10 lucruri pe care sigur nu le stiai despre Nokian, producatorul finlandez de anvelope

10 lucruri pe care sigur nu le stiai despre Nokian, producatorul finlandez de anvelope
  • Cele mai rapide anvelope pe gheata
  • Prima anvelopa de iarna din lume
  • Cel mai nordic producator de anvelope
Distribuie pe Facebook

Cu siguranta ai auzit de Nokian sau chiar ai aceste anvelope pe masina ta. Dar in Romania, Nokian nu rezoneaza la fel de puternic precum alte marci in domeniul pneurilor, poate si pentru ca soferii nu stiu multe informatii despre marca finlandeza. Iata 10 secrete ale anvelopelor Nokian.

1. Nokia - Nokian

Pun pariu ca ai avut, candva, un telefon Nokia. Ei bine, legatura dintre Nokia si Nokian este una foarte stransa. Ambele marci sunt finlandeze si au luat nastere in orasul... Nokia. Este un orasel mic inconjurat de paduri si lacuri, iar cele doua fabrici de telefoane si anvelope sunt la mica distanta una de cealalta.

2. Cel mai nordic producator de anvelope

Din punct de vedere geografic, Nokian are fabrica aflata cel mai la nord din toata lumea. Adica nu mai exista vreo uzina de pneuri pozitionata pe harta mai sus, restul fiind in zone mai calde si mai sudice. Ce inseamna asta? Inseamna ca fabrica se afla aproape de zonele de testare in conditii de iarna si ca este un brand specializat pe anvelope de iarna.

Anvelope NokianFabrica Nokian din Nokia

3. Doar pentru aftermarket

Nokian nu comercializeaza anvelope pentru prima echipare. Adica nu o sa gasesti un automobil nou care vine din fabrica echipat cu pneuri Nokian. Deoarece compania se mandreste cu faptul ca mereu scoate pe piata produse noi, in continuu imbunatatite. Or, daca ar echipa masini noi, anvelopele trebuie sa ramana identice multi ani de-a lungul productiei.

4. Produce anvelope din 1932

In orasul Nokia, fabrica de cauciuc a luat nastere in 1898, insa abia in 1932 a inceput sa fabrice anvelope pentru automobile. Aici s-au construit anvelope atat pentru vehicule de pasageri, cat si pentru camioane, autobuze sau avioane.

5. Prima anvelopa de iarna din lume

Nokian a lansat in 1934 prima anvelopa de iarna din toata lumea. Se numea "Weather Tyre" si avea o suprafata de rulare foarte profilata, special gandita pentru circulatia pe drumuri acoperite de zapada. Doi ani mai tarziu, in 1936, ia nastere prima anvelopa de iarna din seria numita Hakkapeliitta, nume care a fost pastrat pana in zilele noastre.

6. Prima anvelopa cu nituri

In 1961, nevoia unui cauciuc cu aderenta sporita pe gheata i-a facut pe cei de la Nokian sa construiasca primul pneu din lume cu nituri. Adica un pneu de iarna care avea in profil mai multe nituri metalice care sporesc aderenta pe gheata. In Finlanda si in tarile vecine iernile sunt lungi, iar cererea pentru o astfel de anvelopa era mare la acel moment, mai ales ca soselele nu erau asfaltate.

Anvelope Nokian

7. Prima anvelopa de iarna capabila sa depaseasca 270 km/h

In anul 2002, odata cu lansarea pe piata a unor automobile de strada tot mai rapide si performante, cu jante de diametru mare, nevoia de siguranta pe timp de iarna i-a facut pe cei de la Nokian sa lanseze primul cauciuc special de iarna, cu indice de viteza W, adica capabil sa reziste la 270 km/h. Acesta avea dimensiunea 235/50/R18 si era destinat automobilelor sport performante, precum Porsche.

8. Cel mai mare cauciuc de iarna

Nokian a lansat in 2006 prima anvelopa de mari dimensiuni dedicata sezonului rece. E vorba tot de un pneu Hakkapeliitta cu diametrul de 22 de inch, special de iarna, care putea sa echipeze limuzine de lux, precum Mercedes-Benz S Class sau Audi A8.

Anvelope Nokian

9. Cele mai rapide anvelope pe gheata

In 2013, un Audi echipat cu anvelope Nokian atinge pe un lac inghetat viteza de 337,7 km/h, un record absolut. Pneurile alese sunt Hakkapeliitta 8 dotate cu nituri iar la volanul Audiului RS6 se afla pilotul Janne Laitinen. Nokian spune ca este pregatit sa mai doboare o data recordul mondial, dar asteapta o replica de la competitie.

10. Cea mai rapida masina pe 2 roti

Nokian a demonstrat recent eficienta anvelopelor sale cu perete lateral intarit cu Aramid, un material mai rezistent decat Kevlarul, realizand un record mondial inedit. Cu ajutorul unui automobil condus de un pilot experimentat, a reusit sa aiba cea mai mare viteza pe... 2 roti. Masina a circulat pe doua roti laterale cu 186,269 km/h. Numai un pneu cu intaritura lateral poate face asa ceva, din cauza caldurii foarte mari care apare la frecarea cu asfaltul.

Distribuie pe Facebook
mai multe