Textul integral al legii referitoare la Timbrul de Mediu 2013
PARLAMENTUL ROMÂNIEI - SENAT CAMERA DEPUTAŢILOR
Lege pentru modificarea şi completarea Legii nr. 9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule Parlamentul României adoptă prezenta lege
Art. I. Legea nr. 9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 17 din 10 ianuarie 2012 se modifică și se completează după cum urmează:
1. Titlul legii se modifică şi va avea următorul cuprins :
“Lege privind timbrul de mediu pentru autovehicule”
2. Alineatul (1) al articolului 1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(1) Prezenta lege stabileşte cadrul legal privind instituirea timbrului de mediu pentru autovehicule denumit in continuare timbru de mediu”
3. Articolul 6 se modifică şi va avea următorul cuprins:
“Art. 6 - (1) Timbrul de mediu se calculează pe baza elementelor prevăzute la anexele nr. 1- 6, după cum urmează: a) pentru autovehiculele din categoria M1 cărora le corespund norma de poluare Euro 5, timbrul de mediu se calculează după formula: Suma de plată = [(A x B x(100 - C)]/100, unde:
A = valoarea combinată a emisiilor de CO2, exprimată în grame/km menționate in Cartea de Identitate a Vehiculului; B = valoarea emisiilor poluante, exprimată în Euro/1 gram CO2, prevăzută în anexa nr. 1; C = cota de reducere a timbrului prevăzuta in coloana nr 2 din Anexa nr 3. b) pentru autovehiculele din categoria M1 cărora le corespund normele de poluare Euro 4 si Euro 3, timbrul de mediu se calculează după formula: Suma de plată = [(A x B x(100 - C)]/100, unde: A = valoarea combinată a emisiilor de CO2, exprimată în grame/km menționate in Cartea de Identitate a Vehiculului; B = valoarea emisiilor poluante, exprimată în Euro/1 gram CO2, prevăzută în anexa nr. 1 pentru autovehiculele echipate cu notor pe benzină si prevăzută în anexa nr. 2 pentru autovehiculele echipate cu motor diesel; C = cota de reducere a timbrului prevăzuta in coloana nr 2 din Anexa nr 3. c) pentru autovehiculele din categoria M1 cărora le corespund normele de poluare non-Euro, Euro 1 sau Euro 2 după formula: Suma de plată = [E x D x (100 -C)]/100, unde: C = cota de reducere a timbrului prevăzuta în coloana nr 2 din Anexa nr 3; D = cilindreea – capacitatea cilindrică; E = valoarea prevăzută în coloana nr. 3 din anexa nr. 4 pentru autovehiculele echipate cu notor pe benzină si valoarea prevăzută în coloana nr. 4 din anexa nr. 4 pentru autovehiculele echipate cu motor pe motorină ; d) formula prevăzută la lit. c) se aplică şi pentru autovehiculele din categoriile M2, M3, N1, N2 şi N3, pentru care timbrul de mediu este prevăzută în coloana nr. 2 din anexa nr. 5; (2) Norma de poluare Euro şi valoarea emisiei de CO2, la care se face referire la alin. (1), sunt cele menţionate de Regia Autonomă "Registrul Auto Român" în cartea de identitate a vehiculului, în conformitate cu prevederile normelor metodologice de aplicare a prezentei legi. (3) Timbrul de mediu pentru autovehiculele cărora le corespunde norma de poluare Euro 6, se va determina pe baza formulei prevăzute la alin. (1) litera a) , odată cu intrarea în vigoare a normei Euro 6 pentru înmatricularea, vânzarea şi introducerea în circulaţie a vehiculelor noi, conform Regulamentului (CE) nr. 715/2007 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 iunie 2007 privind omologarea de tip a autovehiculelor în ceea ce priveşte emisiile provenind de la vehiculele uşoare pentru pasageri şi de la vehiculele uşoare comerciale (Euro 5 şi Euro 6) şi privind accesul la informaţiile referitoare la repararea şi întreţinerea vehiculelor; (4)Pentru autovehiculele care fac parte din categoria celor hibride şi electrice timbrul de mediu nu se datorează.
