediat dupa Revolutie, cativa baieti destepti care manipulau energia s-au gandit ca nu strica sa omoare acest brand de renume. In 1991 ia nastere Petrom care, in decurs de cativa ani, duce la disparitia companiilor de stat Rafirom, Petrotrans si PECO. Statiile PECO dispar de tot si se transforma in statii Petrom, iar toate produsele pe care pana atunci erau comercializate sub acest nume se transforma in produse Petrom. In 2004, OMV cumpara aceasta companie si reorganizeaza toata productia si distributia de produse petroliere, dar macar pastreaza doua din cele 3 culori ale logo-ului original PECO... Asadar, de fiecare data cand intri intr-o benzinarie romaneasca, nu uita ca acum vreo 30 de ani, parintii si bunicii tai alimentau batrana Dacie intr-un PECO adevarat, cel mai probabil in acelasi loc in care o faci tu...
Foto: VolgaNeagra, Graphicfront.ro si Reclame vechi romanesti
-
Anvelopa r20 255/55 dot 2018 land rover freelander [1998 -... 300 Lei
Bmw x5 3.0d 2011 12900 €
Motor benzina 266920 1.5 benzina mercedes-benz a-class w169 2004 2000 Lei
-
Dacia pick up benzina+gpl 2008 5500 €
Nissan leaf tekna special 2019 18900 €
Citroen ds5 2.0bluehdi 2015 7050 €
-
Jeep grand cherokee 159000 km ~ diesel euro 5 ~ 4x4 automata 2013 10990 €
Mini cooper s countryman all4 2014 9990 €
Citroen c-elysée 1.6diesel euro 6 ~ clima pilot senz park 2016 4500 €
-
Motor benzina apf 1.6 benzina volkswagen golf iv 1j1 1997-2005 1000 Lei
Cauciucuri m+s semperit speed-grip 2 195/65/15 800 Lei
Smart fortwo 1 2011 3500 €
-
Cauciucuri vara nexen 215/60/17 500 Lei
Ford puma full led motorizare 1,5 diesel ecoboost consum 4... 13500 €
Chevrolet aveo diesel euro 5 trapa senz park scaune incalzite... 3000 €
-
Bmw f10 xdrive 528i defect (nu porneste) m-paket 2.0 benzina... 11500 €
Ford focus diesel 2012 3950 €
Vw golf 1,4 tsi 2015 8500 €
-
Bmw 118 118i ~ benzina euro 5 ~ a/c senz park scaune incalzite... 3300 €
Seat leon benzina euro 5 clima geamuri+oglinzi electrice 2011 3000 €
Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei
-
Set curea transmisie cu caneluri bmw x3 (e83) (2004 - 2011)... 506 Lei
Mercedes a 160 benzina 2010 2899 €
Bmw 520 diesel 2009 8200 €
-
Dezmembrez ford tourneo connect 1.0 ecoboost sfcf 100 cai...
Set curea transmisie cu caneluri bmw seria 1 (e87) (2003 -... 506 Lei
Vw golf 1.6 tdi 2013 2999 €
-
Vw amarok 2.0 tdi 2011 10700 €
Opel astra 1.7diesel euro 5 ~ clima scaune incalzite senz park... 4400 €
Dacia duster 1,5 dci , 110 cp 2013 6400 €
-
Renault fluence 1.5diesel euro 5 a/c geamuri+oglinzi electrice... 3700 €
Chevrolet aveo base 56 2009 1990 €
Dezmembrez peugeot 3008 hybrid 4x4 2.0 hdi rhc 200 cai an 2012
-
Cauciucuri vara barum dot 2022 185/65/15 800 Lei
Opel insignia diesel 2014 5399 €
Mitsubishi outlander 4g63t 2006 4000 €


