Am condus in EXCLUSIVITATE noua Mazda3 echipata cu motorul minune SKYACTIV-X

- Combina aprinderea prin compresie cu cea prin scanteie
- Raport de compresie 16.3:1
- Motorul comuta intre aprinderea prin compresie si cea prin scanteie
Mazda3 poate fi comandata de-acum incolo si cu Skyactiv-X, primul motor, de serie, pe benzina cu aprindere prin compresie. Noi am fost la Sofia pentru a conduce in premiera aceasta combinatie si putem spune ca ne-a convins. Iti spunem si de ce.
In ciuda progreselor care s-au facut in directia sistemelor de propulsie alternative, mai prietenoase cu mediul inconjurator, si mai ales a interesului tot mai mare al producatorilor de automobile pentru astfel de unitati, motoarele cu ardere interna continua sa fie de actualitate. Multa lume incearca sa le puna o data de expirare, dar adevarul este mult mai simplu de atat: agregatele diesel sau pe benzina vor mai fi prin preajma mult timp de-acum incolo.
Japonezii de la Mazda au pornit in cautarea motorului ideal, cu ardere interna, in 2012 atunci cand au prezentat lumii intregi familia de motoare Skyactiv. Acum, la sapte ani de la acel moment, brand-ul asiatic a mai facut un pas in dezvoltarea unui motor "conventional" care sa multumeasca pe toata lumea.
Numele acestei descoperiri care schimba modul in care este privit un motor cu ardere interna este Skyactiv-X, primul sistem de propulsie care combina aprinderea prin compresie cu cea prin scanteie. Cu alte cuvinte, un agregat pe care il alimentezi cu benzina dar care se comporta din anumite puncte de vedere ca un propulsor diesel.
Asadar, avantajele sale principale ar fi un consum mic de combustibil, cuplu decent, raspuns imediat , putere mare, incalzire rapida, plaja de turatii specifica motoarelor pe benzina si emisii CO2 si NOx reduse.
Principiu de functionare
Inginerii de la Mazda au analizat procesul de ardere al unui motor conventional si si-au dat seama ca acesta poate fi imbunatatit pentru o eficienta ridicata. Cum? Printr-un raport de compresie mai mare si prin injectarea unei cantitati aproape duble de aer in camera de ardere, rezultand astfel o temperatura mai scazuta a gazelor arse.
Numai ca daca un astfel de amestec, sarac in benzina, este aprins de o bujie (asa cum se intampla in cazul unui motor pe benzina) arderea tinde sa devina instabila. Pentru a o stabiliza este nevoie de o aprindere prin compresie, specifica motoarelor diesel in cazul carora combustibilul se aprinde datorita temperaturii ridicate create de comprimarea aerului necesar arderii si nu prin utilizarea unui dispozitiv auxiliar.
Mazda a sugerat o alta abordare si anume folosirea unei bujii in ambele cazuri si combinarea celor doua tipuri de aprindere. Acest concept sta la baza tehnologiei Spark Controlled Compression Ignition (SPCCI), cea care este pana la urma piesa de rezistenta a noului motor Skyactiv-X. Amestecul incredibil de sarac, pana la 40:1 in modul SCCI, este comprimat la o presiune extrem de mare, apoi o scanteie aprinde o cantitate foarte mica si densa de combustibil, care creste si mai mult caldura si presiunea in cilindru, cauzand aprinderea combustibilului ramas sub presiune. In acest fel, combustibilul arde mai bine si mai rapid.
Tehnologia patentata de Mazda controleaza aprinderea bujiei, astfel ca presiunea si temperatura din interiorul camerei de ardere este optimizata incontinuu in functie de modul de condus. Mai mult decat atat, prezenta bujiei ii permite motorului sa comute aproape insesizabil intre aprinderea conventionala cu scanteie si modul de aprindere prin compresie exemplificat in randurile anterioare. De ce sa comute? Pentru ca acest SPCCI functioneaza tot timpul, cu exceptia pornirii la rece, in primele faze de incalzire a motorului si atunci cand agregatul este in sarcina.
