Istoria modelului BMW M3 - Legende si realitati despre a Opta Minune a Lumii

Istoria modelelor BMW M este legata de mai multi reprezentanti, insa nici unul nu reuseste sa se ridice la nivelul de notorietate al celui cunoscut sub denumirea de M3 - o masina ce reuseste sa amplifice bataile inimii doar la rostirea acestui nume. Pe scurt, intreaga transformare porneste de la un banal Seria 3 care, pe parcursul mai multor etape, devine un automobil capabil sa livreze senzatii extreme si sentimente de neuitat. In plus, cum performantul atlet bavarez implineste anul acesta 25 de ani de glorie, ne-am gandit ca ar fi momentul sa parcurgem o calatorie in timp, pentru a imparti legende si realitati despre una dintre minunile lumii moderne.
E30: Primul capitol al unei povesti de succes
Primul M3, ce avea la baza generatia E30 a modelului Seria 3, a fost construit pentru ca bavarezii de la BMW sa aiba acces pe toate marile circuite ale universului, in cadrul competitiei World Touring Car Championship (WTCC). Fiecare dintre cele 5.000 de exemplare dezlantuite pe strazile planetei se bucurau de prezenta unor detalii picante imprumutate din lumea sporturilor cu motor, precum kit aerodinamic special dezvoltat, suspensie modificata sau frane performante. Sub capota se ascundea un motor in patru cilindri, de 2.3 litri, ce dezvolta undeva in jurul a 195 cai putere. Ulterior, bavarezii de la BMW au sosit cu editiile speciale Evolution, ce se bucurau de prezenta a 215 CP, in timp ce varful de gama - Sport Evolution, adopta un motor de 2.5 litri si aproximativ 238 cai putere.
Desi compania germana planuia initial sa construiasca doar 5.000 de exemplare, conceptul a prins la public iar cei de la BMW au dat nastere, timp de sase ani (1986 - 1992), la nu mai putin de 18.000 de unitati - in versiune coupe si convertible. Drept urmare, impresionantul M3 E30 avea nevoie de un succesor...
E36: De la patru la sase cilindri
La o prima privire, cea de-a doua generatie (E36) a modelului bavarez de performanta nu parea la fel de grozava ca predecesoarea sa. Extensiile pentru aripi si eleronul pentru portbagaj fusese inlaturate definitiv, noul BMW M3 remarcandu-se printr-un aspect mai cuminte si foarte putin diferit in comparatie cu versiunea standard. Marea modificare avea loc insa sub capota, acolo unde M3-ul E36 ascunde in premiera un motor in sase cilindri, de 3.0 litri si 286 cai putere. La doar un an de la lansarea modelului, propulsorul a fost inlocuit cu un mai-mare si mai-puternic I6, ce se lauda cu 3.2 litri si nu mai putin de 321 cai putere.
Dar, mai important de atat, clientii se bucurau de mai multe optiuni ca niciodata: bavarezii de la BMW ofereau nu mai putin de trei tipuri diferite de caroserie - de la sedan, la coupe si convertible, in timp ce lista cu echipamente includea pentru prima oara transmisia SMG in sase trepte. Construita in perioada 1994 - 1999, cea de-a doua generatie a fantasticului BMW M3 a numarat un total de peste 71.000 exemplare, demonstrand astfel ca publicul prefera combinatia lux / performanta in dauna sportivitatii pure.
E46: Un M3 mai aproape de prima generatie
Cu modelul E46, bavarezii de la BMW injectau sub caroseria M3-ului mai multa adrenalina, mai multe senzatii extreme si mai multe elemente vulgare pierdute odata cu aparitia cele de-a doua generatii. Altfel spus, BMW M3 E46 se bucura de prezenta extensiilor pentru aripi, a unui eleron subtil pentru portbagaj (ce a inspirat multe companii de tuning) si nu numai. Sub capota, viitorii clienti primeau in continuare un motor in sase cilindri, de 3.2 litri - unul nou insa, capabil sa atinga pragul celor 8.000 rpm, dar si sa livreze celui aflat la volan nu mai putin de 343 cai putere. Acceleratia de la 0 la 100 km/h se realiza in doar 5.2 secunde, in timp ce viteza maxima depasea cei 300 km/h - atunci cand limita era inlaturata, bineinteles. De asemenea, transmisia SMG avea sa-si faca din nou aparitia.
In ceea ce priveste versiunile de caroserie, BMW M3 E46 nu a fost niciodata oferit intr-o varianta cu mai mult de doua usi. Punctul culminant a fost atins odata cu debutul versiunii CSL (Coupe Sport Leichtbau), ce aducea cu sine o combinatie dintotdeauna castigatoare - mai multi cai putere (360, mai exact) si mai putine kilograme (1.385, mai exact). Drept urmare, specialul coupe bavarez atingea primii 100 km/h in numai 4.9 secunde, avand nevoie de doar aproximativ 16.8 secunde pentru a accelera de la 0 la 200 km/h. Produs intre anii 2001 - 2006, BMW M3 E46 a fost cel mai bine vandut model M dintre toate cele trei generatii.
E90/E92/E93: De la sase la opt cilindri
Dezvaluita in urma cu aproximativ cinci ani, ultima generatie a modelului BMW M3 ascunde sub capota un motor V8 de 4.0 litri si 420 cai putere - fiind astfel cel mai puternic M3 de strada produs vreodata de constructorul bavarez. Lista cu detalii picante include spoilere fata si spate cu design agresiv, extenesii pentru aripi, eleron integrat in linia portbagajului si o capota cu muschi, cireasa de pe tort fiind insa reprezentata de plafonul realizat din fibra de carbon. Disponibil atat cu transmisie manuala in sase trepte, cat si cu una cu dublu ambreiaj in sapte trepte, ultima generatie a performantului atlet nascut in Munchen reprezinta un adevarat etalon in materie de performante si manevrabilitate.
In cazul in care modelul standard nu te multumeste pe deplin, compania germana este fericita sa-ti ofere extremul M3 GTS, o adevarata arma de distrugere in masa ce combina puterea marita cu greutatea scazuta. Pe scurt, avem de-a face cu o reteta in genul celei aplicate grozavului M3 CSL, doar ca in cazul de fata cei 360 CP si cele 1.385 kg au fost inlocuite de 450 cai putere si mai putin de 1.500 kilograme.
Oferit atat in versiune sedan, cat si coupe sau cabrio, BMW M3 reprezinta la acest moment varful gamei de modele M3. O noua generatie va fi lansata cel mai probabil in urmatorii trei-patru ani, atunci cand istoria se va rescrie din nou - se zvoneste ca cea de-a cincea generatie a modelului bavarez de performanta va reveni sub capota cu o noua premiera - un motor supraalimentat.
-
Suport bara stabilizatoare dreapta 4f0199352e audi a6 4f/c6... 110 Lei
H8201636333 0445110800 166007427r 0445876882 injector... 500 Lei
9820403480 jx6q-9f593-aa 0445110749 bosch injector citroen... 600 Lei
-
Supapa combustibil, 058133517a, vw passat (3c) 1.6b, bse 84 Lei
Vw touran euro 5 2012 5890 €
Capota hyundai ix35 lm 2010 800 Lei
-
A2133202804 a2133202804 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
Pleoape faruri originale mattig pentru skoda octavia 1 u 1u 150 Lei
0445876882 0445110800 166007427r h8201636333 injector... 500 Lei
-
A2313202701 a2133202904 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
0445010799 167006205r pompa inalta renault grand scenec iv... 1500 Lei
Skoda roomster benzina 2010 3160 €
-
A2133004320 a2133200004 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
Dezmembrez kawasaki ninja zx6r 1999 99 €
5801553219 504388756 0986437512 bosch pompa inalta presiune... 3000 Lei
-
5801621241 826996-0002 826996-5002 5801674711 garrett... 5000 Lei
A2213201704 a2213200904 a2213201604 amk compresor airmatic... 1250 Lei
0986437512 0445020195 0445020292 5801486599r bosch pompa... 3000 Lei
-
Usa usi portiera portiere dreapta fata dezechipata cu defect... 149.99 Lei
Furtun apa 46349131 2.2d fiat ducato euro 6 46352348 200 Lei
Chiuloasa completa originala yamaha mbk minarelli 125 150... 600 Lei
-
3z01011000 a2113200104 a2203200104 a2113200304 compresor... 700 Lei
0445116035 03l130277c 0986435369 bosch injector vw amarok... 600 Lei
A1643201404 a1643200204 a1643200304 amk compresor airmatic... 1250 Lei
-
5801647158 gt5518r 820803-0004 820803-5004s garrett... 7500 Lei
0445110075 96386523 96414961 9641496180 bosch injectoare... 150 Lei
Dezmembrez motor piaggio ciao bravo si grillo boxer ambielaj 10 €
-
28308779 a6510703287 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
Skoda fabia benzina 2010 2999 €
0445116042 9687454380 1980el 0986435392 bosch injector citroen... 500 Lei
-
95521533 55578075 dcri301030 denso injector opel astra j k... 600 Lei
Prag stanga vw passat b6 fab. 2005 - 2010 ⭐⭐⭐⭐⭐ 100 Lei
21977918 22254568 22254576 85002179 7485020179 delphi injector... 1250 Lei
-
A2513200704 a2513201204 a2513200904 amk compresor airmatic... 1250 Lei
0445020160 0445020292 0445020195 0986437512 bosch pompa inalta... 3000 Lei
166000121r 8201453073 16600-00q2n 0445110652 bosch injector... 500 Lei


