Istoria modelului BMW M3 - Legende si realitati despre a Opta Minune a Lumii

Istoria modelelor BMW M este legata de mai multi reprezentanti, insa nici unul nu reuseste sa se ridice la nivelul de notorietate al celui cunoscut sub denumirea de M3 - o masina ce reuseste sa amplifice bataile inimii doar la rostirea acestui nume. Pe scurt, intreaga transformare porneste de la un banal Seria 3 care, pe parcursul mai multor etape, devine un automobil capabil sa livreze senzatii extreme si sentimente de neuitat. In plus, cum performantul atlet bavarez implineste anul acesta 25 de ani de glorie, ne-am gandit ca ar fi momentul sa parcurgem o calatorie in timp, pentru a imparti legende si realitati despre una dintre minunile lumii moderne.
E30: Primul capitol al unei povesti de succes
Primul M3, ce avea la baza generatia E30 a modelului Seria 3, a fost construit pentru ca bavarezii de la BMW sa aiba acces pe toate marile circuite ale universului, in cadrul competitiei World Touring Car Championship (WTCC). Fiecare dintre cele 5.000 de exemplare dezlantuite pe strazile planetei se bucurau de prezenta unor detalii picante imprumutate din lumea sporturilor cu motor, precum kit aerodinamic special dezvoltat, suspensie modificata sau frane performante. Sub capota se ascundea un motor in patru cilindri, de 2.3 litri, ce dezvolta undeva in jurul a 195 cai putere. Ulterior, bavarezii de la BMW au sosit cu editiile speciale Evolution, ce se bucurau de prezenta a 215 CP, in timp ce varful de gama - Sport Evolution, adopta un motor de 2.5 litri si aproximativ 238 cai putere.
Desi compania germana planuia initial sa construiasca doar 5.000 de exemplare, conceptul a prins la public iar cei de la BMW au dat nastere, timp de sase ani (1986 - 1992), la nu mai putin de 18.000 de unitati - in versiune coupe si convertible. Drept urmare, impresionantul M3 E30 avea nevoie de un succesor...
E36: De la patru la sase cilindri
La o prima privire, cea de-a doua generatie (E36) a modelului bavarez de performanta nu parea la fel de grozava ca predecesoarea sa. Extensiile pentru aripi si eleronul pentru portbagaj fusese inlaturate definitiv, noul BMW M3 remarcandu-se printr-un aspect mai cuminte si foarte putin diferit in comparatie cu versiunea standard. Marea modificare avea loc insa sub capota, acolo unde M3-ul E36 ascunde in premiera un motor in sase cilindri, de 3.0 litri si 286 cai putere. La doar un an de la lansarea modelului, propulsorul a fost inlocuit cu un mai-mare si mai-puternic I6, ce se lauda cu 3.2 litri si nu mai putin de 321 cai putere.
Dar, mai important de atat, clientii se bucurau de mai multe optiuni ca niciodata: bavarezii de la BMW ofereau nu mai putin de trei tipuri diferite de caroserie - de la sedan, la coupe si convertible, in timp ce lista cu echipamente includea pentru prima oara transmisia SMG in sase trepte. Construita in perioada 1994 - 1999, cea de-a doua generatie a fantasticului BMW M3 a numarat un total de peste 71.000 exemplare, demonstrand astfel ca publicul prefera combinatia lux / performanta in dauna sportivitatii pure.
E46: Un M3 mai aproape de prima generatie
Cu modelul E46, bavarezii de la BMW injectau sub caroseria M3-ului mai multa adrenalina, mai multe senzatii extreme si mai multe elemente vulgare pierdute odata cu aparitia cele de-a doua generatii. Altfel spus, BMW M3 E46 se bucura de prezenta extensiilor pentru aripi, a unui eleron subtil pentru portbagaj (ce a inspirat multe companii de tuning) si nu numai. Sub capota, viitorii clienti primeau in continuare un motor in sase cilindri, de 3.2 litri - unul nou insa, capabil sa atinga pragul celor 8.000 rpm, dar si sa livreze celui aflat la volan nu mai putin de 343 cai putere. Acceleratia de la 0 la 100 km/h se realiza in doar 5.2 secunde, in timp ce viteza maxima depasea cei 300 km/h - atunci cand limita era inlaturata, bineinteles. De asemenea, transmisia SMG avea sa-si faca din nou aparitia.
In ceea ce priveste versiunile de caroserie, BMW M3 E46 nu a fost niciodata oferit intr-o varianta cu mai mult de doua usi. Punctul culminant a fost atins odata cu debutul versiunii CSL (Coupe Sport Leichtbau), ce aducea cu sine o combinatie dintotdeauna castigatoare - mai multi cai putere (360, mai exact) si mai putine kilograme (1.385, mai exact). Drept urmare, specialul coupe bavarez atingea primii 100 km/h in numai 4.9 secunde, avand nevoie de doar aproximativ 16.8 secunde pentru a accelera de la 0 la 200 km/h. Produs intre anii 2001 - 2006, BMW M3 E46 a fost cel mai bine vandut model M dintre toate cele trei generatii.