Pentru a stabiliza arderea, tehnologia propusa de Mazda foloseste un sistem de injectie de inalta presiune, in doi timpi sa-i spunem asa, care injecteaza o parte din combustibil in timpul admisiei si o parte in timpul compresiei. Pentru un plus de siguranta si eficienta, inginerii au instalat un senzor de presiune in interiorul cilindrului care masoara si face ajustarile necesare unei arderi optime.
Totodata, un compresor ajuta la presurizarea aerului in motor atunci cand functioneaza in modul SPCCI. Atentie, acest echipament nu este o modalitate de supraalimentare a motorului, astfel ca unitatea cu patru cilindri este in continuare aspirata natural.
Sistem mild-hybrid
Noul propulsorul Skyactiv-X functioneaza alaturi de un sistem mild-hybrid oferit in standard si botezat Mazda M Hybrid. Acesta este compus dintr-un generator demaror integrat, sau ISG (Integrated Starter Generator), actionat prin curea si o baterie litiu-ion de 24V montata intre roti. Generatorul capteaza energia care se pierde in mod normal in timpul franarii, o stocheaza si mai apoi o utilizeaza pentru a porni sistemele electrice ale masinii sau motorul.
Specificatii tehnice
Motorul Skyactiv-X are o capacitate cilindrica de 1.998 cmc (2.0 litri) si dezvolta 180 de cai putere la 6.000 de rotatii pe minut si 224 Nm cuplu la 3.000 rpm. Acest propulsor poate fi alaturat atat unei transmisii manuale cu sase trepte cat si uneia automate cu acelasi numar de rapoarte. Totodata, clientii pot opta fie pentru o tractiune fata, fie pentru una integrala i-Activ AWD.
Mazda3 si Skyactiv-X
Propulsorul minune al brand-ului asiatic poate fi regasit acum si in gama noii Mazda3 si este disponibil atat pentru versiunea hatchback cat si pentru cea sedan. Noi am avut ocazia sa testam aceasta combinatie pe patru trasee, de diferite lungimi si grade de dificultate, dar am ales ca in prima zi sa incercam pe o distanta de aproximativ 200 de kilometri (putin oras, drum de munte si autostrada) o Mazda3 hatchback cu transmisie manuala si tractiune integrala iar a doua zi ne-am urcat la volanul unei Mazda3 hatchback, cu transmisie manuala si tractiune fata. De aceasta data distanta a fost cam de 100 de kilometri, constand in drumuri virajate si bulevardele si stradutele capitalei Bulgariei.
Cum este in realitate motorul Skyactiv-X
Foarte foarte silentios la ralanti. De fapt acesta este primul lucru pe care il observi imediat ce apesi butonul de Start/Stop. Apoi te pui in miscare si motorul continua sa te impresioneze cu zgomotul sau foarte rafinat pana la, sa zicem, 3.000 de rotatii pe minut. Dupa acest prag, sunetul trece in registrul grav iar turatiile pot creste pana la linia rosie care incepe de pe la 7.000 de rotatii pe minut.
Inginerii de la Mazda au acordat o atentie sporita "coloanei sonore" si chiar au instalat o structura speciala in jurul unitatii care accentueaza zgomotul si pastreaza motorul cald pentru un timp mai indelungat, lucru care influenteaza in mod pozitiv consumul de combustibil.
Deasemenea, motorul Skyactiv-X iti da ocazia sa experimentezi intreaga plaja de turatii, fara intreruperi, exact ca si un motor pe benzina, aspirat conventional. Japonezii ii spun "free-revving feel" si sustin ca s-au inspirat de la celebra decapotabila MX-5.
In oras vei vedea ca sistemul Start/Stop isi face bine treaba iar la repornirea motorului generatorul demaror, de care iti spuneam mai sus, creste turatia mai mult ca de obicei pentru un demaraj lin. Acelasi generator intervine si la trecerea dintr-o treapta inferioara de viteza intr-una superioara: scade mai repede turatia motorului, egaland-o pe cea a transmisiei, si astfel rezulta schimbari fine, fara acele mici socuri pe care toata lumea incearca sa le evite la o cutie manuala.
