Am condus in EXCLUSIVITATE noua Mazda3 echipata cu motorul minune SKYACTIV-X

- Combina aprinderea prin compresie cu cea prin scanteie
- Raport de compresie 16.3:1
- Motorul comuta intre aprinderea prin compresie si cea prin scanteie
Mazda3 poate fi comandata de-acum incolo si cu Skyactiv-X, primul motor, de serie, pe benzina cu aprindere prin compresie. Noi am fost la Sofia pentru a conduce in premiera aceasta combinatie si putem spune ca ne-a convins. Iti spunem si de ce.
In ciuda progreselor care s-au facut in directia sistemelor de propulsie alternative, mai prietenoase cu mediul inconjurator, si mai ales a interesului tot mai mare al producatorilor de automobile pentru astfel de unitati, motoarele cu ardere interna continua sa fie de actualitate. Multa lume incearca sa le puna o data de expirare, dar adevarul este mult mai simplu de atat: agregatele diesel sau pe benzina vor mai fi prin preajma mult timp de-acum incolo.
Japonezii de la Mazda au pornit in cautarea motorului ideal, cu ardere interna, in 2012 atunci cand au prezentat lumii intregi familia de motoare Skyactiv. Acum, la sapte ani de la acel moment, brand-ul asiatic a mai facut un pas in dezvoltarea unui motor "conventional" care sa multumeasca pe toata lumea.
Numele acestei descoperiri care schimba modul in care este privit un motor cu ardere interna este Skyactiv-X, primul sistem de propulsie care combina aprinderea prin compresie cu cea prin scanteie. Cu alte cuvinte, un agregat pe care il alimentezi cu benzina dar care se comporta din anumite puncte de vedere ca un propulsor diesel.
Asadar, avantajele sale principale ar fi un consum mic de combustibil, cuplu decent, raspuns imediat , putere mare, incalzire rapida, plaja de turatii specifica motoarelor pe benzina si emisii CO2 si NOx reduse.
Principiu de functionare
Inginerii de la Mazda au analizat procesul de ardere al unui motor conventional si si-au dat seama ca acesta poate fi imbunatatit pentru o eficienta ridicata. Cum? Printr-un raport de compresie mai mare si prin injectarea unei cantitati aproape duble de aer in camera de ardere, rezultand astfel o temperatura mai scazuta a gazelor arse.
Numai ca daca un astfel de amestec, sarac in benzina, este aprins de o bujie (asa cum se intampla in cazul unui motor pe benzina) arderea tinde sa devina instabila. Pentru a o stabiliza este nevoie de o aprindere prin compresie, specifica motoarelor diesel in cazul carora combustibilul se aprinde datorita temperaturii ridicate create de comprimarea aerului necesar arderii si nu prin utilizarea unui dispozitiv auxiliar.
Mazda a sugerat o alta abordare si anume folosirea unei bujii in ambele cazuri si combinarea celor doua tipuri de aprindere. Acest concept sta la baza tehnologiei Spark Controlled Compression Ignition (SPCCI), cea care este pana la urma piesa de rezistenta a noului motor Skyactiv-X. Amestecul incredibil de sarac, pana la 40:1 in modul SCCI, este comprimat la o presiune extrem de mare, apoi o scanteie aprinde o cantitate foarte mica si densa de combustibil, care creste si mai mult caldura si presiunea in cilindru, cauzand aprinderea combustibilului ramas sub presiune. In acest fel, combustibilul arde mai bine si mai rapid.
Tehnologia patentata de Mazda controleaza aprinderea bujiei, astfel ca presiunea si temperatura din interiorul camerei de ardere este optimizata incontinuu in functie de modul de condus. Mai mult decat atat, prezenta bujiei ii permite motorului sa comute aproape insesizabil intre aprinderea conventionala cu scanteie si modul de aprindere prin compresie exemplificat in randurile anterioare. De ce sa comute? Pentru ca acest SPCCI functioneaza tot timpul, cu exceptia pornirii la rece, in primele faze de incalzire a motorului si atunci cand agregatul este in sarcina.
Pentru a stabiliza arderea, tehnologia propusa de Mazda foloseste un sistem de injectie de inalta presiune, in doi timpi sa-i spunem asa, care injecteaza o parte din combustibil in timpul admisiei si o parte in timpul compresiei. Pentru un plus de siguranta si eficienta, inginerii au instalat un senzor de presiune in interiorul cilindrului care masoara si face ajustarile necesare unei arderi optime.
Totodata, un compresor ajuta la presurizarea aerului in motor atunci cand functioneaza in modul SPCCI. Atentie, acest echipament nu este o modalitate de supraalimentare a motorului, astfel ca unitatea cu patru cilindri este in continuare aspirata natural.
Sistem mild-hybrid
Noul propulsorul Skyactiv-X functioneaza alaturi de un sistem mild-hybrid oferit in standard si botezat Mazda M Hybrid. Acesta este compus dintr-un generator demaror integrat, sau ISG (Integrated Starter Generator), actionat prin curea si o baterie litiu-ion de 24V montata intre roti. Generatorul capteaza energia care se pierde in mod normal in timpul franarii, o stocheaza si mai apoi o utilizeaza pentru a porni sistemele electrice ale masinii sau motorul.
