SUNTEM FURATI PE FATA - Firmele de ridicari auto

Primarul Andrei Chiliman - una promite, alta face
Saptamana trecuta, cateva zeci de automobile parcate pe stradutele din jurul Caii Dorobanti au fost ridicate pentru ca, desi nu se aflau in zone de actiune ale indicatorului "Oprirea interzisa", erau urcate cu o roata pe trotuar si nu asigurau astfel un spatiu de cel putin un metru pentru circulatia pietonilor, asa cum prevede regulamentul rutier.
"Stiu ce a zis primarul Chiliman, dar pana acum nu a luat nicio masura, probabil pentru ca si-a dat seama ca nu e responsabilitatea noastra, ci a politiei, noi fiind doar executanti", comenteaza Vasile Stoicescu, directorul general al CFR Transauto. Firma pe care o conduce are un contract de "ridicare, transport, depozitare, paza si eliberare a vehiculelor stationate neregulamentar pe domeniul public" semnat pe o perioada de zece ani, primul audit urmand sa fie facut la cinci ani de la demararea operatiunilor. Cinic, se poate spune ca este un contract avantajos pentru autoritati. Alta firma controlata de Florian Walter (cel care detine, prin fiii sai, CFR Transauto si, intre altele, patron al Universitatii Cluj), Romprest, a incheiat un contract cu aceeasi primarie de sector pe nu mai putin de 25 de ani, primul audit fiind programat in 2023.
Banii ajung la firme private, nu la Primarii ca sa faca locuri de parcare!
Si normal, daca firmele care ridica masinile sunt ale neamurilor primarilor... De ce sa bage banii in Primarie si sa faca locuri de parcare, cand pot sa-i bage direct in buzunar?
Pe rolul judecatoriilor de sector si al Tribunalului Bucuresti sunt peste o mie de actiuni deschise de automobilisti, care cer despagubiri atat din partea Brigazii de Politie Rutiera, cat si a firmelor de ridicari. Primul caz castigat in instanta a fost deja celebrul dosar instrumentat de Gheorghe Piperea, din martie 2010, prin care politia a fost obligata sa achite atat cuantumul amenzii, cat si suma achitata de petent pentru a-i fi eliberat automobilul. Intre timp, zeci de avocati si-au dat seama ca subiectul reprezinta o paine de mancat si ca masura de ridicare este atat de abuziva, incat trebuie gasita o cale valida de atac.
Am vorbit cu doi dintre avocatii care s-au implicat pana acum in astfel de cazuri. Ambii au inceput sa fie preocupati de tema dupa ce le-au fost ridicate autoturismele. Unul dintre ei este Flavius Oancea, colaborator la SCA Magureanu si Asociatii."Pe scurt, avem aceasta situatie: fiecare consiliu local are propria hotarare, conform carora in unele sectoare primariile nu primesc niciun procent din veniturile obtinute de firmele de ridicari. In final, asta ar fi putut fi un obiectiv firesc, ca primariile sa obtina noi sume pe care sa le investeasca in crearea de noi locuri de parcare. Insa toti banii astia se duc la firme particulare."
Ce-i de facut, atunci? "La procesele castigate pana acum, s-a mers pe ideea ca, potrivit Codului civil, suntem cu totii raspunzatori pentru faptele noastre, astfel incat politia este obligata sa plateasca pentru greseala sa. Eu nu merg pe asta, pentru ca sunt de parere ca firma trebuie sa plateasca, nu autoritatile publice. Ma bazez tot pe o prevedere din Codul civil, care stabileste ca persoana care a incasat abuziv o suma de bani trebuie s-o restituie (formal, se numeste imbogatire fara just temei), asa ca prejudiciul trebuie suportat de firma, pentru ca ea a luat banii", spune Oancea, a carui ipoteza nu a fost confirmata de o hotarare definitiva, toate cazurile sale aflandu-se inca pe rol.
Cu alte cuvinte, Politia este tapul ispasitor si plateste pagubele in cazul unui proces, nu firma care a incasat banii. Asta da prostie uriasa!
Andreea P., avocata specializata in acest gen de cazuri, spune ca, pana acum, a avut peste 20 de dosare finalizate, din care a pierdut doar doua: "Unul in care masina era parcata chiar sub semnul de parcare interzisa si un altul in care clientul a dorit sa-si redacteze singur contestatia si a facut-o destul de prost."
