Stii de la ce vine PECO? Iata istoria benzinariilor comuniste disparute dupa '90
![Stii de la ce vine PECO? Iata istoria benzinariilor comuniste disparute dupa '90 Stii de la ce vine PECO? Iata istoria benzinariilor comuniste disparute dupa '90](https://www.4tuning.ro/images/stii-de-la-ce-vine-peco-iata-istoria/stii-de-la-ce-vine-peco-iata-istoria-5de2b2852113080b17-940-0-1-95-1.jpg)
- PECO inseamna Produse Etilate cu Cifra Octanica
- Principalul producator de lubrifianti auto
- 310 statii de alimentare in anul 1980
Inainte de 1989 nu existau statii de alimentare cu carburant OMV, MOL, LUK sau Rompetrol. Pentru ca Ceausescu a avut grija ca automobilele autohtone sa se alimenteze din produsele proprii, nationale, obtinute din petrol scos din pamant romanesc, nu importat. Pe vremuri, masinile opreau doar in benzinariile PECO. Iata povestea acestui brand disparut si transformat acum in porecla universala.
In caz ca nu stiai, termenul general folosit si azi pentru benzinarii, PECO, vine de la numele pe care il aveau statiile de alimentare inainte de 1989. PECO inseamna Produse Etilate cu Cifra Octanica si era prescurtarea folosita de lantul de benzinarii de pe teritoriul Romaniei intre anii 1954 - 1990. De fapt, PECO a fost unul din primele branduri romanesti de succes si a fost, pentru 4 decenii, singurul lant de benzinarii, singurul producator si distribuitor de uleiuri si lubrifianti pentru vehicule.
Bucuresti, anii '60 - o motocicleta MZ alimenteaza
Inainte de '89, Romania avea o industrie proprie a petrolului, de la extractie la prelucrare. Adica sondele de petrol isi faceau treaba, apartinand toate companiei de stat Rafirom, erau transportate prin cele 1800 de kilometri de conducte ale Petrotrans, o alta companie de stat, spre una din cele 10 rafinarii Rafirom, dupa care erau prelucrate si distribuite de PECO, o alta companie a Romaniei. Mai mult, tara noastra producea atat de multe produse petroliere incat le si exportam vecinilor, dar si in Africa sau America de Sud.
PECO era o companie care se ocupa de producerea, ambalarea si distribuirea produselor petroliere. Era, de fapt, brandul cel mai popular in randul soferilor si mecanicilor auto, deoarece singurele uleiuri de motor, de cutii de viteze, de frana si hidraulice pe care le puteai cumpara de la magazine si din benzinarii erau marca PECO.
Tot sub acelasi nume se vindea si carburantul in Romania. PECO avea in anul 1962 nu mai putin de 160 de statii de alimentare la nivel national (25 doar in Bucuresti), dupa care, in 1980, ajunsese la 310 statii de alimentare. Fiecare oras avea cel putin o benzinarie PECO, iar Bucurestiul, Constanta si Timisoara aveau cate peste 4 statii la inceput. In aceste benzinarii se vindeau "benzine" premium cu plumb si diesel, dar si o gama variata de uleiuri auto. Pana in 1989, desi nu se stie numarul benzinariilor cu exactitate, se estimeaza ca erau in Romania peste 580 de benzinarii PECO.
Pe langa produsele marca PECO, soferii romani nu prea aveau alte optiuni de uleiuri pentru motor. De fapt aveau, dar numai 'la negru', adica uleiuri importate clandestin. Acestea insa erau utilizate mai ales de cei care alergau la curse sau in automobilele de competitie. Intre 1965 si 1989, cel mai popular ulei din export era Texaco, adus de la sarbi si de la unguri. Insa acest ulei era scump si rar, marea majoritate a soferilor apeland tot la lubrifiantii PECO.
Anii '60 - o statie PECO de pe autostrada Bucuresti - Pitesti pe timp de noapte
Oricat de mult ne place acest brand cu istorie care si-a pus amprenta asupra tuturor masinilor din Romania care circulau inainte de 1989, trebuie sa spunem ca produsele petroliere nu erau cele mai calitative. Soferii de Dacii, de exemplu, cunosteau calitatile slabe de racire, lubrifiere si curatare ale uleiurilor PECO si faceau schimbul la fiecare 5000 de kilometri. Acelasi lucru era valabil si pentru benzina si motorina: calitatea carburantului era un destul de slaba, multi soferi alegand sa puna spirt sau metanol in rezervor pentru o ardere mai buna, dar si sa schimbe filtrul de carburant de vreo 4 ori pe an.
De la marca PECO trebuie insa sa ramanem cu o imagine frumoasa. Pentru ca erau benzinarii foarte ingrijite, luminoase, cu reclame mari si colorate, asa cum vedem in emisiunile de pe History, in care sunt descoperite diverse semne vechi din statiile de carburant. PECO avea totemuri luminoase inalte, inca din anii '60, iar sigla cu rosu, galben si albastru, culorile drapelului, era prezenta pe fiecare pompa si la fiecare intrare in statie.
