Cuzinetii IROX
- Sistemul Start/Stop te ajuta sa faci o economie de carburant de 10%
- Lubrifiantii solizi sunt prezenti in componenta noilor piese
- Numarul pornirilor de motor a crescut de la 30.000 la 500.000
Cuzinetii de ultima generatie sunt deja prezenti pe unele din modelele actuale reusind sa diminueze uzura creata de sistemul Start/Stop si de cresterile de putere de pe motoarele ce fac parte din curentul Downsizing.
Noile tehnologii in industria motoarelor nu intarzie sa apara. Unul din cele mai eficiente moduri de a economisi carburant este oprirea motorului atunci cand traficul nu binevoieste sa te lase sa inaintezi. In orasele aglomerate acest sistem este foarte eficient reusind o economie de pana la 10%. Recunosti imediat o masina inzestrata cu acest sistem prin simpla prezenta a butonului care activeaza sistemul START/STOP. Odata pornit, motorul masinii tale se bucura de activitatea acestui sistem care, atunci cand te opresti la semafor, iti opreste motorul si il porneste singur indata ce ai apasat ambreiajul, semn ca vrei sa demarezi.
Genial, dar toate astea nu vin gratuit, vin atat cu costuri suplimentare, dar si cu uzura pentru internele motorului. O masina normala, daca o supui la porniri si opriri repetate, o sa ai probleme cu electromotorul, bendixul, volanta si toate internele din motor vor avea de suferit, pentru ca, dupa cum bine stiti, uzura cea mai mare e atunci cand pornim motorul si pana cand uleiul reuseste sa ajunga sa lubrefieze.
Inginerii de la Federal Mogul au inceput sa dezvolte noi tehnologii si sa vina in sprijinul celor care construiesc masini cu acest sistem. Asa s-au nascut cuzinetii IROX.
Ce sunt cuzinetii? Cuzinetii sunt fasii de metal de sacrificiu, adica acele suprafete care incaseaza fortele de frecare si presiune din motor. Odata cu cresterea de putere, au crescut si presiunile in motor, deci si frecarea. Daca pelicula de ulei este supusa in mod continuu caldurii excesive, aceasta va ceda si va lasa acel spatiu fara ungere, ducand la topirea si contopirea metalelor aflate in miscare. Asa ar rezulta un motor care are nevoie de reparatii capitale.
In anul 2003, media de porniri inregistrata era de 30.000 in decursul vietii unui motor, iar in 2013, datorita sistemului Start/Stop, aceasta a ajuns la 500.000 si acest numar este in ascensiune in momentul de fata.
Aici intervin cuzinetii IROX care, pe langa un design mai bun care permite o lubrifiere foarte buna in conditii critice, vin acoperiti cu un strat inteligent si rezistent care dau motorului o durata de viata mult mai mare. Ei pot fi montati in multe locuri critice ale motorului, cum ar fi bielele, arborele cotit sau axul cu came. Oriunde frecarea este mai mare si pune in pericol motorul, acolo e bine sa ai avantajul de partea ta.
Ce e asa special la acesti cuzineti?
Este acel material aplicat ca o vopsea, in strat foarte fin, exact pe partea de frictiune a piesei.
De ce acest material care seamana cu teflonul de pe tigaia ta este atat de important? Pentru ca reduce frecarea considerabil si prelungeste viata motorului.
Acest material este format din 3 elemente de baza: particule foarte dure si rezistente, particule elastice si, cel mai important, particule de lubrifiant solid.
Am avut ocazia sa vedem acesti cuzineti IROX chiar la fabrica celor de la Federal Mogul din Germania, iar pe un exemplar care fusese testat un anumit numar de ore, echivalentul a 200.000 km, acel strat incepuse sa se subtieze. In unele locuri se putea observa metalul, dar un cuzinet normal testat in aceleasi conditii era deja compromis, avand tolerante inadmisibile.
Cu alte cuvinte, acel strat iti ofera dupa 200.000 km un motor fara uzura si poti sa il folosesti fara grija, pentru ca aceasta alergatura, dupa economia de carburant, ii va aduce sfarsitul motorului tau mult mai devreme.
Un alt secret este materialul din care este realizat, un material de calitate si mai usor. O sa vin cu un exemplu concret, pentru ca tuturor ne plac acest tip de exemple. Arborele cotit de pe des intalnitul motor 1.4TSI din grupul VAG, care datorita acestui material a reusit sa isi scada greutatea de la 11.6kg la 9.17kg. O diferenta enorma, care avantajeaza motorul la turatie mare, scazand considerabil forta centrifuga.
Federal Mogul produce aceste interne pentru o multime din colosii industriei auto, chiar si pentru nume sonore cum ar fi Bugatti, Bentley si Rolls Roice.
Viitorul suna din ce in ce mai bine! Cum ti se par toate aceste evolutii tehnologice ?
- Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Renault fluence 1.6benzina euro 5 a/c electrice km reali 2011 4700 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 €
- Bmw 520 2.0d f10 clima navi piele pilot senz park 2011 9700 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 €
- Renault megane 16v 2006 2000 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Bandou ornament lampa lampi numar maner clapeta actionare... 149.99 Lei
- Nissan qashqai+2 +2 full bi-xenon piele camera an fab. 2012 37500 Lei Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 €
- Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 € Vw touran diesel 2011 5790 € Alfa-romeo 159 1.9 jtdm 2007 2750 €
- Opel meriva 1.3 cdti eco flex 2012 4000 € Skoda roomster diesel 2013 4350 € Dacia duster 1500 2017 400 Lei
- Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12800 € Opel corsa 1.2i 2003 599 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 €
- Dacia lodgy 7 locuri 1,5 dci 2014 4500 € Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Bmw 520 diesel 2009 8200 €
- Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 € Audi a3 2.0, euro5 2010 5100 €
- Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 €
- Bmw 118 n47 2008 4500 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 €
- Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Skoda octavia 1.6d 2014 6700 € Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei