Istoria modelului Porsche 911 - Mai mult decat un supercar, o legenda vie

Istoria modelului Porsche 911 - Mai mult decat un supercar, o legenda vie
Imi amintesc de parca s-ar fi intamplat ieri. Era sfarsitul anilor '50, iar eu tocmai primisem o telegrama in care un bun prieten ma anunta ca cei de la Porsche se gandesc serios la un inlocuitor pentru legendarul 356. Ce sa-i faci, pasiunea pentru masini nu trece odata cu timpul. Revenind la constructorul din Stuttgart, planul sau parea destul de periculos la prima vedere, insa cine ar fi putut prezice succesul de care se va bucura noul model nascut, botezat 911?
Trimite unui prieten
Timpul trece si lasa urme adanci in urma sa, insa Porsche 911 nu a avut parte de o asemenea soarta. Pe zi ce trecea, evolutia legendarului 356 arata din ce in ce mai bine, era din ce in ce mai performanta si cucerea intreaga planeta, putin cate putin. Porsche 911 nu avea de gand sa iasa la pensie dupa aproximativ douazeci de ani, ci planuia sa intre in istorie. Pentru eternitate. Un lucru care de altfel s-a si intamplat.

Era toamna anului 1963. Pasionatii de autoturisme erau fascinati de aparitia unei adevarate opere de arta, cunoscute sub denumirea de Ferrari 250 GTO, insa germanii de la Porsche nu aveau sa stea cu mainile in san, ci pregateau lansarea unui nou model. Lansarea evolutiei primului lor model, mai exact. Odata disponibil la vanzare, modelul 911 a devenit un adevarat simbol al anilor '60, un lifestyle daca vrei. In anii '70, supercarul din Stuttgart ajunsese deja un simbol al performantelor, in timp ce anii '80 au transformat Porsche-le 911 intr-un simbol al bogatiei si al gusturilor sofisticate. De asemenea, modelul anilor '90 era considerat un simbol al agilitatii si al puterii impresionante. In prezent, Porsche 911 reprezinta o adevarata declaratie a perfectiunii automobilelor germane. Mai mult de atat, supercarul constructorului din Stuttgart se poate lauda cu multiple performante reusite in lumea sporturilor cu motor.

Cel mai important aspect al legendarului model german este insa legat de evolutia sa. Uitandu-ne inapoi in timp, conceptul de baza este acelasi, insa dezvoltarea nu a incetat niciodata. Iar daca vine vorba de alte automobile care au supravietuit la fel de mult precum Porsche 911, nici unul nu se poate lauda cu aceeasi personalitate. Sau cu acelasi succes in cursele cu motor.


Istoria modelului Porsche 911 - Mai mult decat un supercar, o legenda vie

Istoria unui clasic - De la 901 la 911

Povestea de succes a modelului Porsche 911 incepe undeva in anul 1963. Mai exact, era o zi mohorata de toamna, insa o masina sport dezvaluita in premiera mondiala la Frankfurt Motor Show avea sa straluceasca. Acum si pentru totdeauna. La inceput insa, Porsche 911 parea sa aiba o sarcina aproape imposibila, aceea de a inlocui primul model din istoria constructorului german - 356. Conform unor legende stravechi, designul supercarului din Stuttgart isi regaseste originile intr-o serie de schite ale lui Ferdinand "Butzi" Porsche, nepotul lui Ferdinand Porsche, realizate undeva la sfarsitul anilor '50 - inceputul anilor '60. Automobilul prezentat publicului larg era denumit 901, insa acest lucru nu era pe placul celor de la Peugeot. Pe scurt, constructorul francez afirma ca detine drepturi exclusive de a utiliza nume compuse din trei cifre, cu 0 pozitionat central. Drept urmare, germanii au fost nevoiti sa porneasca in cautarea unei noi denumiri, iar atunci cand a intrat in productia de serie - asta se intampla in toamna lui 1964, automobilul celor de la Porsche a fost rebotezat 911.

Primele exemplare ascundeau sub capota un propulsor in sase cilindri, cu o configuratie boxer, montat in partea din spate a automobilului. Avand o capacitate de 1.991 centimetri cubi, motorul dezvolta aproximativ 130 de cai putere, era racit cu ajutorul aerului si se bucura de prezenta unei transmisii manuale in patru sau cinci trepte. In plus, autoturismul se bucura de un caracter 2 + 2, ascunzand in spatele pasagerilor fata doua locuri destul de neincapatoare. In 1965 venise momentul retragerii lui 356, dar inca exista o piata pentru modelele cu motoare in patru cilindri. Drept urmare, germanii introduceau in acelasi an modelul 912, in esenta un Porsche 911 cu motorul in patru cilindri al lui 356, de 1.6 litri si 90 cai putere.

