Putem sa folosim anvelopele pana cand mai au profil de 1,6 mm, dar cu o conditie

- UE testeaza si anvelopele uzate
- 75% din accidente au loc pe carosabil uscat
- La 1,6 mm profil ramas scade aderenta pe carosabil ud
Pana acum, daca anvelopele se uzau pana cand mai aveau 3-4 mm de profil ramas, ajungeau la gunoi. Pentru ca perceptia soferilor responsabili era ca la acea uzura nu mai prezinta siguranta, nu mai franeaza bine si nu mai ofera aderenta necesara. Michelin, unul din cei mai mari producatori de anvelope, in loc sa ne zica sa schimbam anvelopele cat mai repede posibil, ne indeamna sa le utilizam pana cand mai au doar 1,6 mm de "carne" ramasa. Dar cu o conditie.
Nu a fost usor sa inteleg de ce Michelin sustine ca putem circula cu anvelopele pana la uzura maxima, adica pana la nivelul minim indicat de martorii de pe anvelopa, dar si reglementati de Uniunea Europeana, adica 1.6 milimetri. De ce si-ar dori un producator mare de anvelope sa vanda mai putine anvelope, spunandu-le clientilor ca pot circula mai mult cu acelasi set inainte sa-l arunce, in loc sa le spuna ca trebuie schimbat cu un set nou?
Sa nu uitam ca Michelin a inventat anvelopa radiala. Adica anvelopa cu o constructie mult mai rezistenta care a dublat viata anvelopelor fabricate inainte. Practic, Michelin a pus la dispozitia oamenilor o anvelopa noua care rezista de doua ori mai mult, un semn clar ca nici atunci nu era interesat sa le vanda tot mai multe pneuri clientilor, ci sa le ofere produse de calitate sigure si longevive. Acum, istoria se repeta si Michelin sustine comercializarea unor anvelope rezistente in timp care sa ofere siguranta pe tot parcursul vietii.
Se anunta testari noi oficiale pentru anvelopele uzate
Pe langa interesul fata de produsele calitative vandute catre soferi, Michelin mai ia in considerare si schimbarea legii. De exemplu, pentru a garanta siguranta consumatorilor, in martie 2019, institutiile europene au introdus in reglementarile General Vehicle Safety Regulations principiul unui test pentru anvelope uzate care trebuie adoptat in toamna lui 2019. Deja exista un grup de lucru la UNECE, United Nations Economic Commission for Europe, cu scopul de a defini procedurile pentru aceste teste, anvelopele de referinta si pragurile reglementare care trebuie respectate.
Mai pe romaneste, daca acum testele tuturor anvelopelor comercializate in Europa se limiteaza la ceea ce vedem pe etichata, adica la nivelul de zgomot, franarea pe carosabil ud si rezistenta la rulare, putem vedea pe viitor si un nou criteriu care ne spune cat de sigure sunt anvelopele uzate la aderenta pe carosabil umed. Ce inseamna uzate, ce inseamna umed si ce inseamna sigure, urmeaza sa vedem in viitorul apropiat cand se finalizeaza procedura de testare si reglementare.
Asa arata un profil ramas de 1,6 mm
Nu exista anvelope noi pe masinile care circula
Michelin sustine ca odata ce o anvelopa a fost pusa pe masina si a inceput circulatia, acea anvelope nu mai este noua, este deja uzata. Pe parcursul vietii, anvelopa isi schimba caracteristicile, unele calitati scad, altele cresc. De exemplu, o anvelopa de vara care ajunge la pragul minim legal de uzura, adica cei 1,6 mm reglementati prin legea europeana, inclusiv in Romania, va avea o aderenta mai buna pe carosabil uscat decat atunci cand era noua. Nu cu mult, doar cu vreo 10%, dar e mai buna. La fel si rezistenta la rulare, care scade cu 20%, practic masina va consuma mai putin. Dar franarea si aderenta pe carosabil umed au de suferit cand anvelopa este uzata, iar riscul de acvaplanare creste simtitor.
