30 de ani de BMW M5: Totul despre istoria super-modelului bavarez

30 de ani de BMW M5: Totul despre istoria super-modelului bavarez
Lansat in urma cu aproximativ trei decenii, modelul BMW M5 a dat nastere unui nou segment de piata, cel al automobilelor cu patru usi si performante deosebite. De atunci si pana in prezent, iconicul autoturism a fost oferit spre vanzare in cinci generatii diferite, cariera sa culminand cu proaspat prezentata editie speciala "30 Jahre M5" - ce ascunde sub capota nu mai putin de 600 CP sau, daca vrei, de peste doua ori mai multa putere comparativ cu versiunea initiala, E28!
Distribuie pe Facebook
  • Primul capitol din cuprinsul unei povesti de mare succes

30 de ani de BMW M5

Chiar daca specialistii departamentului BMW Motorsport au mai avut cateva experiente asemanatoare in compania modelului BMW Seria 5, ei bine... primul BMW M5 nu a urcat pe scena lumii auto mai devreme de 1984. Reprezentand o noutate absoluta pentru industria anilor '80, automobilul bavarez de inalta performanta a reusit sa atraga toata atentia asupra sa in special datorita surprizei din compartimentul motor.

Intr-o alta ordine de idei, spre deosebire de rivalii sai, modelul BMW Seria 5 E28 putea fi acum comandat si impreuna cu o inima de supercar, versiunea M5 venind la pachet impreuna cu aceeasi motorizare ce punea in miscare si impresionantul M1. Astfel, multumita unitatii dotate cu sase cilindri in linie, capacitate de 3.5 litri si putere maxima de 286 CP, automobilul bavarez de inalta performanta avea nevoie de numai 6.5 secunde pentru a accelera de la 0 la 100 km/h.

De asemenea, nici despre viteza maxima nu se putea spune ca ar fi neglijabila, cei 245 de kilometri pe ora transformand modelul BMW M5 intr-unul dintre cele mai rapide autoturisme ale acelei perioade de timp. Pana in anul 1987, peste 2.200 de astfel de exemplare au iesit de pe portile fabricii din Munchen, automobilul bavarez de inalta performanta fiind apreciat si pentru comportamentul sau dinamic, pus in valoare de suspensia sport, franele de dimensiuni generoase si, nu in ultimul rand, de diferentialul blocant regasit la nivelul puntii posterioare.

  • Doua variante de putere si caroserie pentru generatia cu numarul doi

30 de ani de BMW M5

Multumiti de succesul inregistrat de M5-ul E28, bavarezii de la BMW au lansat pe piata si o a doua generatie a automobilului lor de inalta performanta. Modelul BMW M5 E34, caci despre el este vorba, a debutat in premiera mondiala in luna august a anului 1988, o versiune Touring fiind oferita pentru prima oara aproximativ jumatate de deceniu mai tarziu.

Asemeni M5-ului E28, propulsia era asigurata si in cazul de fata de o unitate aspirata cu sase cilindri, capacitatea acesteia crescand pana la 3.535 centimetri cubi (+80 cmc). In plus, specialistii departamentului BMW Motorsport au operat cateva modificari si la nivelul sistemului de evacuare a gazelor, rezultatul final constand intr-un total de 315 cai putere - o valoare arhisuficienta pentru ca primii 100 km/h sa vina dupa doar 6.3 secunde, iar acul vitezometrului sa-si continue apoi incursiunea pana la pragul (impus electronic) celor 250 de kilometri pe ora.

La sfarsitul anului 1991, dupa circa 8.079 de unitati comercializate, cea de-a doua generatie a automobilului bavarez de inalta performanta a primit un facelift major, principala noutate constand in aparitia sub capota a unei motorizari de 3.8 litri si 340 de cai putere. Drept urmare, acceleratia de la 0 la 100 km/h se realiza acum in mai putin de sase secunde (5.9 secunde, mai exact), in timp ce comportamentul rutier avea sa fie imbunatatit radical multumita tehnologiilor Adaptive M suspension si Electronic Damper Control (EDC) proaspat aparute in peisaj.

Pentru cei care visau la si mai multa precizie pe curbe, modelul BMW M5 E34 putea fi echipat si cu un pachet "Nurburgring suspension", disponibil in mod optional. De asemenea, incepand cu anul 1994, automobilul bavarez de inalta performanta putea fi comandat si intr-o varianta cu transmisie manuala in sase rapoarte, in timp ce sistemul de franare primea discuri compuse.

  • Primul BMW M5 cu motor V8 din istorie

30 de ani de BMW M5

Dupa sapte ani de existenta (1988 - 1995) si undeva in jurul a 12.000 de unitati vandute - dintre care doar 900 reprezentand versiunea Touring, modelul BMW M5 E34 a ajuns la finalul carierei sale, cea de-a doua generatie a automobilului bavarez de inalta performanta luand cu sine, totodata, si unitatea aspirata cu sase cilindri.