Istoria modelului Porsche 911 - Mai mult decat un supercar, o legenda vie

Alte momente importante in viata generatiei 901:

- Anul 1966 ne face cunostinta cu mai-puternicul 911S, un model ce se bucura de aproximativ 160 CP. De asemenea, jantele din aliaj Fuchs, cu un design unic in cinci spite, erau oferite pentru prima data.

- In anul 1967, constructorul german dezvaluia versiunea Targa, botezata dupa cursa Targa Florio, un loc in care cei de la Porsche au reusit nenumarate victorii, chiar si impotriva unor prototipuri Ferrari sau Alfa Romeo. Cu noul 911 Targa, compania din Stuttgart planuia sa cucereasca piata modelelor cabrio, printre particularitatile acestui model numarandu-se prezenta montantilor B si a unui acoperis, respectiv luneta din plastic detasabile.

- In acelasi an si-a facut aparitia si modelul 911T, de 110 CP, ce avea sa inlocuiasca 912-le. De asemenea, versiunea de 130 CP a fost redenumita 911L, in timp ce Porsche a oferit si un model 911R, intr-un numar extrem de limitat, ce se bucura de 210 CP si un proces de reducere a greutatii.

- Anul 1969 aduce cu sine modificari importante asupra modelului german sau, mai bine zis, debutul a ceea ce Porsche numea Seria B. Pe scurt, lista cu imbunatatiri includea cresterea ampatamentului cu 57 de mm - de la 2.211 la 2.268 mm, aparitia injectiei pentru modelul 911S, dar si aparitia unei noi versiuni 911E - echipata de asemenea cu injectie directa. Mai mult de atat, gama de modele a fost imbogatita si cu o varianta semi-automata - Sportomatic, anulata insa ceva mai tarziu.

Intre timp, 911E-le a devenit "arma secreta din Zuffenhausen", acesta reusind sa fie mai rapid in ceea ce priveste acceleratia de la 0 la 160 km/h chiar si decat versiunea 911 S - desi motorul sau de 2.2 litri dezvolta numai 155 CP, comparativ cu cei 180 ai S-ului.

- Intre anii 1972 si 1973 germanii de la Porsche au pastrat aceleasi modele, insa sub capota si-a facut aparitia un motor de doar 2.341 centimetri cubi - desi acesta era recunoscut la nivel international ca motorul de 2.4 litri. Revenind la 911S si 911E, ambele versiuni se bucurau de injectie mecanica, in timp ce varianta 911T beneficia de carburator.

Pe langa cresterea de putere, modelele de 2.4 litri au primit si o noua transmisie, mai rezistenta, derivata din cea prezenta pe masina de curse 908. De asemenea, versiunea 911S a fost inzestrata si cu un spoiler fata usor redesenat, ce avea sa imbunatateasca stabilitatea la viteze mari. In ceea ce priveste lumea sporturilor cu motor, constructorul din Stuttgart oferea modelul 911 ST, disponibil cu un motor de 2.466 sau 2.492 cmc, ce producea nu mai putin de 270 CP la un impresionant 8.000 rpm.In plus, greutatea a coborat pana la 960 kg, iar supercarul german a reusit succese legendare la Cursa de 6 ore de la Daytona, Cursa de 12 ore de la Sebring, Targa Florio si 1000 km Nurburgring.

Istoria modelului Porsche 911 - Mai mult decat un supercar, o legenda vie

Porsche 911 Carrera RS - Probabil cel mai grozav 911 clasic din istorie

Porsche 911 Carrera RS a luat natere din dorinta constructorului german de a cuceri din nou circuitele din intreaga lume. Dar pentru a reveni in lumea sporturilor cu motor, compania din Stuttgart avea nevoie de un numar minim de exemplare produse care sa circule pe drumurile publice. Drept urmare, anii '73-'74 au fost martorii unei adevarate demonstratii de forta si tehnologie Made in Germany. In plus, prin numele Carrera, impresionantul supercar readucea in memoria tuturor legendarul 356 Carrera - invingator al cursei Carrera Panamericana. De asemenea, acestei denumiri i se alatura si sufixul RS, prescurtare a cuvantului german Rennsport.

