Inmatricularea masinii in Romania, record de lentoare birocratica

Inmatricularea masinii in Romania, record de lentoare birocratica
La capitolul birocratie, Romania se misca la fel de lent ca si in privinta realizarii investitiilor in infrastructura rutiera. Operatiunea prin care statul iti culege taxele pentru inmatricularea unui vehicul second-hand pare mai mult o tortura menita sa te faca sa simti din plin intreaga actiune derulata de stat asupra bugetului personal.
Distribuie pe Facebook

Mai mult, legea pare sa sufere mutatii in functie de ghiseu si de zona in care locuiesti, crescand si mai mult nivelul de stres al contribuabilului purtat pe zeci de carari institutionale.

200.000 de romani torturati anual

Numarul automobilelor vandute anual in Romania depaseste 200.000, conform estimarilor Directiei Regim Permise Conducere si Inmatricularea Vehiculelor (DRPCIV) din cadrul Politiei Romane. In mare, acelasi numar de soferi parcurg chinuitorul drum pentru a-si inmatricula masina. Traseul presupune vizite repetate la sediul unor institutii, alte costuri decat cele afisate pe site-urile oficiale si o buna cunoastere a sistemului capusar de pe langa fiecare institutie unde trebuie sa iti depui constiincios seturile de acte. Ca durata, procesul se poate extinde pe parcursul a doua saptamani, daca ai norocul sa mai prinzi si cateva sarbatori legale intre pasii institutionali pe care trebuie sa ii parcurgi.

Verificarea, prima anomalie

Toate temerile unui cumparator de masina second-hand se leaga de obicei de starea autoturismului si de eventualele avarii suferite in timp. Pentru cele care au circulat deja o perioada prin Romania, solutia este simpla: verificare in baza CEDAM dupa seria de caroserie, numarul de inmatriculare, CNP/CUI-ul proprietarului.

Daca masina este proaspat adusa de peste hotare, poti sa ii dai doar tarcoale sau sa o duci intr-un service, pentru ca la 7 ani de la intrarea in Uniunea Europeana, geniile functionaresti din Romania nu au reusit sa asigure accesul la baza comuna de date a statelor europene.

Programare RAR

Urmatorul pas, vizita la RAR, ar putea chiar sa te induca in eroare in conditiile in care te prezinti la sediul Registrului Auto Roman pe baza unei programari facute in mod civilizat. Pentru masinile deja inmatriculate in tara, de la RAR iti ridici certificatul de autenticitate. Pentru cele aduse de afara, de aici ridici cartea de identitate a masinii si tot aici faci si ITP-ul. Costul pentru stilul oarecum civilizat al vizitei variaza intre 120 si 450 lei, in functie de operatiunile efectuate.

Timbrul de mediu, calcul oscilant

Plata timbrului de mediu este urmatoarea grija pe care o ai in suflet. Calculul pe care il vei face pe calculatorul automat afisat de website-ul ANAF trebuie sa il iei doar ca unul orientativ. Deci asigura-te ca ai mai multi bani in casa decat suma afisata pe monitorul calculatorului, completeaza-ti actele, pune-le frumos in dosar si a doua zi pregateste-te sa iei cateva zeci de minute in picioare sirul care se intinde pana la ghiseul unde trebuie sa iti depui dosarul.

In majoritatea sediilor Finantelor Publice din tara vei descoperi ca ai stat la rand degeaba, pentru ca functionarii sunt un pic mai pretentiosi decat legea si pe langa actele din dosarul tau mai au nevoie de cateva formulare tip de cerere. Nu, nu le au ei! Le poti gasi insa la chioscul din vecinatate, singurul depozitar al acestor pretioase formulare.

Nu te intoarce pana nu gasesti un ghiseu de posta de unde sa iti cumperi timbrul fiscal de doi lei. Sigur, nu scrie niciunde ca trebuie sa depui si un timbru fiscal de 2 lei, dar este mai bine decat sa stai la rand in mod inutil inca o data. Procesarea dosarului tau poate dura si pana la cinci zile.

Confirmare electronica cu termen de 2 zile

Dupa 5 - 6 zile, te poti prezenta la sediul ANAF pentru a achita taxa de timbru, evident, mai mare decat ce iti afisa calculatorul de pe site-ul oficial. Nu cu mult, cam 15% - 20%. Dupa ce platesti, ai o minivacanta de doua zile, cam cat ii ia ... sistemului electronic dintre ANAF - Trezorerie - DRPCIV sa transmita confirmarea platii.

Abia apoi te poti prezenta la DRPCIV pentru inmatricularea masinii. Si nu uita de contravaloarea placutelor de inmatriculare. La Directia de Taxe si Impozite Locale vei mai achita mizilic de 60 de lei, taxa de inmatriculare, si vei fi informat de valoarea impozitului. Asigura-te ca ai toate actele in original si in copie pentru a nu repeta povestea de la ANAF.

Vrei un exemplu din lumea civilizata? In Germania, procesul de inmatriculare dureaza o ora si costa 150 de euro.

Distribuie pe Facebook
mai multe