Volkswagen Golf GTI - Lectie de istorie

Volkswagen Golf GTI - Lectie de istorie
Inainte ca nemtii de la Volkswagen sa lanseze cea de-a saptea generatie a hot-hatch-ului Golf GTI (versiunea standard a automobilului german va sosi chiar in aceasta toamna, la Salonul Auto de la Paris), ne-am gandit ca ar fi cazul sa aruncam o privire in istoria celebrului model de performanta al constructorului din Wolfsburg. Nu sta deoparte si alatura-ni-te si tu in aceasta fascinanta calatorie!
Trimite unui prieten
Prima generatie

Conceputa de un mic grup de ingineri, prima generatie a modelului Volkswagen Golf GTI a fost dezvaluita in premiera mondiala in urma cu mai bine de trei decenii si jumatate - mai exact, lansarea a avut loc in cadrul editiei din anul 1975 a Salonului Auto de la Frankfurt.

Volkswagen Golf GTI - Lectie de istorie

Ascunzand sub capota un motor aspirat, dotat cu patru cilindri si sistem de injectie (GTI reprezinta prescurtarea expresiei Gran Turismo Injection), hot-hatch-ul constructorului din Wolfsburg a fost recompensat aproape instantaneu cu titulatura de viitor clasic. Clientii automobilului german primeau un propulsor cu o capacitate de 1.588 centimetri cubi, ce dezvolta undeva in jurul a 110 cai putere la 6.100 rotatii per minut si 140 Newton-Metri la 5.000 rotatii per minut. Combina asta cu o greutate de numai 810 kilograme, iar primul Volkswagen Golf GTI reusea sa accelereze de la 0 la 96 km/h in aproximativ noua secunde. In ceea ce privea viteza maxima, hot-hatch-ul constructorului din Wolfsburg promitea un impresionant 177 km/h - fiind astfel, la acel moment, cel mai rapid VW construit vreodata.

Datorita acestor performante, modelul Volkswagen Golf GTI a devenit un adevarat simbol al anilor '70. De asemenea, automobilul german a devenit si mijlocul de transport preferat al elitei urbane din Paris, Londra si chiar Frankfurt - la aceasta realizare contribuind din plin si designul exceptional, ce purta semnatura italianului Giorgetto Giugiaro.

Volkswagen Golf GTI - Lectie de istorie

Inainte de prezentarea celei de-a doua generatii, primul Volkswagen Golf GTI a fost lansat si intr-o versiune dotata cu un motor de 1.8 litri si 112 cai putere.

A doua generatie

In anul 1984, compania germana cu sediul in Wolfsburg si-a castigat noi adepti prin dezvaluirea celei de-a doua generatii a deja-celebrului Golf GTI. Printre punctele principale de atractie ale modelului nemtesc se numarau un nou sasiu, un motor aspirat de 1.8 litri - ce dezvolta circa 112 cai putere si 155 Newton-Metri, plus un aspect estetic evoluat.

Volkswagen Golf GTI - Lectie de istorie

Doi ani mai tarziu, modelul Volkswagen Golf GTI avea sa fie disponibil si cu un propulsor 1.8 16V de 138 cai putere, capabil sa propulseze hot-hatch-ul german pana la 207 kilometri pe ora. Mai mult de atat, cea de-a doua generatie a automobilului nemtesc a fost lansata si intr-o editie speciala, botezata G60, ce venea la pachet cu un propulsor supraalimentat de 160 cai putere.

Volkswagen Golf GTI - Lectie de istorie

A treia generatie

Dezvaluita in anul 1991, cea de-a treia generatie a hot-hatch-ului Volkswagen Golf GTI poate fi considerata una dintre cele mai modeste. Ascunzand sub capota un propulsor de doi litri, inzestrat cu opt valve, automobilul companiei din Wolfsburg se bucura de prezenta a numai 115 CP, fiind astfel cu doar 5 CP mai puternic decat modelul original ce a fost lansat in urma cu 15 ani.

Volkswagen Golf GTI - Lectie de istorie

Din fericire, cea de-a treia generatie a hot-hatch-ului Volkswagen Golf GTI a primit ulterior si un 2.0 dotat cu 16 valve, valorile maxime urcand astfel pana la bariera celor 150 cai putere si 180 Newton-Metri - cifre arhisuficiente pentru ca acceleratia de la 0 la 96 km/h sa coboare pana la circa 8.3 secunde, iar viteza maxima sa urce pana la aproximativ 215 kilometri pe ora.

