Masini istorice: BMW 3.0 CSL, predecesorul Seriei 6

- Modelul a fost desenat de Karmann pentru BMW
- 3.0 CSL a fost o varianta speciala pentru omologarea masinii in ETCC
- Autoturismul era disponibil atat cu carburator, cat si cu injectie
Nu sunt multi cei care stiu modelele deja devenite clasice ale marcii BMW. Si nu sunt multi cei care cunosc "parintele" Seriei 6 a marcii bavareze. E vorba de modelul numit E9, sau poreclit "Noul 6", un autoturism coupe care a fost produs intre 1968 si 1975. Si, asa cum ii sta bine unui model sportiv, a existat si o editie speciala numita 3.0 CSL, varianta de strada a unui model de circuit.
Lansat in 1968, BMW News Six, cum era numita generatia E9 de masini sport-coupe, a fost unul dintre cele mai apreciate modele in doua usi din toate timpurile. Poate si pentru ca s-a bucurat de o versiune speciala care a luat nastere numai pentru ca acest model sa fie omologat de catre FIA pentru competitia ETCC, adica European Touring Car Championship, o cursa speciala pentru turisme. Totodata, acest model a participat si in DRM, adica Deutsche Rennsport Meisterschaft, precursorul actualului DTM. Insa pentru ca o masina sa participe in aceste competitii, trebuiau fabricate cateva modele de strada cu specificatii apropiate exemplarelor de circuit.
Asa a luat nastere in 1972 BMW 3.0 CSL, poreclit Batmobilul, a carui denumire vine de la Coupe Sport Leicht. Era o evolutie a modelului de serie 3.0 CS, care se bucura de un motor de 3 litri cu 6 cilindri aspirat, cu doua carburatoare pe versiunea simpla CS, sau cu injectie Bosch D-Jetronic pe 3.0 CSi. Modelul CSL avea acelasi motor ca si 3.0 CS, dar cu modificari pe partea aerodinamica si de greutate.
BMW 3.0 CSL participand la ETCC
Fiind de fapt o masina de curse, dar omologata de strada, 3.0 CSL avea sub capota un motor de 3.0 litri care producea 206 cp la 5500 rpm si o cutie manuala in varianta pe injectie. Modificarile majore erau insa referitoare la micile amanunte legate de reducerea in greutate. Tocmai din acest motiv, varianta CSL avea o tabla a caroseriei mult mai subtire, portiere din aluminiu, nu avea insonorizare deloc, nu avea scaune obisnuite, capota motorului si portbagajul erau din aliaj de aluminiu si geamuri laterale din Perspex, adica un fel de plexiglas. Barile originale de protectie au fost inlocuite cu un kit de fibra de sticla, care mai continea niste aripioare pe capota fata, jante de aliaj usor, un eleron la luneta si un eleron urias pe portbagaj. Acesta din urma insa, era oferit clientului la achizitionarea masinii in portbagaj, deoarece era ilegala folosirea lui pe drumurile publice din Germania.
Interiorul unui 3.0 CSL
Eleronul care i-a dat numele de Batmobil
Motorul de pe 3.0 CSL a avut si el mai multe etape. Initial, avea motorizarea standard de pe 3.0 CSi, de 206 cp. Insa, ulterior, pentru ca automobilul sa fie omologat pentru grupa de concurs superioara celor cu motor de 3000 cmc, i s-a marit alezajul putin si a ajuns sa aiba o capacitate de 3003 cmc.
Au fost fabricate 765 de exemplare de 3.0 CSL cu volan pe stanga si 500 de exemplare destinate pietei din Anglia. Acestea din urma insa erau ceva mai "blande", importatorul britanic insistand ca masina sa-si pastreze barele de protectie cromate ale modelului de serie, izolarea fonica si geamurile electrice. Asadar, erau si mai grele. Insa numarul foarte mic de masini care lansate pe piata, face din acest exemplar o masina de colectie ravnita de multi fani ai marcii.