Din pacate, imediat dupa Revolutie, cativa baieti destepti care manipulau energia s-au gandit ca nu strica sa omoare acest brand de renume. In 1991 ia nastere Petrom care, in decurs de cativa ani, duce la disparitia companiilor de stat Rafirom, Petrotrans si PECO. Statiile PECO dispar de tot si se transforma in statii Petrom, iar toate produsele pe care pana atunci erau comercializate sub acest nume se transforma in produse Petrom. In 2004, OMV cumpara aceasta companie si reorganizeaza toata productia si distributia de produse petroliere, dar macar pastreaza doua din cele 3 culori ale logo-ului original PECO... Asadar, de fiecare data cand intri intr-o benzinarie romaneasca, nu uita ca acum vreo 30 de ani, parintii si bunicii tai alimentau batrana Dacie intr-un PECO adevarat, cel mai probabil in acelasi loc in care o faci tu...
Foto: VolgaNeagra, Graphicfront.ro si Reclame vechi romanesti
-
0445010737 55272459 55260837 55274845 pompa inalta alfa romeo... 1000 Lei
A2c53334602 9684704880 5ws40809 vdo pompa inalta presiune... 1000 Lei
Opel astra z18xe 2001 2900 €
-
Chiuloasa completa originala aprilia scarabeo - sport city one... 400 Lei
Vw caravelle diesel 2.0l 2013 9100 €
Far dreapta full led toyota corolla sedan 2019 2020 2021 2022 950 Lei
-
Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 €
0445010747 55274845 55260837 bosch pompa de inalta presiune... 1000 Lei
9649574480 9649186280 siemens injector citroen / peugeot 1.4... 350 Lei
-
Opel astra aspirat benzina 2018 11500 €
5801868968 826591-0003 826591-5003 garrett turbo reconditionat... 5000 Lei
8200057225 8200423059 delphi pompa inalta presiune dacia... 500 Lei
-
0445010303 55234362 0986437094 pompa inalta alfa romeo... 1000 Lei
0445110119 55187291 0986435083 injector fiat doblo marea... 150 Lei
0445010305 55237688 bosch pompa inalta presiune alfa romeo... 1000 Lei
-
Bmw 520 diesel 2009 8200 €
Kia rio 1.3i 2003 499 €
0445010465 5801940312 bosch pompa de inalta presiune iveco... 1500 Lei
-
Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 11500 €
0445110339 9687068980 av2q9f593aa 0986435172 bosch injector... 300 Lei
5802003660 826822-5003s 826818-0003 826818-5003 garrett... 5000 Lei
-
Bmw x5 3.0d 2011 12900 €
5802377343 877675-0001 877675-5001 gte1449kvz garrett... 2000 Lei
Vw golf gtd cun 2.0 l diesel 2017 14950 €
-
Senzor unghi volan caseta directie seat ibiza iv... 295 Lei
Dacia duster 4x4 , 1,6 benzina 2016 8300 €
Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei
-
0445110800 h8201636333 166007427r a6080700087 injector... 500 Lei
0445110469 0445110468 04l130277ac bosch injector audi seat... 600 Lei
Modul bluetooth premium volkswagen tiguan cod: 3c8035730b 599 Lei
-
Mitsubishi asx euro 5 2012 7990 €
Vw passat 2.0tdi unic prop. an fab. 2010 4250 €
Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 €
-
0414703013 504287108 504213316 bosch unitate pompa-duza case... 750 Lei
Mitsubishi asx 150 cp 2012 7990 €
0445010577 cv2q9a543aa bosch pompa inalta presiune ford b-max... 750 Lei
![Nu, nu este o pădure, ci un singur...](http://www.4tuning.ro/scripts/ctl.php?a=imgproxy&u=media.stiripesurse.ro%2Fimage%2F202407%2Fw460%2Fmedia-172204906860252900.png&h=bKEIgJ6-jsHPj2q0dRr52pipoEsKDWHXw98UDQ&d=400x300)
![Le curatam sau le schimbam? Cum sa...](http://www.4tuning.ro/scripts/ctl.php?a=imgproxy&u=www.pieseauto.ro%2Fpoze%2Fpoza%2Fpoza-b76ebf31a8b98d780a-400-300-2-95-1.jpg&h=UVMyuK3BzrsFtk9Gx12vk4oM_NWgc7Mu5OS7fA&d=400x300)
![Accident frontal: ce piese auto...](http://www.4tuning.ro/scripts/ctl.php?a=imgproxy&u=www.pieseauto.ro%2Fpoze%2Fpoza%2Fpoza-01b4ef31d027044ed1-400-300-2-95-1.jpg&h=OxkilDulXwHB5NWtejBs7WCUOCH6Eo-NTt2kxg&d=400x300)