Putem sa folosim anvelopele pana cand mai au profil de 1,6 mm, dar cu o conditie

- UE testeaza si anvelopele uzate
- 75% din accidente au loc pe carosabil uscat
- La 1,6 mm profil ramas scade aderenta pe carosabil ud
Pana acum, daca anvelopele se uzau pana cand mai aveau 3-4 mm de profil ramas, ajungeau la gunoi. Pentru ca perceptia soferilor responsabili era ca la acea uzura nu mai prezinta siguranta, nu mai franeaza bine si nu mai ofera aderenta necesara. Michelin, unul din cei mai mari producatori de anvelope, in loc sa ne zica sa schimbam anvelopele cat mai repede posibil, ne indeamna sa le utilizam pana cand mai au doar 1,6 mm de "carne" ramasa. Dar cu o conditie.
Nu a fost usor sa inteleg de ce Michelin sustine ca putem circula cu anvelopele pana la uzura maxima, adica pana la nivelul minim indicat de martorii de pe anvelopa, dar si reglementati de Uniunea Europeana, adica 1.6 milimetri. De ce si-ar dori un producator mare de anvelope sa vanda mai putine anvelope, spunandu-le clientilor ca pot circula mai mult cu acelasi set inainte sa-l arunce, in loc sa le spuna ca trebuie schimbat cu un set nou?
Sa nu uitam ca Michelin a inventat anvelopa radiala. Adica anvelopa cu o constructie mult mai rezistenta care a dublat viata anvelopelor fabricate inainte. Practic, Michelin a pus la dispozitia oamenilor o anvelopa noua care rezista de doua ori mai mult, un semn clar ca nici atunci nu era interesat sa le vanda tot mai multe pneuri clientilor, ci sa le ofere produse de calitate sigure si longevive. Acum, istoria se repeta si Michelin sustine comercializarea unor anvelope rezistente in timp care sa ofere siguranta pe tot parcursul vietii.
Se anunta testari noi oficiale pentru anvelopele uzate
Pe langa interesul fata de produsele calitative vandute catre soferi, Michelin mai ia in considerare si schimbarea legii. De exemplu, pentru a garanta siguranta consumatorilor, in martie 2019, institutiile europene au introdus in reglementarile General Vehicle Safety Regulations principiul unui test pentru anvelope uzate care trebuie adoptat in toamna lui 2019. Deja exista un grup de lucru la UNECE, United Nations Economic Commission for Europe, cu scopul de a defini procedurile pentru aceste teste, anvelopele de referinta si pragurile reglementare care trebuie respectate.
Mai pe romaneste, daca acum testele tuturor anvelopelor comercializate in Europa se limiteaza la ceea ce vedem pe etichata, adica la nivelul de zgomot, franarea pe carosabil ud si rezistenta la rulare, putem vedea pe viitor si un nou criteriu care ne spune cat de sigure sunt anvelopele uzate la aderenta pe carosabil umed. Ce inseamna uzate, ce inseamna umed si ce inseamna sigure, urmeaza sa vedem in viitorul apropiat cand se finalizeaza procedura de testare si reglementare.
Asa arata un profil ramas de 1,6 mm
Nu exista anvelope noi pe masinile care circula
Michelin sustine ca odata ce o anvelopa a fost pusa pe masina si a inceput circulatia, acea anvelope nu mai este noua, este deja uzata. Pe parcursul vietii, anvelopa isi schimba caracteristicile, unele calitati scad, altele cresc. De exemplu, o anvelopa de vara care ajunge la pragul minim legal de uzura, adica cei 1,6 mm reglementati prin legea europeana, inclusiv in Romania, va avea o aderenta mai buna pe carosabil uscat decat atunci cand era noua. Nu cu mult, doar cu vreo 10%, dar e mai buna. La fel si rezistenta la rulare, care scade cu 20%, practic masina va consuma mai putin. Dar franarea si aderenta pe carosabil umed au de suferit cand anvelopa este uzata, iar riscul de acvaplanare creste simtitor.
75% din accidente au loc pe carosabil uscat
Studiile au aratat ca in Europa, peste 75% din totalul numarului de accidente auto au loc pe suprafata uscata. Restul, pe carosabil umed, acoperit de apa, gheata, polei sau zapada. Mai mult, Michelin mai arata ca atunci cand circulam pe carosabil umed, in 82% din timp o facem pe asfalt umed superficial, ca atunci cand ploua putin. In continuare, doar 17% din circulatie are loc pe un carosabil acoperit cu mai putin de 0,5 mm pelicula de apa cauzata de ploaie moderata sau puternica si doar 1% din timp se intampla sa circulam pe asfalt acoperit cu peste 1 mm pelicula de apa cauzata de furtuni puternice.
De retinut este ca atunci cand circulam pe mai putin de 1 mm pelicula de apa pe carosabil, apa nu acopera suprafata porilor din asfalt, ceea ce ii confera masinii o aderenta buna si un risc scazut de acvaplanare. Riscurile majore apar atunci cand exista furtuni si stratul de apa creste. Dar pentru ca suntem in Romania si nu avem drumuri drepte si bine facute care sa permita evacuarea apei, riscam sa circulam pe zone drepte si sa ajungem in zone in care apa are chiar si peste 5-10 mm in adancime, asa cum se intampla pe autostrada in santurile facute de TIR-uri si vehicule grele. Asadar, trebuie mereu sa adaptam viteza la conditiile de drum pe care circulam si la cel mai mic semn de acvaplanare, adica atunci cand masina incepe sa devine incontrolabila, reducem imediat viteza.