75% din accidente au loc pe carosabil uscat
Studiile au aratat ca in Europa, peste 75% din totalul numarului de accidente auto au loc pe suprafata uscata. Restul, pe carosabil umed, acoperit de apa, gheata, polei sau zapada. Mai mult, Michelin mai arata ca atunci cand circulam pe carosabil umed, in 82% din timp o facem pe asfalt umed superficial, ca atunci cand ploua putin. In continuare, doar 17% din circulatie are loc pe un carosabil acoperit cu mai putin de 0,5 mm pelicula de apa cauzata de ploaie moderata sau puternica si doar 1% din timp se intampla sa circulam pe asfalt acoperit cu peste 1 mm pelicula de apa cauzata de furtuni puternice.
De retinut este ca atunci cand circulam pe mai putin de 1 mm pelicula de apa pe carosabil, apa nu acopera suprafata porilor din asfalt, ceea ce ii confera masinii o aderenta buna si un risc scazut de acvaplanare. Riscurile majore apar atunci cand exista furtuni si stratul de apa creste. Dar pentru ca suntem in Romania si nu avem drumuri drepte si bine facute care sa permita evacuarea apei, riscam sa circulam pe zone drepte si sa ajungem in zone in care apa are chiar si peste 5-10 mm in adancime, asa cum se intampla pe autostrada in santurile facute de TIR-uri si vehicule grele. Asadar, trebuie mereu sa adaptam viteza la conditiile de drum pe care circulam si la cel mai mic semn de acvaplanare, adica atunci cand masina incepe sa devine incontrolabila, reducem imediat viteza.
MICHELIN CrossClimate pastreaza santurile de evacuare a apei si la 1,6 mm profil
Cum ramane o anvelopa sigura pe toata durata vietii?
Ideal ar fi sa avem o anvelopa care se comporta la fel si cand este noua, cu 7 mm profil, dar si cand mai are numai 1,6 mm. Dar asa ceva nu exista. In timp, unele trasaturi se imbunatatesc, altele se pierd. Dar producatorii pot face astfel incat anvelopele sa fie construite pentru a fi sigure un timp cat mai indelungat. De exemplu, pot gandi profilul astfel incat sa aiba aceleasi capacitati de evacuare a apei si la 1,6 mm, sa pastreze santurile si blocurile de pe profil, ceea ce va duce la o aderenta buna pe carosabil umed si cand anvelopa e uzata aproape de sfarsitul vietii sale. In prezent, Michelin produce pneuri care isi pastreaza capabilitatea de franare si aderenta pe asfalt umed chiar si cand au 1,6 mm de profil ramas.
Am testat comportamentul anvelopelor cu doar 1,6 mm de profil ramas pe asfalt ud
Am reusit sa testam singuri pe o pista special amenajata comportamentul anvelopelor uzate. De exemplu, pe un traseu virajat acoperit de apa, dar si cu zone uscate, am testat o anvelopa din clasa medie NOUA, aceeasi anvelopa cu 1,6 mm de profil ramas si o anvelopa Michelin Pilot Sport cu doar 1,6 mm de profil ramas. Surprinzator, anvelopa premium Michelin s-a comportat mai bine ca anvelopa noua si uzata din clasa economica, oferind o aderenta mult mai mare in viraje pe carosabil ud.
Al doilea test a fost unul de franare de la 80 km/h la zero pe o pista cu 1 mm pelicula de apa. Aici am comparat o anvelopa economica uzata cu un pneu Michelin, ambele la 1,6 mm de profil ramas. Anvelopa ieftina a oprit masina in 74 de metri, in timp ce anvelopa premium a oprit masina in doar 46 de metri, franand agresiv. O distanta mai mica de franare inseamna o aderenta mai buna, o posibilitate crescuta de a evita un accident grav, o siguranta crescuta per total.
Putem sa circulam cu anvelopele cand mai au 1,6 mm de profil ramas?