Dosarele impotriva politiei reprezinta principalul segment al activitatii sale si are prieteni avocati care se ocupa exclusiv de aceste spete, adesea cu mult succes. Fiindca, adesea, circumstantele sunt favorabile. "Cei mai multi judecatori detesta firmele de ridicari si mafia din Capitala. Trebuie doar ca dosarul sa fie instrumentat decent, iar fapta sa nu fie prea grava. Daca masina era parcata in intersectie sau in statia de autobuz, este greu de crezut ca se poate face ceva."Dincolo de nevoia cetateanului de a capata satisfactie, se pune intrebarea, totusi, daca merita deranjul. Andreea P., de pilda, taxeaza fiecare client cu o mie de lei, "care se achita inainte de actiunea in instanta, clientul recuperandu-si prejudiciul ulterior de la politie".
Doar ca, prin lege, autoritatile publice sunt obligate sa achite sumele la sase luni de la pronuntarea sentintei. Iar cei care se asteapta ca banii sa le vina de la firma de ridicari, ar trebui sa ia aminte la spusele lui Vasile Stoicescu, managerul uneia dintre cele mai hulite astfel de companii din Capitala: "Am fost chemati in instanta de nenumarate dati, insa pana acum nu am pierdut decat trei procese, iar pentru niciunul decizia nu este irevocabila. Va spun sincer, eu fiind jurist, nici instantele, nici avocatii nu sunt inca familiarizati cu aceste cazuri si nu au gasit pana acum modalitatea sa castige procesele."
Ridicari cu susu-n jos si in provincie
Scandaluri sunt in toata tara, nu numai in Capitala. De la Cluj la Focsani si de la Brasov la Timisoara, oamenii sunt revoltati ca autoritatile locale au adoptat asemenea masuri drastice, in conditiile in care solutiile pentru lipsa locurilor de parcare sunt departe de a fi gasite.
In cazul unora dintre aceste orase, soferii ramasi fara masina se pot consola macar ca banii ajung la primarie, nu in conturile unei firme private. Este valabil, in acest context, exemplul Sibiului, unde primaria a achizitionat un singur utilaj-platforma, cu care a ridicat intr-un an peste 700 de masini, taxandu--i pe soferi cu cate 500 de lei. Este, in parte, si al Iasiului. Numai ca acolo oamenii sunt din ce in ce mai revoltati: pe de o parte, pentru ca de la 1 octombrie primaria a crescut tarifele de eliberare a masinii de la 310 la 550 de lei; pe de alta, pentru ca, detinand o singura masina potrivita acestei activitati, municipalitatea inchiriaza lunar doua masini speciale de la o firma privata, care primeste cate 80 de lei pentru fiecare automobil ridicat. In schimb, sunt cazuri extreme, ca acela al micutului oras brasovean Codlea, unde locuitorii se plang ca masura de ridicare nu-si gaseste justificarea. Si unde nu numai ca serviciul este externalizat, dar firma (una din Botosani, nu din Brasov) este acuzata ca amplaseaza semne de parcare interzisa fara a avea avizul comisiei locale de circulatie.
Sunt si eu om si inteleg furia celor patiti. Daca reuseste cineva sa schimbe legislatia, bravo lui. Eu nu fac decat sa respect legea, zice Vasile Stoicescu, director, CFR Transauto - unul din mafiotii care ridica abuziv masini si isi umple buzunarele.
Campioni la sechestrarea masinilor
CFR transauto este detinuta indirect de Florian Walter (fost Busca), actionari in acte fiind cei doi fii ai sai (unul de 24, altul de 26 de ani). Firma s-a desprins in 1999 din CFR Marfa, in 2004 urmand privatizarea propriu-zisa. Compania are 29 de puncte de lucru in intreaga tara, obiectul principal de activitate fiind transportul combinat de marfa si transportul de persoane. Potrivit directorului general, serviciul de ridicare de masini aduce 15% din totalul veniturilor companiei. Compania a avut venituri constante in ultimii ani, de circa 4-4,5 milioane de euro, insa rata profitului a variat semnificativ: de la un profit net de 300.000 de euro in 2006 la o pierdere de 870.000 de euro anul trecut. "In 2009, am facut o serie de investitii importante. De aceea, am terminat pe minus. Insa situatia s-a redresat anul trecut, dupa ce am facut eforturi mari de promovare. Ma refer la promovarea serviciilor de transport, nu la cel de ridicare de masini, pentru care nu avem nevoie", explica Vasile Stoicescu. CFR Transauto are opt masini-platforma pentru ridicarea masinilor.
Ilcor este detinuta in proportie de 50% de Vasilica Vieru si administrata de Victor Vieru , proprietarul a doua case de amanet. Infiintata in 2008, firma a avut o evolutie financiara spectaculoasa: de la venituri de 250.000 de euro si profit de 50.000 de euro in primul an de activitate la venituri de 1,7 milioane de euro, cu o marja de profit de 25%, in 2009.