De la lansarea sa in 1972, moment in care a fost omologata si versiunea de circuit, BMW 3.0 CSL a castigat mai multe curse. In 1973, Toine Hezemans castiga Campionatul European de Turisme la bordul unui astfel de exemplar. In acelasi an, tot Hezemans, impreuna cu Dieter Quester, castiga si grupa dedicata acestor modele din Le Mans. Cei doi piloti au mai ocupat locul 2 in etapa din 1973 de German Touring Grand Prix de pe Nurburgring, dar prima pozitie in aceasta cursa a fost ocupata tot de un 3.0 CSL condus de Chris Amon si Hans-Joachim Stuck. Aceeasi masina a mai castigat timp de 4 ani titlul de campioana europeana in ETCC.
Unul din cele 765 de exemplare cu volan pe stanga - aveau bara fata aerodinamica
Unul din cele 500 de exemplare fabricate pentru Anglia
Multa lume mai asociaza acest model si cu fenomenul BMW Art Cars. Si asta pentru ca primele masini care au dat drumul acestei traditii interesante au fost 3.0 CSL, prima pictata de Alexander Calder, a doua de catre Frank Stella.
BMW Art Car, desenata de Frank Stella
Un alt pas important in istoria BMW a fost trecerea la Seria 6. Aceasta s-a intamplat in 1976, moment in care BMW a ales ca acest segment de masini coupe sa fie numit Seria 6. Generatia urmatoare s-a numit E24 si a fost prima care a purtat numarul 6. Insa asemanarile cu E9 sunt evidente, atat la design, cat si la motorizari.
In prezent, cel mai ieftin 3.0 CSL original care este pe piata costa 78.000 de Euro. Pretul il face, fara indoiala, o masina dorita de multa lume, mai ales ca cel mai scump exemplar pe care cineva il poate cumpara azi costa 220.000 de Euro. "Pedigree-ul" in Motorsport, chiar daca la nivel european, formele atragatoare, performanta si dotarile fac din acest model un exemplar, pe cat de rar, pe atat de bine impamantenit in istoria marcii BMW.
-
Skoda roomster benzina 2010 3640 €
0445117036 0445117087 5801540213 0986435414 bosch injector... 650 Lei
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
-
Chiulasa completa 03l103373j vw multivan t5 (7hm, 7hn) 2.0... 2500 Lei
8972391616 injector opel signum vectra 3.0 cdti renault espace... 400 Lei
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
-
Magnetou (stator aprindere) complet aprilia rs4 2t (11) -... 150 Lei
Smart fortwo 1 2011 3500 €
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
-
Opel zafira 2.0 2001 1300 €
21977918 22254568 22254576 85002179 7485020179 delphi injector... 1250 Lei
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
-
Mercedes e 220 1 2005 3500 €
5801361986 800252-0007 800252-5007s gt2556ns garrett... 2000 Lei
Rezervor adblue peugeot 308 ii citroen c4 picasso cod 12674101... 900 Lei
-
Ford focus benzina 2014 4650 €
Skoda kodiaq dsg 2019 22000 €
Jante noi 18 inch originale audi a5 8w r18 8w0601025fm 950 €
-
Ford kuga 2.0diesel automata 4x4 xenon piele pilot keyless... 9250 €
0445010737 55272459 55260837 55274845 pompa inalta alfa romeo... 1000 Lei
Bara fata completa renault clio 4 1500 Lei
-
12709700251 5802084424 borgwarner turbosuflanta tractor case... 2600 €
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
Turbina volvo v50 2.0d 136cp 9662464980 795 Lei
-
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
Imobilizator / modul inchidere cod 38700-60b00 / 051500-2070... 70 Lei
-
Jante aliaj 17 zoll marca dezent, gama volvo, cu senzori de... 1500 Lei
Magnetou (stator aprindere) aprilia mojito 125cc - gilera... 200 Lei
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
-
Stopuri cu led audi a6 4f (09-11) 2192.51 Lei
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
28264951 28489548 96868900 25183186 delphi injector chevrolet... 500 Lei
-
Tulumba frana, 2s61-2b195-ch, ford fiesta 5, 1.4tdci (id:189222) 130 Lei
Buton avarii renault clio simbol 1.2 b an fabr. 2010 100 Lei
Audi a6 2.0 tdi 177cp full led bi-xenon piele camera navi an... 9900 €


