Masini legendare Ep. 13 - Porsche Carrera GT
Porsche Carrera GT este una dintre minunile lumii moderne. Este cea mai impresionanta creatie a legendarului constructor auto cu sediul in Stuttgart. Este mai mult decat un alt supercar, este arta, pasiune si perfectiune pur germana. Este ceva ce nu poate fi descris in cuvinte; ceva care, in schimb, iti trezeste la viata cele mai puternice emotii. Porsche Carrera GT are caracter distinct si personalitate proprie. Si asa va ramane pentru totdeauna.
Scurta lectie de istorie
Istoria supercarului german incepe odata cu anul 1998, atunci cand modelele de curse 911 GT1 si LMP1-98 ale celor de la Porsche ajungeau la final de cariera - si asta din pricina schimbarilor aparute la nivelul regulamentelor FIA si ACO. Un an mai tarziu, in 1999, constructorul din Stuttgart pregatea lansarea unui nou prototip cu care sa concureze la Le Mans, planurile initiale ale inginerilor germani incluzand prezenta sub capota a unui motor turbo in sase cilindri. Pe masura ce procesul de dezvoltare avansa, proiectul a fost regandit, iar propulsia avea sa fie realizata de un propulsor cu zece cilindri in V.
Construita in mare taina de Porsche pentru echipa Footwork F1 in anul 1992, motorizarea a fost scoasa la lumina zilei si inzestrata cu o capacitate cilindrica de 5.5 litri, pentru a oferi prototipului Le Mans performante nemaivazute pana la acea perioada. Din pacate, constructorul german a oprit proiectul numaidecat, mai mult din dorinta de dezvoltare a viitorului Cayenne. De asemenea, se zvoneste ca nici Ferdinand Piech - presedintele Grupului Volkswagen, nu ar fi dorit o confruntare directa intre Audi R8 si prototipul celor de la Porsche.
Dar tot raul avea sa se indrepte spre bine. Anularea unui prototip Porsche dezvoltat pentru cursa de la Le Mans nu avea sa insemne altceva decat inceperea dezvoltarii unui nou supercar Porsche. Asadar, constructorul din Stuttgart a sosit la editia din 2000 a Salonului Auto de la Geneva cu un concept botezat Carrera GT, ce se bucura de prezenta unui motor V10 de 5.5 litri montat central. Si, chiar daca la acel moment germanii nu credeau intr-o versiune de productie, imposibilul s-a intamplat - Porsche Carrera GT Concept a cucerit intreaga suflare prezenta la salonul auto elvetian si avea sa intre in productia de serie in anul 2004.
De la concept la realitate
Dezvaluit in premiera mondiala in anul 2003, la Geneva Motor Show, impresionantul Porsche Carrera GT reprezinta o simbioza intre masinile de curse si modelele de strada. Supercarul german a fost creat cu un singur scop in minte - performanta extrema. Nu are nici o legatura cu vreun alt model de strada din istoria Porsche, iar conventionalul si compromisul reprezinta doi termeni pe care Carrera GT nu i-a intalnit niciodata in cariera sa. Mai mult de atat, conform constructorului din Stuttgart, dezvoltarea supercarului german i-a permis acestuia inregistrarea a peste 75 de noi patente tehnologice.
Dar acestea sunt doar cateva dintre cele mai mici detalii. Punctul culminant abia acum soseste. Cu un motor de V10 de 5.7 litri, ce produce cel mai infricosator sunet pe care l-ai auzit vreodata, Porsche Carrera GT ascunde sub capota dramatic stilizata 612 CP la 8.000 rpm si 590 Nm la 5.750 rpm. Intreaga putere ajunge la rotile spate prin intermediul unei transmisii manuale cu sase rapoarte, iar accelaratia de la 0 la 100 km/h se realizeaza in numai 3.9 secunde. In cazul in care reusesti sa stapanesti cu succes bestia germana, cei 200 km/h vin dupa doar 9.9 secunde, iar viteza maxima urca pana la bariera celor 330 km/h.
Dar, pe langa performantele extreme, Porsche Carrera GT se dovedea si una dintre cele mai importante demonstratii de tehnologie ale acelui moment. Mai exact, supercarul german ascundea sub atragatoarea caroserie o structura monococa din fibra de carbon (prima masina de serie din lume care se poate lauda cu o astfel de componenta). In plus, pe langa sistemul performant de franare inzestrat cu discuri ceramice, opera constructorului german era prima masina din lume care oferea un disc de ambreiaj ceramic. Suspensia era montata orizontal ca la masinile de curse, in timp ce folosirea in procesul de constructie a materialelor ultra-usoare - carbon, aluminiu si magneziu, asigura o greutate minima, insa o rezistenta maxima.
Desi Porsche Carrera GT se remarca inca de la prima aparitie prin formele sale fascinante, putina lume cunoaste faptul ca principala preocupare a constructorului german a reprezentat-o, de fapt, functia acestora - si anume, obtinerea unui coeficient aerodinamic cat mai bun. Drept urmare, supercarul din Stuttgart se bucura de numeroase artificii estetice, inclusiv o podea ca la masinile de curse sau un eleron operat electronic. Asadar, atunci cand se ruleaza cu viteza de 330 km/h, forta de apasare este de aproximativ 4.000 Newton, ceea ce echivaleaza cu apasarea unei greutati de 400 kilograme asupra axei spate.
In ciuda simplitatii sale, interiorul se dovedea extrem de elegant, principalele atractii fiind consola centrala 'plutitoare', pozitia schimbatorului de viteze si scaunele realizate din fibra de carbon - ce cantaresc numai 10.3 kilograme fiecare. Si, daca tot veni vorba de scaunele din fibra de carbon, Porsche Carrera GT a fost (din nou) prima masina de serie inzestrata cu un astfel de detaliu tehnic.
In loc de incheiere
O concluzie finala cu privire la Porsche Carrera GT este mai mult decat inutila. Supercarul german si-a castigat de-a lungul productiei nu doar numerosi fani, ci si intreaga admiratie a lumii auto. Timpul trecut peste capodopera constructorului din Stuttgart nu a lasat urme, ci i-a oferit statutul de legenda. O legenda care va domni peste ani si ani, denumita Porsche Carrera GT si construita in aproximativ 1.270 de exemplare.
- Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Mercedes citan 2016,clima 2016 7500 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 €
- Vw touran diesel 2011 5790 € Bmw 520 diesel 2009 8200 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei
- Nissan leaf tekna special 2019 21150 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Kia carens euro 5b 2015 7950 €
- Motor mercedes viano an 2013 euro 5 13685 Lei Rama grila radiator hyundai ioniq facelift (2019-2022) cod... 270 Lei Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 €
- Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Ford focus cabrio 2007 3500 Lei Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 €
- Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Th-10399 blocaj volanta motor ford diesel și benzina 35 Lei
- Fiat 500 x benzina+gpl 1.6 aspirat navigatie,pilot... 11750 € Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 € Skoda octavia 1.6d 2014 6700 €
- Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12600 € Set 4 anvelope de vara noi 235/40r19 96w bridgestone potenza s001 2200 Lei Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei
- Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Skoda roomster diesel 2013 4350 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 €
- Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 €
- Grila aerisire mazda 6 gg ( 2002-2007 ) 50 Lei Bmw 118 n47 2008 4500 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 €
- Skoda octavia 2 vrs extra dotari laurin&klement 1.6 mpi gpl... 7500 € Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 € Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 €