20 de lucruri interesante pe care nu le stiai despre Pagani Zonda

20 de lucruri interesante pe care nu le stiai despre Pagani Zonda
Un om, o viziune, un automobil de exceptie. Astazi dezlegam toate misterele cu privire la Pagani Zonda, impresionantul supercar italian lansat pe piata in anul 1999 si intrat, nu cu mult timp in urma, in cartile de istorie ale industriei auto.
Distribuie pe Facebook

1. Ceea ce cunoastem astazi sub numele de Zonda a luat startul la inceputul anilor 1990. Proiectul a fost finantat integral de Horacio Pagani, astfel ca familia sa a fost nevoita sa faca numeroase sacrificii majore de-a lungul timpului. Totul se putea schimba insa in 1997, atunci cand argentinianul a primit practic o oferta de nerefuzat.

Italienii de la Lamborghini nu aveau un automobil demn de a purta titulatura de succesor al legendarului Diablo, asa ca au venit cu o solutie de rezerva: achizitionarea proiectului Zonda si inzestrarea acestuia cu un propulsor V12 de origine Lamborghini. Astfel, oficialii constructorului din Sant'Agata Bolognese s-au intalnit imediat cu Pagani si i-au oferit acestuia aproximativ noua milioane de dolari pentru creatia sa.

Argentinianului i s-a parut pe moment o idee destul de buna, mai ales ca nu beneficia de finantarea necesara pentru a-si duce la bun sfarsit proiectul. Totul s-a schimbat insa atunci cand Horacio a purtat o discutie cu familia sa, cu privire la acest subiect, fiul de zece ani reusind sa-si convinga tatal sa nu renunte la visul sau de-o viata. Astfel, Zonda a ramas in proprietatea Pagani, iar Lamborghini a lansat pe piata modelul Murcielago.

Pagani Zonda

2. Primul reprezentant al colectiei Pagani Zonda, si anume modelul C12, se remarca in materie de design exterior printr-o capota a portbagajului complet plana, dar si printr-un eleron pentru capota motorului realizat dintr-o singura bucata. Cele doua detalii estetice au disparut de pe supercarul italian la numai un an distanta, adica in 2000, atunci cand compania din San Cesario sul Panaro a lansat versiunea S, care aducea in prim plan o parte frontala inzestrata cu un "nas" similar monoposturilor de Formula 1, respectiv o parte spate echipata cu un eleron "spart" in doua bucati individuale.

In momentul de fata, doar un singur exemplar al modelului Pagani Zonda C12 mai exista in lume, acesta apartinand unei femei de origine elvetiana, care l-a achizitionat in anul 2002 cu numai 700 de kilometri la bord. In prezent, exemplarul de culoare galbena, ce ascunde sub capota un propulsor V12 de sase litri, se poate lauda cu circa 25.000 de kilometri parcursi.

Pagani Zonda

3. La fabrica sa din regiunea Modena, constructorul italian pastreaza cate o documentatie stufoasa pentru fiecare unitate construita, documentatie ce contine informatii din timpul procesului de fabricatie, dar si cu privire la imbunatatirile cerute de proprietar / proprietari de-a lungul timpului sau operatiunile de service.

4. La inceputul anilor 1990, atunci cand inca se afla in primele faze de proiectare si dezvoltare, modelul Zonda era cunoscut sub numele de cod C8 Project, ca mai apoi Pagani sa-si redenumeasca interesanta creatie in Fangio F1 - un nume pe care, de altfel, ar fi trebuit sa-l poarte si rezultatul final, situatie care s-a schimbat insa o data cu moartea lui Juan Manuel Fangio din 1995.

5. Introdus pe piata in anul 2005, versiunea Zonda F a fost produsa intr-un numar limitat la numai 25 de exemplare, un detaliu care i-a facut pe multi sa creada ca acest model ar fi unul dintre cele mai rare Pagani construite vreodata. Totusi, cu 25 de exemplare F Coupe, respectiv 22 de exemplare F Roadster aduse la viata, modelul Zonda F este de fapt unul dintre cele mai des intalnite Pagani-uri. Iar asta pentru ca productia variantei S s-a "ridicat" la numai 17 Coupe-uri, respectiv 12 Roadstere.

Pagani Zonda

6. Recordul pentru cele mai multe exemplare Pagani Zonda detinute de un singur individ este de sase. In plus, pe langa unitatile Zonda F Coupe, Zonda F Roadster, Cinque Roadster, Tricolore, Zonda R si un model unicat aflate in proprietatea sa, domnul cu pricina a mai comandat si doua bucati din noua colectie Huayra.

7. Atunci cand a fost lansat pe piata, modelul Pagani Zonda C12 avea un pret de pornire de aproximativ 180.000 lire sterline. In ultimii 13 ani, suma de achizitie a supercarului italian a urcat in medie pana la 1.3 milioane lire sterline, editia speciala Pagani Zonda 760RS detinand insa recordul absolut, cu un pret de achizitie de 1.5 milioane de lire sterline.

