40 de ani de BMW Art Cars
- Primul Art Car, ideea unui pilot amator
- Artistii care au luat parte la proiectul BMW Art Cars
- Unde pot fi admirate cele 17 capodopere
BMW marcheaza in 2015 patru decenii de la aparitia colectiei Art Cars, denumire data masinilor a caror caroserie a fost folosita pe post de panza de artisti recunoscuti la nivel mondial. Cum a inceputul totul, ramane sa aflam chiar din randurile urmatoare.
Primul Art Car, ideea unui pilot amator
In 1975, un adjudecator in varsta de 35 de ani, pilot de curse in timpul liber, visa sa redea automobilelor stralucirea pe care acestea si-o pierdusera in perioada de criza a petrolului.
Era Hervé Poulain si iubea arta in toate formele sale. In demersul de a imbina cele doua pasiuni ale vietii, francezul i-a propus lui Alexander Calder sa-si puna amprenta artistica pe un autoturism. Acesta a acceptat numaidecat, singurul lucru ramas de facut fiind gasirea masinii potrivite.
A urmat o intalnire intamplatoare, pe strada, cu pilotul Jean Todt. Ideea a ajuns astfel si la urechile lui Jochen Neerpasch, pe-atunci directorul diviziei BMW Motorsport.
In scurt timp, Hervé Poulain a primit un telefon de la acesta, cu promisiunea ca inginerii sai vor construi un model de curse care sa-i fie pus la dispozitie lui Alexander Calder pentru a il decora. Francezul a acceptat doar cu o singura conditie: sa conduca el masina.
Alexander Calder a pictat caroseria unui BMW 3.0 CSL intr-o singura zi, iar Hervé Poulain si-a indeplinit inclusiv visul de a concura in cadrul Cursei de 24 de Ore de la Le Mans.
Cursa nu a decurs asa cum se preconiza, automobilul s-a confruntat cu defectiuni tehnice, iar francezul a abandonat. Chiar daca nu a trecut linia de sosire, modelul bavarez a inregistrat o performanta mult mai mare: a intrat in istoria industriei auto.
Artistii care au luat parte la proiectul BMW Art Cars
Masina decorata de Alexander Calder s-a bucurat de atat de multa popularitate, incat Hervé Poulain a fost sunat chiar a doua Jochen Neerpasch - cand la capatul firului s-a auzit imboldul: "Sugereaza-mi si alti artisti. Mai facem un model". Au urmat astfel 16 alte exemplare memorabile.
Al doilea Art Car a sosit doar un an mai tarziu, cu un design semnat Frank Stella. La baza se afla tot un BMW 3.0 CSL, insa nici acesta nu a reusit sa termine Cursa de 24 de ore de la Le Mans.
Dupa artistul american a urmat Roy Lichtenstein, care si-a pus pensula pe un BMW 320 Grupa 5 din 1977. Norocul le-a suras de-aceasta data bavarezilor, Hervé Poulain punand masina de curse pe primul loc la grupa si pe 9 la generalul competitiei de anduranta..
In 1979 a venit randul lui Andy Warhol sa-si etaleze talentul la pictat, legendarul artist american alegand sa lucreze modelul avut la dispozitie din prima, "pe curat", fara sa faca schite in prealabil. In doar 23 de minute, desenul era gata.
Andy Warhol se arata mereu fascinat de ideea sa, spunand ca toate culorile masinii se vor imbina in timpul cursei intr-una singura, care va fi mereu diferita. Opera pe patru roti a legendarului artist american este cea mai scumpa dintre toate cele 17 existente.
Dupa Andy Warhol au urmat Ernst Fuchs (BMW 635CSi, 1982), Robert Rauschenberg (BMW 635CSi, 1986), Michael Jagamara Nelson (BMW M3 Grupa A, 1989), Ken Done (BMW M3 Grupa A, 1989), Matazo Kayama (BMW 535i, 1990), César Manrique (BMW 730i, 1990), A. R. Penck (BMW Z1, 1991), Esther Mahlangu (BMW 525i, 1991), Sandro Chia (BMW M3 GTR, 1992), David Hockney (BMW 850CSi, 1995), Jenny Holzer (BMW V12 LMR, 1999) si Ólafur Elíasson (BMW H2R, 2007).
Ultimul desen poarta semnatura lui Jeff Koons si are la baza un BMW M3 GT2 care participat in cadrul Cursei de 24 de Ore de la Le Mans din 2010 - fara insa a reusi sa treaca linia de sosire.
Cele patru decenii de la prima intrecere cu un BMW Art Car au fost sarbatoriti anul acesta printr-o expozitie ce cuprinde cinci dintre cele 17 masini ale colectiei. Aceasta au putut fi admirate deja in Hong Kong si la Concursul de Eleganta de la Villa Erba, New York, Miami si Shanghai aflandu-se pe lista urmataorelor opriri.
Restul capodoperelor pe patru roti se afla in Munchen, acolo unde pot fi admirate permanent de cei care trec pragul muzeului BMW.
- Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Kia carens euro 5b 2015 7950 € Bmw 520 diesel 2009 8200 €
- Mercedes citan 2016,clima 2016 7500 € Skoda roomster diesel 2013 4350 € Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 €
- Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 € Skoda octavia 2 vrs extra dotari laurin&klement 1.6 mpi gpl... 7500 €
- Set 4 anvelope vara 17 inch michelin primacy hp 225/50 r17 750 Lei Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Fiat 500 x benzina+gpl 1.6 aspirat navigatie,pilot... 11750 €
- Ford focus cabrio 2007 3500 Lei Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Bmw 118 n47 2008 4500 €
- Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 € Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Grila aerisire mazda 6 gg ( 2002-2007 ) 50 Lei
- Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 €
- Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Vw touran diesel 2011 5790 €
- Nissan leaf tekna special 2019 21150 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 €
- Set 4 anvelope de vara noi 235/40r19 96w bridgestone potenza s001 2200 Lei Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 €
- Rama grila radiator hyundai ioniq facelift (2019-2022) cod... 270 Lei Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Skoda octavia 1.6d 2014 6700 €
- Bandou ornament lampa lampi numar maner clapeta actionare... 299.99 Lei Th-10399 blocaj volanta motor ford diesel și benzina 35 Lei Motor mercedes viano an 2013 euro 5 13685 Lei