Putem sa folosim anvelopele pana cand mai au profil de 1,6 mm, dar cu o conditie

- UE testeaza si anvelopele uzate
- 75% din accidente au loc pe carosabil uscat
- La 1,6 mm profil ramas scade aderenta pe carosabil ud
Pana acum, daca anvelopele se uzau pana cand mai aveau 3-4 mm de profil ramas, ajungeau la gunoi. Pentru ca perceptia soferilor responsabili era ca la acea uzura nu mai prezinta siguranta, nu mai franeaza bine si nu mai ofera aderenta necesara. Michelin, unul din cei mai mari producatori de anvelope, in loc sa ne zica sa schimbam anvelopele cat mai repede posibil, ne indeamna sa le utilizam pana cand mai au doar 1,6 mm de "carne" ramasa. Dar cu o conditie.
Nu a fost usor sa inteleg de ce Michelin sustine ca putem circula cu anvelopele pana la uzura maxima, adica pana la nivelul minim indicat de martorii de pe anvelopa, dar si reglementati de Uniunea Europeana, adica 1.6 milimetri. De ce si-ar dori un producator mare de anvelope sa vanda mai putine anvelope, spunandu-le clientilor ca pot circula mai mult cu acelasi set inainte sa-l arunce, in loc sa le spuna ca trebuie schimbat cu un set nou?
Sa nu uitam ca Michelin a inventat anvelopa radiala. Adica anvelopa cu o constructie mult mai rezistenta care a dublat viata anvelopelor fabricate inainte. Practic, Michelin a pus la dispozitia oamenilor o anvelopa noua care rezista de doua ori mai mult, un semn clar ca nici atunci nu era interesat sa le vanda tot mai multe pneuri clientilor, ci sa le ofere produse de calitate sigure si longevive. Acum, istoria se repeta si Michelin sustine comercializarea unor anvelope rezistente in timp care sa ofere siguranta pe tot parcursul vietii.
Se anunta testari noi oficiale pentru anvelopele uzate
Pe langa interesul fata de produsele calitative vandute catre soferi, Michelin mai ia in considerare si schimbarea legii. De exemplu, pentru a garanta siguranta consumatorilor, in martie 2019, institutiile europene au introdus in reglementarile General Vehicle Safety Regulations principiul unui test pentru anvelope uzate care trebuie adoptat in toamna lui 2019. Deja exista un grup de lucru la UNECE, United Nations Economic Commission for Europe, cu scopul de a defini procedurile pentru aceste teste, anvelopele de referinta si pragurile reglementare care trebuie respectate.
Mai pe romaneste, daca acum testele tuturor anvelopelor comercializate in Europa se limiteaza la ceea ce vedem pe etichata, adica la nivelul de zgomot, franarea pe carosabil ud si rezistenta la rulare, putem vedea pe viitor si un nou criteriu care ne spune cat de sigure sunt anvelopele uzate la aderenta pe carosabil umed. Ce inseamna uzate, ce inseamna umed si ce inseamna sigure, urmeaza sa vedem in viitorul apropiat cand se finalizeaza procedura de testare si reglementare.
Asa arata un profil ramas de 1,6 mm
Nu exista anvelope noi pe masinile care circula
Michelin sustine ca odata ce o anvelopa a fost pusa pe masina si a inceput circulatia, acea anvelope nu mai este noua, este deja uzata. Pe parcursul vietii, anvelopa isi schimba caracteristicile, unele calitati scad, altele cresc. De exemplu, o anvelopa de vara care ajunge la pragul minim legal de uzura, adica cei 1,6 mm reglementati prin legea europeana, inclusiv in Romania, va avea o aderenta mai buna pe carosabil uscat decat atunci cand era noua. Nu cu mult, doar cu vreo 10%, dar e mai buna. La fel si rezistenta la rulare, care scade cu 20%, practic masina va consuma mai putin. Dar franarea si aderenta pe carosabil umed au de suferit cand anvelopa este uzata, iar riscul de acvaplanare creste simtitor.
75% din accidente au loc pe carosabil uscat
Studiile au aratat ca in Europa, peste 75% din totalul numarului de accidente auto au loc pe suprafata uscata. Restul, pe carosabil umed, acoperit de apa, gheata, polei sau zapada. Mai mult, Michelin mai arata ca atunci cand circulam pe carosabil umed, in 82% din timp o facem pe asfalt umed superficial, ca atunci cand ploua putin. In continuare, doar 17% din circulatie are loc pe un carosabil acoperit cu mai putin de 0,5 mm pelicula de apa cauzata de ploaie moderata sau puternica si doar 1% din timp se intampla sa circulam pe asfalt acoperit cu peste 1 mm pelicula de apa cauzata de furtuni puternice.
De retinut este ca atunci cand circulam pe mai putin de 1 mm pelicula de apa pe carosabil, apa nu acopera suprafata porilor din asfalt, ceea ce ii confera masinii o aderenta buna si un risc scazut de acvaplanare. Riscurile majore apar atunci cand exista furtuni si stratul de apa creste. Dar pentru ca suntem in Romania si nu avem drumuri drepte si bine facute care sa permita evacuarea apei, riscam sa circulam pe zone drepte si sa ajungem in zone in care apa are chiar si peste 5-10 mm in adancime, asa cum se intampla pe autostrada in santurile facute de TIR-uri si vehicule grele. Asadar, trebuie mereu sa adaptam viteza la conditiile de drum pe care circulam si la cel mai mic semn de acvaplanare, adica atunci cand masina incepe sa devine incontrolabila, reducem imediat viteza.
MICHELIN CrossClimate pastreaza santurile de evacuare a apei si la 1,6 mm profil
Cum ramane o anvelopa sigura pe toata durata vietii?