Supercom apartine familiilor Bucu si Ciuclea, in frunte cu fostul senator PSD Ilie Ciuclea. Cele doua familii detin peste zece firme in domenii diverse (de la agricultura la imobiliare), Supercom fiind cea mai rentabila. Sotii Ciuclea sunt, totodata, fondatorii "primei corale profesioniste particulare din tara, Divina Armonie", creata, potrivit Paulei Ciuclea, "din iubirea pentru Dumnezeu, pentru Biserica Ortodoxa Romana si pentru armonia corala".
Sursa partiala: capital.ro
CE PUTEM FACE PENTRU A STOPA ACEST ABUZ LEGAL CE UMPLE BUZUNARELE FIRMELOR CONDUSE DE NEPOTI SI NEAMURI ALE PRIMARILOR?
-
Maner iexterior usa fata/spate dreapta bmw seria 3 e92/93... 102 Lei
Cablu, frana de parcare stanga (814015148 tri) fiat,lancia 55.48 Lei
Set placute frana fata trw opel movano b 2010→ gdb1910 276 Lei
-
Broasca haion nty skoda karoq 2017→ 1.0 tsi ezc-sk-084 120 Lei
Conducta admisie mercedes sprinter w906 (2006-2017), vito,... 150 Lei
Janta aliaj r17 / 17x7.5j et50.8 cod hb17 jeep grand cherokee... 200 Lei
-
Turbina ford fiesta 1.0 benzina 2021, cm5g6k682he 968 Lei
Lampa spate dreapta (tyc110197012 tyc) vw 157.95 Lei
Grila / consola centrala bord hyundai coupe gk fab. 2001 -... 100 Lei
-
Modul stabilizator tensiune audi a6/s6 iv saloon (4g2, c7,... 180 Lei
Corp termostat 04l121111a, audi a4 allroad (8kh, b8) 2.0tdi 184 Lei
Motoras macara vw passat b6 2005-2010 fata stanga 1k0959793g,... 100 Lei
-
Plansa bord, mercedes clasa e (w212), vol pe st (id:578182) 1700 Lei
4e0807417b bandou stopuri bara spate audi a8 4e motor 3.0tdi... 250 Lei
Electromotor toyota avensis t25 / rav 4 2.2 d-cat 2005 2006 2007 200 Lei
-
Set accesorii, placute frana citroen berlingo (b9) (2008 -... 20 Lei
Calculator motor / ecu volkswagen polo 9n 1.4 bby 2002 - 2009... 249.99 Lei
Compresor clima opel meriva b 2010-2014 1.7 cdti 13250606 zj2 700 Lei
-
Buson umplere ulei skoda fabia 5j [2007 - 2010] hatchback 1.2... 46 Lei
Jante de aliaj 5x112 pe 18 originale audi q3 f3 din2019 /... 1000 €
Suport motor stanga audi a6 2.7 tdi - (2004 2009) 65 Lei
-
Cutie transfer fata toyota rav 4 2.2 d-4d automata 4x4 w82 1y131 1000 Lei
Unitate de comanda,lampa cu descarcare pe gaz seat leon (1p1)... 831 Lei
Conducta ulei turbo opel insignia a 2.0 cdti a20dth contucta... 50 Lei
-
Roata janta aliaj 5x112 195 65 15 r15 vw passat b5 1997 - 2001... 299 Lei
Panou comanda aer conditionat ac clima climatronic skoda... 199.99 Lei
Set rulment roata ford transit bus (2006 - 2014) comline... 328 Lei
-
Set 2 boxe / difuzoare chrysler pt cruiser fab. 2000 - 2010... 100 Lei
Senzor detonatie dacia logan [2004 - 2008] sedan 1.6 mt (87 hp) 59 Lei
Media player / radio / unitate cd / casetofon opel corsa c... 250 Lei
-
Suport motor renault laguna 2 [2001 - 2005] grandtour wagon... 70 Lei
Interior complet mercedes-benz c-class w204/s204 [2007 - 2012]... 1000 Lei
Arbore cotit / vibrochen 038l vw touran i 1.9 tdi 90 cai motor... 1100 Lei
-
Deflector difuzor captare aer vw golf plus 1.4 bud cgga 2008 -... 99.99 Lei
Suport cutie viteze renault scenic 3 2010 monovolum 1.5 dci 150 Lei
Ecu vw golf 6 1.6 tdi cayb 90 cai 03l906023ml 5wp42691aa 900 Lei