MICHELIN CrossClimate pastreaza santurile de evacuare a apei si la 1,6 mm profil
Cum ramane o anvelopa sigura pe toata durata vietii?
Ideal ar fi sa avem o anvelopa care se comporta la fel si cand este noua, cu 7 mm profil, dar si cand mai are numai 1,6 mm. Dar asa ceva nu exista. In timp, unele trasaturi se imbunatatesc, altele se pierd. Dar producatorii pot face astfel incat anvelopele sa fie construite pentru a fi sigure un timp cat mai indelungat. De exemplu, pot gandi profilul astfel incat sa aiba aceleasi capacitati de evacuare a apei si la 1,6 mm, sa pastreze santurile si blocurile de pe profil, ceea ce va duce la o aderenta buna pe carosabil umed si cand anvelopa e uzata aproape de sfarsitul vietii sale. In prezent, Michelin produce pneuri care isi pastreaza capabilitatea de franare si aderenta pe asfalt umed chiar si cand au 1,6 mm de profil ramas.
Am testat comportamentul anvelopelor cu doar 1,6 mm de profil ramas pe asfalt ud
Am reusit sa testam singuri pe o pista special amenajata comportamentul anvelopelor uzate. De exemplu, pe un traseu virajat acoperit de apa, dar si cu zone uscate, am testat o anvelopa din clasa medie NOUA, aceeasi anvelopa cu 1,6 mm de profil ramas si o anvelopa Michelin Pilot Sport cu doar 1,6 mm de profil ramas. Surprinzator, anvelopa premium Michelin s-a comportat mai bine ca anvelopa noua si uzata din clasa economica, oferind o aderenta mult mai mare in viraje pe carosabil ud.
Al doilea test a fost unul de franare de la 80 km/h la zero pe o pista cu 1 mm pelicula de apa. Aici am comparat o anvelopa economica uzata cu un pneu Michelin, ambele la 1,6 mm de profil ramas. Anvelopa ieftina a oprit masina in 74 de metri, in timp ce anvelopa premium a oprit masina in doar 46 de metri, franand agresiv. O distanta mai mica de franare inseamna o aderenta mai buna, o posibilitate crescuta de a evita un accident grav, o siguranta crescuta per total.
Putem sa circulam cu anvelopele cand mai au 1,6 mm de profil ramas?
Da. Dar numai cand avem niste anvelope de care suntem siguri ca au fost testate in conditii de carosabil ud si care prezinta siguranta. Michelin este unul din producatorii care ofera pneuri cu niste calitati de franare si aderenta pe carosabil ud excelente, de la inceputul la sfarsitul vietii anvelopei. Alti producatori nu sunt interesati ce se intampla cu anvelopa atunci cand scade sub 3-4 mm in "carne", asa ca nu le creeaza gandindu-se la siguranta rutiera cu anvelopele foarte uzate. Dar Michelin incurajeaza folosirea pneurilor pana la limita minima legala de 1,6 mm, pentru ca asa se economiseste CO2 la nivel global, se economisesc bani si se economiseste carburant. Totul cu conditia sa ne bazam pe niste anvelope de calitate care isi pastreaza caracteristicile in timp cat mai aproape de cele ale anvelopei noi, dar si cu conditia sa adaptam mereu condusul la conditiile de trafic.
La unele anvelope dispar complet blocurile si santurile de pe profil
-
0445010759 55494494 0986437473 pompa inalta presiune opel... 1250 Lei
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
042200-0423 88370-47030 denso compresor de aer condiționat... 1250 Lei
-
0445110165 55191957 93178684 5821089 bosch injector opel... 200 Lei
Seat leon benzina euro 5 clima geamuri+oglinzi electrice 2011 3300 €
0445110021 7700111014 bosch injector opel movano vivaro/... 200 Lei
-
9060969099 53279880013 53279707130 53279887120 turbo mercedes... 750 Lei
Toyota rav-4 diesel 4x4 navigatie piele keyless pilot ~... 4300 €
167008683r 95518968 a2c80584700 vdo pompa inalta presiune... 1750 Lei
-
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
0445110819 8579232 13538579232 bosch injector bmw mini x1 x2... 650 Lei
5801496001 5801454567 500060548 0986435662 injector iveco... 650 Lei
-
Jante aliaj 16 zoll originale audi a4b8 8k/a5 / q5 cod 8k0601025f 1200 Lei
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
Chevrolet aveo diesel euro 5 trapa senz park scaune incalzite... 3300 €
-
A6510704987 28342997 delphi injector mercedes /jeep compass... 100 €
0445124014 504388750 0986435655 bosch injector new holland t9... 2000 Lei
0445110351 55219886 0986435204 injector fiat ford lancia opel... 500 Lei
-
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
-
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
A6510703287 28308779 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
-
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
5801486599 0445020195 bosch pompa inalta presiune iveco... 3000 Lei
-
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
Vw golf 1,4 tsi 2015 8470 €
0445010799 167006205r bosch pompa inalta presiune renault 1.7... 1500 Lei
-
A2115000593 a2115000693 3137229008 electroventilator radiator... 450 Lei
Radio cd oem opel vectra c corsa siemens cdr2005 250 Lei
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
-
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
35242180g 823024-5001s 823024-5005s 35242180f turbo grand... 2000 Lei
99485546 2995478 99445057 500363382 500324435 injector iveco... 750 Lei


