Secretele Romaniei: satul-fantoma Lindenfeld, cu case inca mobilate si lucruri parasite
- Ultimul locuitor a murit in 1998
- Satul are o varsta de aproape 200 de ani
- Avea scoala, casa comunitara, curent si apa
Daca te-ai saturat de Centrul Vechi plin de pitipoance si fum de tigara, daca te-ai saturat de litoralul romanesc suprasaturat de manele si coji de seminte, sau daca pur si simplu nu mai vrei sa urmezi turma in Bulgaria sau Grecia la vara, incearca sa descoperi secretele Romaniei. Ajunge doar sa deschizi ochii si imediat, iti vei da seama ca Romania este ca o carte ce asteapta sa fie deschisa.
Foto poza principala: Voicu Bojan
In 2014 am explorat zone ale Romaniei care nu prea fac parte din itinerariul turistului obisnuit. Atunci am profitat si de faptul ca aveam o masina de teren, asa ca am urcat intr-un loc secret, un loc fantomatic, in care nu multi stiu sa ajunga. E vorba de satul parasit Lindenfeld, o asezare veche de aproape 200 de ani, dar in care nu mai traieste nimeni acum.
Lindenfeld este un sat din Muntii Semenic, judetul Caras-Severin, al carui nume este in germana si inseamna "Campul cu Tei". A fost intemeiat in 1828, cand zona apartinea Imperiului Austro-Ungar, pana la Carpati. Aici s-au instalat prima oara colonisti germani veniti din Boemia ca sa apere Banatul de Imperiul Otoman, colonisti care au dat nastere mai multor sate din zona Caransebesului.
Lindenfeldul s-a nascut de la zero in 1828, aici stabilindu-se 36 de familii. Acestea au inceput sa-si construiasca asezarile, facand case din lemnul taiat din padurea apropiata. Insa, din cauza ca era asezarea aflata la cea mai mare inaltime fata de celelalte sate nou-populate, in doar 5 ani toate familiile care si-au facut case au plecat din cauza climei aspre pe timp de iarna.
Tot in 1833, in casele noi, dar abandonate din Lindenfeld, s-au mutat 18 familii noi care au intemeiat, propriu-zis, satul. Aceste familii nu au mai plecat de aici si pana in 1910 erau deja 230 de oameni, in totalitate germani. Apogeul numarului de locuitori a fost atins in 1930, cand in Lindenfeld traiau 314 persoane inregistrate.
Din cauza drumului greu accesibil, Lindenfeld a fost incet dar sigur parasit. Desi initial avea scoala, biserica, casa comunitara, alimentare cu energie electrica si alimentare cu apa, satul nu a mai prezentat interes pentru tineri, ajungand ca in 1977 sa mai traiasca doar 93 de persoane, nemti si unguri, in totalitate varstnici. In 1998 se stinge din viata Paul Schwirzenbeck, ultimul locuitor din Lindenfeld.
Astazi, satul Lindenfeld este un muzeu in aer liber. Un muzeu al trecerii timpului peste o asezare umana. Si chiar daca aici nu au trait niciodata romani, este un loc important pentru Romania. Un loc care ar trebui transformat intr-un muzeu organizat, oficial, cu sustinerea statului pentru prezervarea caselor ruinate.
Si ce daca aici nu a locuit vreo personalitate importanta sau nu au avut loc evenimente istorice? Lindenfeld este unicul sat parasit din Romania. Un sat ce poarta inca ranile batranetii, un sat in care casele au ramas mobilate si cu obiectele casnice la locurile lor. Un sat in care turistii respira linistea varfului de deal, cu o panorama superba, un sat care candva era plin de copii si oameni muncitori. Acum, singura cladire ce mai rezista in timp este biserica, restaurata de cativa iubitori ai trecutului...
Casa cu numarul 10 este cea mai accesibila si are portile deschise pentru curiosi. Atata timp cat nu ai venit sa cari "ferul" si sa-l vinzi la kilogram, atata timp cat nu atingi nimic si respecti casa in care au trait oameni, esti binevenit. Cuierul este la locul sau, cuptorul asteapta aluatul de paine, cateva haine zac pe pat, iar scaunele stau plictisite la geam.
In curti gasesti obiectele de lucru ale oamenilor, roti de caruta, lame de ferastrau, ciocane, foarfece si potcoave de cal. Si undeva, in spate, zace cimitirul cu niste cruci daramate si cu un mormant mic al unei fetite de 3 ani, Hilde Grenzner.
Din pacate, sau din fericire, numarul celor care viziteaza Lindenfeld este mic. Nu sunt semne care sa te indrume catre sat, iar conditia drumului face ca urcarea abrupta a masinilor obisnuite sa fie imposibila. Poate ca si din aceste motive, Lindenfeld a ramas un sat parasit, dar plin de lucruri vechi ale locuitorilor. "Vanatorii" de fier vechi nu au ajuns inca aici, natura fiind singurul dusman al caselor. Balariile au crescut, copacii au daramat zidurile si animalele au ros lemnul. Probabil, daca nu intervine vreo forta politica neasteptata care sa salveze ce a ramas din Lindenfeld, peste cativa ani vor ramane doar imaginile. Asadar, daca iti plac misterele, fotografiatul si istoria, da o fuga aici si pastreaza amintirea vie a unui loc frumos din Romania.
- Alfa-romeo 159 1.9 jtdm 2007 2750 € Planetara dreapta fata nissan qashqai j10 1.5 dci fab. 2006 -... 500 Lei Opel meriva 1.3 cdti eco flex 2012 4000 €
- Dacia duster 1500 2017 400 Lei Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Renault fluence 1.6benzina euro 5 a/c electrice km reali 2011 4700 €
- Skoda roomster diesel 2013 4350 € Vw touran diesel 2011 5790 € Bmw 118 n47 2008 4500 €
- Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 €
- Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Renault megane 16v 2006 2000 €
- Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 €
- Opel corsa 1.2i 2003 599 € Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 €
- Nissan qashqai+2 +2 full bi-xenon piele camera an fab. 2012 37500 Lei Bmw 520 2.0d f10 clima navi piele pilot senz park 2011 9700 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 €
- Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Bmw 520 diesel 2009 8200 €
- Dacia lodgy 7 locuri 1,5 dci 2014 4500 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 €
- Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Audi a3 2.0, euro5 2010 5100 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12800 €
- Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Skoda octavia 1.6d 2014 6700 €