Legenda COBREI: chiar era MERCEDES-BENZ sa dea faliment din cauza celebrului W123?

Legenda COBREI: chiar era MERCEDES-BENZ sa dea faliment din cauza celebrului W123?
  • Mercedes a lansat modelul W123 in 1976
  • A fost replicat in circa 2.7 milioane de exemplare
  • Este una dintre cele mai fiabile masini din istorie
Distribuie pe Facebook

Modelul W123, cunoscut si sub denumirea neoficiala de Cobra, a fost unul dintre modelele care a pus Mercedes-Benz pe harta lumii si a consolidat pozitia brand-ului german in segmentul marcilor premium.

Dupa doua Razboaie Mondiale si multe alte provocari, lumea mai avea sa treaca printr-o incercare grea la inceputul anilor '70. Mai exact in 1973, atunci cand Egiptul si Siria cu sprijinul altor tari arabe au lansat un atac surpriza impotriva Israelului in cea mai sfanta zi din calendarul evreiesc, Iom Kipur.

Statele Unite ale Americii au decis sa ajute un Israel coplesit numeric, trimitand armament printr-un asa-numit pod aerian. Situatia tensionata s-a stabilizat, iar ca raspuns, Organizatia Tarilor Exportatoare de Petrol (OPEC) a decis sa pedepseasca SUA si a proclamat embargo asupra livrarilor de petrol tarilor care au sustinut Israelul.

Mercedes-Benz W123

Pe langa SUA, criza petrolului a afectat aliatii sai din Europa de Vest si Japonia. Embargoul a fost ridicat in martie 1974.

Lumea si-a revenit foarte greu dupa aceasta perioada iar industria auto a fost printre cele mai afectate. Clientii nu mai cautau motoare mari, masini scumpe si asa mai departe, toti voiau masini fiabile, accesibile ca pret si care sa nu consume foarte mult combustibil.

Mercedes-Benz W123

Intr-o astfel de perioada, Mercedes-Benz a lansat legendarul model W123, cunoscut si sub denumirea neoficiala de Cobra. Acesta a debutat pe piata la inceputul anului 1976 ca si sedan, iar un an mai tarziu au urmat si versiunile Coupe si T-Modell (break). In urmatorii 10 ani, Cobra a fost replicata in circa 2.7 milioane de exemplare.

A fost, daca vrei, masina potrivita la locul potrivit pentru ca indeplinea toate conditiile: era disponibila in mai multe niveluri de echipare pentru toate paturile sociale, cu tapiterie din stofa sau din piele, dispunea de mai multe inovatii tehnice iar caroseria era atat de bine construita incat foarte rar aparea rugina.

Mercedes-Benz W123

Fiabilitatea motoarelor diesel, in special a celor cu patru cilindri, i-a adus insa faima acestui model si a dat nastere mai multor legende urbane, cum ar fi si aceea ca din cauza acestei fiabilitati excesive a lui W123, Mercedes-Benz era sa dea faliment. Nu se strica, deci clientii nu erau nevoiti sa cumpere piese de schimb, o industrie care le aduce profituri uriase producatorilor de automobile.

Mercedes-Benz W123

Desigur, aceasta este doar o legenda. Adevarul este ca W123 a consolidat pozitia nemtilor in segmentul masinilor premium si le-a adus milioane de clienti noi. Deodata, toata lumea voia un W123: de la politie, la companiile de taximetrie, ambulanta si chiar si industria cinematografica a folosit acest model in mai multe productii.

Mercedes-Benz W123

La fel de reale sunt si acele exemplare care au trecut de pragul de un milion de kilometri rulati numai cu reviziile standard. Unul dintre cele mai rulate W123-uri, daca nu chiar cel mai rulat, este expus in prezent la muzeul Mercedes-Benz din Stuttgart. Masina a fost folosita ca si taxi, asa ca nu este nicio surpriza ca bordul indica aproximativ 4.5 milioane de kilometri.

Mercedes-Benz W123

Spre finalul anilor '70 pozitia nemtilor de la Mercedes-Benz era amenintata de un alt producator german, BMW. Bavarezii ofereau Seria 3 si Seria 5, alternative moderne la deja imbatranitul W123, tocmai de aceea Mercedes a investit aproape 1 miliard de dolari in dezvoltarea unui model care sa concureze cu rivalii din Munchen.

Mercedes-Benz W123

Este vorba despre W201, sau Mercedes-ul 190, care a fost lansat pe piata in 1982. Patru ani mai tarziu, Cobra a fost si ea inlocuita cu modelul W124, privit ca fiind primul E-Class din istoria brand-ului din Stuttgart.

Cu toate acestea, legendarul W123 a refuzat sa dispara. Oamenii inca il cautau pe piata de masini second-hand iar incet incet au inceput sa apara comunitati de pasionati auto care venerau acest model mai ceva ca pe un zeu.

Mercedes-Benz W123

Intre timp, industria auto s-a schimbat, a aparut consumerismul, astfel ca in ziua de azi nimeni nu mai construieste masini care sa reziste zeci de ani fara reparatii majore. Tocmai de aceea trebuie sa apreciem acest model, si altele asemanatoare, la adevarata sa valoare si sa admitem ca este una dintre cele mai tari masini construite vreodata. Daca nu chiar cea mai tare.

Mercedes-Benz W123

Cat timp vor exista impatimiti auto, mecanici care sa-i faca reviziile si tinichigii care sa-i repare din cand in cand caroseria, Mercedes-ul W123 va continua sa strabata drumurile din intreaga lume, din Peninsula Scandinava pana in Africa de Sud si din America pana in cel mai indepartat colt al Asiei.

Mercedes-Benz W123

Mercedes-Benz W123

Mercedes-Benz W123

Mercedes-Benz W123

Mercedes-Benz W123

Mercedes-Benz W123

Mercedes-Benz W123

Mercedes-Benz W123

Mercedes-Benz W123

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (22) Poze Mercedes-Benz W123
mai multe
Publicat în categoria: Old School Cars DATA PUBLICĂRII: 12 Februarie 2019