Asadar, spre deosebire de predecesorii sai, "noul" BMW M5 E39 se bucura de serviciile unui propulsor V8 de 4.9 litri, numai bun pentru a pune la dispozitia celui aflat la volan aproximativ 400 de cai putere. Nu lipseau de pe lista cu specificatii tehnice nici transmisia manuala cu sase rapoarte, sistemul de tractiune spate sau diferentialul blocant pentru imbunatatirea tractiunii, toate aceste detalii contribuind la rezolvarea ecuatiei 0 - 100 km/h in fix 5.3 secunde.

O alta surpriza pregatita de cea de-a treia generatie a automobilului bavarez de inalta performanta consta in discurile de frane compuse care, spre deosebire de cazul modelului BMW M5 E34, echipau acum atat puntea fata, cat si cea spate. Lista cu bunatati avea sa se incheie in cele din urma cu spoilerele fata si spate agresiv stilizate, oferite alaturi de jante supradimensionate si un interior accesorizat cu tot felul de elemente sinonime cu sportivitatea absoluta.

Comercializat in circa 20.500 de exemplare, modelul M5 E39 a reusit sa depaseasca toate limitele si asteptarile oficialilor de la BMW - in materie de vanzari, desigur.

  • Cel mai bine vandut BMW M5 de pana acum

30 de ani de BMW M5

Succesul celei de-a treia generatii a automobilului bavarez de inalta performanta avea sa fie insa depasit chiar de succesorul sau, modelul BMW M5 E60 reusind sa devina cel mai bine vandut BMW M5 de pana acum multumita celor 20.548 de unitati livrate la nivel global, din 2005 si pana in 2010. Secretul din spatele acestei realizari? Ei bine, asa cum stie deja o lume intreaga, principala atractie a celei de-a patra generatii a automobilului bavarez de inalta performanta o reprezinta de departe de motorizarea aspirata, V10 de cinci litri si 507 cai putere, capabila sa urce pana la 8.250 de rotatii per minut.

Un alt element vital, care a contribuit la transformarea modelului BMW M5 E60 intr-o adevarata legenda printre pasionatii de masini (si nu numai), se regaseste in persoana transmisiei SMG cu sapte rapoarte, capabila sa schimbe treptele de viteza in doar cateva zeci de milisecunde. Puse cap la cap, cele doua componente mecanice i-au imprimat celei de-a patra generatii a automobilului bavarez de inalta performanta o putere de acceleratie absolut fascinanta, sprintul 0 - 100 km/h devenind realitate dupa exact 4.7 secunde.

Pentru cei care nu au nevoie de toate aceste cifre si valori impresionante, (reamintim ca) modelul BMW M5 E60 beneficiaza de un mod special, cu aproximativ 400 de cai putere. Ar mai fi ceva de spus? Ah, da: asemeni celei de-a doua generatii, si modelul BMW M5 E60 putea fi comandat in doua variante de caroserie: Sedan sau Touring.

  • Revenirea la motorul V8 si imbratisarea supraalimentarii

BMW M5 '30 Jahre M5'

Lansata pe piata intr-o perioada in care performanta si eficienta trebuie sa coexiste, cea mai noua generatie a modelului BMW M5 vine la pachet impreuna cu un propulsor V8 twin-turbo de 4.4 litri care, in contrast cu reducerea capacitatii si a numarului de cilindri folositi, ofera mai multa putere ca oricand. 560 CP este, mai exact, cifra magica insa, multumita unui pachet Competition disponibil optional, aceasta se poate transforma in 575 CP.

Adaugam in meniu si o cutie automata cu sapte rapoarte si dublu ambreiaj, plus un diferential activ, iar rezultatul obtinut este cu adevarat impresionant: 4.3 secunde sunt necesare pentru realizarea acceleratiei de la 0 la 100 km/h, iar viteza maxima urca pana la 305 kilometri pe ora atunci cand clientii opteaza (si) pentru meniul M Driver’s Package. Pentru cei aflati in cautarea unor performante si mai... "tipatoare", noua editie speciala BMW M5 "30 Jahre M5" reprezinta alegerea ideala multumita atat celor 600 de cai putere prezenti la datorie, cat si acceleratiei de la 0 la 100 km/h ce se realizeaza in numai 3.9 secunde.

Asadar, acestea fiind spuse, care este generatia ta favorita? Sa fie BMW-ul M5 E28 de la care a pornit totul, clasicul E39 cu al sau V8 aspirat sau E60-ul ce promite un sunet apropiat celui produs de monoposturile de Formula 1? Modelul E34 are si el numeroase argumente de partea sa - precum originea motorului ascuns sub capota, in timp ce noul F10 reprezinta performanta in stare pura.

Sondaj

Care este alegerea ta?

Distribuie pe Facebook
mai multe
Publicat în categoria: Old School Cars DATA PUBLICĂRII: 8 Mai 2014