Reteta magica a modelului Carrera 2.7 RS includea picanterii precum motor de 2.687 cmc si 210 CP, suspensie revizuita, eleron ducktail, frane uriase si aripi spate ultra-late. In plus, modelul cantarea doar 1.075 kg in versiunea RS Touring, in timp ce varianta Sport Lightweight era cu aproximativ 100 kg mai usoara. In total au fost construite 1.580 de exemplare, dintre care 49 ascundeau sub capota un fantastic 2.8 litri de 300 cai putere.

In anul 1974, Porsche dezvaluia modelul Carrera RS 3.0, propulsat de un motor cu injectie Bosch si 230 de cai putere. Desi costa de doua ori mai mult decat versiunea 2.7 RS, noul model oferea resurse nelimitate si senzatii extreme greu de egalat. Lista cu picanterii? Un sasiu similar celui prezent pe Carrera RSR din 1973, sistem de franare preluat de la extremul 917 si o greutate de numai 900 kilograme.

Istoria modelului Porsche 911 - Mai mult decat un supercar, o legenda vie

Iar asta nu e tot. Un Carrera RSR 3.0 a ajuns pe mana echipelor din motorsport, cucerind trofeu dupa trofeu la mijlocul anilor '70. De asemenea, un prototip Carrera RSR Turbo a venit pe locul secund in Cursa de 24 ore de la Le Mans din 1975, lucru ce avea sa le dea de gandit celor de la Porsche cu privire la folosirea motoarelor supraalimentate.

Revenind la versiunea de baza, aceasta avea sa primeasca trei modificari importante odata cu debutul modelului 1974. Pentru inceput, capacitatea cilindrica a motorului crestea pana la 2.687 centrimetri cubi, fapt ce a dus la un cuplu mai mare. De asemenea, spoilerele au fost redesenate pentru a trece cu brio de testele de impact ale americanilor, insa multumita unor forme extrem de atragatoare designul acestora nu a fost schimbat timp de aproximativ 15 ani. In plus, injectia K-Jetronic CIS Bosch si-a facut aparitia in doua dintre cele trei modele ale gamei. Versiunile 911 si 911S ascundeau acum sub capota o varianta modificata a unitatii de pe 2.7 RS - ce dezvolta 150, respectiv 175 cai putere, in timp ce Carrera 2.7 folosea aceeasi reteta de succes ca modelul Carrera RS al anului 1973 - motor de 210 CP, greutate de 1.075 kg, suspensie si frane caracteristice. In 1975, constructorul german a sosit cu modelul 930 Turbo, in timp ce un an mai tarziu isi facea aparitia Carrera 3.0 - propulsata de aceeasi motorizare de 2.994 cmc ca si Turbo, cu mentiunea ca turbina a fost inlocuita de injectia K-Jetronic CIS Bosch, iar puterea a coborat pana la pragul celor 200 cai putere.

Istoria modelului Porsche 911 - Mai mult decat un supercar, o legenda vie

Dezvaluirea noului 911 Turbo - Un capitol extrem de important in istoria Porsche

Era anul 1974, iar constructorul german avea sa prezinte primul 911 de serie cu motor supraalimentat. Botezat 911 Turbo in Europa si 930 in America, supercarul din Stuttgart se remarca inca de la prima aparitie prin extensiile pentru aripi si eleronul urias pentru portbagaj. Primele exemplare veneau la pachet cu un 3.0 de 260 CP, in timp ce anul 1978 a adus sub capota un propulsor de 3.3 litri si 300 cai putere. De asemenea, primul 911 turbo de serie din istorie a gustat si din aroma curselor cu motor, unde a castigat si oferit dueluri spectaculoase in nenumarate curse de pe intreg universul.

Ajuns la final de cariera, in 1989, Porsche 911 Turbo a primit pentru prima oara o transmisie in cinci trepte. Anul 1990 a fost martorul unei noi lansari impresionante, cunoscuta sub numele de 964.

Pana a introduce insa generatia 964, constructorul german a lansat in anul 1978 o noua versiune botezata 911SC. Echipata cu un motorul de trei litri, sistem de injectie Bosch K-Jetronic si transmisie in cinci trepte, acest model este considerat a fi unul dintre cele mai fiabile 911-uri din istorie. Trei ani mai tarziu, compania din Stuttgart dezvaluia la Frankfurt Motor Show un concept car ce avea sa anunte si o versiune Cabriolet. De aceasta data, modelul celor de la Porsche erau un cabriolet un adevaratul sens al cuvantului si, mai mult de atat, beneficia de tractiune integrala. Varianta de serie - ce renuntat la sistemul de tractiune integrala, a debutat la sfarsitul anului 1982, acesta fiind primul model convertible lasat de germani dupa disparitia lui 356. De atunci insa, fiecare generatie a legendarului 911 a primit cel putin o versiune fara-de-acoperis.

