Masini istorice: BMW 3.0 CSL, predecesorul Seriei 6

- Modelul a fost desenat de Karmann pentru BMW
- 3.0 CSL a fost o varianta speciala pentru omologarea masinii in ETCC
- Autoturismul era disponibil atat cu carburator, cat si cu injectie
Nu sunt multi cei care stiu modelele deja devenite clasice ale marcii BMW. Si nu sunt multi cei care cunosc "parintele" Seriei 6 a marcii bavareze. E vorba de modelul numit E9, sau poreclit "Noul 6", un autoturism coupe care a fost produs intre 1968 si 1975. Si, asa cum ii sta bine unui model sportiv, a existat si o editie speciala numita 3.0 CSL, varianta de strada a unui model de circuit.
Lansat in 1968, BMW News Six, cum era numita generatia E9 de masini sport-coupe, a fost unul dintre cele mai apreciate modele in doua usi din toate timpurile. Poate si pentru ca s-a bucurat de o versiune speciala care a luat nastere numai pentru ca acest model sa fie omologat de catre FIA pentru competitia ETCC, adica European Touring Car Championship, o cursa speciala pentru turisme. Totodata, acest model a participat si in DRM, adica Deutsche Rennsport Meisterschaft, precursorul actualului DTM. Insa pentru ca o masina sa participe in aceste competitii, trebuiau fabricate cateva modele de strada cu specificatii apropiate exemplarelor de circuit.
Asa a luat nastere in 1972 BMW 3.0 CSL, poreclit Batmobilul, a carui denumire vine de la Coupe Sport Leicht. Era o evolutie a modelului de serie 3.0 CS, care se bucura de un motor de 3 litri cu 6 cilindri aspirat, cu doua carburatoare pe versiunea simpla CS, sau cu injectie Bosch D-Jetronic pe 3.0 CSi. Modelul CSL avea acelasi motor ca si 3.0 CS, dar cu modificari pe partea aerodinamica si de greutate.
BMW 3.0 CSL participand la ETCC
Fiind de fapt o masina de curse, dar omologata de strada, 3.0 CSL avea sub capota un motor de 3.0 litri care producea 206 cp la 5500 rpm si o cutie manuala in varianta pe injectie. Modificarile majore erau insa referitoare la micile amanunte legate de reducerea in greutate. Tocmai din acest motiv, varianta CSL avea o tabla a caroseriei mult mai subtire, portiere din aluminiu, nu avea insonorizare deloc, nu avea scaune obisnuite, capota motorului si portbagajul erau din aliaj de aluminiu si geamuri laterale din Perspex, adica un fel de plexiglas. Barile originale de protectie au fost inlocuite cu un kit de fibra de sticla, care mai continea niste aripioare pe capota fata, jante de aliaj usor, un eleron la luneta si un eleron urias pe portbagaj. Acesta din urma insa, era oferit clientului la achizitionarea masinii in portbagaj, deoarece era ilegala folosirea lui pe drumurile publice din Germania.
Interiorul unui 3.0 CSL
Eleronul care i-a dat numele de Batmobil
Motorul de pe 3.0 CSL a avut si el mai multe etape. Initial, avea motorizarea standard de pe 3.0 CSi, de 206 cp. Insa, ulterior, pentru ca automobilul sa fie omologat pentru grupa de concurs superioara celor cu motor de 3000 cmc, i s-a marit alezajul putin si a ajuns sa aiba o capacitate de 3003 cmc.
Au fost fabricate 765 de exemplare de 3.0 CSL cu volan pe stanga si 500 de exemplare destinate pietei din Anglia. Acestea din urma insa erau ceva mai "blande", importatorul britanic insistand ca masina sa-si pastreze barele de protectie cromate ale modelului de serie, izolarea fonica si geamurile electrice. Asadar, erau si mai grele. Insa numarul foarte mic de masini care lansate pe piata, face din acest exemplar o masina de colectie ravnita de multi fani ai marcii.
