2010 Aprilia RSV4R nu este doar pentru profesionisti

2010 Aprilia RSV4R nu este doar pentru profesionisti

Modelul RSV4R este punctul de start pentru clasa Superbike din gama Aprilia pentru anul viitor. Cu un pret de 15,000 euro, este un Superbike pentru oameni obisnuiti, o masinarie care le permite sa experimenteze senzatiile pe care le ofera motorul inspirat din GP de 999cc racit cu lichid, tip V patru, si cadrul compact din aluminiu, inspirat tot din marele premiu, totul invaluit de designul carenajului aerodinamic.


Distribuie pe Facebook

Din punct de vedere estetic, acest model nu se aseamana cu concurentele sale japoneze si nici cu altele de oriunde. Ca de obicei, designerii de la Aprilia continua sa impinga limitele designului motociclistic la limita, inventand o forma aerodinamica fluida. Designul sau este o sinergie intre aspect si functionalitate. Daca privesti cu atentie, observi ca farul lui RSV4R este derivat din cel al predecesorului. Are doua proiectoare principale pentru luminile de drum si un proiector principal pentru faza lunga. Deasupra se afla oglinzile retrovizoare, care inglobeaza si semnalizarile de directie. Stopul motocicletei are forma triunghiulara care seamana cu cele de pe noile masini Audi sport din seria R.

Desi este dificil de observat in poze, observata pe viu, forma carenajului lui RSV4 este foarte angulara. De fapt, singura suprafata plata si neutilizata de pe intreaga motocicleta este partea de sus a panourilor laterale. Deasupra se adauga cu si mai mult stil, sub forma a doua aerisiri triunghiulare simetrice, prin care se aeriseste motorul. Pe restul carenajului, in special in partea din spate, numeroase aripioare ii dau un aspect de rechin pornit dupa prada.

2010 Aprilia RSV4R nu este doar pentru profesionisti

R-ul isi imparte carenajul cu modelul Factory, exceptie facand aripa fata si cea din spate, care nu sunt din fibra de carbon, ci din plastic. Atentia pentru detalii si calitatea fabricatiei sunt la un nivel atat de inalt, incat e greu de crezut ca Aprilia poate produce o motocicleta atat de penrformanta la un pret mai mic decat al unui Ducati 1198.

In faza de proiectare, inginerii au avut in vedere mai multe configuratii ale motorului, inclusiv V-Twin, trei in linie, cat si V patru la 90 de grade si 65 de grade. In ciuda faptului ca este cel mai scump de produs, ei s-au hotarat asupra celui din urma, acesta fiind cel mai bun compromis intre performantele la turatii inalte ale unui motor in patru cilindri si marimile compacte al unui V-Twin, astfel contribuind la performantele inalte pe circuit.

Punctul forte al lui RSV4R este ultra-compactul motor V patru. El este construit in casa fara asistenta Rotax (fabricantul motorului de pe RSV1000R). Motorul este la baza aproape identic cu cel de pe modelul cu 5000 de dolari mai scump, Factory, doar ca foloseste admisia fixadin aluminiu (spre deosebire de trompele din magneziu cu lungime variabila). Partea cea mai buna: puterea maxima declarata este aceeasi.

Motocicleta foloseste o transmisie in 6 trepte tip caseta. Aprilia nu a specificat daca vor putea fi achizitionate pinioane cu raporturi diferite. Nu exista motoare V4 in patru timpi mai compacte decat cel al lui RSV4R. Transmisia permite demontarea si modificarea rapida a rapoartelor de transmisie, cu toate astea, Aprilia nu a specificat daca vor putea fi achizitionate pinioane cu raporturi diferite.

2010 Aprilia RSV4R nu este doar pentru profesionisti

Ambielajul este turnat dindtr-o singura bucata de aluminiu si fiecare cilindru are dimensiunile interioare de 78 x 52.3mm, raportul de compresie fiind de 13.1:1. Cilindrii sunt inclinati la 65 de grade, ceea ce ii permite motorului sa ramana foarte scurt din fata pana in spate. Partea de sus a motorului consta in doua chiulase cu patru supape pe cilindru, cu axa cu came a admisiei antrenata cu lant si axa evacuarii antrenata cu pinion. Un sistem de lubrifiere cu baie de ulei umeda cu un radiator extern ulei-aer cu doua pompe de ulei asigura ungerea corespunzatoare a motorului. Un ax de contrabalansare elimina aproape in totalitate vibratiile.

Sistemul de admisie al aerului foloseste o camera alimentata prin doua orificii situate langa farurile principale. Dupa aceea, aerul este condus catre doua corpuri de acceleratie de 48mm diametru, fiecare alimentate cu cate doua injectoare. Injectoarele principale alimenteaza motorul la turatii medii-joase si injectoarele secundare aproape de turatia maxima. Gazele arse sunt transferate sistemului de evacuare din inox tip 4-2-1, care se termina cu o toba trapezoidala orientata in sus, montata in mod traditional in partea dreapta a motocicletei. Esapamentul contine o supapa fluture controlata electronic si un convertor catalitic, care intruneste atat normele americane privind noxele, cat si Euro 3.