Ideal ar fi sa avem o anvelopa care se comporta la fel si cand este noua, cu 7 mm profil, dar si cand mai are numai 1,6 mm. Dar asa ceva nu exista. In timp, unele trasaturi se imbunatatesc, altele se pierd. Dar producatorii pot face astfel incat anvelopele sa fie construite pentru a fi sigure un timp cat mai indelungat. De exemplu, pot gandi profilul astfel incat sa aiba aceleasi capacitati de evacuare a apei si la 1,6 mm, sa pastreze santurile si blocurile de pe profil, ceea ce va duce la o aderenta buna pe carosabil umed si cand anvelopa e uzata aproape de sfarsitul vietii sale. In prezent, Michelin produce pneuri care isi pastreaza capabilitatea de franare si aderenta pe asfalt umed chiar si cand au 1,6 mm de profil ramas.
Am testat comportamentul anvelopelor cu doar 1,6 mm de profil ramas pe asfalt ud
Am reusit sa testam singuri pe o pista special amenajata comportamentul anvelopelor uzate. De exemplu, pe un traseu virajat acoperit de apa, dar si cu zone uscate, am testat o anvelopa din clasa medie NOUA, aceeasi anvelopa cu 1,6 mm de profil ramas si o anvelopa Michelin Pilot Sport cu doar 1,6 mm de profil ramas. Surprinzator, anvelopa premium Michelin s-a comportat mai bine ca anvelopa noua si uzata din clasa economica, oferind o aderenta mult mai mare in viraje pe carosabil ud.
Al doilea test a fost unul de franare de la 80 km/h la zero pe o pista cu 1 mm pelicula de apa. Aici am comparat o anvelopa economica uzata cu un pneu Michelin, ambele la 1,6 mm de profil ramas. Anvelopa ieftina a oprit masina in 74 de metri, in timp ce anvelopa premium a oprit masina in doar 46 de metri, franand agresiv. O distanta mai mica de franare inseamna o aderenta mai buna, o posibilitate crescuta de a evita un accident grav, o siguranta crescuta per total.
Putem sa circulam cu anvelopele cand mai au 1,6 mm de profil ramas?
Da. Dar numai cand avem niste anvelope de care suntem siguri ca au fost testate in conditii de carosabil ud si care prezinta siguranta. Michelin este unul din producatorii care ofera pneuri cu niste calitati de franare si aderenta pe carosabil ud excelente, de la inceputul la sfarsitul vietii anvelopei. Alti producatori nu sunt interesati ce se intampla cu anvelopa atunci cand scade sub 3-4 mm in "carne", asa ca nu le creeaza gandindu-se la siguranta rutiera cu anvelopele foarte uzate. Dar Michelin incurajeaza folosirea pneurilor pana la limita minima legala de 1,6 mm, pentru ca asa se economiseste CO2 la nivel global, se economisesc bani si se economiseste carburant. Totul cu conditia sa ne bazam pe niste anvelope de calitate care isi pastreaza caracteristicile in timp cat mai aproape de cele ale anvelopei noi, dar si cu conditia sa adaptam mereu condusul la conditiile de trafic.
La unele anvelope dispar complet blocurile si santurile de pe profil
-
Vw touran 1400 benzina cutie automata dsg 2012 5890 €
Chevrolet aveo base 56 2009 1990 €
Motor mercedes a ,b sau cla 1,3 turbo benzina 2018 cod 282914 1800 €
-
Tubulatura aer volkswagen passat b6 (3c2) berlina 2008 2.0... 50 Lei
Set 4 senzori presiune roti noi originali bmw seria 5 6 7 f10... 290 Lei
Piese ford transit 2.4 tdci-2.2tdci ,an 2006-2014
-
Bmw 118 118i ~ benzina euro 5 ~ a/c senz park scaune incalzite... 3500 €
Roti vara noi 16 inch originale ford transit tourneo custom... 1380 €
Ford focus benzina 2014 4433 €
-
Modul ventilator bmw f01 730d n57d30a; 9153418 300 Lei
Mercedes c 180 benzina+gpl 2001 1600 €
Citroen c-elysée 1.6diesel euro 6 ~ clima pilot senz park 2016 4700 €
-
Toyota aygo x - model nou 2022 16000 €
Renault fluence 1.5diesel euro 5 a/c geamuri+oglinzi electrice... 3900 €
Motor benzina 1.8 benzina renault laguna ii bg0/1 2001 1200 Lei
-
Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei
Smart fortwo 1 2011 3500 €
Dacia sandero stepway 1.0 2021 9200 €
-
Mercedes 220 220 2008 1700 €
Peugeot 208 1.2i 2012 2500 €
Bmw 520 diesel 2009 8200 €
-
Motor diesel 8hy 1.4 hdi 16v citroen c3 fc 2002 1800 Lei
Chevrolet aveo diesel euro 5 trapa senz park scaune incalzite... 3200 €
Droser balast xenon 6g original valeo cod 89034934 150 Lei
-
Opel astra 1.7diesel euro 5 ~ clima scaune incalzite senz park... 4500 €
Dacia pick up benzina+gpl 2008 5500 €
Opel insignia 2.0 2009 3200 €
-
Ford focus 1.5 2019 7200 €
Dezmembrez seat ateca
Bmw 320 320 d 2002 899 €
-
Mercedes e 220 1 2005 3500 €
Vand/schimb scuter 150 cc 4t lifan, gy6, first bike, chinezesc 2000 Lei
Nissan leaf tekna special 2019 18900 €
-
Seat leon benzina euro 5 clima geamuri+oglinzi electrice 2011 3200 €
Ford focus 1,6tdci 2008 1750 €
Jeep grand cherokee 159000 km ~ diesel euro 5 ~ 4x4 automata 2013 11500 €