Istoria modelului Porsche 911 - Mai mult decat un supercar, o legenda vie

In 1979, Porsche planuia sa inlocuiasca modelul 911 cu noul 928, insa clientii le-au dejucat planul germanilor. 911 s-a vandut atat de bine incat constructorul din Stuttgart si-a revizuit strategia, injectandu-i o portie serioasa de viata modelului sau de succes. Cu viitorul asigurat, Porsche 911 avea sa plece in cucerirea titlului de legenda pentru eternitate.

Anul 1984 vorbeste despre lansarea unui succesor pentru Seria SC, vanduta in nu mai putin de 58.914 exemplare. Botezata 911 3.2 Carrera, noua creatie a artizanilor din Stuttgart avea sa aduca in prim plan numele Carrera pentru prima oara din 1975. In lista cu atractii principale se inscriau un motor in sase cilindri, de 3.2 litri, ce avea sa dezvolte undeva in jurul a 234 de cai putere. Discurile de frana au crescut de asemenea in dimensiuni, iar imbunatatirile nu se opreau aici. De-a lungul vietii sale, modelul Carrera a fost disponibil in trei versiuni de caroserie - coupe, cabrio si targa. Comparativ cu gama SC, modificarile estetice erau aproape insesizabile.

In 1984, Porsche introducea optiunea M491 - denumita oficial Supersport in Marea Britanie. Pe scurt, clientii care optau pentru acest pachet se bucurau de multiple elemente stilistice a la Porsche 930 Turbo, insa nici suspensia modificata sau sistemul performant de franare nu lipseau din meniu. De asemenea, pentru a celebra a zecea aniversare a modelului Carrera RS, Porsche a lansat pe piata din Italia versiunea Carrera ST (Senza Turbo), echipata cu diverse artificii estetice si un motor de aproximativ 260 cai putere. Anii 1987 - 1989 au adus lansarea extremului 911 Carrera Club Sport (CS), in esenta un 911 Carrera intrat la cura de slabire si echipat cu tot felul de picanterii tehnice, plus estetice. Anul 1989 a fost martorul unei alte lansari de exceptie - 911 Speedster.

Istoria modelului Porsche 911 - Mai mult decat un supercar, o legenda vie

Generatia 964 - Tractiune integrala in premiera pentru Porsche 911

La sfarsitul anilor 1989, deja-celebrul 911 intra intr-o noua era a evolutiei. Germanii de la Porsche se bucurau de succesul inregistrat cu 959, iar acest moment parea numai bun pentru un... transfer de tehnologie. Drept urmare, constructorul din Stuttgart a lansat modelul Carrera 4, primul 911 de serie echipat cu tractiune integrala. Lista cu tehnologii continua cu eleronul electric pentru portbagaj, sasiul modificat, sistemul de franare ABS, servodirectia, etc. De asemenea, capacitatea motorului a urcat pana la 3.6 litri, nu mai putin de 250 cai putere ascunzandu-se acum sub capota supermasinii germane. Un an mai tarziu, puristii au savurat din nou gustul tractiunii spate, odata cu introducerea versiunii Carrera 2. In 1990, nemtii de la Porsche dezvaluiau si transmisia automata tiptronic, generatia 964 fiind de asemenea unul dintre primele modele inzestrate cu airbaguri duble. Doi ani mai tarziu, in 1992, compania din Stuttgart revenea pe piata supercarurilor cu un model RS, ce avea sa se impuna printr-un motor de 3.746 cmc si 300 CP, plus un kit aerodinamic atent redesenat.

Dar lucrurile nu aveau sa se opreasca aici. Legenda cunoscuta sub denumirea de Turbo se intoarce in 1990 cu un motor de 3.3 litri si 320 cai putere, trei ani mai tarziu acesta fiind inlocuit de un mult mai impresionant 3.6 de 360 CP. Produs pana in 1994, modelul 964 Turbo ramane unul dintre cele mai exclusiviste si mai dezirabile 911 din istorie. Acelasi lucru se poate spune si despre versiunea 964 Turbo S, un model despre care doar cei mari pasionati ai lumii auto au auzit.