Da. Dar numai cand avem niste anvelope de care suntem siguri ca au fost testate in conditii de carosabil ud si care prezinta siguranta. Michelin este unul din producatorii care ofera pneuri cu niste calitati de franare si aderenta pe carosabil ud excelente, de la inceputul la sfarsitul vietii anvelopei. Alti producatori nu sunt interesati ce se intampla cu anvelopa atunci cand scade sub 3-4 mm in "carne", asa ca nu le creeaza gandindu-se la siguranta rutiera cu anvelopele foarte uzate. Dar Michelin incurajeaza folosirea pneurilor pana la limita minima legala de 1,6 mm, pentru ca asa se economiseste CO2 la nivel global, se economisesc bani si se economiseste carburant. Totul cu conditia sa ne bazam pe niste anvelope de calitate care isi pastreaza caracteristicile in timp cat mai aproape de cele ale anvelopei noi, dar si cu conditia sa adaptam mereu condusul la conditiile de trafic.
La unele anvelope dispar complet blocurile si santurile de pe profil
-
059130277ej 0445117076 0986435413 059130277cd bosch injector... 700 Lei
10009700181 5801928231 504360048 borgwarner bi-turbo iveco... 5000 Lei
Aripa dreapta fata dacia logan 2008 noua 6001546713 6001549973 185 Lei
-
Dacia logan benzina 2020 7300 €
Trager vw polo 2g0 model 2017-2022 cod 2g0805588 ac 350 Lei
55278596 8220880003 turbo alfa romeo mito fiat 500l 500x doblo... 1250 Lei
-
5801644454 0986435255 0445110564 bosch injector iveco daily vi... 600 Lei
Capota motor vw golf 6 variant 2009-2014 noua 5k0823031f... 500 Lei
Bara spate ford kuga 2 st-line facelift an 2016-2017-2018-2019... 600 Lei
-
166003281r a6220702100 0445110895 bosch injector mercedes... 700 Lei
A6420902486 a6420902386 a6420902086 gtb2060vklr turbo mercedes... 2500 Lei
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
-
Skoda kodiaq dsg 2019 22000 €
A6510703087 28307309 hrd350 delphi injector mercedes-benz... 500 Lei
5801569141 0445110540 bosch injector case ih / new holland... 650 Lei
-
Prezoane negre jante aliaj m14x1.5 vw, seat, skoda, audi,... 7 Lei
Usa opel zafira b usi fata spate stanga dreapta z167 250 Lei
Grila dreapta proiector ceata bara fata audi a4 b8 2012-2015... 235 Lei
-
Far dreapta toyota rav4 rav4 - - (2012 2018) 750 Lei
Selector mercedes c270 cdi w203 300 Lei
Panou sigurante bsm ab4 peugeot 508 i 2.0 hdi rxh hybrid4 163... 500 Lei
-
Dezmembram audi a6 3.0 tdi automat 4x4 an fabr. 2014
Jante aliaj 15 zoll originale ford focus / fiesta / puma / fusion 900 Lei
Motoras oglinzi actuator usa volkswagen audi golf bmw seat 50 Lei
-
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
Aparatori aripa toyota land cruiser prado fj150 2018+... 1450 Lei
Aripa fata stanga toyota rav4 rav4 - - (2010 2012) 300 Lei
-
Geam dispersor far stanga ford f-max h625 camion cod jc4613e015ac 500 Lei
0445110743 8514148 bosch injector bmw... 600 Lei
Conducta ulei opel astra h astra g corsa c meriva 1.7 cdti z17dth 70 Lei
-
Broasca dreapta fata , dacia logan cod- 8200213917 50 Lei
Centura stanga spate volkswagen tiguan 2 (2016-2020) 2.0... 250 Lei
8201055367 0986435211 166105302r 0445110414 bosch injector... 600 Lei
-
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
Diagnoza motor suzuki marine jet boat - outboard - wave runner... 660 Lei


