A fost candva cea mai rapida masina germana de pe strazi. Compania producatoare spunea in 1972 ca ajunge de la 0 la 100 km/h in doar 5.8 secunde si atinge o viteza maxima de 245 km/h
- A fost candva cea mai rapida masina germana de pe strazi
- Compania producatoare spunea in 1972 ca ajunge de la 0 la 100 km/h in doar 5.8 secunde si atinge o viteza maxima de 245 km/h
"Duck tail", "RS” sau "2.7”. Astazi, Porsche 911 Carrera RS 2.7 este cunoscut sub multe porecle. Semnificatia sa ramane, insa, unica: a fost cea mai rapida masina de serie germana a vremii si este primul model de serie cu spoilere fata si spate – acesta din urma aducandu-i si numele de „coada de rata”. In 1972, Porsche a lansat astfel o moda pentru spoilere spate pe masinile de serie.
In urma cu aproximativ 50 de ani, Porsche incepea dezvoltarea modelului 911 Carrera RS 2.7. „911 Carrera RS 2.7 a fost conceput ca o masina speciala pentru omologare. Trebuia sa fie o masina sport foarte usoara si rapida”, isi aminteste Peter Falk, care era atunci seful de testare pentru masinile de serie la Porsche. Chiar daca varianta de model era bazata pe 911, a ajuns sa devina un nou vehicul de baza pentru curse si raliuri, care a venit cu multe inovatii tehnice. Cel mai puternic model al primei generatii de 911 a fost primul 911 botezat „Carrera” – crema gamei Porsche. S-a lucrat intens la greutate, aerodinamica, motor si sasiu. Aproximativ 15 ingineri au dezvoltat masina incepand cu luna mai 1972, lor alaturandu-li-se ulterior personalul de productie.
Succes surprinzator
Porsche planuia initial sa construiasca 500 de exemplare doar pentru a omologa 911 Carrera RS 2.7 ca masina din Group 4 Special GT. Modelul a devenit astfel un vehicul omologat pentru clientii care doreau sa participe si la evenimente de curse. Pe 5 octombrie 1972, noul model a fost prezentat la Salonul Auto de la Paris, care a avut loc la Porte de Versailles. Pana la sfarsitul acelui noiembrie, toate cele 500 de vehicule erau deja vandute. Desi Porsche a fost surprins de succesul masinii, a reusit sa tripleze cifrele de vanzari pana in iulie 1973. Au fost produse in total 1.580 de exemplare, iar odata ce a fost fabricat cel de-al 1.000-lea vehicul, Porsche 911 Carrera RS 2.7 a fost omologat atat pentru Group 3 cat si pentru Group 4. Pachetul de echipamente optional M471 a facut ca Porsche sa construiasca 200 de versiuni „Sport” usoare ale masinii. Au fost construite alte 55 de exemple ale versiunii de curse, 17 versiuni de baza si 1.308 versiuni touring (M472).
Interiorul lui 911 Carrera RS 2.7 'Light' (M471) a fost redus la esential, in functie de cerintele clientului si de data productiei. Printre altele, au fost omise locurile din spate, covorasele, ceasul, carligele pentru haine si cotierele. La cererea clientului, doua scaune usoare de tip scoica puteau inlocui scaunele sport mai grele. Pana si blazonul Porsche de pe capota era, initial, lipit. In comparatie cu pachetul de echipamente „Touring” (M472), „Sport” cantarea cu 115 kilograme mai putin, cu o greutate proprie de 960 kg si avea un pret de 34.000 de marci germane. Pachetul Sport (M471) costa 700 de marci germane, in timp ce pachetul Touring (M472) costa 2.500 de marci germane. Pachetul de echipamente ales a definit astfel versiunea respectiva a lui 911 Carrera RS 2.7.
Motorul cu injectie, de 2,7 litri si sase cilindri producea 210 CP la 6.300 rpm si dezvolta 255 Nm la 5.100 rpm. Acest lucru permitea versiunii Sport sa accelereze de la 0 la 100 km/h in 5,8 secunde, facand din 911 Carrera RS 2.7 primul automobil de serie care se incadra in etalonul de sase secunde stabilit de jurnalul german „auto, motor und sport”. Viteza maxima depasea 245 km/h (Touring 6,3 secunde, 240 km/h). RS 2.7 a devenit echilibrul ideal intre greutate, performanta, aerodinamica si manevrabilitate.
