Amenzile cresc de la 1 iulie. Cea mai mare sanctiune depaseste 2000 RON

Amenzile cresc de la 1 iulie. Cea mai mare sanctiune depaseste 2000 RON
  • Valoarea unui punct-amenda
  • Ce amenzi risti in functie de fapta?
  • Un nou proiect de lege pentru plata amenzilor
Distribuie pe Facebook

Luna iulie debuteaza cu cresterea salariului minim pe economie, o veste buna pentru marea majoritate a angajatilor. Odata cu aceasta cresc insa si amenzile rutiere pentru soferii care incalca Codul Rutier.

Valoarea unui punct-amenda

Conform Codului Rutier, un punct de amenda valoreaza 10% din salariul minim brut pe economie. Cum valoarea salariului minim pe economie va urca de la inceputul lunii viitoare pana la 1.050 de lei, punctul va creste si el la 105 lei.

Salariul se majoreaza in baza Hotararii Guvernului nr. 1091/2014, care prevedea o majorare in doua etape, una la 1 ianuarie si alta la 1 iulie, ambele influentand in mod automat sanctiunile pentru soferii care incalca legea.

Contraventiile sunt impartite in cinci clase, ultima fiind destinata doar persoanelor juridice. Fiecarei categorii ii corespunde un anumit numar de puncte amenda. Astfel, pentru clasa I avem 2 / 3 puncte amenda, clasa II: 4 / 5 puncte, clasa III: 6 / 8 puncte, clasa IV: 9 / 20 puncte, iar clasa V: 21 / 100 puncte.

Concret, de la 1 iulie, sanctiunile pe clase sunt urmatoarele - clasa I: 210 / 315 lei; clasa II: 420 / 525 lei; clasa III: 630 / 840; clasa IV: 945 / 2.100 de lei, clasa V: 2.205 / 10.500 de lei.

Prin urmare, amenzile vor fi de cel putin 210 lei si de maximum 2.100 de lei pentru persoanele fizice, in timp ce persoanele juridice vor plati amenzi cu o valoare cuprinsa intre 2.205 si 10.500 de lei. Este cel de-al cincilea an consecutiv in care amenzile sunt majorate.

Ce amenzi risti in functie de fapta?

In clasa I intra schimbarea directiei de mers fara semnalizare, conducerea unui vehicul avariat peste termenul de 30 de zile de la momentul eliberarii documentului prin care s-a constatat avaria sau lasarea libera a volanului in timpul conducerii.

Risti o amenda de 210 / 315 lei si daca nu respecti semnificatia culorii galbene la semafor, daca nu porti centura de siguranta, daca folosesti telefonul mobil la volan sau daca depasesti cu 10 - 20 km/h limita maxima de viteza ori mergi cu 10 km/h sub aceasta.

Nerespectarea semnificatiei indicatoarelor, respectiv marcajelor si neacordarea prioritatii vehiculelor care au acest drept este pedepsita cu amenzi din clasa a II-a.

Tot 420 / 525 de lei vei scoate din buzunar si daca treci pe rosu, daca nu ai trusa medicala, triunghi reflectorizant si stingator de incendiu sau daca nu acorzi prioritate pietonilor care traverseaza regulamentar.

Daca te-ai urcat la volan cu permisul expirat sau circuli pe sens opus ori drumuri inchise, risti amenzi din clasa a III-a, adica intre 630 si 840 de lei. La fel se intampla si in cazul in care masina pe care o conduci are defectiuni la sistemul de iluminare sau de avertizare sonora.

Tot aici se incadreaza si cei care depasesc viteza maxima legala cu 21 - 30 km/h. Amenzile din clasa a IV-a, dar si cele mai mari (945 - 2.100 lei), se dau daca ti-a expirat termenul de valabilitate a inspectiei tehnice periodice, daca te-ai urcat baut la volan, daca ai depasit viteza maxima admisa cu mai mult de 50 de km/h, dar si daca nu ai anvelopele de iarna montate atunci cand drumurile sunt acoperite cu gheata sau zapada.

Un nou proiect de lege pentru plata amenzilor

La mijlocul lunii trecute, Guvernul a aprobat un proiect de Lege pentru instituirea unui mecanism electronic ce permite furnizarea in timp real date despre amenzi si plata acestora.

Totodata, proiectul prevede si faptul ca amenda poate fi platita la orice casierie a trezoreriei sau a administratiilor locale din toata tara si elimina obligatia platitorului de a face dovada platii catre agentul constatator.

O alta schimbare este si faptul ca jumatate din amenda se poate plati in termen de 15 zile de la data inmanarii procesului verbal, in loc de 48 de ore cate este in prezent acest termen. Propunerile Guvernului trebuie sa treaca de votul Parlamentului pentru a intra in vigoare.

Distribuie pe Facebook
mai multe