Va mai amintiti temperamentalul sistem ride-by-wire de pe disparuta Aprilia Cube RS3 MotoGP? Acea motocicleta care zmucea pilotul fara avertizment prealabil? Sistemul a fost complet imbunatatit si montat pe RSV4R. Acesta inlocuieste complet legatura fizica prin cablu dintre maneta de acceleratie si motor, cu un ECU Magneti Marelli care controleaza alimentarea cu benzina. Primiti cu bratele deschise electronica si urati ,,bine ai venit" secolului XXI.
Panoul de bord al RSV4R este usor de citit atat in parcare, cat si la 280Km/h. RSV4R are un complicat sistem de management ride-by-wire, care ofera trei moduri selectabile (Track, Sport, si Road) ce pot fi selectate dintr-un buton montat pe ghidon.

Sistemul este imbunatatit si mai mult cu ajutorul a doua servomecanisme independente care controleaza fiecare clapeta de acceleratie pentru un management si mai bun al amestecului. Un comutator de pe ghidon ii permite pilotului sa selecteze maparea potrivita. Modul Track ofera putere maxima in toate cele sase trepte de viteza. Modul Sport restrange cuplul maxim doar in primele trei trepte, dar rezerva puterea maxima doar pentru ultimele trepte. Modul Road limiteaza puterea pentru toate treptele de viteza. In mod surprinzator, controlul tractiunii nu exista nici pe lista de optionale.

Instrumentele de bord constau intr-un panou de bord digital/analogic iluminat cu portocaliu, lucru deja obisnuit la Aprilia. Un turometru de mari dimensiuni este insotit de un display LCD care contine informatii despre timp, temperatura ambianta, treapta de viteza, modul de mapare a motorului, viteza, shift light-ul si martorii luminosi ai motorului.

Forma motorului le-a permis inginerilor sa utilizeze un cadru extrem de ingust. Construit atat din aluminiu turnat, cat si ambutisat, cadrul cu brate duble cantareste doar 10 kilograme pastrand totusi un grad de rigiditate pe care am ajuns sa il asteptam si sa il apreciem in cazul motocicletelor sport de la Aprilia. Motorul este pozitionat extrem de jos, ceea ce ii permite sa-si ascunda greutatea si sa fie usor de manevrat. Rezervorul de combustibil de 17 litri a fost proiectat sa tina majoritatea combustibilului sub sa, cat mai aproape de centrul de greutate, reducand astfel diferenta de balans dintre gol si plin.

2010 Aprilia RSV4R nu este doar pentru profesionisti

Un brat spate lung si gros, de asemenea construit din aluminiu turnat si ambutisat, extinde ampatamentul la 142cm. Cum deja ne-a obisnuit Aprilia, atat cadrul, cat si bratul spate sunt polisate si stralucesc exact ca acelea de pe motocicletele de curse. Spre deosebire de modelul Factory, sasiul lui R nu permite niciun fel de reglaj al directiei unghiului ghidonului, de pozitie a motorului sau a unghiului de pivotaj al bratului. Poate fi reglata insa inaltimea, ridicand sau coborand amortizorul. Distributia declarata a masei fata-spate este de 52/48.

Pantru a reduce pretul, suspensiile Ohlins de pe Factory sunt inlocuite de suspensii mai ieftine pentru R. Furca intoarsa de 43mm diametru este semnata Showa, in timp ce pe spate se afla un amortizor pe gaz Sachs. Amortizorul directiei, facut tot de Sachs, nu este reglabil si este montat deasupra jugului inferior al furcii. Ambele suspensii ofera reglaje independente pe trei cai, in ceea ce priveste preincarcarea arcului, compresia, si amortizarea reculului. In partea din fata, RSV4R are o furca intoarsa Showa de 43mm diametru, cu o janta de 17 inci cu cinci spite din aluminiu turnat si doua discuri de frana de 320mm cu etriere Brembo monobloc cu patru pistoane.


Alte diferente intre cele doua modele privesc constructia jantelor; pe R sunt din aluminiu turnat, in timp ce pe Factory ele sunt mai usoare, din aluminiu forjat. De asemenea, pe R s-a trecut de la pneuri Pirelli la Metzeler, R primind Racetec K3 (fata de fantasticele Pirelli Diablo Super Corsa SP montate pe Factory).

Sistemul de franare este acelasi pe ambele modele, fiind compus din discuri cu diametrul de 320mm si etriere Brembo monobloc cu patru pistoane si cilindru principal radial. Pe spate se afla un singur disc de 220mm cu etrier Brembo cu doua pistoane. Conductele de frana sunt din metal.

2010 Aprilia RSV4R nu este doar pentru profesionisti

Am reusit sa va convingem ca aveti nevoie de o asemenea motocicleta? ATVROM va spune ca pentru 15.000 euro + TVA o puteti achizitiona si va puteti bucura de ea in acest sezon care se anunta fierbinte.

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (5) Poze 2010 Aprilia RSV4R nu este doar pentru profesionisti
mai multe
Publicat în categoria: Moto DATA PUBLICĂRII: 28 Iunie 2010