Masini istorice: BMW 3.0 CSL, predecesorul Seriei 6

- Modelul a fost desenat de Karmann pentru BMW
- 3.0 CSL a fost o varianta speciala pentru omologarea masinii in ETCC
- Autoturismul era disponibil atat cu carburator, cat si cu injectie
Nu sunt multi cei care stiu modelele deja devenite clasice ale marcii BMW. Si nu sunt multi cei care cunosc "parintele" Seriei 6 a marcii bavareze. E vorba de modelul numit E9, sau poreclit "Noul 6", un autoturism coupe care a fost produs intre 1968 si 1975. Si, asa cum ii sta bine unui model sportiv, a existat si o editie speciala numita 3.0 CSL, varianta de strada a unui model de circuit.
Lansat in 1968, BMW News Six, cum era numita generatia E9 de masini sport-coupe, a fost unul dintre cele mai apreciate modele in doua usi din toate timpurile. Poate si pentru ca s-a bucurat de o versiune speciala care a luat nastere numai pentru ca acest model sa fie omologat de catre FIA pentru competitia ETCC, adica European Touring Car Championship, o cursa speciala pentru turisme. Totodata, acest model a participat si in DRM, adica Deutsche Rennsport Meisterschaft, precursorul actualului DTM. Insa pentru ca o masina sa participe in aceste competitii, trebuiau fabricate cateva modele de strada cu specificatii apropiate exemplarelor de circuit.
Asa a luat nastere in 1972 BMW 3.0 CSL, poreclit Batmobilul, a carui denumire vine de la Coupe Sport Leicht. Era o evolutie a modelului de serie 3.0 CS, care se bucura de un motor de 3 litri cu 6 cilindri aspirat, cu doua carburatoare pe versiunea simpla CS, sau cu injectie Bosch D-Jetronic pe 3.0 CSi. Modelul CSL avea acelasi motor ca si 3.0 CS, dar cu modificari pe partea aerodinamica si de greutate.
BMW 3.0 CSL participand la ETCC
Fiind de fapt o masina de curse, dar omologata de strada, 3.0 CSL avea sub capota un motor de 3.0 litri care producea 206 cp la 5500 rpm si o cutie manuala in varianta pe injectie. Modificarile majore erau insa referitoare la micile amanunte legate de reducerea in greutate. Tocmai din acest motiv, varianta CSL avea o tabla a caroseriei mult mai subtire, portiere din aluminiu, nu avea insonorizare deloc, nu avea scaune obisnuite, capota motorului si portbagajul erau din aliaj de aluminiu si geamuri laterale din Perspex, adica un fel de plexiglas. Barile originale de protectie au fost inlocuite cu un kit de fibra de sticla, care mai continea niste aripioare pe capota fata, jante de aliaj usor, un eleron la luneta si un eleron urias pe portbagaj. Acesta din urma insa, era oferit clientului la achizitionarea masinii in portbagaj, deoarece era ilegala folosirea lui pe drumurile publice din Germania.
Interiorul unui 3.0 CSL
Eleronul care i-a dat numele de Batmobil
Motorul de pe 3.0 CSL a avut si el mai multe etape. Initial, avea motorizarea standard de pe 3.0 CSi, de 206 cp. Insa, ulterior, pentru ca automobilul sa fie omologat pentru grupa de concurs superioara celor cu motor de 3000 cmc, i s-a marit alezajul putin si a ajuns sa aiba o capacitate de 3003 cmc.
Au fost fabricate 765 de exemplare de 3.0 CSL cu volan pe stanga si 500 de exemplare destinate pietei din Anglia. Acestea din urma insa erau ceva mai "blande", importatorul britanic insistand ca masina sa-si pastreze barele de protectie cromate ale modelului de serie, izolarea fonica si geamurile electrice. Asadar, erau si mai grele. Insa numarul foarte mic de masini care lansate pe piata, face din acest exemplar o masina de colectie ravnita de multi fani ai marcii.