Primul model de serie cu spoiler spate
Caroseria a reflectat efortul extraordinar facut pentru reducerea greutatii. Tabla subtire, geamuri subtiri, piese din plastic si eliminarea izolatiei au contribuit la scaderea greutatii totale a masinilor de curse la mai putin de cele 900 kg necesare pentru omologarea noului model. In acelasi timp, aerodinamica a fost imbunatatita. Scopul a fost minimizarea fortei portante pe axele fata si spate la viteze mari, pentru a obtine o manevrabilitate mai neutra. Pentru prima data, inginerii Hermann Burst si Tilman Brodbeck, impreuna cu stilistul Rolf Wiener, au dezvoltat un spoiler spate, testandu-l in tunelul de vant si pe pistele de testare. Scopul a fost acela de a pastra stilul formal de caroserie al 911, de a compensa dezavantajele spatelui inclinat prin masuri adecvate din punct de vedere stilistic si de a imbunatati aerodinamica lui 911.
Inaltimea noii cozi de rata oferea lui 911 Carrera RS 2.7 mai multa aderenta cand masina era condusa cu viteza si furniza motorului din spate aer de racire suplimentar. Efectul a fost obtinut fara nicio crestere a rezistentei aerodinamice; de fapt, viteza maxima a crescut cu 4,5 km/h. „In timpul testelor, am constatat ca, folosind un spoiler mai inalt, am putea creste viteza maxima datorita scaderii rezistentei aerodinamice. Asa ca am continuat sa ridicam spoilerul din spate cu cativa milimetri, cu tabla la marginea de rupere, pana am gasit punctul de inversare in care rezistenta a crescut din nou”, explica Falk. La 5 august 1972, cei trei angajati Porsche au depus documentul de inregistrare a brevetului nr. 2238704 la Oficiul German de Brevete.
Anvelope de dimensiuni diferite pentru mai multa tractiune
Inginerii s-au aplecat si asupra sasiului. Porsche avea experienta in aceasta etapa a curselor cu roti din spate mai largi, asa ca inginerii de dezvoltare au incercat acest lucru si pe 911 Carrera RS 2.7. „Am vrut sa imbunatatim tractiunea si manevrabilitatea cu anvelope largi pe puntea spate, deoarece cea mai mare greutate se gaseste pe puntea spate”, isi aminteste Falk. Pentru prima data la Porsche, o masina de serie a prezentat dimensiuni de anvelope diferite pe axele fata si spate. Fuchs a forjat 6 roti J×15 cu anvelope 185/70 VR-15 in fata, 7 J×15 cu anvelope 215/60 VR-15 in spate. Pentru a le putea monta, Porsche a largit caroseria cu 42 mm in spate, langa pasajele rotilor. „Cand acest lucru a functionat bine in dezvoltare, productie si vanzari, toate modelele ulterioare au fost echipate cu aceasta combinatie”, continua Falk.
Primele succese in curse
In urma modificarii reglementarilor pentru prototipurile sport, care a impiedicat dezvoltarea ulterioara datorita noii limite de cilindree de trei litri, Porsche a pus capat unei epoci de mare succes. Dupa debutul la Turul Corsei, in noiembrie 1972, al unui 911 Carrera RSR (racing-sport-racing) cu o caroserie semnificativ largita, Porsche a decis, in 1973, sa inceapa un nou capitol in povestea de succes a lui 911. La inceputul lunii februarie in acel an, un RSR pilotat de Peter Gregg si Hurley Haywood a trecut linia de sosire a cursei de 24 de ore de la Daytona cu un avans de 22 de ture. A fost un inceput stralucit al noului sezon. Herbert Müller si Gijs van Lennep au castigat la Targa Florio in mai 1973. „Victoria a fost importanta pentru noi, deoarece a aratat ca RSR-ul cu aripa spate mai mare era foarte rapid pe circuite si in etapele de raliu”, isi aminteste Falk. In primul sau sezon, 911 Carrera RSR a castigat trei campionate internationale si sapte nationale – oferind bazele succesului lui 911 in deceniile urmatoare. La International Race of Champions (IROC) desfasurata in octombrie 1973, Roger Penske din SUA a prezentat 12 masini identice 911 Carrera RSR 3.0 in care piloti din diferite clase de curse au concurat unul impotriva celuilalt.
Cu 911 Carrera RS 2.7, insa, Porsche nu dezvolta doar o masina sport pentru circuit, ci si o masina pe care clientii o puteau folosi atat zilnic, cat si pentru curse. A luat un model grand touring si l-a dus de pe sosea pe circuit. Reclamele vremii descriau astfel modelul: „Repertoriul sau: pe drum, spre circuit, la curse si iar pe drum, spre casa. Luni, la birou. Marti, la Geneva. inapoi spre seara. Cumparaturi, miercuri. Oras. Ambuteiaj. Trafic de melc, dar fara funingine pe bujii, nicio plangere de la ambreiaj. Joi, drumuri de tara, autostrada, curbe, drumuri de pamant, santiere, vineri doar un drum scurt si porniri repetate la rece. Sambata, cu bagaje de vacanta in Finlanda. Carrera RS – plina de rezerve inepuizabile atat la sprinturi cat si la maratoane.”
Numele Carrera
Pentru prima data, logoul „Carrera” a impodobit partea laterala dintre pasajele rotilor de pe 911 Carrera RS 2.7. Cuvantul spaniol se traduce prin „cursa”, iar RS de pe spoilerul din spate inseamna „Rennsport”, sau curse. Pentru Porsche, inspiratia pentru noul nume a fost „Carrera Panamericana”. In 1953, Porsche si-a revendicat victoria de prima clasa in cursa de anduranta cu 550 Spyder. Apoi, in 1954, a terminat pe locul trei la general. In anii care au urmat, Porsche a folosit numele Carrera pentru cele mai puternice vehicule cu motorul Fuhrmann din 1954, precum 356 A 1500 GS Carrera sau 356 B 2000 GS Carrera GT. Scriptul Carrera a impodobit spatele Porsche 904 Carrera GTS din 1963, iar pe 906 Carrera 6 din 1965 a putut fi admirat pe aripa din spatele arcului rotii din fata. Potrivit declaratiilor facute la acea vreme, Carrera era, de asemenea, inteleasa ca fiind un „predictor al calitatii pentru o delicatesa tehnica dovedita pe circuitele de curse si circuitele de raliuri”. Pe scurt, era numele ideal pentru viitorul model de varf de gama al lui 911. „Am vrut sa atribuim deja celebrul nume „Carrera” unui model de productie si ne-am gandit cum am putea reprezenta cel mai bine asta”, isi aminteste Harm Lagaaij, care era designer la Porsche la acea vreme. S-au hotarat asupra zonei dintre pasajele rotilor.
Pe langa inscriptia Carrera, Porsche oferea si alte caracteristici de design atragatoare: erau disponibile 29 de tonuri de vopsea, unele frapante si 27 dintre ele au si fost folosite, inclusiv culori precum Bright Yellow, Red si Blood Orange. Porsche a realizat, de asemenea, si culori la cererea individuala a unora dintre clienti. Culoarea jantelor se asorta cu caroseria sau cu inscriptia Carrera de pe partile laterale ale vehiculelor albe, de exemplu, cu inscriptii rosii, albastre sau verzi. Literele isi pastreaza semnificatia preeminenta pana in prezent, la fel ca faimoasa abreviere RS. Se regaseste din nou si din nou pe cele mai sportive modele 911 – asa cum era acum aproape 50 de ani.
Din 20 septembrie 2022, Muzeul Porsche organizeaza o expozitie speciala dedicata celor 50 de ani de la 911 Carrera RS 2.7.
- Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Vw passat gmo 2017 11900 € Bmw 520 diesel 2009 8200 €
- Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Bmw 118 n47 2008 4500 €
- Vw touran diesel 2011 5790 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Vw golf 7 facelift 1.4 tsi 150 cp (distributie curea) rulaj... 13500 €
- Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 €
- Mercedes a 160 a160cdi 2010 2900 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 €
- Vw golf 2.0 tdi 2017 10500 € Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 €
- Nissan qashqai 1,2 benzina turbo 2017 11750 € Audi q5 quatro 2017 23800 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 €
- Kia sportage 1.6 crdi active smartdrive 2012 498 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 €
- Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Skoda yeti 2.0 tdi 2010 6890 € Set 4 anvelope vara 17 inch michelin primacy hp 225/50 r17 750 Lei
- Kia carens euro 5b 2015 7950 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Nissan leaf tekna special 2019 21150 €
- Ford s-max 2.0 2011 6200 € Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 €
- Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 € Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 €