Victoriile si rezultatele remarcabile obtinute de automobilele ARO in anii '70-'90

- In 1983, ARO a castigat Raliul Faraonilor
- ARO a luat startul la raliul Paris-Dakar in 1984
- Echipajele ARO erau toate ale Uzinei Campulung
ARO este un nume care acum a disparut din lumea auto. Insa candva a fost numele pe care il purta cea mai performanta masina de teren produsa in Romania si una din cele mai bune autoturisme dedicate mersului in teren accidentat la nivel mondial. De fapt, strainii plasau ARO pe locul secund dupa Range Rover. Ceea ce nu este deloc rau...
Acum ceve vreme incercam sa va povestim cateva detalii despre cum s-a transformat ARO dintr-o uzina care exporta zeci de mii de exemplare anual intr-o fabrica din care au furat politicieni si straini ani de-a randul. E clar ca falimentul ARO a fost si va ramane ca o pata de rusine asupra istoriei noastre automobilistice... Insa cateodata, nu strica sa privim in urma si sa vedem si faptele bune, dar si amintirile pozitive ramase in urma acestei marci intrate in nefiinta. Iata mai jos cateva dintre succesele automobilelor ARO in competitiile internationale, asa cum le amintesc colegii de la Evenimentul Muscelean.
• locul I la „Raliul Pădurilor”, care s-a organizat în Belgia, în anul 1970.
• locul I în Italia, la Prado, într-un concurs la care au participat peste 60 de maşini de la cele mai renumite firme;
• locul II la Raliul „Infernul Smârcurilor”; expediţia cehoslovacilor în Afganistan şi Pakistan, unde maşinile ARO au parcurs peste 25.000 kilometri;
• expediţia din anul 1971, de pe continentul African, numită „Trans-Africa”, unde autoturismul M 461, condus de inginerul Ion Cataranciuc şi Constantin Ludu, a traversat continentul de-a lungul a 20.000 de kilometri, fără cea mai mică problemă tehnică, în condiţii infernale;
• Locul I, în SUA şi în Columbia, unde a fost numit TORO („Taurul Carpaţilor”). În Republica Federală Germania a căpătat denumirea de „Zimbrul Românesc”, care, mai târziu, la nivel local şi internaţional, i se mai spunea „Zimbrul din Carpaţi”. După participarea, în 1972, la raliul organizat de revista „Hobby”, M 461, condus de tehnicianul Teodor Fătuloiu a câştigat locul întâi, devansând Land Rover, Citroen, Volkswagen.
• În 1972, M 461 este deosebit de apreciat la Expoziţia Internaţională a Autoturismului de la New York.
• Competiţia „Fiii Plajelor 1973”, în Oregon, Statele Unite. Îmbunătăţite, atât ca realizare, cât şi ca performanţe, automobilele de teren M-461, au fost fabricate până în anul 1975, într-un număr de 80.233 exemplare, din care 46.549 au fost exportate peste hotare.
• În anul 1974, ARO 240 a obţinut medalia şi diploma de aur la Târgul Internaţional de la Plovdiv.
• În 1975, la Concursul Internaţional „Safary”, organizat de Federaţia Engleză de Automobilism, echipa ARO (pilot Ion Irimia) a ocupat locul întâi, înaintea maşinilor Land Rover şi Jeep.
• În 1976, ARO obţine diploma şi medalia de aur la Târgul Internaţional de Autoturisme de la Zagreb. În 1977, în Gabon, în urma inundaţiilor produse de râul Mikoga, ARO, înfruntând valurile, a salvat maşini şi oameni.
• În 1978, autoturismele ARO 243 şi 244, conduse de inginerul Sergiu Cojocaru şi mecanicul Cristel Tonghioiu, au participat la o expediţie ONUDI (Organizaţia Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare Industrială) în România, Bulgaria, Turcia, Iran, Afganistan, Pakistan, India şi Nepal, parcurgând peste 30.000 de kilometri.
• În acelaşi an, 1978, ARO câştigă un concurs în Nicaragua, primind următoarea caracterizare: „ARO, cel mai bun pe orice teren din lume”.
• În 1979, ARO participă la a doua expediţie ONUDI, parcurgând peste 20.000 kilometri, prin 12 ţări, piloţii autoturismelor fiind Petre Anghelina şi Ion Pastoric. În acelaşi an, 1979, două autoturisme ARO 2.40 şi 2.43 participă la Turul Africii de Nord, obţinând rezultate notabile într-o competiţie la care au participat 298 de autoturisme şi au terminat cursa doar 37.
• În 1980, la Raliul „Caporive”, în Anglia, ARO 243 ocupă locul trei. În acelaşi an, 1980, ARO obţine locul întâi la o expoziţie internaţională de la Barcelona.
• În anul 1981, ARO câştigă Raliul „Masafi 4 Wheel Drive Rally”, desfăşurat în Emiratele Arabe Unite.
• Între timp, o maşină ARO restilizată, cu care, în anul 1982, au participat la „Raliul Tunisiei”, de unde, tot aşa, s-au întors pe primul loc la volanul mărcii ARO.
