Cel mai mare cosmar al soferilor ar putea deveni realitate. Banca Mondiala recomanda Romaniei introducerea unei noi taxe de poluare din cauza masinilor vechi de pe strazi

Cel mai mare cosmar al soferilor ar putea deveni realitate. Banca Mondiala recomanda Romaniei introducerea unei noi taxe de poluare din cauza masinilor vechi de pe strazi
  • Cel mai mare cosmar al soferilor ar putea deveni realitate
  • Banca Mondiala recomanda Romaniei introducerea unei noi taxe de poluare din cauza masinilor vechi de pe strazi
Distribuie pe Facebook

O noua taxa de poluare ar putea fi introdusa, in perioada urmatoare, in Romania, daca tara noastra alege sa tina cont de recomandarile facute de Banca Mondiala in Raportul de Tara privind Clima si Dezvoltarea.

"Romania a initiat deja eforturi de decarbonizare a sectorului transporturilor, dar inca mai sunt multe de facut. Printre initiativele de la nivel central se numara subventiile pentru achizitionarea de vehicule electrice si hibride noi (de ex. programul Rabla Plus) si taxe de mediu. Cu toate acestea, investitiile actuale si politicile din Romania sunt limitate, iar sectorul nu este in grafic cu realizarea obiectivului climatic pentru 2050. In special, sistemul de transport din Romania se bazeaza din ce in ce mai mult pe masini private si pe camioane, in timp ce utilizarea transportului feroviar a scazut constant, in ciuda tintelor stabilite in Strategia UE pentru o mobilitate sustenabila si inteligenta (SMSI)", se arata in Raportul de Tara privind Clima si Dezvoltarea pentru Romania al Grupului Banca Mondiala, publicat marti, 26 octombrie.

Potrivit documentului mentionat anterior, desi emisiile totale de GES (gaze cu efect de sera) au scazut in Romania in ultimii ani, emisiile din transporturi au crescut. "In 2019, emisiile din transporturi erau cu 50 la suta mai mari decat in 2005 si reprezentau 17 la suta din emisiile totale de GES ale Romaniei, transportul rutier acoperind 96 la suta din emisiile sectorului".

Totodata, autorii studiului afirma ca "cresterea la nivelul transportului rutier, care probabil ca va continua, a determinat cresterea emisiilor in sectorul transporturilor. Din 2009 pana in 2019, transportul de calatori in total a crescut cu 39 la suta, iar transportul de marfuri a crescut cu 24 la suta. In special, in 2019, transportul cu masina sau cu autocarul a reprezentat 95 la suta din km-calator, iar transportul cu camionul a reprezentat 70 la suta din tonele-km. Mai mult, flota Romaniei de autovehicule usoare si grele este cu aproximativ 40 la suta mai veche decat media UE. In ciuda populatiei in scadere, stocul de vehicule va continua sa creasca, rata detinerii de automobile se preconizeaza ca va creste de la nivelul sau actual de 400 de masini/1000 de locuitori, care inca se situeaza sub media din UE (560 masini/1000 locuitori). In plus, transportul rutier de marfuri este proiectat sa creasca rapid, dublandu-se in materie de tone-km pana in 2050".

Pentru reducerea emisiilor asociate cu transporturile, Banca Mondiala propune meta "Evita-Schimba-Imbunatateste". Aceasta prevede:

• Evitarea calatoriilor care nu sunt necesare, in special a calatoriilor motorizate, fara a limita accesul la bunuri si servicii.

• Schimbarea cu trecerea la moduri mai sustenabile de deplasare, cum ar fi mobilitatea activa, transportul public si transportul intermodal de marfuri.

• Imbunatatirea tehnologiei vehiculelor pentru a obtine castiguri in materie de economie de combustibil si, pana la urma, emisii zero.

Totodata, raportul vorbeste si despre necesitatea introducerii taxelor "pe carbon pentru combustibilii fosili pentru transportul rutier, cu masuri compensatorii adecvate".

Printre alte actiuni suplimentare recomandate se numara:

(i) Taxarea diferita a vehiculelor in functie de emisiile de CO2, vizand si importurile de second-hand.

(ii) Masuri de reglementare si stimulente pentru electrificarea flotelor cu grad mare de utilizare (publice si private).

De la intrarea in Uniunea Europeana, Romania a avut doua taxe de poluare, fiecare cu propria denumire: taxa de prima inmatriculare si taxa de mediu. Fiecare dintre aceste doua taxe au fost declarate, intr-un final, neconstitutionale.

Distribuie pe Facebook
mai multe