Stii de la ce vine PECO? Iata istoria benzinariilor comuniste disparute dupa '90

- PECO inseamna Produse Etilate cu Cifra Octanica
- Principalul producator de lubrifianti auto
- 310 statii de alimentare in anul 1980
Inainte de 1989 nu existau statii de alimentare cu carburant OMV, MOL, LUK sau Rompetrol. Pentru ca Ceausescu a avut grija ca automobilele autohtone sa se alimenteze din produsele proprii, nationale, obtinute din petrol scos din pamant romanesc, nu importat. Pe vremuri, masinile opreau doar in benzinariile PECO. Iata povestea acestui brand disparut si transformat acum in porecla universala.
In caz ca nu stiai, termenul general folosit si azi pentru benzinarii, PECO, vine de la numele pe care il aveau statiile de alimentare inainte de 1989. PECO inseamna Produse Etilate cu Cifra Octanica si era prescurtarea folosita de lantul de benzinarii de pe teritoriul Romaniei intre anii 1954 - 1990. De fapt, PECO a fost unul din primele branduri romanesti de succes si a fost, pentru 4 decenii, singurul lant de benzinarii, singurul producator si distribuitor de uleiuri si lubrifianti pentru vehicule.
Bucuresti, anii '60 - o motocicleta MZ alimenteaza
Inainte de '89, Romania avea o industrie proprie a petrolului, de la extractie la prelucrare. Adica sondele de petrol isi faceau treaba, apartinand toate companiei de stat Rafirom, erau transportate prin cele 1800 de kilometri de conducte ale Petrotrans, o alta companie de stat, spre una din cele 10 rafinarii Rafirom, dupa care erau prelucrate si distribuite de PECO, o alta companie a Romaniei. Mai mult, tara noastra producea atat de multe produse petroliere incat le si exportam vecinilor, dar si in Africa sau America de Sud.
PECO era o companie care se ocupa de producerea, ambalarea si distribuirea produselor petroliere. Era, de fapt, brandul cel mai popular in randul soferilor si mecanicilor auto, deoarece singurele uleiuri de motor, de cutii de viteze, de frana si hidraulice pe care le puteai cumpara de la magazine si din benzinarii erau marca PECO.
Tot sub acelasi nume se vindea si carburantul in Romania. PECO avea in anul 1962 nu mai putin de 160 de statii de alimentare la nivel national (25 doar in Bucuresti), dupa care, in 1980, ajunsese la 310 statii de alimentare. Fiecare oras avea cel putin o benzinarie PECO, iar Bucurestiul, Constanta si Timisoara aveau cate peste 4 statii la inceput. In aceste benzinarii se vindeau "benzine" premium cu plumb si diesel, dar si o gama variata de uleiuri auto. Pana in 1989, desi nu se stie numarul benzinariilor cu exactitate, se estimeaza ca erau in Romania peste 580 de benzinarii PECO.
Pe langa produsele marca PECO, soferii romani nu prea aveau alte optiuni de uleiuri pentru motor. De fapt aveau, dar numai 'la negru', adica uleiuri importate clandestin. Acestea insa erau utilizate mai ales de cei care alergau la curse sau in automobilele de competitie. Intre 1965 si 1989, cel mai popular ulei din export era Texaco, adus de la sarbi si de la unguri. Insa acest ulei era scump si rar, marea majoritate a soferilor apeland tot la lubrifiantii PECO.
Anii '60 - o statie PECO de pe autostrada Bucuresti - Pitesti pe timp de noapte
Oricat de mult ne place acest brand cu istorie care si-a pus amprenta asupra tuturor masinilor din Romania care circulau inainte de 1989, trebuie sa spunem ca produsele petroliere nu erau cele mai calitative. Soferii de Dacii, de exemplu, cunosteau calitatile slabe de racire, lubrifiere si curatare ale uleiurilor PECO si faceau schimbul la fiecare 5000 de kilometri. Acelasi lucru era valabil si pentru benzina si motorina: calitatea carburantului era un destul de slaba, multi soferi alegand sa puna spirt sau metanol in rezervor pentru o ardere mai buna, dar si sa schimbe filtrul de carburant de vreo 4 ori pe an.
De la marca PECO trebuie insa sa ramanem cu o imagine frumoasa. Pentru ca erau benzinarii foarte ingrijite, luminoase, cu reclame mari si colorate, asa cum vedem in emisiunile de pe History, in care sunt descoperite diverse semne vechi din statiile de carburant. PECO avea totemuri luminoase inalte, inca din anii '60, iar sigla cu rosu, galben si albastru, culorile drapelului, era prezenta pe fiecare pompa si la fiecare intrare in statie.