(5) Cota de reducere a timbrului de mediu, prevăzută în anexa nr. 3, este stabilită în funcţie de vechimea autovehiculului. (6)Cu ocazia calculului timbrului de mediu pot fi acordate reduceri suplimentare faţă de cota de reducere prevăzută în anexa nr. 3, în funcţie de abaterile de la situaţia standard a elementului/ elementelor care a/au stat la baza stabilirii cotei fixe, dacă persoana care solicită înmatricularea sau, după caz, prima transcriere a dreptului de proprietate asupra unui autovehicul rulat declară pe propria răspundere că rulajul mediu anual real al autovehiculului în cauză este mai mare decât rulajul mediu anual considerat standard pentru categoria respectivă de autovehicule, potrivit normelor metodologice de aplicare a prezentei legi. În acest caz, calculul timbrului de mediu se face pe baza cotei de reducere rezultate din cota prevăzută în anexa nr. 3, majorată cu cota de reducere suplimentară prevăzută în anexa nr. 6. Atunci când noua cotă de reducere este mai mare de 90%, se aplică cota de reducere de 90%. (7)Suma reprezentând timbrul de mediu ce urmează a fi plătită, calculată potrivit prevederilor alin. (1), poate fi ajustată şi atunci când persoana care solicită înmatricularea sau, după caz, prima transcriere a dreptului de proprietate asupra unui autovehicul rulat face dovada, pe baza expertizei tehnice efectuate de Regia Autonomă "Registrul Auto Român", că deprecierea autovehiculului rulat este mai mare, potrivit normelor metodologice de aplicare a prezentei legi. (8) Vechimea autovehiculului se calculează în funcţie de data primei înmatriculării a acestuia. (9) Atunci când persoana care solicită înmatricularea sau prima transcriere a dreptului de proprietate asupra autovehiculului nu poate face dovada datei înmatriculării autovehiculului, timbrul de mediu se calculează în funcţie de anul de fabricaţie.
4. Alineatele (1) şi (5) ale articolului 7 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
“(1) Contribuabilului care a plătit timbrul de mediu i se restituie valoarea reziduală a acestuia conform alin. (3), în cazul în care un autovehicul pentru care s-a plătit, în România, taxa pe poluare pentru autovehicule, definită la art. 2 lit. k), taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule sau timbrul de mediu prevăzut de prezenta lege este ulterior scos din parcul auto naţional. ………………………………………………………………………………………….. (5) În situaţia în care valoarea reziduală a timbrului de mediu, calculată conform prezentului articol, este mai mare decât taxa/timbrul de mediu achitate la momentul înmatriculării autovehiculului în România, se restituie valoarea reziduală în limita taxei/timbrului de mediu achitate.”
5. La alineatul (1) al articolului 8, după litera d) se introduc două noi litere, lit. e) şi f), cu următorul cuprins:
“e) dobândite prin moştenire, în cazul în care aceasta a intervenit în intervalul de 2 ani de la data deschiderii succesiunii;
f) dobândite prin partaj. “
6. Alineatul (2) al articolului 8 se abrogă.
7. Alineatele (1) şi (2) ale articolului 9 se modifică şi vor avea următorul cuprins: „(1) Suma reprezentând timbrul de mediu poate fi contestată atunci când persoana care urmează să înmatriculeze sau să transcrie dreptul de proprietate asupra unui autovehicul rulat poate face dovada că autovehiculul său s-a depreciat într-o măsură mai mare decât cea indicată de grila prevăzută în anexa nr. 3. (2) Evaluarea nivelului de depreciere se va face pe baza elementelor avute în vedere la stabilirea cotei de reducere prevăzute la art. 6 alin. (6).”
8. După articolul 11 se introduce doua noi articole, cu următorul cuprins:
“Art. 111 - Serviciile publice comunitare regim permise de conducere şi înmatriculari vehicule din subordinea institutiei prefectului eliberează şi aplică pe Cartea de Identitate a Vehiculului la primirea dovezii de plată a timbrului de mediu un autocolant.
Art. 112 – Autocolantul se pune la dispozitia Serviciilor publice comunitare regim permise de conducere şi înmatriculari vehicule de Administratia Fondului pentru Mediu."
9. După alineatul (1) al articolului 14 se introduce un nou alineat, alineatul (2), şi va avea următorul cuprins:
”(2) Modelul autocolantului, prevăzut la art. 111, care atestă plata timbrului de mediu si modalitatea de distribuire se stabileşte prin normele metodologice, prevăzute la alin. (1) ”
Art. II - Anexele nr. 1- 5 din lege se modifică şi se înlocuiesc cu anexele nr. 1- 6 la prezenta lege.
Art. III - În termen de 30 de zile de la data intrarii în vigoare prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I, se modifică şi se completează Hotărârea Guvernului nr. 9/2012 pentru aprobarea normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule.
