Piese auto de schimb: ce alegi intre 'facaturi' si originale?

Piese auto de schimb: ce alegi intre 'facaturi' si originale?
Problema pieselor de schimb pentru automobile ramane una care ii ingrijoreaza atat pe soferi, cat si pe producatori.
Distribuie pe Facebook

De aproape trei ani, nivelul pietei de piese auto bate pasul pe loc, undeva intre 1,8 si 1,9 miliarde euro. In mod curios, in 2008, cu un parc auto mai "subtire", Romania inregistra vanzari de peste 2,3 miliarde euro la piese de schimb. Explicatia ciudatului fenomen vine de la patronii de service-uri auto - numarul de kilometri parcursi anual de autoturisme este mult mai mic decat acum 6-7 ani. Prin urmare, nici piesele nu mai pica atat de des.

Piata neagra, in plina floare

Produse in Turcia sau China si expediate in Romania via Bulgaria, Ucraina sau direct in portul Constanta, piesele contrafacute invadeaza an de an piata din Romania. Si nu sunt doar componente de mici dimensiuni, ci pana si elemente de caroserie sau caroserii intregi.

Si mai grav, acestea par adecvate cererii de piata respectiva, de exemplu, pentru Romania fiind preferate componentele Dacia. In timp ce unii dintre importatorii de piese auto sustin sus si tare ca nivelul pietei negre nu depaseste 1% din total, producatorul autohton de autoturisme a semnat saptamana trecuta un parteneriat cu Directia Generala a Vamilor pentru a se proteja in fata invaziei de piese contrafacute.

Sase, vamesul roman intra in actiune!

Vamesii au semnat abia in 2014 un protocol de colaborare pentru protejarea intereselor Renault Romania si combaterea traficului ilicit de piese de schimb contrafacute. Conform protocolului, specialisti din cadrul Directiei Vamilor si reprezentanti ai Renault vor lucra la elaborarea unor noi acte normative pentru stabilizarea situatiei in privinta comertului cu piese auto. Pana atunci, iata ce i-a speriat pe francezi:

"Piesele contrafacute care se intalnesc des pe piata din Romania sunt elementele de caroserie, elemente ale sistemului de franare, elementele de directie si elementele de filtrare. Placutele de frana Logan contrafacute pot frana pe o distanta cu 30 de metri mai lunga fata de un set de placute originale. 30 de metri inseamna enorm, poate chiar viata unui om", explica J-F Martin, director de calitate si servicii in cadrul grup Renault Romania.

Reactii tardive

Povestea pieselor auto contrafacute care si-au gasit o piata profitabila in Romania nu este insa una noua. Din pacate, autoritatile au inchis de fiecare data ochii, pentru a nu avea o gloata de soferi furibunzi in strada in urma disparitiei pieselor ieftine si pe fondul supraaccizarii carburantului.

Consiliul Concurentei a derulat primul control pe piata pentru identificarea traficului cu piese de schimb contrafacute abia in 2009. De mai bine de un deceniu si jumatate, Europa civilizata luase masuri impotriva acestui fenomen prin ample campanii derulate in Franta, Italia, Marea Britanie si Spania. Directia Vamilor a catadicsit sa incheie un protocol numai bun sa aminteasca vamesului de ce isi urneste corpul pana la locul de munca abia anul acesta. Exemplele pot continua.

"Dincolo era mai ieftin"

Pe piata de la noi, "facaturile" inregistreaza preturi de doua, trei sau chiar sase ori mai mici decat piesele originale. Pentru amatorii de chilipiruri, insa, acestea sunt o adevarata mana cereasca.

Un set de placute de frane pentru Logan, de exemplu, este la jumatate din pretul celui original. Suprataxat, superaccizat si umilit, soferul amator din Romania isi scoate parleala cum poate, ignorand riscurile la care se expune.

Sintagma "Dincolo era mai ieftin", aplicata de soferii din tara, a ingrijorat atat de mult autoritatile vamale, incat acestea au atins pragul istoric al unor capturi de 15.000 seturi de placute de frana, 300 de oglinzi retrovizoare si 6800 de aparatori de noroi in doi ani. Asta inseamna cam 3% din piesele contrafacute ce intra in tara anual.

Neamtul, chinez european

Sa ne uitam chioras catre chinezi ar fi discriminare in toata regula, atata vreme cat pasalacul german profita de invazia turcilor in republica federala pentru a falsifica orice. Germania a devenit al doilea mare stat in productia de falsuri, dupa China.

Pe segmentul auto, pagubele inregistrate de economia germana ating anual cifra de 8 miliarde euro. Iar de multe ori, imitatiile nemtesti pot fi deosebite cu greu de produsele originale. In Romania au succes piese auto piratate in Germania de genul carligelor de remorcare si jantelor auto.

Distribuie pe Facebook
mai multe