Specificatii tehnice
Motorul Skyactiv-X are o capacitate cilindrica de 1.998 cmc (2.0 litri) si dezvolta 180 de cai putere la 6.000 de rotatii pe minut si 224 Nm cuplu la 3.000 rpm. Acest propulsor poate fi alaturat atat unei transmisii manuale cu sase trepte cat si uneia automate cu acelasi numar de rapoarte. Totodata, clientii pot opta fie pentru o tractiune fata, fie pentru una integrala i-Activ AWD.
Mazda3 si Skyactiv-X
Propulsorul minune al brand-ului asiatic poate fi regasit acum si in gama noii Mazda3 si este disponibil atat pentru versiunea hatchback cat si pentru cea sedan. Noi am avut ocazia sa testam aceasta combinatie pe patru trasee, de diferite lungimi si grade de dificultate, dar am ales ca in prima zi sa incercam pe o distanta de aproximativ 200 de kilometri (putin oras, drum de munte si autostrada) o Mazda3 hatchback cu transmisie manuala si tractiune integrala iar a doua zi ne-am urcat la volanul unei Mazda3 hatchback, cu transmisie manuala si tractiune fata. De aceasta data distanta a fost cam de 100 de kilometri, constand in drumuri virajate si bulevardele si stradutele capitalei Bulgariei.
Cum este in realitate motorul Skyactiv-X
Foarte foarte silentios la ralanti. De fapt acesta este primul lucru pe care il observi imediat ce apesi butonul de Start/Stop. Apoi te pui in miscare si motorul continua sa te impresioneze cu zgomotul sau foarte rafinat pana la, sa zicem, 3.000 de rotatii pe minut. Dupa acest prag, sunetul trece in registrul grav iar turatiile pot creste pana la linia rosie care incepe de pe la 7.000 de rotatii pe minut.
Inginerii de la Mazda au acordat o atentie sporita "coloanei sonore" si chiar au instalat o structura speciala in jurul unitatii care accentueaza zgomotul si pastreaza motorul cald pentru un timp mai indelungat, lucru care influenteaza in mod pozitiv consumul de combustibil.
Deasemenea, motorul Skyactiv-X iti da ocazia sa experimentezi intreaga plaja de turatii, fara intreruperi, exact ca si un motor pe benzina, aspirat conventional. Japonezii ii spun "free-revving feel" si sustin ca s-au inspirat de la celebra decapotabila MX-5.
In oras vei vedea ca sistemul Start/Stop isi face bine treaba iar la repornirea motorului generatorul demaror, de care iti spuneam mai sus, creste turatia mai mult ca de obicei pentru un demaraj lin. Acelasi generator intervine si la trecerea dintr-o treapta inferioara de viteza intr-una superioara: scade mai repede turatia motorului, egaland-o pe cea a transmisiei, si astfel rezulta schimbari fine, fara acele mici socuri pe care toata lumea incearca sa le evite la o cutie manuala.
Chiar daca are 180 de cai putere sub capota, Mazda3 nu este o masina sportiva din punctul de vedere al performantelor. Spre exemplu, suta de kilometri pe ora este atinsa in putin peste 7 secunde. Acceleratia nu te da pe spate, desi in treapta a doua si a treia masina trage destul de bine, dar motorul si cutia sunt calibrate astfel incat sa nu te lase la greu in cazul unei depasiri sau pe un drum virajat, in urcare. Aici, tractiunea integrala isi arata avantajele insa daca fortezi nota vei simti o usoara subvirare.
Exact ca si in cazul unui motor diesel, clapeta de acceleratie este aproape deschisa mai tot timpul lasand astfel sa intre mai mult aer in cilindri. Rezultatul este un cuplu oferit aproape instant si, deci, un raspuns foarte prompt al propulsorului.
In momentul in care iei piciorul de pe acceleratie, sistemul de infotainment iti indica faptul ca puterea nu mai este transmisa ambelor punti, Mazda3 nefiind echipata cu o tractiune integrala permanenta.
In ceea ce priveste sistemul SCCI, motorul comuta aproape insesizabil intre cele doua tipuri de aprindere. Am spus "aproape" pentru ca uneori, mai ales daca accelerezi treptat, vei simti nitel aceasta interventie.
Cat consuma
Mazda sustine ca noul motor Skyactiv-X are performante de "benzinar" si consum de diesel. Japonezii declara un consum combinat care variaza intre 5.5 si 6.9 litri/100 de kilometri (WLTP), in functie de tipul de caroserie, dimensiunea jantelor, tractiunea si cutia de viteze aleasa. Masina testata de noi in prima zi, adica acel hatchback cu AWD, cutie manuala si jante cu diametrul de 18 inch ar fi trebuit sa aiba un consum mixt de 6.2 litri/100 de kilometri.