Istoria modelului Porsche 911 - Mai mult decat un supercar, o legenda vie

Generatia 993 - Cantecul de adio al racirii pe aer

In 1993, Porsche a adus din nou 911-le in atelierul din Stuttgart, in urma operatiilor efectuate rezultand generatia 993. Desi liniile exterioare au fost modificate la un nivel minim, aerodinamica a fost imbunatatita la maximum. In plus, pe langa schimbarile subtile de la exterior, noul model a fost inzestrat si cu un sasiu rafinat, inclusiz o noua suspensie. Capacitatea motorului a ramas neschimbata - la 3.6 litri, insa puterea maxima a urcat pana la 272, respectiv 286 CP in 1996. De asemenea, versiunea cu tractiune integrala Carrera 4 si-a facut din nou aparitia, in timp ce varianta cu tractiune spate a fost botezata simplu Carrera.

Mai mult de atat, constructorul german a lansat si modelele Carrera 4S, respectiv Carrera S, insa din portofoliu nu a lipsit nici versiunea extrema RS - echipata acum cu un motor de 3.8 litri, numai bun pentru a produce 300 de cai putere. In plus, nu au fost uitati nici fanii variantei Targa, punctul culminant fiind atins odata cu lansarea unui nou Turbo - ce se bucura de prezenta unui twin turbo de 3.6 litri si nu mai putin de 408 cai putere. Pasionatii de senzatii extreme au fost ispititi cu modelul GT2, epoca motoarelor racite cu aer incheindu-se in glorie, in 1997, odata cu aparitia supremului Turbo S.

Istoria modelului Porsche 911 - Mai mult decat un supercar, o legenda vie Istoria modelului Porsche 911 - Mai mult decat un supercar, o legenda vie

Generatia 996 - Un nou capitol, acelasi design

Dupa mai bine de 34 de ani, faimosul 911 cu racire pe aer a fost inlocuit de o noua generatie, racita cu ajutorul apei. Generatia 996 a reprezentat un capitol extrem de important in istoria modelului german, in special prin varietatea de modele oferite. Mai exact, clientii puteau alege intre deja-popularele Carrera, Carrera 4, Carrera S si Carrera 4S, insa aveau la dispozitie si versiuni dezvoltate special pentru performante maxime pe circuit - GT2 si GT3. De asemenea, versiunea Turbo si-a facut din nou aparitia, fiind considerata unul dintre cele mai performante supercaruri disponibile in acea perioada.

Cautand mai adanc in istoria generatiei 996, aflam ca primele exemplare ale versiunii de baza erau propulsate de un motor de 3.4 litri si 300 cai putere. Mai tarziu, in 2002, acesta a fost inlocuit de un 3.6 litri, ce producea cu aproximativ 20 de cai putere mai mult. In plus, platforma 996 a fost folosita si pentru doua versiuni extreme, destinate in special iesirilor pe circuit. Important de specificat, ambele modele beneficiau atat de tractiune spate, cat si de un proces de reducere a greutatii. Insa asemanarile aveau sa se opreasca aici. In timp ce 911 GT3 avea la baza modelul Carrera si era propulsat de un 3.6 non-turbo de 365 CP - ulterior, puterea maxima a crescut pana la 386 CP, versiunea GT2 ascundea sub capota acelasi motor twin-turbo de 3.6 litri prezent si pe Turbo, cu mentiunea ca a fost modificat pentru a livra undeva in jurul a 483 de cai putere.

In anul 2000, Porsche avea sa scoata la lumina 911-le sau de top, si anume versiunea Turbo. La fel ca in cazul extremului GT3, motorul era derivat din cel al magnificului GT1, insa se bucura acum de prezenta unui kit twin-turbo si prezenta a nu mai putin de 420 CP. In cazul in care voiai mai mult de atat, constructorul german te invita sa optezi pentru pachetul X50, ce urca numarul cailor putere pana la 450. Ajungand la sfarsit de cariera, compania din Stuttgart a aruncat in lupta si versiunea fantastica Turbo S, ce se bucura de prezenta a 450 CP.

Istoria modelului Porsche 911 - Mai mult decat un supercar, o legenda vie

Generatia 997 - Ultimul, dar nu cel din urma

Legendarul model 911 a trecut din nou prin mainile celor de la Porsche in anul 2005. Si, desi designul nu a fost modificat radical, constructorul german a reusit din nou sa imbunatateasca aerodinamica supercarului sau. In plus, generatia 997 a revenit la formele clasice, avand linii mult mai apropriate de cele ale versiunii 993. Din punct de vedere tehnic insa, actualul Porsche 911 reprezinta cireasa de pe tort.

