Ambassador si Lancia, inca doua marci de muzeu

Ambassador si Lancia, inca doua marci de muzeu
Indienii isi iau adio de la cea mai populara masina din tara asiatica. Dupa sase decenii si jumatate, Ambassador Hindustan, masina indianului de rand, intra in manualele de istorie auto. Anuntul a fost facut la inceputul acestei saptamani de catre reprezentantii companiei Hindustan Motors.
Trimite unui prieten

La debutul lunii mai, reprezentantii grupului Chrysler au anuntat ca vor trage "pe dreapta" de pe pietele internationale marca Lancia, din cauza cererii prea scazute. Colectionarii si pasionatii de masini sunt convinsi insa ca exemplarele Ambassador si Lancia vor intra in atentia colectionarilor.

Rezistenta de sase decenii

Modelul de automobil lasat de britanici drept mostenire pentru populatia bastinasa din India, Hindustan Ambassador, s-a dovedit a fi o marca de succes pana la inceputul acestui mileniu. Lansat in 1958, automobilul a fost folosit atat ca masina in convoaiele oficiale ale autoritatilor din India, cat si ca autoturism al maselor.

Micutul motor de 1,6 l a tras dupa el forma neschimbata a Ambassadorului vreme de sase decenii pe soselele exoticei tari. Acest lucru nu a mai contat in fata invaziei de autoturisme coreene, chinezesti si japoneze revarsate in ultimele decenii pe piata din India. "Producatorul Ambassaador a oprit productia acestui automobil din cauza cererii slabe si a lipsei fondurilor. Decizia pune sub semnul intrebarii viitorul unui autovehicul care arata la fel de sase decenii", se arata intr-un articol din The Guardian.

Lancia, inchisa in Cizma

Cu o istorie a curselor de raliu in portbagaj, marca Lancia ramane captiva in Italia dupa ce concernul Chrysler a anuntat ca nu va mai promova brandul in afara Italiei. Infiintata in 1906, si asimilata grupului Fiat in 1969, marca de automobile cu muschi a italienilor ramane doar o marca locala, dupa ce decenii la rand a fost preferata de nordici si sud-est europeni. Presedintele grupului Fiat, actionar majoritar al Chrysler, Sergio Machionne, a anuntat ca Lancia va fi comercializata numai in Italia, brandul limitandu-se de acum la un singur model.

In asteptarea grupurilor de proprietari

Pe modelul trabantistilor si al posesorilor de VW "broscuta", englezii se asteapta ca posesorii de masini indiene sa se grupeze in organizatii bine constituite. "Avem unele masini Ambassador care ruleaza pe strazile Londrei. Au fost aduse de colectionari excentrici, dar acum reprezinta elemente de patrimoniu", au opinat reporterii de la The Guardian.

Chiar si pentru pasionatii auto din Romania, marca din tinutul exotic nu este chiar straina. "Sigur, cel mai mult am vazut-o in filmele indiene care rulau la cinematograf in epoca ceausista. Dar cred ca am vazut un exemplar sau doua si pe strazile Londrei in concediile petrecute acolo. Da, de amuzament ar fi interesant sa am o astfel de masina in curte", considera Florin Popa, proprietarul unui magazin de anvelope si piese auto din Pitesti.

Romanii au avut clubul Lastun

Nostalgicii unei marci autohtone disparute de pe piata au incercat sa pastreze amintirea Lastunului, sau Dacia 500, dupa denumirea oficiala. "Am avut un club al proprietarilor de Lastun. Stiu ca eu am intrat in club prin 1999 si erau aproape 50 de membri din Craiova, Pitesti, Sibiu si Ramnicu Valcea. Se numea chiar club Lastun. Presedinte era un domn din Valcea. A decedat prin 2003 sau 2004 si atunci ne-am risipit si noi. Era o chestiune de distractie, de amuzament. Am fost proprietar de Lastun din 1989 si pana in 2005", mai spune Florin Popa.

Trabantistii conduc masele

Ce alte nostalgii mai au romanii in materie de automobile? Hmm, nu ar fi multe, dar sunt adanc inradacinate in mentalul colectiv. Trabantistii conduc masele de soferi nostalgici cu grija si dragostea aratata pentru masinile est-germane. Tuninguri de mii de euro au fost efectuate de-a lungul timpului pe masina cult a zonei europene comuniste.

Alta nostalgie crunta o reprezinta IMS-ul, produs initial de rusii de la GAZ si preluat apoi in uzinele ARO. Traseele montane sunt inca strabatute de posesorii de "zimbri carpatini", chiar daca acestia poarta seria 57, 59 sau M461.

Trimite unui prieten
Publicat în categoria: Old School Cars DATA PUBLICĂRII: 27 Mai 2014