Uite cum aratau automobilele de zi cu zi acum o jumatate de secol!

Uite cum aratau automobilele de zi cu zi acum o jumatate de secol!
Ti-e dor de moda automobilelor retro? Nimic mai simplu decat sa faci o incursiune in lumea auto de acum 50 de ani.
Distribuie pe Facebook

Perioada coafurilor ciudate si a fustelor mini pare sa isi fi pus amprenta si pe industria auto din anii '50 - '60, designul masinilor in voga de atunci amintind intrucatva de tendintele modei. Iata ce autoturisme puteai gasi pe strazi in urma cu o jumatate de veac.

1. Avanti, masina facuta din resturi

Uite cum aratau automobilele de zi cu zi acum o jumatate de secol!

Americanii s-au dovedit intodeauna inventivi cand a venit vorba de masini. Asa ca inchiderea uzinelor Studebaker, de pe 20 decembrie 1963, a deschis o noua piata pentru mai micile ateliere ce asamblau autoturisme. Astfel, pe coupe-ul sport Studebaker Avanti, mai noua firma Avanti Motor Company a inceput sa asambleze componente disparate ramase in interiorul fabricii. Ulterior, piesele au fost inlocuite de componente GM si Ford.

Seriile Avanti I si II au fost produse pana la mijlocul anilor '80.

2. Opel Olympia Rekord

Uite cum aratau automobilele de zi cu zi acum o jumatate de secol!

Nemtii au reusit sa reia productia masinilor Opel abia la opt ani dupa sfarsitul razboiului, primul model fiind Olympia Rekord. A stat in productie, cu patru versiuni diferite, pentru tot atatia ani.

Versiunea initiala, lansata in '53, copia stilul Chevrolet din anii respectivi, dar performantele sale erau mult sub cele ale masinii americane. Doar 39 de cai putere oferea un Olympia Rekord la vremea aceea. Pretul la care a fost vandut a variat, in functie de inflatie, de la 6.300 la 6.700 de marci germane. 136.000 de masini au fost produse in total. Variantele ulterioare au venit cu o crestere a puterea cu 5 CP, viteza maxima fiind de 120 km/h.

In total, cele patru versiuni ale Opelul-ui Olympia Rekord produse intre 1953 si 1957 s-au vandut intr-un numar de 580.000 de exemplare.

3. Renault Dauphine

Uite cum aratau automobilele de zi cu zi acum o jumatate de secol!

Pentru francezi, Dauphine a fost un model de succes. Si, culmea, masina s-a bucurat de apreciere inclusiv in Statele Unite si Canada, in ciuda reticentei manifestate pe atunci de soferii de peste ocean in adoptarea automobilelor europene.

Intre 1956 si 1958, francezii au reusit sa exporte peste 25.000 de Renault Dauphine Caravelle, fiind opriti din cucerirea pietei americane doar de invazia Volkswagen. In Franta, Dauphine a continuat sa faca legea pana in 1967, cand modelul a fost scos din productie. Atuurile masinii au constat in motorul economic si designul atragator.

In cei 11 ani de productie, peste 2 milioane de exemplare au fost vandute in total. Printre versiunile disponibile se numara versiunea sport Renault Dauphine Gordini, varianta de lux Ondine, modelul de curse Dauphine 1093 si decapotabila Caravelle / Florida, care a prins surprinzator de bine pe piata americana.

4. Morris Minor

Uite cum aratau automobilele de zi cu zi acum o jumatate de secol!

Intreaga productie auto europeana, destinata maselor largi, pare dominata de caracteristica economiei de combustibil, iar masina britanicilor Morris Minor nu face rabat de la acest lucru. Primul exemplar a fost lansat la doar cativa ani dupa terminarea razboiului, in 1948, dar avea sa ajunga o masina indragita de britanici abia dupa un deceniu.

1,3 milioane de masini au fost produse intre 1948 si 1972 de catre Morris, modelul evoluand de la varianta de limuzina cu doua usi la decapotabila Minor Tourer si apoi in variantele de limuzina cu 4 portiere si camioneta Morris. A avut trei serii de productie: Morris Minor, Morris Minor II si Morris Minor 1000, ultimul fiind fabricat intre 1956 si 1972. Performantele sale s-au rezumat la viteze maxime de 100 - 110 km/h.

5. Borgward Isabella Coupe

Uite cum aratau automobilele de zi cu zi acum o jumatate de secol!

Pentru sfarsitul deceniului al saselea, Borgward Isabella reprezenta visul de lux al germanilor: un coupe elegant si ieftin. Masina a fost produsa intre 1954 si 1962 la Bremen, de catre constructorul Carl F.W. Borgward. Nu era o masina de fuga, dar a iesit inca din 1954 intr-un numar de 11.150 de unitati, intr-un efort al lui Borgward de a concura direct cu Daimler-Benz.

Din pacate, pretul de 7.200 de marci era un pic prea mare fata de cel practicat de Opel sau Ford Germania, cu modelul Taunus. A avut si variante decapotabile, combi si cabriolet, scoase in anii urmatori, si la un moment dat a ajuns in circuitul de curse pe mana pilotului englez Bill Blydenstein.

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (5) Poze Uite cum aratau automobilele de zi cu zi acum o jumatate de secol!
mai multe
Publicat în categoria: Old School Cars DATA PUBLICĂRII: 15 Septembrie 2014