Chiar daca are 180 de cai putere sub capota, Mazda3 nu este o masina sportiva din punctul de vedere al performantelor. Spre exemplu, suta de kilometri pe ora este atinsa in putin peste 7 secunde. Acceleratia nu te da pe spate, desi in treapta a doua si a treia masina trage destul de bine, dar motorul si cutia sunt calibrate astfel incat sa nu te lase la greu in cazul unei depasiri sau pe un drum virajat, in urcare. Aici, tractiunea integrala isi arata avantajele insa daca fortezi nota vei simti o usoara subvirare.
Exact ca si in cazul unui motor diesel, clapeta de acceleratie este aproape deschisa mai tot timpul lasand astfel sa intre mai mult aer in cilindri. Rezultatul este un cuplu oferit aproape instant si, deci, un raspuns foarte prompt al propulsorului.
In momentul in care iei piciorul de pe acceleratie, sistemul de infotainment iti indica faptul ca puterea nu mai este transmisa ambelor punti, Mazda3 nefiind echipata cu o tractiune integrala permanenta.
In ceea ce priveste sistemul SCCI, motorul comuta aproape insesizabil intre cele doua tipuri de aprindere. Am spus "aproape" pentru ca uneori, mai ales daca accelerezi treptat, vei simti nitel aceasta interventie.
Cat consuma
Mazda sustine ca noul motor Skyactiv-X are performante de "benzinar" si consum de diesel. Japonezii declara un consum combinat care variaza intre 5.5 si 6.9 litri/100 de kilometri (WLTP), in functie de tipul de caroserie, dimensiunea jantelor, tractiunea si cutia de viteze aleasa. Masina testata de noi in prima zi, adica acel hatchback cu AWD, cutie manuala si jante cu diametrul de 18 inch ar fi trebuit sa aiba un consum mixt de 6.2 litri/100 de kilometri.
Noi nu am fost chititi pe obtinerea celui mai mic consum asa ca am condus preponderent sportiv, si chiar si asa am reusit sa obtinem un consum mediu mixt de 7.4 litri/100 de kilometri. Mai mult decat bun, in conditiile date.
A doua zi, pe acel drum de aproximativ 100 de kilometri, Mazda3 hatchback cu cutie manuala si tractiune fata ne-a indicat cel mai mic consum mediu mixt ca fiind 8.1 litri/100 de kilometri.
Am avut insa colegi care au reusit sa scoata "consum de diesel", coborand in unele cazuri chiar si sub 5 litri/100 de kilometri (extra-urban).
Ca o comparatie, cei de la Mazda spuneau ca au testat pe acelasi drum din jurul orasului Frankfurt, cu o distanta de 200 de kilometri, o Mazda3 Skyactiv-G cu 122 de cai si o Mazda3 Skyactiv-X si ca aceasta din urma a reusit un consum mediu mixt cu 1.2 litri mai mic: 6.3 litri/100 de km fata de 7.5 litri/100 de km.
Preturi in Romania
La noi in tara, Mazda3 este disponibila in doua niveluri de echipare, Standard si Plus, la acesta din urma clientii putand adauga patru pachete de dotari. Pentru motorul Skyactiv-X, japonezii au venit cu doua niveluri de echipare separate si anume GT si GT Plus. Preturile incep de la 23.090 euro cu TVA pentru o versiune hatchback/sedan GT cu tractiune fata si cutie manuala de viteze si pot depasi chiar si 29.000 de euro daca vorbim despre un hatchback in nivelul de echipare GT Plus cu tractiune AWD si transmisie automata cu sase trepte.
Concluzie
Noua Mazda3 este inainte de toate o masina corecta, care iti ofera tot ce ai nevoie pentru un pret relativ accesibil. Design-ul exterior, curat dar deosebit, poate fi condimentat cu o culoare mai indrazneata sau cu jante pe 18 inch, iar interiorul care pe alocuri te duce cu gandul la Porsche-urile 911 de generatie mai veche (mai ales in zona fantelor de aer din fata pasagerului din dreapta) este plin de materiale si finisaje a-ntaia. Desi nu face parte din segmentul premium, Mazda3 poate concura oricand cu compactele de aici daca ne luam strict dupa calitatea habitaclului si gradul de antifonare.
