50% din masinile care circula in Romania merg cu nivelul de ulei scazut. Tu l-ai verificat?

Merge lumea din Romania cu nivelul uleiului in cotele normale? Asta a fost intrebarea care si-a gasit raspuns in urma unui test privat realizat de catre o companie internationala de lubrifianti. Au fost testate 500 de masini, personale si de firma, din toate categoriile: clasa mica, medie, mare, van, SUV, cu motoare in 3, 4, 6 si 8 cilindri, pe motorina, benzina sau gaz.
Se pare ca jumatate din masinile testate au picat testul nivelului de ulei al motorului. Conform semnelor de pe joja, jumatate dintre motoarele verificate mergeau cu mai putin ulei decat este indicat, adica sub nivelul minim. Masinile au fost verificate dupa 10 minute de stationare, pentru a permite uleiului sa se scurga in baie. Au fost verificate si masini care stationau de 24 de ore.
Ce inseamna ulei sub nivelul permis?
Orice motor are nevoie de o anumita cantitate de ulei pentru a functiona in parametrii ideali, conform producatorului. Aceasta cantitate este scrisa in manualul de utilizare a masinii, insa este redata vizual pentru orice sofer, fie el cunoscator sau nu intr-ale mecanicii, de joja de ulei. Joja de ulei are doua gradatii: nivel MAXIM si nivel MINIM. Atunci cand se schimba uleiul la o masina, nivelul trebuie sa fie la semnul MAXIM. Daca insa nivelul scade sub cel minim, pot aparea probleme serioase.
Foto - stanga: nivel scazut al uleiul. Dreapta: nivel optim al uleiului.
O masina care nu are ulei destul in motor va functiona mai prost decat una care are ulei cat trebuie. Frecarea va fi mai mare in motor, ceea ce duce la un consum mai mare si o uzura prematura a componentelor interne.
De ce nu au masinile ulei cat trebuie?
- principala cauza o reprezinta service-urile mincinoase, care nu-si fac treaba. Este vorba de acele ateliere, chiar si de reprezentanta, in care te duci cu masina pentru un schimb de ulei sau revizie generala, si pleci acasa asa cum ai venit, adica fara sa se fi umblat la motor;
- o a doua cauza pentru care numarul masinilor care circula cu nivelul scazut la uleiul motor este lipsa de interes a soferilor. De exemplu, un sofer care nu este pasionat de masini, sau o soferita, nu va verifica nivelul uleiului niciodata. Insa cam orice masina consuma ulei, mai mult sau mai putin, in mers normal, asa ca este ceva obisnuit ca nivelul sa scada, in timp. Insa o lunga perioada de timp fara a verifica nivelul duce la scaderea lui sub pragul critic.
- uleiul de proasta calitate este si el o problema. Tot in service-uri diverse se utilizeaza ulei ieftin, pentru care soferul este taxat ca si la un ulei de calitate. Evident, motivul este unul financiar. Insa un ulei prost se uzeaza mai repede, ceea ce duce la scaderea lui prematura. Adica daca suntem nevoiti sa facem revizia la 15.000 de km, un ulei bun isi va pastra nivelul, dar unul prost va scadea mai mult.
- modul de condus deficitar. Nu sunt multi cei care conduc cu grija si cu gandul la bunastarea masinii lor. Adica marea majoritate de exemplu pornesc masina si imediat pleaca cu ea, cei cu motoare turbo nu asteapta sa se raceasca turbina dupa o cursa lunga sau in forja, etc.
Cand trebuie sa schimbam uleiul la motor?
In primul rand, trebuie schimbat conform manualului tehnic, in cazul in care cumparam o masina noua. Daca luam o masina second-hand, uleiul trebuie schimbat imediat cum am cumparat masina. Nu stim cine a condus-o, cum a condus-o, de cand este uleiul, etc. In plus, este necesara si schimbarea filtrului de ulei.
Cand si cum verificam nivelul de ulei?
Ideal ar fi sa verificam nivelul in fiecare luna. In conditii normale de condus, acesta trebuie sa ramana la nivel sau sa scada foarte putin in decursul unui an de zile. Nivelul de ulei trebuie sa fie mereu la punctul MAXIM indicat de joja. Daca ajunge cumva la punctul MINIM, trebuie sa adauga imediat ulei pana ajunge la nivelul optim.
Linia de sus (dreapta pozei) arata nivelul maxim, iar linia de jos (stanga) arata nivelul minim de ulei
Ca sa verificam uleiul cel mai bine, masina trebuie sa fie asezata perfect la orizontala (nu in vale, sau ridicata intr-o parte). Ideal ar fi ca verificarea sa se faca dimineata, dupa ce masina a stat cu motorul oprit toata noaptea si uleiul a coborat in totalitate in baie - locul in care se masoara cu joja. Scoatem joja, o curatam cu o carpa, dupa care o bagam inapoi. O scoatem din nou si citim nivelul de ulei.
