De la fantezie la realitate: Povestea unicului BMW Isetta cu motor V8
Scurta introducere in universul BMW Isetta.
Desi ajuns intre timp numarul unu in topul constructorilor auto premium cu cele mai mari vanzari, BMW s-a confruntat cu grave probleme financiare dupa cel de-al doilea razboi mondial. In mod surprinzator, salvarea companiei bavareze nu a venit de la automobilele luxoase si performante, cu motoare in sase sau opt cilindri, cu care isi obisnuise fanii si publicul, ci de la un automobil de clasa... mica.
Introdus pe piata in cursul anului 1955, modelul BMW Isetta s-a dovedit a fi un adevarat succes. Dimensiunile sale reduse, interiorul suficient de spatios pentru doua persoane, plus cateva bagaje, propulsorul monocilindru de motocicleta si consumul redus de carburant - datorat in mare masura si greutatii mai mici de 400 de kilograme, au facut ca masina balon a bavarezilor sa devina unul dintre cele mai populare automobile din Germania, reusind sa inregistreze in cei aproximativ sapte ani de productie ceva mai mult de 160.000 de comenzi.
Si totusi, de unde ideea unui BMW Isetta cu motor V8?
Spre deosebire de originalul BMW Isetta, care isi are radacinile in modelul Iso Isetta lansat la inceputul anilor '50, aparitia proiectului BMW Isetta Whatta Drag se datoreaza in special companiei americane de jucarii Mattel. Companie care, prin brandul Hot Wheels, a reusit sa cucereasca atat lumea copiiilor, cat si pe cea a adultilor nu doar cu replicile unor automobile reale, ci si prin masinutele desprinse parca din romanele stiintifico-fantastice.
Istoria jucariei BMW Isetta Whatta Drag incepe in anul 1998, atunci cand este prezentata pentru prima oara de catre americanii de la Hot Wheels. Liniile si formele sale indraznete i se datoreaza lui Phil Riehlman, iar succesul inregistrat este atat de mare incat nu va lipsi de pe rafturile cu masinute in urmatoarea decada. Ba chiar mai mult de-atat, datorita retetei sale SF, jucaria BMW Isetta Whatta Drag reuseste sa prinda viata in cursul anului 2005, atunci cand colectionarul Bruce Weiner apeleaza la knw-how-ul mai multor companii din industria auto pentru a transforma fantezia lui Phil Riehlman in pura realitate.
Jumatate city car, jumatate... dragster.
Avand la baza editia #213, proiectul BMW Isetta Whatta Drag preia majoritatea caracteristicilor jucariei introduse pe piata in 2000, inclusiv partea posterioara specifica unui dragster, care lasa la vederea motorizarea din dotare. Ei bine, si daca tot veni vorba de acest aspect, trebuie sa precizam neaparat ca propulsia masinii reale este asigurata de o unitate V8 "big block", de provenienta Chevrolet, cu capacitate cilindrica de 8.2 litri!
De asemenea, nu lipsesc de pe lista cu specificatii tehnice nici compresorul mecanic BDS, carburatoarele Holley 750 CFM sau serpisorii Zoomies care promit sa ofere un spectacol incendiar, toate aceste componente contribuind din plin la realizarea unui total de pana la 730 cai putere! 730 cai putere care ajung catre roata posterioara, compusa dintr-o janta de 13 x 18 inci si o anvelopa speciala marca si modelul Sumitomo HTRZ II, prin intermediul unei transmisii cu numai doua rapoarte.
Chiar daca cea mai mare parte a lucrarii este realizata la comanda, proiectul BMW Isetta Whatta Drag nu-si uita originile si se poate lauda cu prezenta unei suspensii provenite de la un BMW M3. Un alt detaliu caracteristic modelelor BMW se regaseste la nivelul jantelor cromate ce echipeaza puntea fata si consta in logo-ul companiei bavareze de automobile. Lista cu atractiile principale regasite la nivel de exterior se incheie cu eleronul de dimensiuni mai mult generoase, care reprezinta o copie fidela a celui intalnit pe jucaria Hot Wheels, in timp ce aspectul interior continua tema propusa de originalul BMW Isetta, fara insa a face rabat de la calitate sau siguranta.
Asadar, proiectul BMW Isetta Whatta Drag reprezinta inca o dovada a faptului ca pana si cel mai fantezist vis poate deveni realitate. Nu de alta, dar pe langa fidelitatea de care da dovada in raport cu jucaria de la care s-a plecat, aceasta fascinanta lucrare mai impresioneaza si prin urmatorul detaliu: este complet functionala! Asta chiar daca, cel mai probabil, nu va putea gusta niciodata dintr-un alt univers decat cel dedicat saloanelor si expozitiilor auto...
- Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 €
- Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei
- Skoda yeti 2.0 tdi 2010 6890 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 €
- Audi q5 quatro 2017 23800 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Kia carens euro 5b 2015 7950 €
- Vw golf 2.0 tdi 2017 10500 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 €
- Set 4 anvelope vara 17 inch michelin primacy hp 225/50 r17 750 Lei Bmw 520 diesel 2009 8200 € Mercedes a 160 a160cdi 2010 2900 €
- Kia sportage 1.6 crdi active smartdrive 2012 498 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Nissan qashqai 1,2 benzina turbo 2017 11750 €
- Vw passat gmo 2017 11900 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Vw touran diesel 2011 5790 €
- Bmw 118 n47 2008 4500 € Vw golf 7 facelift 1.4 tsi 150 cp (distributie curea) rulaj... 12500 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 €
- Ford s-max 2.0 2011 6200 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 €
- Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Nissan leaf tekna special 2019 21150 €
- Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 €