Volkswagen Golf GTI - Lectie de istorie

In anul 1996, constructorul german a lansat pe piata editia speciala GTI 20th Anniversary, ce avea sa consemneze o adevarata premiera: clientii europeni puteau opta pentru prima oara si pentru o motorizare diesel - arhicunoscutul TDI de 1.9 litri care, in cazul de fata, dezvolta 110 cai putere.

A patra generatie

Cea de-a patra generatie a modelului Volkswagen Golf GTI si-a facut aparitia in 1998, hot-hatch-ul german bucurandu-se de numeroase imbunatatiri la nivelul sigurantei si al tinutei de drum. De asemenea, versiunea de performanta a deja-legendarului Golf se lauda acum cu o gama de motorizari formata din patru motoare - dintre care trei pe benzina si una pe motorina.

Volkswagen Golf GTI - Lectie de istorie

Principala atractie era reprezentata fara doar si poate de propulsorul 1.8 turbo, capabil sa livreze celui aflat la volan nici mai mult, nici mai putin de 150 cai putere. Tot cu 150 cai putere se lauda si unitatea aspirata de 2.3 litri, dotata cu cinci cilindri in V, cumparatorii automobilului din Wolfsburg avand la dispozitie si un 1.8 de 125 cai putere, respectiv un 1.9 TDI de 150 cai putere.

Volkswagen Golf GTI - Lectie de istorie

Si daca tot veni vorba de editii speciala, constructorul german a sosit si de aceasta data cu o astfel de savoare - botezata GTI 25th Anniversary Edition si inzestrata cu un 1.8 turbo de 180 cai putere.

A cincea generatie

Dezvaluita in premiera mondiala in cadrul Salonului Auto de la Paris din septembrie 2004, cea de-a cincea generatie a modelului Volkswagen Golf GTI avea sa fie si cea mai puternica lansata pana in acel moment. Datorita unui propulsor 2.0 turbo, hot-hatch-ul german se bucura de prezenta a nu mai putin de 200 cai putere, senzatia de sportivitate fiind amplificata de inteligenta transmisie DSG cu sase trepte si dublu-ambreiaj, oferita pentru prima oara.

Volkswagen Golf GTI - Lectie de istorie

Desigur, constructorul din Wolfsburg nu s-a oprit aici, ci a sosit cu o noua editie speciala - Edition 30, ce beneficia printre altele si de un plus de 30 cai putere. De asemenea, constructorul din Wolfsburg si-a demonstrat inca o data maiestria prin conceptul GTI-W12 650 care, asa cum o sugera si denumirea sa, se putea lauda cu un W12 twin-turbo montat central, de 650 cai putere.

Volkswagen Golf GTI - Lectie de istorie

A sasea generatie

Comparativ cu generatia anterioara, actualul Volkswagen Golf GTI reprezinta mai mult o simpla evolutie decat o adevarata revolutie. Si cu toate acestea, modelul constructorului din Wolfsburg si-a castigat din nou numerosi adepti, in principal datorita propulsorului 2.0 turbo de 210 cai putere. Transmisia DSG cu sase trepte si dublu ambreiaj nu lipseste nici de aceasta data din meniu, acceleratia de la 0 la 100 km/h realizandu-se astfel in mai putin de sapte secunde.

Volkswagen Golf GTI - Lectie de istorie

Asa cum era de asteptat, nemtii de la Volkswagen au sosit si de aceasta data cu o editie speciala, care celebreaza cea de-a 35-a aniversare a legendarului Golf GTI. Printre principalele atuuri ale acestui automobil se numara motorul 2.0 turbo modificat pentru a produce 235 cai putere.

Volkswagen Golf GTI - Lectie de istorie

Cuvant de incheiere

Asa cum specificam si la inceputul acestei povestioare, se pare ca cei de la Volkswagen vor aduce la Salonul Auto de la Paris cea de-a saptea generatie a modelului Golf. Versiunea de performanta GTI nu va lipsi nici de aceasta data, debutul modelului cu pricina urmand a avea loc cel mai probabil anul viitor.

Ultimele zvonuri indica prezenta sub capota a unui motor turbo de doi litri. Specificatiile finale raman un mister, insa ne putem astepta la un plus de putere comparativ cu actualul model.

Trimite unui prieten
VW
Publicat în categoria: Old School Cars DATA PUBLICĂRII: 23 Ianuarie 2012