Top 10 marci auto disparute de care ne este dor

Top 10 marci auto disparute de care ne este dor
  • Cele mai interesante marci disparute sunt din Europa
  • Multe nume din trecut apartin acum unor mari concerne
  • Nume cu traditie sunt folosite pentru modele ieftine pe anumite piete
Distribuie pe Facebook

De-a lungul istoriei au existat foarte multe marci auto in toata lumea. Si multe dintre aceste nume care au facut istorie au disparut in timp, fie din cauza crizelor economice, fie din alte considerente financiare. Dintre zecile de branduri auto disparute, le-am ales pe cele mai importante, de care ne este dor si pe care ne-am dori sa le vedem din nou pe strada.

10. Matra 1965-2003

Compania Matra a luat nastere in Franta si poarta un nume ce vine de la "Mecanique-Aviation-Traction". Asa cum spune si numele, initial Matra se ocupa cu diverse activitati mecanice in domeniul bicicletelor, aeronauticii si armamentului, insa a devenit cunoscuta in 1965 cand a cumparat compania auto Automobiles Rene Bonnet si a inceput sa fabrice masini. Matra a facut automobile de strada, printre care cele mai cunoscute modele fiind Rancho, Murena si Bagheera, dar si monoposturi de Formula 1 sau alte competitii de anduranta. De exemplu, celebrul Jackie Stewart a castigat mai multe Grand Prix-uri incepand cu 1968 la bordul unui monopost Tyrrell Matra MS10 cu motor Ford. Compania Matra a fost cumparata de Pininfarina in 2003 si vanduta ulterior mai departe, numele disparand total din peisajul auto.

Masini disparuteJackie Stewart la bordul unui monopost Matra de Formula 1

Masini disparuteMatra Bagheera

Masini disparuteMatra Bagheera - design cu 3 locuri si motor pozitionat in spateMasini disparuteInterior de Matra Murena

9. Oldsmobile 1897-2004

Compania americana care a existat mai bine de 107 ani a produs in total peste 35 de milioane de autoturisme. Majoritatea insa le-a produs dupa ce a fost cumparata in 1908 de General Motors. Insa inainte de aceasta achizitie, Oldsmobile a facut istorie, fabricand primul automobil de serie din lume, nu cum se stie astazi de producatorul Ford. Intre 1901 si 1904, modelul Curved Dash a fost primul produs in serie, in timp ce Ford a fost primul producator care vindea masini fabricate pe o linie automatizata de productie. Printre cele mai cunoscute modele ale marcii se numara exemplele anilor '60, cum ar fi Cutlass Supreme, Muscle-Carul 442 si Toronado. Printre ultimele modele produse dupa anul 2000 se numara Aurora si Alero, iar ultimele 500 de exemplare fabricate purtau numere de serie, in timp ce ultima masina care a parasit fabrica a fost semnata de toti angajatii fabricii. GM a decis in 2004 ca numele Oldsmobile sa dispara din peisaj din cauza vanzarilor mici.

Masini disparuteOldsmobile 442

Masini disparuteOldsmobile CutlassMasini disparuteOldsmobile Toronado

8. Datsun 1931-1986

Numele Datsun se pare ca incepe sa-si faca iar simtita prezenta in peisajul auto. Insa doar pe anumite piete pe care Nissan, compania-mama, a decis sa vanda autoturisme Nissan low-cost sub acest nume. Dar istoria Datsun incepe in 1931, pe cand numele dat masinilor era de fapt Datson. Cu acest nume se vindeau modelele Datson Type 10 si 11, care erau niste masini de tip microcar cu motoare minuscule de numai 750 cmc. Ulterior, in 1934, Nissan a cumparat marca Datson pe care a redenumit-o Datsun. De atunci, japonezii au vandut masini cu numele de Datsun in SUA incepand cu 1958. Cele mai cunoscute modele sunt Datsun Fairlady, 240Z, modelul 610, modelul 510 sau 240Z. Incepand cu 2013, Nissan a anuntat ca va folosi numele Datsun din portofoliu pentru a vinde anumite modele pe pietele din Indonezia, India, Rusia si Africa de Sud.

Masini disparuteDatsun 240z

Masini disparuteDatsun 1600 FairladyMasini disparuteDatsun 510

7. Studebaker 1852-1967

Initial producator de vagoane pentru ferme si mine, Studebaker a fost un brand auto din Statele Unite care s-a apucat de fabricat masini in 1902. Primele masini fabricate au fost cele electrice, si doi ani mai tarziu au aparut si cele pe benzina. De-a lungul anilor, Studebaker a fost un producator de automobile independent care nu a acceptat sa fie luat sub aripa de un urias industrial precum Ford sau GM. Poate ca acesta este si motivul unei longevitati destul de scurte in industrie. Insa, chiar si asa, Studebaker a facut masini istorice interesante care acum au preturi uriase in randul colectionarilor. Printre cele mai renumite modele care au cautare se numara Studebaker Champion, masina cu celebrul nas in forma de cartus, modelul Starlight, modelul Phaeton, Speedster, Touring sau Bix Six Touring. Compania a inceput sa-si inchida fabricile in 1963, iar ultimul model a iesit pe usa fabricii din Canada, inainte ca productia de autovehicule sa inceteze definitiv. Alte marci americane disparute de-a lungul vremii sunt Pontiac, Saturn, Hummer, Plymouth, Duesenberg, Mercury sau Packard.