8. De-a lungul timpului, Horacio Pagani a construit pentru clientii din intreaga lume numeroase exemplare unicat, pe-aceasta exclusivista lista inscriindu-se si magnatul Gareth Jones, care a decis sa-si transforme C12S-ul facut praf intr-un accident intr-un automobil cu totul si cu totul special.

9. La inceputul anului 2011, noul proprietar al companiei Gemballa (Steffen Korbach) a scapat ca prin urechile acului dintr-un accident teribil, petrecut pe o autostrada din Italia in timp ce rula la bordul unei Zonda cu o viteza de aproximativ 320 kilometri pe ora.

Pagani Zonda

10. In ciuda crizelor financiare pe care le experimentan tot mai des, Pagani Automobili SpA reuseste sa ramana in continuare o afacere de familie, condusa cu o ingeniozitate deosebita Horacio. Argentinianul nu se lupta insa de unul singur in segmentul supercarurilor, ci este ajutat si de nevasta sa, dar si de cei doi copii ai sai, care lucreaza cu norma intreaga in cadrul departamentului de design.

Important de precizat, de-a lungul timpului au existat numeroase companii care au incercat sa preia constructorul italian de automobile, cea mai recenta oferta datand din anul 2011, atunci cand un important grup din domeniul "accesoriilor" de lux (se zvoneste ca ar fi vorba despre multinationala franceza LVMH) a oferit o suma de circa 200 de milioane de dolari. Familia Pagani a refuzat insa oferta si detine in continuare 94% dintre actiuni.

11. Initial, Pagani Zonda a fost disponibila in compania unei transmisii ZFcu cinci rapoarte, si asta din pricina faptului ca unitatea cu sase trepte dezvoltata de constructorul italian nu a fost gata la timp pentru marea lansare. Cu toate acestea, atunci cand procesele de dezvoltare si testare ale cutiei originale Pagani s-au incheiat, compania din Modena a instiintat posesorii modelului Zonda ca pot beneficia de noua transmisie fara nici un fel de cost suplimentar.

Pagani Zonda

12. Unul dintre exemplarele Pagani Zonda existente a parcurs in intreaga sa cariera o distanta impresionanta, de peste un milion de kilometri. Vorbim de modelul cu sasiul numarul 2, care a jucat rolul de prototip inca din anul 1998 si care, de-a lungul timpului, a primit numeroase configuratii, dar si multiple motorizari - de la originalul V12 de 6.0 litri si pana la uriasul V12 de 7.3 litri.

13. De asemenea, cu recorduri la fel de impresionante ne intalnim si atunci cand vine vorba de "lumea reala", posesorul unui Pagani Zonda F Coupe folosind supercarul italian pe post de automobil principal. Astfel, in sase ani de proprietate, acesta a pus la bordul modelului din Modena ceva mai mult de 110.000 kilometri.

14. Fiindca germanii de la Mercedes nu se asteptau ca italienii de la Pagani sa foloseasca pana in ultima clipa propulsorul V12 de 7.3 litri, fiecare exemplar Zonda construit recent ascunde sub capota o unitate nou-nouta, construita de la zero. Drept urmare, compania din Modena plateste in prezent pentru V12-le de 7.3 litri de pe Zonda (atunci cand este cazul, evident) de pana la doua ori mai mult decat costul achizitiei V12-lui biturbo de sase litri de pe recent lansatul Huayra.

Pagani Zonda

15. Structura de rezistenta din fibra de carbon a modelului Pagani Zonda C12S ofera o rigiditate torsionala mai mare nu doar decat cea a legendarului McLaren F1, ci si comparativ cu cea a mai recentului Porsche Carrera GT.

16. Cu toate ca ne-ar fi placut sa vedem o astfel de situatie, Pagani nu a inscris niciodata nici un model Zonda in cadrul vreunei Curse de Anduranta. Au facut-o insa cei de la Carsport America in anul 2003, cand au fost nevoiti sa se retraga destul de devreme din cauza unor probleme la cutia de viteze.

17. Multumita caracteristicilor sale tehnice si estetice, supercarul italian a fost recompensat de-a lungul carierei sale cu numeroase premii prestigioase, venite din partea publicatiilor de specialitate.

Pagani Zonda

18. Pe langa modelul Zonda, Horacio Pagani a mai dat nastere si unui sistem audio de inalta fidelitate, dar si unui impresionant ceas de mana - inutil de mentionat, ambele produse s-au remarcat printr-un design inspirat de supercarul din San Cesario sul Panaro.

19. Relatia dintre Pagani si Mercedes nu se rezuma exclusiv la utilizarea propulsoarelor V12 ce pun in miscare modelele Zonda. Conform argentinianului Horacio, designul supercarului sau preia numeroase influente de la "Sagetile Argintii" de Grupa C, ce au alergat pe marile circuite ale planetei incepand cu sfarsitul anilor '80 si terminand cu inceputul anilor '90.

20. Atunci cand a fost lansat, modelul Pagani Zonda gazduia sub capota aproximativ 389 cai putere, cu pana la 280 CP mai putin decat versiunea Cinque, respectiv 361 cai putere comparativ cu varianta 760RS.

Pagani Zonda

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (12) Poze Pagani Zonda
mai multe