De la lansarea sa in 1972, moment in care a fost omologata si versiunea de circuit, BMW 3.0 CSL a castigat mai multe curse. In 1973, Toine Hezemans castiga Campionatul European de Turisme la bordul unui astfel de exemplar. In acelasi an, tot Hezemans, impreuna cu Dieter Quester, castiga si grupa dedicata acestor modele din Le Mans. Cei doi piloti au mai ocupat locul 2 in etapa din 1973 de German Touring Grand Prix de pe Nurburgring, dar prima pozitie in aceasta cursa a fost ocupata tot de un 3.0 CSL condus de Chris Amon si Hans-Joachim Stuck. Aceeasi masina a mai castigat timp de 4 ani titlul de campioana europeana in ETCC.
Unul din cele 765 de exemplare cu volan pe stanga - aveau bara fata aerodinamica
Unul din cele 500 de exemplare fabricate pentru Anglia
Multa lume mai asociaza acest model si cu fenomenul BMW Art Cars. Si asta pentru ca primele masini care au dat drumul acestei traditii interesante au fost 3.0 CSL, prima pictata de Alexander Calder, a doua de catre Frank Stella.
BMW Art Car, desenata de Frank Stella
Un alt pas important in istoria BMW a fost trecerea la Seria 6. Aceasta s-a intamplat in 1976, moment in care BMW a ales ca acest segment de masini coupe sa fie numit Seria 6. Generatia urmatoare s-a numit E24 si a fost prima care a purtat numarul 6. Insa asemanarile cu E9 sunt evidente, atat la design, cat si la motorizari.
In prezent, cel mai ieftin 3.0 CSL original care este pe piata costa 78.000 de Euro. Pretul il face, fara indoiala, o masina dorita de multa lume, mai ales ca cel mai scump exemplar pe care cineva il poate cumpara azi costa 220.000 de Euro. "Pedigree-ul" in Motorsport, chiar daca la nivel european, formele atragatoare, performanta si dotarile fac din acest model un exemplar, pe cat de rar, pe atat de bine impamantenit in istoria marcii BMW.
-
35242180g 823024-5001s 823024-5005s 35242180f turbo grand... 2000 Lei
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
5801486599 0445020195 bosch pompa inalta presiune iveco... 3000 Lei
-
0445110165 55191957 93178684 5821089 bosch injector opel... 200 Lei
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
-
0445110351 55219886 0986435204 injector fiat ford lancia opel... 500 Lei
Seat leon benzina euro 5 clima geamuri+oglinzi electrice 2011 3300 €
99485546 2995478 99445057 500363382 500324435 injector iveco... 750 Lei
-
0445124014 504388750 0986435655 bosch injector new holland t9... 2000 Lei
5801496001 5801454567 500060548 0986435662 injector iveco... 650 Lei
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
-
Chevrolet aveo diesel euro 5 trapa senz park scaune incalzite... 3300 €
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
-
A6510704987 28342997 delphi injector mercedes /jeep compass... 100 €
Vw golf 1,4 tsi 2015 8450 €
Radio cd oem opel vectra c corsa siemens cdr2005 250 Lei
-
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
0445110819 8579232 13538579232 bosch injector bmw mini x1 x2... 650 Lei
A6510703287 28308779 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
-
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
-
0445010799 167006205r bosch pompa inalta presiune renault 1.7... 1500 Lei
042200-0423 88370-47030 denso compresor de aer condiționat... 1250 Lei
Toyota rav-4 diesel 4x4 navigatie piele keyless pilot ~... 4300 €
-
A2115000593 a2115000693 3137229008 electroventilator radiator... 450 Lei
0445010759 55494494 0986437473 pompa inalta presiune opel... 1250 Lei
12709880235 5801964543 5801630965 borgwarner turbosuflanta... 3500 Lei
-
0445110021 7700111014 bosch injector opel movano vivaro/... 200 Lei
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
-
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
9060969099 53279880013 53279707130 53279887120 turbo mercedes... 750 Lei
167008683r 95518968 a2c80584700 vdo pompa inalta presiune... 1750 Lei