Din pacate, imediat dupa Revolutie, cativa baieti destepti care manipulau energia s-au gandit ca nu strica sa omoare acest brand de renume. In 1991 ia nastere Petrom care, in decurs de cativa ani, duce la disparitia companiilor de stat Rafirom, Petrotrans si PECO. Statiile PECO dispar de tot si se transforma in statii Petrom, iar toate produsele pe care pana atunci erau comercializate sub acest nume se transforma in produse Petrom. In 2004, OMV cumpara aceasta companie si reorganizeaza toata productia si distributia de produse petroliere, dar macar pastreaza doua din cele 3 culori ale logo-ului original PECO... Asadar, de fiecare data cand intri intr-o benzinarie romaneasca, nu uita ca acum vreo 30 de ani, parintii si bunicii tai alimentau batrana Dacie intr-un PECO adevarat, cel mai probabil in acelasi loc in care o faci tu...
Foto: VolgaNeagra, Graphicfront.ro si Reclame vechi romanesti
-
Bare transversale menabo delta black pentru citroen berlingo... 910 Lei
Janta aliaj, cod 13259254, opel astra j (id:466103) 224 Lei
Senzor parcare valeo skoda yeti 5l 2009-2017 890019 365 Lei
-
Compresor ac clima 13124752 wm opel astra h zafira b 1.9cdti 400 Lei
Sonda lambda 1.6 hdi tci euro 5 t1da 9hr 9683265480 citroen c4... 100 Lei
Set cablaj aprindere peugeot 106 i (1a, 1c) (1991 - 1996)... 109 Lei
-
Comanda volan opel astra g 1998-2009 1.4 16v z 14 xe benzina... 80 Lei
Rola ghidaj curea transmisie ina audi a4 b6 2000-2004 532 0468 10 85 Lei
Protectie inox suport picior ford focus iii, caroserie... 174.9 Lei
-
0445010799 167006205r pompa inalta renault grand scenec iv... 1500 Lei
Suport accesorii 7619250 bmw seria 4 f32 420dx b47 (4p92) 250 Lei
Generator / alternator renault symbol i (lb0/1/2) (1998 -... 669 Lei
-
Turbina fara actuator 9835855380 citroen grand c4 spacetourer... 1000 Lei
Disc frana puntea spate (18142 abs) ford 143.46 Lei
Vascocuplaj 11522249372 doar paleta 2.0 150 cp bmw 3 e46... 50 Lei
-
Conducta / teava turbina ssangyong rexton 2.9 td 88kw 120cp... 80 Lei
0445110520 5801594342 0986435248 5801483286 injector fiat... 600 Lei
Usita rezervor bmw x3 x3 - - (2010 2017) 185 Lei
-
Cap de bara axa fata dreapta (til017r japanparts) ford,land... 90.46 Lei
Carlig de remorcare auto nissan juke suv 2x4 2010-2019 hakpol 659 Lei
Cheder geam usa fata stanga bmw seria 5 e60/e61 [2003 - 2007]... 59 Lei
-
Cablu timonerie opel astra h facelift 2007-2010 1.9 cdti 24467437 300 Lei
Garnitura, capac supape (jm7152 payen) renault trucks,volvo 270.79 Lei
Senzor presiune gaze 227701177r 1.5 k9k626 dacia duster... 100 Lei
-
Grila bara fata centrala, cod gm13266577, opel astra j combi... 749 Lei
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
-
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
Set garnituri, chiulasa (0310043 trucktec) renault trucks,volvo 1026.35 Lei
Biela cu piston, opel corsa c (f08, f68) 1.2 b, z12xe (id:457331) 210 Lei
-
Electromotor 9662854080, citroen ds3, 1.6hdi, 9hp 265 Lei
Usa / portiera spate stanga kia rio 2 [2005 - 2009] sedan 300 Lei
Pompa injectie inalta presiune 0445010799 1.7 dci 167006205r... 1500 Lei
-
Suport,trapez peugeot partner (2008 - 2016) delphi td390w... 46 Lei
Kit pornire volkswagen lt 2004 van 2.5 tdi 700 Lei
Pompa rezervor vw jetta (1b) 2011-2019 cod: 1k0919050ad 500 Lei


