Scumpirea rovignetei cu 60%: pe ce se duc banii de rovigneta?

Scumpirea rovignetei cu 60%: pe ce se duc banii de rovigneta?
  • Rovinieta pe 7 zile va costa 5 Euro in loc de 3 Euro
  • Pentru un an, pretul va creste de la 28 la 32 de Euro
  • Camioanele de mare tonaj vor avea o crestere de 60%
Trimite unui prieten

Nu ajunge ca in pretul carburantilor este inclusa si o taxa de drum. Sau ca platim impozit auto, taxe de poduri sau de autostrada. De la anul, se pare ca vom plati si o taxa noua de 5 Euro pentru fiecare 100 de km de autostrada. Noroc ca avem putina. Insa, acum, suntem nevoiti sa platim o taxa de drum, o alta taxa de drum, cu o alta denumire: rovigneta. De luna viitoare pretul acestei taxe pe care orice autoturism trebuie sa o plateasca se va scumpi. Dar ce se intampla cu banii de pe rovinieta?

Pentru ca nu avea loc printre ministrii deja traditionali, care chiar au ce sa faca in aceasta tara, Ponta i-a facut special lui Dan Sova un minister care se ocupa de marile proiecte. Cum ar fi autostrada Transilvaniei, pentru care Romania a platit daune colosale, in conditiile in care americanii au facut numai o treime din treaba. Acum, cand sa fie tras la raspundere, Sova a pierdut contractul. Dar asta e alt subiect... Problema este ca tot ce inseamna taxe de drum au intrat in subordinea acestui minister facut peste noapte.

Acum, dupa ce a platit zeci de milioane daune pentru Bechtel, Dan Sova s-a gandit ca rovinieta este prea ieftina pentru soferul roman. Asa ca ar merita scumpita, o data cu amenzile, o data cu benzina, o data cu mancarea si tot din jurul nostru. Taxa de drum inclusa in pretul benzinei ramane la fel, spre linistea noastra... Insa rovinieta nu se alinia la puterea financiara a soferilor din Romania, asa ca trebuie scumpita: in cazul masinilor chiar si cu 30%, in cazul masinilor de mare tonaj, cu 60%.

Pe scurt, daca vrei vinieta pentru 7 zile, platesti 5 Euro in loc de 3 cum era pana acum. Daca vrei pe o luna, platesti 10 Euro in loc de 7, si daca vrei pe un an, scoti din buzunar 32 de Euro in loc de 28. Scumpirile cele mai zdravene vor fi in randul masinilor de marfa de tonaj mare si in cazul celor de transport persoane. Acestea vor trebui sa plateasca anual o rovigneta de 550 de Euro, fata de 320 de Euro ca si pana acum.

Dar ce se intampla cu banii de rovinieta? Teoretic, ar trebui reinvestiti in drum, ca de aia se si numeste taxa de drum. Adica statul, prin intermediul acestui minister dubios condus de Dan Sova, sa se apuce de treaba. Sa faca niste contracte transparente, cu licitatii legale, sa obtina cel mai bun pret si cele mai bune conditii. S-a intamplat vreodata asa ceva in Romania? Nicidecum. Anul acesta, pentru anumite tronsoane din autostrada Orastie, statul a facut licitatie. Au fost prezente mai multe firme: una a ofertat suma de 1,2 milioane de Euro/km construit, alta a ofertat 5 milioane de Euro/km construit. Se pare, in conditii similare. Ghiciti pe cine a decis sa elimine din licitiatie si cui i s-a acordat contractul? Exact: firma cu oferta mai buna nu s-a potrivit cerintelor guvernantilor nostri, in schimb, firma cu pretul colosal, mai mare decat oriunde in Europa, a primit contractul. Pesemne era firma favorizata, iar din acea suma uriasa, multe procente se intorceau "unde trebuie". Nu sunt vorbe aruncate in vant, este realitatea ce se poate verifica, a fost data si la televizor aceasta "ciudatenie" a romanilor, cum au ei talent sa aleaga cea mai proasta combinatie.

Daca cumva te intrebi pe ce se duc toti acesti bani de pe rovignieta, ai raspunsul mai sus. 4 Euro/masina, inmultit cu sutele de mii de autoturisme, plus rovinietele pe perioade mai mici, plus masinile straine, bulgaresti sau englezesti, plus vehiculele de mare tonaj, flotele, firmele de transport si toate cele, adunam si taxele de pod, taxele de drum incluse in carburant si ajungem la sume colosale. Aceste sume sunt necesare la buget pentru ca cei pe care i-am ales cu mana noastra sa isi faca propriile contracte avantajoase doar pentru ei.

Nimic nou nu am prezentat aici. Doar nu crede nimeni ca rovinieta se intoarce inapoi la soferi prin sosele bune, fara gropi, infrastructura coerenta si conditii sigure de circulatie pe drumurile publice. Avem ce face? Ca si indivizi, absolut nimic. Ca si multime, am putea. Insa romanii nu au fost niciodata un popor unit, din '89 incoace. Si pentru o scumpire de 4 Euro, nu se va misca nimeni de pe fotoliul din fata televizorului. Insa putem in acest caz sa nu-i mai criticam atat de aspru pe cei care incearca prin orice mijloace sa fenteze sistemul, fie ca au masini care nu sunt pe numele lor sa nu plateasca impozit, fie ca merg cu masini pe Bulgaria din cauza taxelor uriase, fie ca nu-si fac rovinieta, tocmai pentru ca, desi merg la risc, stiu ca sunt niste bani aruncati pe fereastra. Scuzati, direct in buzunarele celor de sus.

Trimite unui prieten
Publicat în categoria: Ghidul soferului DATA PUBLICĂRII: 27 Septembrie 2013