Masini disparuteStudebaker Golden Hawk

Masini disparuteStudebaker ChampionMasini disparuteStudebaker President

6. Puch 1889-2003

Compania Puch din Austria este destul de putin cunoscuta in lumea auto. Insa are un trecut foarte bogat in acest domeniu. Compania a inceput sa produca biciclete inainte de 1900 si ulterior a continuat cu mopede si motociclete. De altfel, in domeniul curselor cu motociclete intre anii 1900 si 1950, Puch a fost un nume celebru, producator de motoare in doua pistoane puternice, cu tehnologie de varf la acea vreme. Dupa WWII, in 1957, Puch a inceput vanzarea modelului 500 care era de fapt un Fiat 500 realizat sub licenta. Marca Puch este insa celebra pentru alte realizari, in special in domeniul militar. E vorba de modelul pentru teren accidentat cu punti pe portale Haflinger care ulterior a fost inlocuit de cel cu tractiune 6x6 numit Pinzgauer High-Mobility All-Terrain Vehicle. Acest vehicul de off-road era destinat in special armatelor. Puch a mai facut in 1979 o colaborare cu Mercedes pentru productia modelului G- Class in Graz, Austria, insa doar modele speciale destinate armatei.

Masini disparutePuch Haflinger

Masini disparutePuch G-ClassMasini disparutePuch Pinzgauer

5. ARO 1957-2006

Pe langa Oltcit si Rocar (Tudor Vladimirescu), marca ARO este fara indoiala cea mai regretata. Dupa ce a realizat de-a lungul timpului mai bine de 380.000 de vehicule, marca romaneasca a disparut din peisaj in urma unui contract fraudulos facut de Guvernul Nastase. ARO Campulung a inceput productia de masini dedicate terenului accidentat in 1957 cu modelul IMS-57 (prescurtarea de la Intereprinderea Metalurgica de Stat si anul fabricatiei), dupa care a urmat IMS-59 si IMS M461. Incepand cu 1972, ARO a inceput productia seriei 24, un model care s-a bucurat de succes la export in toata lumea. Au urmat diverse colaborari cu producatori francezi pentru motorizari, dar si alte variante de caroserie, toate bucurandu-se de un mare succes in randul muncilor agricole sau in zonele greu accesibile, dar si in dotarile armatelor Europene. Compania ARO a fost vanduta in 2003 pe "uriasa" suma de 180.000 de dolari. Dupa care, au urmat vanzarea fabricii la fier vechi, concedieri si falimentul.

Masini disparuteIMS M461

Masini disparuteAro 10Masini disparuteAro 224

4. Austin Healey 1952-1972

Una dintre cele mai cunoscute companii de masini sportive cu o viata extrem de scurta a fost Austin Healey. Pe langa marci britanice disparute precum Triumph, Bristol, Jensen sau Sunbeam, Austin Healey este un brand la care multi pasionati inca viseaza. Numele vine de la colaborarea dintre producatorul britanic Austin si firma Donald Healey care producea motoare si caroserii. Poate cel mai cunoscut model al marcii a fost Austin Healey 100, vandut in diferite variante de motorizare, unele pregatite pentru competitie. Majoritatea modelelor facute de AH au fost cabrio cu doua locuri, dar au existat si modele coupe sau de tip 2+2. In 1953, un Austin Healey special modificat a doborat mai multe recorduri de viteza in Statele Unite, pe celebra pista de sare de la Bonneville. Reteta pentru aceste masini sportive era simpla: caroserie extrem de usoara si un motor de capacitate mare.

Masini disparuteAustin Healey 100

3. Trabant 1957-1991

Celebrul Trabant a fost construit in Germania de Est si s-a vandut in toata Europa, cu succes zdravan in tarile socialiste. Succesul acestui model vandut in mai bine de 3 milioane de exemplare consta in spatiul mare pentru 4 adulti cu tot cu bagaje, caroserie rezistenta si o fiabilitate crescuta. Interesant este ca in decursul existentei sale, Trabantul nu a cunoscut nicio modificare majora. Adica motorul in 2 timpi care mergea cu amestec de benzina si ulei producand 27 cp a fost acelasi pana la final. Viteza maxima atinsa de Trabant era de 100 km/h si reusea sa-i atinga in 21 de secunde. Primul model de Trabant era P50, dupa care au urmat modelele 600, 601 si 1.1. Micul Trabi este celebru si pentru ca odata ce Zidul Berlinului a cazut, zeci de mii de germani din Est au plecat in vest la bordul Trabanturilor. In 1991 a fost produs ultimul Trabant cu motorizare de 1.1 litri, dupa care compania a fost vanduta grupului Volkswagen. O miscare ironica, tinand cont ca inainte de inceperea razboiului, fabrica Trabant ii apartinea marcii Audi, tot membra a grupului VAG.