Noi nu am fost chititi pe obtinerea celui mai mic consum asa ca am condus preponderent sportiv, si chiar si asa am reusit sa obtinem un consum mediu mixt de 7.4 litri/100 de kilometri. Mai mult decat bun, in conditiile date.
A doua zi, pe acel drum de aproximativ 100 de kilometri, Mazda3 hatchback cu cutie manuala si tractiune fata ne-a indicat cel mai mic consum mediu mixt ca fiind 8.1 litri/100 de kilometri.
Am avut insa colegi care au reusit sa scoata "consum de diesel", coborand in unele cazuri chiar si sub 5 litri/100 de kilometri (extra-urban).
Ca o comparatie, cei de la Mazda spuneau ca au testat pe acelasi drum din jurul orasului Frankfurt, cu o distanta de 200 de kilometri, o Mazda3 Skyactiv-G cu 122 de cai si o Mazda3 Skyactiv-X si ca aceasta din urma a reusit un consum mediu mixt cu 1.2 litri mai mic: 6.3 litri/100 de km fata de 7.5 litri/100 de km.
Preturi in Romania
La noi in tara, Mazda3 este disponibila in doua niveluri de echipare, Standard si Plus, la acesta din urma clientii putand adauga patru pachete de dotari. Pentru motorul Skyactiv-X, japonezii au venit cu doua niveluri de echipare separate si anume GT si GT Plus. Preturile incep de la 23.090 euro cu TVA pentru o versiune hatchback/sedan GT cu tractiune fata si cutie manuala de viteze si pot depasi chiar si 29.000 de euro daca vorbim despre un hatchback in nivelul de echipare GT Plus cu tractiune AWD si transmisie automata cu sase trepte.
Concluzie
Noua Mazda3 este inainte de toate o masina corecta, care iti ofera tot ce ai nevoie pentru un pret relativ accesibil. Design-ul exterior, curat dar deosebit, poate fi condimentat cu o culoare mai indrazneata sau cu jante pe 18 inch, iar interiorul care pe alocuri te duce cu gandul la Porsche-urile 911 de generatie mai veche (mai ales in zona fantelor de aer din fata pasagerului din dreapta) este plin de materiale si finisaje a-ntaia. Desi nu face parte din segmentul premium, Mazda3 poate concura oricand cu compactele de aici daca ne luam strict dupa calitatea habitaclului si gradul de antifonare.
In ceea ce priveste motorul Skyactiv-X, este o mare imbunatatire comparativ cu vechiul propulsor de 2.0 litri Skyactiv-G de 165 CP pe care il inlocuieste. Rafinamentul, usurinta cu care cresc turatiile, raspunsul imediat, zgomotul mai ales la turatii mari si nu in ultimul rand, consumul, sunt doar cateva din aspectele care situeaza motorul niponilor printre cele mai bune propulsoare pe benzina ale momentului. Desigur, tehnologia Spark Controlled Compression Ignition are, poate, cea mai mare contributie. Trebuie sa dam Cezarului ce-i al Cezarului.
-
9060969099 53279880013 53279707130 53279887120 turbo mercedes... 750 Lei
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
Jante aliaj 16 zoll originale audi a4b8 8k/a5 / q5 cod 8k0601025f 1200 Lei
-
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
A6510704987 28342997 delphi injector mercedes /jeep compass... 100 €
-
Seat leon benzina euro 5 clima geamuri+oglinzi electrice 2011 3300 €
0445124014 504388750 0986435655 bosch injector new holland t9... 2000 Lei
A2115000593 a2115000693 3137229008 electroventilator radiator... 450 Lei
-
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
0445010799 167006205r bosch pompa inalta presiune renault 1.7... 1500 Lei
167008683r 95518968 a2c80584700 vdo pompa inalta presiune... 1750 Lei
-
0445110165 55191957 93178684 5821089 bosch injector opel... 200 Lei
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
5801486599 0445020195 bosch pompa inalta presiune iveco... 3000 Lei
-
0445110819 8579232 13538579232 bosch injector bmw mini x1 x2... 650 Lei
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
0445110351 55219886 0986435204 injector fiat ford lancia opel... 500 Lei
-
0445110021 7700111014 bosch injector opel movano vivaro/... 200 Lei
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
-
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
0445010759 55494494 0986437473 pompa inalta presiune opel... 1250 Lei
-
Toyota rav-4 diesel 4x4 navigatie piele keyless pilot ~... 4300 €
Radio cd oem opel vectra c corsa siemens cdr2005 250 Lei
5801496001 5801454567 500060548 0986435662 injector iveco... 650 Lei
-
Chevrolet aveo diesel euro 5 trapa senz park scaune incalzite... 3300 €
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
042200-0423 88370-47030 denso compresor de aer condiționat... 1250 Lei
-
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
Vw golf 1,4 tsi 2015 8470 €
99485546 2995478 99445057 500363382 500324435 injector iveco... 750 Lei
-
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
A6510703287 28308779 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
35242180g 823024-5001s 823024-5005s 35242180f turbo grand... 2000 Lei