Ce se intampla daca nivelul este scazut?
In primul rand, riscam sa stricam tot motorul. Pompa de ulei nu va avea ce sa pompeze in motor, asa ca multe componente nu vor fi lubrifiate. Vor incepe sa scoata sunete (tachetii, axa cu came, culbutori, etc.) si in cel mai rau caz, segmentii se vor bloca si vor cala motorul. Daca insa ne prinde lipsa de ulei cand suntem in turatie mare, riscam sa blocam pistoanele cu totul. Insa pana acolo, avem un consum de carburant ridicat, iese fum alb pe teava de esapament si masina se incalzeste mai repede. Intr-un singur cuvant, daca mergem fara ulei cat trebuie, ne va costa BANI multi!
Cum ne protejam uleiul din motor?
Cel mai important este sa folosim uleiul cu vascozitatea recomandata de producator si sa-l schimbam la timp. In plus, bine ar fi daca la orice pornire a masinii, stationam 30 de secunde pe loc, dupa ce am pornit motorul. Astfel, motorul va avea timp sa-si lubrifieze toate componentele inainte sa pleci la drum si sa bagi motorul in sarcina. La fel si la oprirea masinii, cand este bine sa lasam motorul sa mearga la relanti vreo 30 de secunde, inainte sa iesim din masina - mai ales la motoarele turbo, pentru a raci turbina cum trebuie.
In plus, verificarea nivelului cu ajutorul jojei este bine sa fie facuta lunar, pentru ca nu necesita mari cunostinte de mecanica auto si poate fi facuta de oricine.
Tu cand ti-ai verificat nivelul de ulei ultima data?
-
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
Carenaj stanga fata vw golf 7 1.6 tdi cod motor clh... 200 Lei
Buton avarii renault clio simbol 1.2 b an fabr. 2010 100 Lei
-
28264951 28489548 96868900 25183186 delphi injector chevrolet... 500 Lei
Bara fata completa renault clio 4 1500 Lei
Chiulasa completa 03l103373j vw multivan t5 (7hm, 7hn) 2.0... 2500 Lei
-
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
8972391616 injector opel signum vectra 3.0 cdti renault espace... 400 Lei
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
-
Ford focus benzina 2014 4650 €
Rezervor adblue peugeot 308 ii citroen c4 picasso cod 12674101... 900 Lei
21977918 22254568 22254576 85002179 7485020179 delphi injector... 1250 Lei
-
Far dreapta volkswagen golf 6 plus (2009-2014) 5m2941006c 449 Lei
Tulumba frana, 2s61-2b195-ch, ford fiesta 5, 1.4tdci (id:189222) 130 Lei
Scut motor plastic audi a3 8p 2005 hatchback 2.0 tdi bkd 150 Lei
-
Jante aliaj 17 zoll marca dezent, gama volvo, cu senzori de... 1500 Lei
Opel zafira 2.0 2001 1300 €
Dezmembrez,piese vw polo variant verde 1.6 benzina 1999
-
12709700251 5802084424 borgwarner turbosuflanta tractor case... 2600 €
Magnetou (stator aprindere) complet aprilia rs4 2t (11) -... 150 Lei
5801361986 800252-0007 800252-5007s gt2556ns garrett... 2000 Lei
-
Audi a6 2.0 tdi 177cp full led bi-xenon piele camera navi an... 9900 €
Jante noi 18 inch originale audi a5 8w r18 8w0601025fm 950 €
Ford kuga 2.0diesel automata 4x4 xenon piele pilot keyless... 9250 €
-
Smart fortwo 1 2011 3500 €
0445117036 0445117087 5801540213 0986435414 bosch injector... 650 Lei
Imobilizator / modul inchidere cod 38700-60b00 / 051500-2070... 70 Lei
-
Stopuri cu led audi a6 4f (09-11) 2192.51 Lei
Mercedes e 220 1 2005 3500 €
Cutie viteze opel astra h j zafira b mokka meriva corsa 1.7... 2000 Lei
-
Skoda kodiaq dsg 2019 22000 €
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
0445010737 55272459 55260837 55274845 pompa inalta alfa romeo... 1000 Lei
-
Skoda roomster benzina 2010 3640 €
Magnetou (stator aprindere) aprilia mojito 125cc - gilera... 200 Lei
Planetara dreapta fata, cod 96348791, chevrolet aveo sedan... 248 Lei