• Marca ARO a participat la „Raliul Islandei” şi la „Raliul Faraonilor” din Egipt, în anul 1983. Competiţie de unde s-au întors victorioşi la volanul maşinii româneşti, câştigând acelaşi loc I, la „Raliul Islandei, după o cursă de mai bine de 3.000 de kilometri, prin deşertul Sahara. Pentru „Raliul Faraonilor”, ARO 24 a fost echipat cu un motor Renault 2.500 centimetri cubi cu 83 cai putere, cu care atingea o viteză maximă de 120 km/h. Maşina era excelentă în off-road, într-un test făcut de Ford, ARO 24 a ieşit pe locul II, după Range Rover. ARO 24 avea motoare: Tractorul Braşov 3.2 cu 68 cai putere, ARO 2.7 cu 71 cai putere, Andoria turbo-diesel 2.4 cu 87 cai putere şi Peugeot turbo-diesel cu 90 cai putere. Maşina era fabricată în Portugalia, sub numele Portaro, şi în Spania, cu numele Hisparo. ARO 24 a câştigat Raliul Faraonului, care a fost unul din cele mai grele raliuri din lume.
• În acelaşi an, 1983, când au fost exportate primele 1.600 de automobile în Franţa, ARO a fost caracterizat de revista „4X4 Magazine” drept „Cel care trece peste tot”.
• O altă participare cu care ARO se mândrea era la Raliul „Paris - Dakar”, în anul 1984. Prima cursă s-a desfăşurat pe traseul Paris, Franţa - Dakar, Senegal, întreruptă de un transfer peste Marea Mediterană. Dar, în timp, datorită politicii, traseul, punctul de plecare şi cel de sosire au fost schimbate. Până în 1994 competiţia începea de pe Champs-Élysées din Paris.
Aceste rezultate interesante, care ar merita cumva fructificate in cadrul unui muzeu plin de cupe, diplome si medalii obtinute de pilotii romani la volanul masinilor ARO, sunt dovada clara ca pe vremea comunistilor era o mandrie absoluta sa participi in competitii internationale. La fel ca marca Dacia, si ARO lua startul peste hotare in absolut orice competitie avea posibilitatea. De fapt, marile uzine auto ale Romaniei aveau un departament special dedicat motorsportului, in care specialistii se ocupau de usurarea caroseriilor, de intarirea pieselor mecanice si de modificarea motoarelor pentru a obtine un plus de putere.
Din pacate, in zilele noastre, singurul producator de automobile din 2015, Uzina Dacia, nu mai este preocupata de domeniul sporturilor cu motor. Sunt foarte putine manifestari in care iau startul masini Dacia, acestea fiind ale unor echipe private. Dar poate ca in viitorul apropiat vom vedea echipe de uzina, care sa beneficieze de bugete mai generoase, astfel incat sa putem vedea steagul Romaniei undeva deasupra unor podiumuri. Pana atunci insa, trebuie sa ne multumim cu amintiri.
-
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
504374051 504387517 7895005021s 841805-5018s gtc4088v... 5000 Lei
-
17201-30110 1720130101 17201-0l042 t809a43 turbo toyota hilux... 1750 Lei
0445010438 55256104 0 445 010 438 bosch pompa inalta presiune... 1500 Lei
5801486599 0445020195 bosch pompa inalta presiune iveco... 3000 Lei
-
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
Radio cd oem opel vectra c corsa siemens cdr2005 250 Lei
A2115000593 a2115000693 3137229008 electroventilator radiator... 450 Lei
-
0445110062 9641742880 9653594280 bosch injector citroen 2.0... 150 Lei
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
5801868968 826591-0003 826591-5003 garrett turbo reconditionat... 5000 Lei
-
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
5801496001 5801454567 500060548 0986435662 injector iveco... 650 Lei
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
-
0445116013 lr017923 02c2c40577 bosch injector citroen jaguar... 600 Lei
99485546 2995478 99445057 500363382 500324435 injector iveco... 750 Lei
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
-
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
9060969099 53279880013 53279707130 53279887120 turbo mercedes... 750 Lei
-
5802355023 5801951700 789773-5028 garrett turbo iveco... 2200 Lei
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
-
0445110800 h8201636333 166007427r a6080700087 injector... 500 Lei
0445010763 167003606r bosch pompa inalta presiune dacia... 1100 Lei
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
-
0445110819 8579232 13538579232 bosch injector bmw mini x1 x2... 650 Lei
5802403259 854911-5002s 854911-0002 gt4082s garrett turbo... 700 €
0445110165 55191957 93178684 5821089 bosch injector opel... 200 Lei
-
0445110276 0986435148 55200259 bosch injector alfa romeo opel... 250 Lei
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
0445010759 55494494 0986437473 pompa inalta presiune opel... 1250 Lei
-
A6510703287 28308779 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
0445010799 167006205r bosch pompa inalta presiune renault 1.7... 1500 Lei
167008683r 95518968 a2c80584700 vdo pompa inalta presiune... 1750 Lei