Art. IV - În tot cuprinsul legii, sintagma “taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule definit ca taxă” se înlocuieşte prin sintagma “timbrul de mediu”.
Art. V - Legea nr. 9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 17 din 10 ianuarie 2012, cu modificările şi completările aduse prin prezenta lege, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.
Art. VI – (1) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei legi, obligaţia de plată a timbrului de mediu intervine şi cu ocazia primei transcrieri a dreptului de proprietate, în România, în situaţia autovehiculelor pentru care s-a dispus de către instanţe restituirea sau înmatricularea fără plata taxei speciale pentru autoturisme şi autovehicule, conform Legii nr. 571/2003, cu modificările şi completările ulterioare, taxei pe poluare pentru autovehicule sau taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, cu ocazia primei transcrieri a dreptului de proprietate,.
(2) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei legi, obligaţia de plată a timbrului de mediu intervine şi cu ocazia primei transcrieri a dreptului de proprietate, în România, asupra unui autovehicul rulat şi pentru care nu a fost achitată taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule şi care nu face parte din categoria autovehiculelor exceptate sau scutite de la plata acestor taxe, potrivit reglementărilor legale în vigoare la momentul înmatriculării.”
Art. VII - (1) În cazul în care taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule achitată de către contribuabili începând cu 13 ianuarie 2012 până la data intrării în vigoare a prezentei legi, este mai mare decât timbrul de mediu rezultat din aplicarea prezentelor prevederi privind timbrul de mediu, calculat în lei la cursul de schimb valutar aplicabil la momentul înmatriculării în România, se pot restitui sumele reprezentând diferenţa de taxă plătită, numai către titularul obligaţiei de plată, pe baza procedurii stabilite prin normele metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe. Calculul diferenţei de restituit se face pe baza formulei de calcul din prezenta ordonanţă, în care se utilizează elementele avute în vedere la momentul înmatriculării autovehiculului în România.
(2) Sumele prevăzute la alin. (1) se restituie la cererea contribuabilului, adresată organului fiscal competent, în conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) Taxa rezultată ca diferenţă dintre suma achitată de contribuabil cu titlu de taxă pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule şi cuantumul rezultat din aplicarea timbrului de mediu se restituie în termenul de prescripţie prevăzut de legea fiscală, pe baza procedurii stabilite în normele metodologice de aplicare a prezentei legi.
Art. VIII - Procedurile administrative si judiciare aflate în desfăşurare la data intrării în vigoare a prezentei legi se vor derula în conformitate cu reglementările în vigoare la data declanşării acestora.
Art. IX - Prezenta lege fost adoptată cu respectarea procedurii prevăzută de Directiva 98/34/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 22 iunie 1998, de stabilire a unei proceduri pentru furnizarea de informaţii în domeniul standardelor şi reglementărilor tehnice, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene L 204 din 21 iulie 1998, modificată prin Directiva 98/48/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 20 iulie 1998, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene L 217 din 5 august 1998.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.
Preşedintele Senatului Preşedintele Deputaţilor
George Crin Laurenţiu ANTONESCU Valeriu Ştefan ZGONEA
- Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Nissan leaf tekna special 2019 21150 € Th-10399 blocaj volanta motor ford diesel și benzina 35 Lei
- Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Skoda octavia 2 vrs extra dotari laurin&klement 1.6 mpi gpl... 7500 €
- Bmw 118 n47 2008 4500 € Set 4 anvelope vara 17 inch michelin primacy hp 225/50 r17 750 Lei Motor mercedes viano an 2013 euro 5 13685 Lei
- Set 4 anvelope de vara noi 235/40r19 96w bridgestone potenza s001 2200 Lei Vw touran diesel 2011 5790 € Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 €
- Skoda octavia 1.6d 2014 6700 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 €
- Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Ford focus cabrio 2007 3500 Lei
- Bmw 520 diesel 2009 8200 € Mercedes citan 2016,clima 2016 7500 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei
- Rama grila radiator hyundai ioniq facelift (2019-2022) cod... 270 Lei Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 €
- Kia carens euro 5b 2015 7950 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 €
- Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 € Fiat 500 x benzina+gpl 1.6 aspirat navigatie,pilot... 11750 €
- Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Skoda roomster diesel 2013 4350 € Grila aerisire mazda 6 gg ( 2002-2007 ) 50 Lei
- Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Bandou ornament lampa lampi numar maner clapeta actionare... 299.99 Lei Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 €