EDITORIAL: Becurile masinii, un lux mult prea scump pentru romani

EDITORIAL: Becurile masinii, un lux mult prea scump pentru romani
  • 2 din 10 soferi circula cu un bec ars pe unul din faruri
  • 48% din accidentele produse pe timp de noapte sunt cauzate de proasta iluminare
  • Politia poate retine talonul daca exista probleme la lumini
Distribuie pe Facebook

Asa cum anvelopele au importanta lor, asa cum centurile iti asigura siguranta si uleiul iti ofera un motor longeviv, si becurile masinii tale au rolul lor. Insa soferul din Romania se pare ca lasa pe ultimul loc aceste mici elemente de iluminat, fara sa-si dea seama de pericolul la care se expune.

Azi-noapte, in jurul orei 23, am parcat masina pe marginea drumului si am asteptat vreo 30 de minute sa ma intalnesc cu cineva. Am pus masina pe trotuar, fara sa incomodez pe nimeni, dar destul de aproape de semafor. Soseaua de langa cheiul Dambovitei in acea zona are nu mai putin de 4 benzi. Si, lucrand in domeniu, vreme de jumatate de ora nu am avut ce face decat sa analizez vizual comportamentul masinilor din traficul bucurestean.

Pe langa bizonii absolut retardati care faceau stanga de pe banda a doua cu sageata doar de inainte si cei care faceau dreapta de langa marginea apei, unde aveau obligatoriu la stanga, pe langa cei care faceau economie la semnal de parca le-ar creste factura la curent si pe langa dobitocii care treceau pe rosu in valuri, doar ca era putina circulatie, am sesizat ceva ciudat. Si suparator in acelasi timp: soferul roman nu da importanta luminilor. Deloc.

Vedeam in oglinda cum se apropiau masinile de semafor. Si nu putine erau cele care mergeau, probabil fara sa-si dea seama, doar cu pozitia pusa. Sau cele care erau chioare si le mergea doar un far. Si am apucat sa vad chiar si cateva cazuri de soferi cocalari cu masini "tunate", printre care si un Logan alb din care duduia muzica si ii facea numarul sa tremure, dar care se gandea ca este "cool" daca merge doar cu pozitia aprinsa, niste becuri mov, si cu proiectoarele aprinse in loc de faruri... Ma rog, specimene si specimene, dar cam asta se intampla cand Politia Rutiera nu-si face treaba si ii lasa pe astfel de soferi sa scape basma curata...

Cand masinile se opreau la semafor, imi dadeam seama ca partea din spate este cea mai neglijata, din punctul de vedere al luminilor. Pozitii cu becurile arse, fara numar. Stop pe frana care sa mearga in totalitate? Rar am vazut. Este cel mai enervant lucru posibil cand dai peste un dobitoc care circula cu masina fara sa-i mearga stopurile pe frana. Atat ziua, cat si noaptea. Cat de retardat sa fii incat sa nu verifici daca masina ta beneficiaza de strictul necesar in materie de vizibilitate?

Insa de departe, cel mai "mare lux" posibil al soferilor romani este iluminarea numarului de inmatriculare. De exemplu, la ITP, te lasa sa treci daca masina ta are "defecte minore", la care intra si becurile arse de la numar. Insa, legal, placuta de inmatriculare trebuie sa fie vizibila. Si este clar de ce: pentru ca sa poata fi identificata masina in caz de accident, fuga de la locul accidentului, filmare cu camera video, amenda de rovinieta, etc. Poate tocmai de asta soferul roman merge dinadins cu placuta neiluminata. Dar acest lucru e trist... La un singur semafor am numarat 6 masini din 8 care nu aveau numerele iluminate. Deloc.

Poate te gandesti ca nu e mare lucru daca mergi cu un bec ars, cu farul chior, fara stop pe frana sau cu numarul ascuns. Dar este. Pentru ca de aici pot aparea o sumedenie de situatii periculoase ce pot duce la accidente. Nu de putine ori s-a intamplat ca la drum intins, pe autostrada, sa il intalnesti pe un dobitoc fara stopuri pe frana care franeaza brusc si tu in spatele lui sa nu-ti dai seama, dupa care sa-l eviti brusc si violent, producand un accident. Asa se moare in Romania, numai din tampenii...

Sfatul meu este sa-ti verifici cat poti de des luminile. Toate! Absolut toate, pentru ca fiecare bec marunt conteaza, nu este pus acolo degeaba. Dar, si mai important, este sa le folosesti asa cum trebuie. Adica sa nu mergi cu proiectoarele aprinse ziua sau noaptea cand este senin, sa aprinzi farurile cand e intuneric, sa folosesti semnalul la orice schimbare a directiei de mers, asa cum ai fost invatat la scoala de soferi. E prea complicat? Nu cred. Dar mentalitatea tampita a soferului roman spune ca daca respecti niste reguli de bun simt, asa cum sunt acestea, nu mai esti smecher...

Distribuie pe Facebook
mai multe
Publicat în categoria: Piese si Accesorii Auto DATA PUBLICĂRII: 3 Iulie 2014