Legendarul model SKODA 1000 MB cu motor in spate a implinit 50 de ani

- Primul automobil ceh produs in serie mare a fost lansat in 1964
- Au fost construite peste 443.000 de unitati, dintre care mai mult de jumatate au fost exportate
- Tehnologie de avangarda: blocul motor era produs din aluminiu, prin turnare
Un model auto popular in vremea epocii comuniste era pe strazile din Romania Skoda 1000 MB. Masina cehoslovaca avea motorul in spate, la fel si tractiunea, in timp ce motorul de 1000 cmc se bucura de un bloc de aluminiu oferind 37 cp. Iata povestea modelului istoric Skoda 1000 MB.
Modelul SKODA 1000 MB a implinit 50 de ani. Masina compacta a debutat in 21 martie, ca succesor al fostei SKODA Octavia. Fiind primul model SKODA cu tractiune spate, motor montat in spate si caroserie autoportanta, SKODA 1000 MB este un reper important in cei aproape 119 ani de istorie ai marcii din Cehia. In zilele sale de glorie, modelul cu patru usi era unul dintre cele mai bune automobile din clasa de un litru si a impus noi standarde in ceea ce priveste confortul, performantele si tehnologia.
O unitate de productie complet noua, un design auto refacut radical, cel mai avansat motor din clasa sa – in primavara anului 1964, SKODA 1000 MB a reprezentat o revolutie pentru SKODA. “SKODA este unul dintre producatorii cu cea mai lunga traditie din lume,” spune Prof. Dr. h.c. Winfried Vahland, CEO SKODA. “Baza succesului companiei o reprezinta automobilele exceptionale. in anii '60, SKODA 1000 MB a reprezentat o piatra de hotar pentru companie si o marturie impresionanta a cunostintelor in materie de inginerie ale constructorului din Republica Ceha.”
Dupa aceasta strategie fundamental schimbata, SKODA 1000 MB a fost un succes de vanzari in Cehoslovacia si in strainatate – intarind pozitia companiei SKODA in cadrul industriei automobilelor din Europa si conturând strategia in privinta modelelor producatorului ceh pana la sfârsitul anilor '80. intre aprilie 1964 si august 1969 au fost produse circa 443.000 de unitati SKODA 1000 MB, dintre care mai mult de jumatate au fost exportate chiar si pâna in Noua Zeelanda si Australia.
In zilele noastre, SKODA 1000 MB este unul dintre cele mai populare modele clasice ale marcii cehe. MB inseamna Mladá Boleslav, localitatea in care este situat sediul marcii SKODA; iar numarul 1000 reprezinta motorul cu cilindree de un litru. Modelul 1000 MB a fost oferit in multe versiuni: in afara de versiunea de baza, din 1966 au aparut versiuni cu performante mai mari si eleganta versiune 1000 MBX, cu doua usi – un model care astazi este extrem de popular printre colectionari.
Pentru a asambla noul model, SKODA a construit, la inceputul anilor '60, o fabrica noua in Mladá Boleslav, in apropierea unitatii de productie deja existente. Noua fabrica includea cele mai moderne echipamente, intr-un total de 40 de hale de productie si cladiri adiacente. in total au fost creati 13 kilometri de noi drumuri, in plus fata de cei 10 kilometri de sine de tren refacute si de noul depou, pe suprafata de peste 30 de hectare. Noua fabrica dispunea si de propria topitorie.
Design schimbat radical, tehnologie avansata a motorului
SKODA 1000 MB a fost unul dintre cele mai avansate automobile din timpul sau. Dezvoltat sub denumirea interna NOV (NOVÝ OSOBNÍ VŮZ = Nou Automobil de Pasageri), in cazul acestui model inginerii SKODA au optat pentru un concept complet nou, cu motor pozitionat in spate, tractiune pe puntea spate, suspensie independenta si caroserie autoportanta.
In acelasi timp, SKODA 1000 MB impunea noi standarde in ceea ce priveste motoarele inovatoare si tehnologia de propulsie. in privinţa dezvoltarii motorului, SKODA a fost primul producator european care a utilizat aluminiul turnat pentru fabricarea blocului motor. Carcasa transmisiei cu patru trepte de viteza era produsa utilizand aceeasi metoda. Pentru aceasta, SKODA s-a inspirat dintr-o metoda de productie inventata initial in 1922 de inginerul ceh Josef Polák. Avantajul principal al acesteia era ca reducea semnificativ timpul necesar productiei.
Motorul OHV cu patru cilindri, racit cu apa si pozitionat dupa puntea din spate, furniza 27 kW (37 CP). Cilindreea acestuia era de 988 ccm3. Tehnologia moderna a motorului, in combinatie cu greutatea redusa, de numai 755 kg, asigurau un consum foarte redus de combustibil, intre 7 si 8 l/100 km. Viteza maxima era de 120 km/h. in 1968, puterea motorului a fost crescuta la 32 kW (43 CP).
Inainte de initierea productiei in serie, producatorul a supus modelul SKODA 1000 MB la teste de anduranta intense. Un numar de cincizeci de automobile de test au parcurs 1,6 milioane de kilometri in anul 1962. Aceste teste au inclus trasee prin Rusia, la temperaturi de sub zero grade, precum si teste la cald si prin praf, pe drumurile din muntii Caucaz.
Limuzina eleganta cu mult spatiu si confort
In plus fata de tehnologia sa moderna, SKODA 1000 MB reprezenta un progres semnificativ in privinta designului marcii. Designul clasic, in trei volume, era tipic pentru anii '60. Liniile zvelte si curbele gentile, farurile circulare, care se imbinau elegant cu aripile, blocurile optice spate cu forme originale, geamul spate panoramic si prizele de aer curbate se numarau printre caracteristicile distinctive ale noului model SKODA. Busonul de umplere a rezervorului era pozitionat in aripa din fata, dreapta, inteligent ascuns sub emblema SKODA, care era montata pe un suport cu balamale.
Cu dimensiunile sale compacte (4,17 m lungime, 1,62 m latime si 1,39 m inaltime), SKODA 1000 MB oferea spatiul si confortul necesare pentru intreaga familie. Nivelul mare de functionalitate, cu scaune rabatabile individual era de asemenea in masura sa convinga clientii. Portbagajul de 220 de litri era pozitionat sub capota din fata si roata de rezerva era montata sub portbagaj. Avantajul era ca portbagajul nu trebuia deschis complet pentru a avea acces la roata de rezerva.
Exemplare speciale la Muzeul SKODA
Exemplare speciale ale modelului SKODA 1000 MB si ale versiunii cu doua usi, SKODA 1000 MBX, pot fi admirate in zilele noastre la Muzeul SKODA din Mladá Boleslav, inclusiv prototipul break, care este unic. Aceste automobile participa cu regularitate si la diverse saloane auto si raliuri dedicate masinilor clasice.
-
Senzor presiune gaze 227701177r 1.5 k9k626 dacia duster... 100 Lei
Electromotor 9662854080, citroen ds3, 1.6hdi, 9hp 265 Lei
Generator / alternator renault symbol i (lb0/1/2) (1998 -... 669 Lei
-
Sonda lambda 1.6 hdi tci euro 5 t1da 9hr 9683265480 citroen c4... 100 Lei
Pompa rezervor vw jetta (1b) 2011-2019 cod: 1k0919050ad 500 Lei
Biela cu piston, opel corsa c (f08, f68) 1.2 b, z12xe (id:457331) 210 Lei
-
Suport accesorii 7619250 bmw seria 4 f32 420dx b47 (4p92) 250 Lei
Usita rezervor bmw x3 x3 - - (2010 2017) 185 Lei
Hyundai i40 1.7 diesel 136 cp.euro... 6299 €
-
Carlig de remorcare auto nissan juke suv 2x4 2010-2019 hakpol 659 Lei
Covorase auto seat leon iii 2013-2020 frogum 149 Lei
Vascocuplaj 11522249372 doar paleta 2.0 150 cp bmw 3 e46... 50 Lei
-
Set cablaj aprindere peugeot 106 i (1a, 1c) (1991 - 1996)... 109 Lei
Droser balast xenon 5dv00829000 / 09840300561143 bmw seria 3... 150 Lei
Bare transversale menabo delta black pentru citroen berlingo... 910 Lei
-
Garnitura, capac supape (jm7152 payen) renault trucks,volvo 270.79 Lei
Usa / portiera spate stanga kia rio 2 [2005 - 2009] sedan 300 Lei
Conducta / teava turbina ssangyong rexton 2.9 td 88kw 120cp... 80 Lei
-
Compresor ac clima 13124752 wm opel astra h zafira b 1.9cdti 400 Lei
Cablu timonerie opel astra h facelift 2007-2010 1.9 cdti 24467437 300 Lei
Janta aliaj, cod 13259254, opel astra j (id:466103) 224 Lei
-
Cheder geam usa fata stanga bmw seria 5 e60/e61 [2003 - 2007]... 59 Lei
Buton geam audi a6 (2018->) [c8, 4k] 2.0 motorina 2019, 4k0959855 200 Lei
Suport,trapez peugeot partner (2008 - 2016) delphi td390w... 46 Lei
-
Kit pornire volkswagen lt 2004 van 2.5 tdi 700 Lei
Turbina fara actuator 9835855380 citroen grand c4 spacetourer... 1000 Lei
Comanda volan opel astra g 1998-2009 1.4 16v z 14 xe benzina... 80 Lei
-
Disc frana puntea spate (18142 abs) ford 143.46 Lei
Rola ghidaj curea transmisie ina audi a4 b6 2000-2004 532 0468 10 85 Lei
Buton geam audi a6 (2018->) [c8, 4k] 2.0 motorina 2019, 4k0959855 200 Lei
-
Senzor parcare valeo skoda yeti 5l 2009-2017 890019 365 Lei
Grila bara fata centrala, cod gm13266577, opel astra j combi... 749 Lei
Cap de bara axa fata dreapta (til017r japanparts) ford,land... 90.46 Lei
-
Audi a6 2.0 tdi 177 cp full led bi-xenon piele camera an fab.... 9500 €
Protectie inox suport picior ford focus iii, caroserie... 174.9 Lei
Set garnituri, chiulasa (0310043 trucktec) renault trucks,volvo 1026.35 Lei