De la lansarea sa in 1972, moment in care a fost omologata si versiunea de circuit, BMW 3.0 CSL a castigat mai multe curse. In 1973, Toine Hezemans castiga Campionatul European de Turisme la bordul unui astfel de exemplar. In acelasi an, tot Hezemans, impreuna cu Dieter Quester, castiga si grupa dedicata acestor modele din Le Mans. Cei doi piloti au mai ocupat locul 2 in etapa din 1973 de German Touring Grand Prix de pe Nurburgring, dar prima pozitie in aceasta cursa a fost ocupata tot de un 3.0 CSL condus de Chris Amon si Hans-Joachim Stuck. Aceeasi masina a mai castigat timp de 4 ani titlul de campioana europeana in ETCC.
Unul din cele 765 de exemplare cu volan pe stanga - aveau bara fata aerodinamica
Unul din cele 500 de exemplare fabricate pentru Anglia
Multa lume mai asociaza acest model si cu fenomenul BMW Art Cars. Si asta pentru ca primele masini care au dat drumul acestei traditii interesante au fost 3.0 CSL, prima pictata de Alexander Calder, a doua de catre Frank Stella.
BMW Art Car, desenata de Frank Stella
Un alt pas important in istoria BMW a fost trecerea la Seria 6. Aceasta s-a intamplat in 1976, moment in care BMW a ales ca acest segment de masini coupe sa fie numit Seria 6. Generatia urmatoare s-a numit E24 si a fost prima care a purtat numarul 6. Insa asemanarile cu E9 sunt evidente, atat la design, cat si la motorizari.
In prezent, cel mai ieftin 3.0 CSL original care este pe piata costa 78.000 de Euro. Pretul il face, fara indoiala, o masina dorita de multa lume, mai ales ca cel mai scump exemplar pe care cineva il poate cumpara azi costa 220.000 de Euro. "Pedigree-ul" in Motorsport, chiar daca la nivel european, formele atragatoare, performanta si dotarile fac din acest model un exemplar, pe cat de rar, pe atat de bine impamantenit in istoria marcii BMW.
-
Opel astra 1.7diesel euro 5 ~ clima scaune incalzite senz park... 4400 €
Mercedes a 160 benzina 2010 2899 €
Motor benzina 266920 1.5 benzina mercedes-benz a-class w169 2004 2000 Lei
-
Opel insignia diesel 2014 5399 €
Ford focus diesel 2012 3950 €
Seat leon benzina euro 5 clima geamuri+oglinzi electrice 2011 3000 €
-
Bmw f10 xdrive 528i defect (nu porneste) m-paket 2.0 benzina... 11500 €
Bmw x5 3.0d 2011 12900 €
Mitsubishi outlander 4g63t 2006 4000 €
-
Dezmembrez bmw f30 2012 sedan 2.0 d
Mitsubishi pajero autoutilitara 2001 2500 €
Dacia pick up benzina+gpl 2008 5500 €
-
Chevrolet aveo base 56 2009 1990 €
Opel insignia 2.0 2009 3200 €
Set curea transmisie cu caneluri bmw seria 1 (e87) (2003 -... 506 Lei
-
Bmw 118 118i ~ benzina euro 5 ~ a/c senz park scaune incalzite... 3300 €
Anvelopa r20 255/55 dot 2018 land rover freelander [1998 -... 300 Lei
Chevrolet aveo diesel euro 5 trapa senz park scaune incalzite... 3000 €
-
Bmw 520 diesel 2009 8200 €
Vw amarok 2.0 tdi 2011 10700 €
Cauciucuri m+s semperit speed-grip 2 195/65/15 800 Lei
-
Dacia duster 1,5 dci , 110 cp 2013 6400 €
Ford puma full led motorizare 1,5 diesel ecoboost consum 4... 13500 €
Droser balast xenon audi,vw,seat cod 8k0941597e 250 Lei
-
Smart fortwo 1 2011 3500 €
Renault fluence 1.5diesel euro 5 a/c geamuri+oglinzi electrice... 3700 €
Opel astra aspirat benzina 2018 11800 €
-
Vw golf 1.6 tdi 2013 2999 €
Mini cooper s countryman all4 2014 9990 €
Citroen ds5 2.0bluehdi 2015 7050 €
-
Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei
Nissan leaf tekna special 2019 18900 €
Cauciucuri vara nexen 215/60/17 500 Lei
-
Jeep grand cherokee 159000 km ~ diesel euro 5 ~ 4x4 automata 2013 10990 €
Cauciucuri vara barum dot 2022 185/65/15 800 Lei
Droser modul afs valeo volvo s60 xc60 cod 90053126 200 Lei