In ceea ce priveste motorul Skyactiv-X, este o mare imbunatatire comparativ cu vechiul propulsor de 2.0 litri Skyactiv-G de 165 CP pe care il inlocuieste. Rafinamentul, usurinta cu care cresc turatiile, raspunsul imediat, zgomotul mai ales la turatii mari si nu in ultimul rand, consumul, sunt doar cateva din aspectele care situeaza motorul niponilor printre cele mai bune propulsoare pe benzina ale momentului. Desigur, tehnologia Spark Controlled Compression Ignition are, poate, cea mai mare contributie. Trebuie sa dam Cezarului ce-i al Cezarului.
-
Grila / consola centrala bord hyundai coupe gk fab. 2001 -... 100 Lei
Senzor detonatie dacia logan [2004 - 2008] sedan 1.6 mt (87 hp) 59 Lei
Set placute frana fata trw opel movano b 2010→ gdb1910 276 Lei
-
Suport cutie viteze renault scenic 3 2010 monovolum 1.5 dci 150 Lei
Panou comanda aer conditionat ac clima climatronic skoda... 199.99 Lei
Set accesorii, placute frana citroen berlingo (b9) (2008 -... 20 Lei
-
Deflector difuzor captare aer vw golf plus 1.4 bud cgga 2008 -... 99.99 Lei
Calculator motor / ecu volkswagen polo 9n 1.4 bby 2002 - 2009... 249.99 Lei
Set 2 boxe / difuzoare chrysler pt cruiser fab. 2000 - 2010... 100 Lei
-
Modul stabilizator tensiune audi a6/s6 iv saloon (4g2, c7,... 180 Lei
Media player / radio / unitate cd / casetofon opel corsa c... 250 Lei
Unitate de comanda,lampa cu descarcare pe gaz seat leon (1p1)... 831 Lei
-
Cablu, frana de parcare stanga (814015148 tri) fiat,lancia 55.48 Lei
Roata janta aliaj 5x112 195 65 15 r15 vw passat b5 1997 - 2001... 299 Lei
Suport motor stanga audi a6 2.7 tdi - (2004 2009) 65 Lei
-
Set rulment roata ford transit bus (2006 - 2014) comline... 328 Lei
Turbina ford fiesta 1.0 benzina 2021, cm5g6k682he 968 Lei
Arbore cotit / vibrochen 038l vw touran i 1.9 tdi 90 cai motor... 1100 Lei
-
Suport motor renault laguna 2 [2001 - 2005] grandtour wagon... 70 Lei
Interior complet mercedes-benz c-class w204/s204 [2007 - 2012]... 1000 Lei
Cutie transfer fata toyota rav 4 2.2 d-4d automata 4x4 w82 1y131 1000 Lei
-
Compresor clima opel meriva b 2010-2014 1.7 cdti 13250606 zj2 700 Lei
Corp termostat 04l121111a, audi a4 allroad (8kh, b8) 2.0tdi 184 Lei
Ecu vw golf 6 1.6 tdi cayb 90 cai 03l906023ml 5wp42691aa 900 Lei
-
Plansa bord, mercedes clasa e (w212), vol pe st (id:578182) 1700 Lei
4e0807417b bandou stopuri bara spate audi a8 4e motor 3.0tdi... 250 Lei
Buson umplere ulei skoda fabia 5j [2007 - 2010] hatchback 1.2... 46 Lei
-
Conducta admisie mercedes sprinter w906 (2006-2017), vito,... 150 Lei
Broasca haion nty skoda karoq 2017→ 1.0 tsi ezc-sk-084 120 Lei
Maner iexterior usa fata/spate dreapta bmw seria 3 e92/93... 102 Lei
-
Jante de aliaj 5x112 pe 18 originale audi q3 f3 din2019 /... 1000 €
Janta aliaj r17 / 17x7.5j et50.8 cod hb17 jeep grand cherokee... 200 Lei
Conducta ulei turbo opel insignia a 2.0 cdti a20dth contucta... 50 Lei
-
Skoda fabia benzina 2010 2999 €
Motoras macara vw passat b6 2005-2010 fata stanga 1k0959793g,... 100 Lei
Lampa spate dreapta (tyc110197012 tyc) vw 157.95 Lei