E90/E92/E93: De la sase la opt cilindri
Dezvaluita in urma cu aproximativ cinci ani, ultima generatie a modelului BMW M3 ascunde sub capota un motor V8 de 4.0 litri si 420 cai putere - fiind astfel cel mai puternic M3 de strada produs vreodata de constructorul bavarez. Lista cu detalii picante include spoilere fata si spate cu design agresiv, extenesii pentru aripi, eleron integrat in linia portbagajului si o capota cu muschi, cireasa de pe tort fiind insa reprezentata de plafonul realizat din fibra de carbon. Disponibil atat cu transmisie manuala in sase trepte, cat si cu una cu dublu ambreiaj in sapte trepte, ultima generatie a performantului atlet nascut in Munchen reprezinta un adevarat etalon in materie de performante si manevrabilitate.
In cazul in care modelul standard nu te multumeste pe deplin, compania germana este fericita sa-ti ofere extremul M3 GTS, o adevarata arma de distrugere in masa ce combina puterea marita cu greutatea scazuta. Pe scurt, avem de-a face cu o reteta in genul celei aplicate grozavului M3 CSL, doar ca in cazul de fata cei 360 CP si cele 1.385 kg au fost inlocuite de 450 cai putere si mai putin de 1.500 kilograme.
Oferit atat in versiune sedan, cat si coupe sau cabrio, BMW M3 reprezinta la acest moment varful gamei de modele M3. O noua generatie va fi lansata cel mai probabil in urmatorii trei-patru ani, atunci cand istoria se va rescrie din nou - se zvoneste ca cea de-a cincea generatie a modelului bavarez de performanta va reveni sub capota cu o noua premiera - un motor supraalimentat.
-
A6510703087 28307309 hrd350 delphi injector mercedes-benz... 500 Lei
A6420902486 a6420902386 a6420902086 gtb2060vklr turbo mercedes... 2500 Lei
166003281r a6220702100 0445110895 bosch injector mercedes... 700 Lei
-
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
Skoda kodiaq dsg 2019 22000 €
Panou sigurante bsm ab4 peugeot 508 i 2.0 hdi rxh hybrid4 163... 500 Lei
-
Bara spate ford kuga 2 st-line facelift an 2016-2017-2018-2019... 600 Lei
55278596 8220880003 turbo alfa romeo mito fiat 500l 500x doblo... 1250 Lei
Dezmembram audi a6 3.0 tdi automat 4x4 an fabr. 2014
-
5801569141 0445110540 bosch injector case ih / new holland... 650 Lei
A6420908580 a6420908680 turbo mercedes c clk cls e g gl glc m... 1750 Lei
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
-
Jante aliaj 15 zoll originale ford focus / fiesta / puma / fusion 900 Lei
5801644454 0986435255 0445110564 bosch injector iveco daily vi... 600 Lei
Motoras oglinzi actuator usa volkswagen audi golf bmw seat 50 Lei
-
Geam dispersor far stanga ford f-max h625 camion cod jc4613e015ac 500 Lei
Aripa fata stanga toyota rav4 rav4 - - (2010 2012) 300 Lei
Prezoane negre jante aliaj m14x1.5 vw, seat, skoda, audi,... 7 Lei
-
8201055367 0986435211 166105302r 0445110414 bosch injector... 600 Lei
Dacia logan benzina 2020 7300 €
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
-
Diagnoza motor suzuki marine jet boat - outboard - wave runner... 660 Lei
Conducta ulei opel astra h astra g corsa c meriva 1.7 cdti z17dth 70 Lei
10009700181 5801928231 504360048 borgwarner bi-turbo iveco... 5000 Lei
-
059130277ej 0445117076 0986435413 059130277cd bosch injector... 700 Lei
Far dreapta toyota rav4 rav4 - - (2012 2018) 750 Lei
3773781 5042522420 hy40v 504108310 504108308 holset turbo... 2500 Lei
-
Aparatori aripa toyota land cruiser prado fj150 2018+... 1450 Lei
Usa opel zafira b usi fata spate stanga dreapta z167 250 Lei
Aripa dreapta fata dacia logan 2008 noua 6001546713 6001549973 185 Lei
-
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
Centura stanga spate volkswagen tiguan 2 (2016-2020) 2.0... 250 Lei
Capota motor vw golf 6 variant 2009-2014 noua 5k0823031f... 500 Lei
-
Selector mercedes c270 cdi w203 300 Lei
Broasca dreapta fata , dacia logan cod- 8200213917 50 Lei
0445110743 8514148 bosch injector bmw... 600 Lei


