Inmatricularea masinii in Romania, record de lentoare birocratica
Mai mult, legea pare sa sufere mutatii in functie de ghiseu si de zona in care locuiesti, crescand si mai mult nivelul de stres al contribuabilului purtat pe zeci de carari institutionale.
200.000 de romani torturati anual
Numarul automobilelor vandute anual in Romania depaseste 200.000, conform estimarilor Directiei Regim Permise Conducere si Inmatricularea Vehiculelor (DRPCIV) din cadrul Politiei Romane. In mare, acelasi numar de soferi parcurg chinuitorul drum pentru a-si inmatricula masina. Traseul presupune vizite repetate la sediul unor institutii, alte costuri decat cele afisate pe site-urile oficiale si o buna cunoastere a sistemului capusar de pe langa fiecare institutie unde trebuie sa iti depui constiincios seturile de acte. Ca durata, procesul se poate extinde pe parcursul a doua saptamani, daca ai norocul sa mai prinzi si cateva sarbatori legale intre pasii institutionali pe care trebuie sa ii parcurgi.
Verificarea, prima anomalie
Toate temerile unui cumparator de masina second-hand se leaga de obicei de starea autoturismului si de eventualele avarii suferite in timp. Pentru cele care au circulat deja o perioada prin Romania, solutia este simpla: verificare in baza CEDAM dupa seria de caroserie, numarul de inmatriculare, CNP/CUI-ul proprietarului.
Daca masina este proaspat adusa de peste hotare, poti sa ii dai doar tarcoale sau sa o duci intr-un service, pentru ca la 7 ani de la intrarea in Uniunea Europeana, geniile functionaresti din Romania nu au reusit sa asigure accesul la baza comuna de date a statelor europene.
Programare RAR
Urmatorul pas, vizita la RAR, ar putea chiar sa te induca in eroare in conditiile in care te prezinti la sediul Registrului Auto Roman pe baza unei programari facute in mod civilizat. Pentru masinile deja inmatriculate in tara, de la RAR iti ridici certificatul de autenticitate. Pentru cele aduse de afara, de aici ridici cartea de identitate a masinii si tot aici faci si ITP-ul. Costul pentru stilul oarecum civilizat al vizitei variaza intre 120 si 450 lei, in functie de operatiunile efectuate.
Timbrul de mediu, calcul oscilant
Plata timbrului de mediu este urmatoarea grija pe care o ai in suflet. Calculul pe care il vei face pe calculatorul automat afisat de website-ul ANAF trebuie sa il iei doar ca unul orientativ. Deci asigura-te ca ai mai multi bani in casa decat suma afisata pe monitorul calculatorului, completeaza-ti actele, pune-le frumos in dosar si a doua zi pregateste-te sa iei cateva zeci de minute in picioare sirul care se intinde pana la ghiseul unde trebuie sa iti depui dosarul.
In majoritatea sediilor Finantelor Publice din tara vei descoperi ca ai stat la rand degeaba, pentru ca functionarii sunt un pic mai pretentiosi decat legea si pe langa actele din dosarul tau mai au nevoie de cateva formulare tip de cerere. Nu, nu le au ei! Le poti gasi insa la chioscul din vecinatate, singurul depozitar al acestor pretioase formulare.
Nu te intoarce pana nu gasesti un ghiseu de posta de unde sa iti cumperi timbrul fiscal de doi lei. Sigur, nu scrie niciunde ca trebuie sa depui si un timbru fiscal de 2 lei, dar este mai bine decat sa stai la rand in mod inutil inca o data. Procesarea dosarului tau poate dura si pana la cinci zile.
Confirmare electronica cu termen de 2 zile
Dupa 5 - 6 zile, te poti prezenta la sediul ANAF pentru a achita taxa de timbru, evident, mai mare decat ce iti afisa calculatorul de pe site-ul oficial. Nu cu mult, cam 15% - 20%. Dupa ce platesti, ai o minivacanta de doua zile, cam cat ii ia ... sistemului electronic dintre ANAF - Trezorerie - DRPCIV sa transmita confirmarea platii.
Abia apoi te poti prezenta la DRPCIV pentru inmatricularea masinii. Si nu uita de contravaloarea placutelor de inmatriculare. La Directia de Taxe si Impozite Locale vei mai achita mizilic de 60 de lei, taxa de inmatriculare, si vei fi informat de valoarea impozitului. Asigura-te ca ai toate actele in original si in copie pentru a nu repeta povestea de la ANAF.
Vrei un exemplu din lumea civilizata? In Germania, procesul de inmatriculare dureaza o ora si costa 150 de euro.
- Th-10399 blocaj volanta motor ford diesel și benzina 35 Lei Skoda octavia 2 vrs extra dotari laurin&klement 1.6 mpi gpl... 7500 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 €
- Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Vw touran diesel 2011 5790 € Fiat 500 x benzina+gpl 1.6 aspirat navigatie,pilot... 11750 €
- Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Bmw 520 diesel 2009 8200 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 €
- Bandou ornament lampa lampi numar maner clapeta actionare... 299.99 Lei Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 € Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 €
- Motor mercedes viano an 2013 euro 5 13685 Lei Mercedes citan 2016,clima 2016 7500 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 €
- Grila aerisire mazda 6 gg ( 2002-2007 ) 50 Lei Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Ford focus cabrio 2007 3500 Lei
- Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 €
- Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 € Skoda octavia 1.6d 2014 6700 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 €
- Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 €
- Kia carens euro 5b 2015 7950 € Bmw 118 n47 2008 4500 € Skoda roomster diesel 2013 4350 €
- Nissan leaf tekna special 2019 21150 € Set 4 anvelope de vara noi 235/40r19 96w bridgestone potenza s001 2200 Lei Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei
- Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Rama grila radiator hyundai ioniq facelift (2019-2022) cod... 270 Lei