40 de ani de BMW Art Cars

40 de ani de BMW Art Cars
  • Primul Art Car, ideea unui pilot amator
  • Artistii care au luat parte la proiectul BMW Art Cars
  • Unde pot fi admirate cele 17 capodopere
Distribuie pe Facebook

BMW marcheaza in 2015 patru decenii de la aparitia colectiei Art Cars, denumire data masinilor a caror caroserie a fost folosita pe post de panza de artisti recunoscuti la nivel mondial. Cum a inceputul totul, ramane sa aflam chiar din randurile urmatoare.

Primul Art Car, ideea unui pilot amator

40 de ani de BMW Art Cars

In 1975, un adjudecator in varsta de 35 de ani, pilot de curse in timpul liber, visa sa redea automobilelor stralucirea pe care acestea si-o pierdusera in perioada de criza a petrolului.

Era Hervé Poulain si iubea arta in toate formele sale. In demersul de a imbina cele doua pasiuni ale vietii, francezul i-a propus lui Alexander Calder sa-si puna amprenta artistica pe un autoturism. Acesta a acceptat numaidecat, singurul lucru ramas de facut fiind gasirea masinii potrivite.

A urmat o intalnire intamplatoare, pe strada, cu pilotul Jean Todt. Ideea a ajuns astfel si la urechile lui Jochen Neerpasch, pe-atunci directorul diviziei BMW Motorsport.

40 de ani de BMW Art Cars

In scurt timp, Hervé Poulain a primit un telefon de la acesta, cu promisiunea ca inginerii sai vor construi un model de curse care sa-i fie pus la dispozitie lui Alexander Calder pentru a il decora. Francezul a acceptat doar cu o singura conditie: sa conduca el masina.

Alexander Calder a pictat caroseria unui BMW 3.0 CSL intr-o singura zi, iar Hervé Poulain si-a indeplinit inclusiv visul de a concura in cadrul Cursei de 24 de Ore de la Le Mans.

Cursa nu a decurs asa cum se preconiza, automobilul s-a confruntat cu defectiuni tehnice, iar francezul a abandonat. Chiar daca nu a trecut linia de sosire, modelul bavarez a inregistrat o performanta mult mai mare: a intrat in istoria industriei auto.

40 de ani de BMW Art Cars

Artistii care au luat parte la proiectul BMW Art Cars

Masina decorata de Alexander Calder s-a bucurat de atat de multa popularitate, incat Hervé Poulain a fost sunat chiar a doua Jochen Neerpasch - cand la capatul firului s-a auzit imboldul: "Sugereaza-mi si alti artisti. Mai facem un model". Au urmat astfel 16 alte exemplare memorabile.

Al doilea Art Car a sosit doar un an mai tarziu, cu un design semnat Frank Stella. La baza se afla tot un BMW 3.0 CSL, insa nici acesta nu a reusit sa termine Cursa de 24 de ore de la Le Mans.

Dupa artistul american a urmat Roy Lichtenstein, care si-a pus pensula pe un BMW 320 Grupa 5 din 1977. Norocul le-a suras de-aceasta data bavarezilor, Hervé Poulain punand masina de curse pe primul loc la grupa si pe 9 la generalul competitiei de anduranta..

40 de ani de BMW Art Cars

In 1979 a venit randul lui Andy Warhol sa-si etaleze talentul la pictat, legendarul artist american alegand sa lucreze modelul avut la dispozitie din prima, "pe curat", fara sa faca schite in prealabil. In doar 23 de minute, desenul era gata.

Andy Warhol se arata mereu fascinat de ideea sa, spunand ca toate culorile masinii se vor imbina in timpul cursei intr-una singura, care va fi mereu diferita. Opera pe patru roti a legendarului artist american este cea mai scumpa dintre toate cele 17 existente.

Dupa Andy Warhol au urmat Ernst Fuchs (BMW 635CSi, 1982), Robert Rauschenberg (BMW 635CSi, 1986), Michael Jagamara Nelson (BMW M3 Grupa A, 1989), Ken Done (BMW M3 Grupa A, 1989), Matazo Kayama (BMW 535i, 1990), César Manrique (BMW 730i, 1990), A. R. Penck (BMW Z1, 1991), Esther Mahlangu (BMW 525i, 1991), Sandro Chia (BMW M3 GTR, 1992), David Hockney (BMW 850CSi, 1995), Jenny Holzer (BMW V12 LMR, 1999) si Ólafur Elíasson (BMW H2R, 2007).

40 de ani de BMW Art Cars

Ultimul desen poarta semnatura lui Jeff Koons si are la baza un BMW M3 GT2 care participat in cadrul Cursei de 24 de Ore de la Le Mans din 2010 - fara insa a reusi sa treaca linia de sosire.

Cele patru decenii de la prima intrecere cu un BMW Art Car au fost sarbatoriti anul acesta printr-o expozitie ce cuprinde cinci dintre cele 17 masini ale colectiei. Aceasta au putut fi admirate deja in Hong Kong si la Concursul de Eleganta de la Villa Erba, New York, Miami si Shanghai aflandu-se pe lista urmataorelor opriri.

Restul capodoperelor pe patru roti se afla in Munchen, acolo unde pot fi admirate permanent de cei care trec pragul muzeului BMW.

40 de ani de BMW Art Cars

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (29) Poze 40 de ani de BMW Art Cars
mai multe
Publicat în categoria: Masini tari DATA PUBLICĂRII: 29 Mai 2015