Initial, compania din Stuttgart a sosit cu modelele Carrera si Carrera S, ambele propulsate de un motor in sase cilindri, de 3.6 litri, ce dezvolta 325, respectiv 355 cai putere. Mai tarziu si-au facut aparitia si versiunile cu tractiune integrala, Carrera 4 si Carrera 4S, specificatiile motorului ramanand in mare parte asemanatoare. Lucru valabil, de asemenea, si pentru modelele Targa 4, respectiv Targa 4S.

In ceea ce priveste modelul 911 Turbo, acesta este in continuare propulsat de un motor twin-turbo de 3.8 litri, ce dezvolta acum nu mai putin de 480 cai putere - crestere datorata in special celor doua turbine cu geometrie variabila. De asemenea, clientii puteau opta atat pentru transmisie manuala in sase trepte, cat si pentru una Tiptronic, sistemul de tractiune integrala fiind oferit in standard. Rezultatul? Unul dintre cele mai performante supercaruri din istorie.

Istoria modelului Porsche 911 - Mai mult decat un supercar, o legenda vie

Pentru doritorii de senzatii extreme, germanii de la Porsche au pus la dispozitie nu mai putin de trei versiuni. Cea mai puternica dintre toate, 911 GT2, ascundea sub capota acelasi motor ca modelul Turbo, cu mentiunea ca acesta fusese modificat pentru a livra nu mai putin de 530 cai putere. De asemenea, Porsche 911 GT2 a fost supus si unui proces intens de reducere a greutatii.

Anuntata in februarie 2006, generatia 997 a modelului GT3 vine la pachet cu un propulsor non-turbo, de 3.6 litri, gata sa produca 415 cai putere. Iar daca asta nu este indeajuns, constructorul german ofera si o versiune GT3 RS, ce se bucura de aceeasi putere impresionanta, insa de o greutate mult mai mica. Si, indiferent care va fi alegerea ta pentru circuit, toate cele trei supercaruri germane nu vor ezita din a incerca sa te omoare.

Istoria modelului Porsche 911 - Mai mult decat un supercar, o legenda vie

997.2

Inainte de a primi o noua generatie, 911 a fost trecut de catre cei de la Porsche printr-un mic facelift. Singurele modificari estetice notabile sunt prezente la nivelul blocurilor optice, insa sub capota situatia sta cu totul altfel. In timp ce versiunile de baza precum Carrera, Carrera 4 sau Targa folosesc un motor de 3.6 litri si 345 cai putere, modelele cu S in coada ascund sub capota un propulsor de 3.8 litri, numai bun pentru a produce aproximativ 385 cai putere. In cazul editiilor speciale precum Carrera GTS, Sport Classic sau Speedster, aceeasi unitate in sase cilindri, de 3.8 litri, dezvolta undeva in jurul a 408 CP. Pe langa cresterea de putere, cea mai importanta imbunatatire de care se bucura generatia 997.2 este transmisia PDK, cu dublu ambreiaj si sapte trepte.

Daca vorbim din nou de modele dezvoltate special pentru circuit, noul Porsche 911 GT2 RS se afla in varful gamei. Lista cu ingrediente magice include prezenta unui 3.8 twin-turbo care, la cei 620 cai putere ai sai, transforma supercarul din Stuttgart in cel mai puternic si mai rapid 911 de serie din istorie. Pasionatii de motoare non-turbo au la dispozitie in continuare modelele GT3 si GT3 RS, ambele imbunatatite pentru a beneficia de 435, respectiv 450 CP. Vrei mai mult de atat? Extremul Porsche 911 GT3 RS 4.0 pare solutia optima - motor de 4.0 litri, cel mai mare pus vreodata pe un 911 de serie, si fix 500 de cai putere.

Iar asta nu e tot. Pentru ca obsedatii de aroma Turbo au de ales intre doua versiuni: Turbo de 500 CP, respectiv Turbo S de 530 CP. Indiferent de alegerea pe care o faci, este aproape imposibil sa regreti. De asemenea, istoria a fost din nou revigorata prin editiile speciale Sport Classic si Speedster.

Istoria modelului Porsche 911 - Mai mult decat un supercar, o legenda vie

Trimite unui prieten
Publicat în categoria: Masini tari DATA PUBLICĂRII: 2 Iunie 2011