Masini disparuteTrabant P50

Masini disparuteTrabant 600Masini disparuteTrabant 600 Kombi

2. Talbot 1903-1992

Numele Talbot vine de la dealerul britanic de masini marca Clement-Bayard ce vindea aceste automobile pe teritoriul Angliei. Incepand cu 1905 insa, Talbot devine un producator independent care asambla piese frantuzesti si crea masini pe care le vindea cu acest nume. Primul design propriu a fost in 1906, iar patru ani mai tarziu marca deja producea aproximativ 50 de vehicule lunar. Un automobil Talbot a fost primul vehicul din lume care a atins, in 1913, viteza de 100 de mile pe ora (160 km/h). Ulterior, si pe teritoriul Frantei s-a inceput productia de vehicule marca Talbot, productie managerizata de un nou grup numit STD (Sunbeam-Talbot-Darracq).

Masini disparuteTalbot Lago Grand Sport

In 1935 insa compania a dat faliment si numele Talbot a fost cumparat de Antonio Lago, iar masinile noi care se produceau purtau numele Talbot Lago. Pana in 1960, marca Talbot Lago a vandut masini cu succes, dupa care Talbot a fost cumparata de Simca in 1958. Ca apoi in 1967 marca sa fie cumparata de Chrysler si ulterior de Peugeot, care a si resuscitat-o incepand cu 1978. Interesant este ca Talbot a castigat in 1980 un campionat de WRC la constructori, masinile sale cu propulsie fiind printre ultimele care au luat podiumuri, inainte ca dominatia tractiunii integrale sa-si intre in drepturi. Talbot a participat si in Formula 1 de cateva ori, in anii '50, cu motoare de 4.5 litri, pana cand reglementarile s-au schimbat. Talbot apartine in prezent tot de Peugeot PSA, acestia dorind ca in viitor modele low-cost Citroen sa poarte acest nume pe pietele din Asia.

Masini disparuteUna dintre cele mai frumoase autoturisme din toate timpurile: 1937 Talbot Lago T150 SS. Teardrop Coupe, o caroserie realizata de Figoni & Falaschi

Masini disparute1938 Talbot-Lago T-150 CSS cu o caroserie Carrosserie Marcel Pourtout, designer Georges Paulin

Masini disparuteTalbot Sunbeam Lotus de WRC in 1980

1. De Tomaso 1959-2009

Numele De Tomaso vine de la cel care a dat nastere acestui brand, Alejandro De Tomaso. Fabrica era situata in Modena, Italia, si scopul principal era de a fabrica automobile sportive de performanta. Nu multa lume stie ca De Tomaso a fost detinatoarea marcii Maserati intre 1976 si 1993, si ca este "responsabila" pentru producerea unor modele de succes precum Biturbo, Kyalami, Quattroporte III sau Karif. De Tomaso a mai fost si detinatorul companiei Moto Guzzi. Primele actiuni in domeniul auto au fost facute insa in Formula 1, sezonul 1970. De Tomaso a realizat caroserii de monoposturi pentru echipa Frank Williams Racing, insa acestea nu erau competitive si un monopost chiar a luat foc. Primul model de strada De Tomaso a fost numit Vallelunga, lansat in 1963, purtand numele circuitului de F1. Masina avea motor central de Ford ce producea 104 cp, dar atingea o viteza de 215 km/h. Modelul Mangusta a fost primul Supercar al marcii produs in serie mare, avand motoare V8 de Ford. Numele Mangusta a fost inspirat de catre celebra masina sportiva AC Cobra. Pentru ca mangusta este singurul animal care poate ucide o cobra in salbaticie. Masina avea 221 cp ce-i permiteau sa atinga 250 km/h. Au fost produse numai 401 exemplare de Mangusta, dintre care azi mai exista 250.

Masini disparuteDe Tomaso Mangusta

Masini disparuteMasini disparute

Urmatorul model de succes al marcii s-a numit Pantera si s-a fabricat intre 1971 si 1991. A fost produsa in 7260 de exemplare si avea tot un motor V8 Ford care producea acum 385 cp neoficial, in timp ce pe hartie avea doar 330 cp. Ultimele modele de Pantera produse in 1991-1993 au fost 41 la numar si s-au numit De Tomaso Pantera Si, avand motoare Ford de 500 cp si un design refacut. Modelul Pantera a fost inlocuit de Guara, un design sportiv ce se vindea atat in caroserie roadster, cat si in varianta coupe. Unul dintre posesorii de De Tomaso Pantera a fost celebrul Elvis Presley.

Masini disparuteDe Tomaso Pantera GT5

Masini disparuteDe Tomaso Pantera GT4Masini disparuteDe Tomaso Pantera Si

Masini disparuteDe Tomaso Guara Coupe

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (35) Poze Masini disparute
mai multe