Masini istorice: BMW 3.0 CSL, predecesorul Seriei 6

Masini istorice: BMW 3.0 CSL, predecesorul Seriei 6
  • Modelul a fost desenat de Karmann pentru BMW
  • 3.0 CSL a fost o varianta speciala pentru omologarea masinii in ETCC
  • Autoturismul era disponibil atat cu carburator, cat si cu injectie
Distribuie pe Facebook

Nu sunt multi cei care stiu modelele deja devenite clasice ale marcii BMW. Si nu sunt multi cei care cunosc "parintele" Seriei 6 a marcii bavareze. E vorba de modelul numit E9, sau poreclit "Noul 6", un autoturism coupe care a fost produs intre 1968 si 1975. Si, asa cum ii sta bine unui model sportiv, a existat si o editie speciala numita 3.0 CSL, varianta de strada a unui model de circuit.

Lansat in 1968, BMW News Six, cum era numita generatia E9 de masini sport-coupe, a fost unul dintre cele mai apreciate modele in doua usi din toate timpurile. Poate si pentru ca s-a bucurat de o versiune speciala care a luat nastere numai pentru ca acest model sa fie omologat de catre FIA pentru competitia ETCC, adica European Touring Car Championship, o cursa speciala pentru turisme. Totodata, acest model a participat si in DRM, adica Deutsche Rennsport Meisterschaft, precursorul actualului DTM. Insa pentru ca o masina sa participe in aceste competitii, trebuiau fabricate cateva modele de strada cu specificatii apropiate exemplarelor de circuit.

Asa a luat nastere in 1972 BMW 3.0 CSL, poreclit Batmobilul, a carui denumire vine de la Coupe Sport Leicht. Era o evolutie a modelului de serie 3.0 CS, care se bucura de un motor de 3 litri cu 6 cilindri aspirat, cu doua carburatoare pe versiunea simpla CS, sau cu injectie Bosch D-Jetronic pe 3.0 CSi. Modelul CSL avea acelasi motor ca si 3.0 CS, dar cu modificari pe partea aerodinamica si de greutate.

BMW 3.0 CSLBMW 3.0 CSL participand la ETCC

Fiind de fapt o masina de curse, dar omologata de strada, 3.0 CSL avea sub capota un motor de 3.0 litri care producea 206 cp la 5500 rpm si o cutie manuala in varianta pe injectie. Modificarile majore erau insa referitoare la micile amanunte legate de reducerea in greutate. Tocmai din acest motiv, varianta CSL avea o tabla a caroseriei mult mai subtire, portiere din aluminiu, nu avea insonorizare deloc, nu avea scaune obisnuite, capota motorului si portbagajul erau din aliaj de aluminiu si geamuri laterale din Perspex, adica un fel de plexiglas. Barile originale de protectie au fost inlocuite cu un kit de fibra de sticla, care mai continea niste aripioare pe capota fata, jante de aliaj usor, un eleron la luneta si un eleron urias pe portbagaj. Acesta din urma insa, era oferit clientului la achizitionarea masinii in portbagaj, deoarece era ilegala folosirea lui pe drumurile publice din Germania.

BMW 3.0 CSLInteriorul unui 3.0 CSLBMW 3.0 CSLEleronul care i-a dat numele de Batmobil

Motorul de pe 3.0 CSL a avut si el mai multe etape. Initial, avea motorizarea standard de pe 3.0 CSi, de 206 cp. Insa, ulterior, pentru ca automobilul sa fie omologat pentru grupa de concurs superioara celor cu motor de 3000 cmc, i s-a marit alezajul putin si a ajuns sa aiba o capacitate de 3003 cmc.

BMW 3.0 CSLMasina speciala de circuit

BMW 3.0 CSLBMW 3.0 CSLBMW 3.0 CSL

Au fost fabricate 765 de exemplare de 3.0 CSL cu volan pe stanga si 500 de exemplare destinate pietei din Anglia. Acestea din urma insa erau ceva mai "blande", importatorul britanic insistand ca masina sa-si pastreze barele de protectie cromate ale modelului de serie, izolarea fonica si geamurile electrice. Asadar, erau si mai grele. Insa numarul foarte mic de masini care lansate pe piata, face din acest exemplar o masina de colectie ravnita de multi fani ai marcii.

De la lansarea sa in 1972, moment in care a fost omologata si versiunea de circuit, BMW 3.0 CSL a castigat mai multe curse. In 1973, Toine Hezemans castiga Campionatul European de Turisme la bordul unui astfel de exemplar. In acelasi an, tot Hezemans, impreuna cu Dieter Quester, castiga si grupa dedicata acestor modele din Le Mans. Cei doi piloti au mai ocupat locul 2 in etapa din 1973 de German Touring Grand Prix de pe Nurburgring, dar prima pozitie in aceasta cursa a fost ocupata tot de un 3.0 CSL condus de Chris Amon si Hans-Joachim Stuck. Aceeasi masina a mai castigat timp de 4 ani titlul de campioana europeana in ETCC.

BMW 3.0 CSLUnul din cele 765 de exemplare cu volan pe stanga - aveau bara fata aerodinamica

BMW 3.0 CSLUnul din cele 500 de exemplare fabricate pentru Anglia

Multa lume mai asociaza acest model si cu fenomenul BMW Art Cars. Si asta pentru ca primele masini care au dat drumul acestei traditii interesante au fost 3.0 CSL, prima pictata de Alexander Calder, a doua de catre Frank Stella.

BMW 3.0 CSLBMW Art Car, desenata de Frank Stella

Un alt pas important in istoria BMW a fost trecerea la Seria 6. Aceasta s-a intamplat in 1976, moment in care BMW a ales ca acest segment de masini coupe sa fie numit Seria 6. Generatia urmatoare s-a numit E24 si a fost prima care a purtat numarul 6. Insa asemanarile cu E9 sunt evidente, atat la design, cat si la motorizari.

In prezent, cel mai ieftin 3.0 CSL original care este pe piata costa 78.000 de Euro. Pretul il face, fara indoiala, o masina dorita de multa lume, mai ales ca cel mai scump exemplar pe care cineva il poate cumpara azi costa 220.000 de Euro. "Pedigree-ul" in Motorsport, chiar daca la nivel european, formele atragatoare, performanta si dotarile fac din acest model un exemplar, pe cat de rar, pe atat de bine impamantenit in istoria marcii BMW.

BMW 3.0 CSLBMW 3.0 CSL

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (38) Poze BMW 3.0 CSL
mai multe