DO IT YOURSELF - Cum sa schimb roata la masina

DO IT YOURSELF - Cum sa schimb roata la masina
Chiar daca marea majoritate au facut o pana pana acum si stiu cum se inlocuieste roata unei masini, sunt destui care inca nu s-au confruntat cu acest lucru. Fie ca ai nevoie sa inlocuiesti o roata sparta cu rezerva, fie ca vrei sa schimbi toate cele 4 roti cu setul de iarna, iata cum o poti face cat mai usor si mai repede.
Trimite unui prieten

Mereu exista riscul ca sa facem pana: fie ca avem nesansa de a lovi o groapa pe care nu am vazut-o, fie ca dam de niste cuie, pietre ascutite sau sine de tramvai taioase, mereu exista riscul de a face pana. Chiar si la drum intins, solutia de etansare poate ceda, fara ca anvelopa sa fie sparta, iar roata se va desumfla. Oricum, sunt foarte multe cazurile in care putem face o pana in mijlocul drumului. Asa ca e bine sa stim cum o putem rezolva, repede si usor. In plus, acum, in prag de iarna, daca avem in debara sau in boxa un set de jante cu anvelope de iarna, putem economisi timp si bani, schimbandu-le cu mana noastra, fara sa mai facem un drum la vulcanizare. Cum putem sa facem asta repede si in siguranta?

1. In primul rand, trebuie sa ne asiguram ca masina este oprita in siguranta si asigurata: frana de mana trebuie sa fie trasa si masina sa fie in viteza. In plus, terenul trebuie sa fie cat mai plat, drept, fara panta si rigid - asfalt sau beton (pozele de mai jos au doar rol explicativ).

DO IT YOURSELF - Cum sa schimb roata la masina

2. Scoatem roata de rezerva din portbagaj (sau rotile de iarna), cheia de roti si cricul. Daca rotile au antifurt, trebuie sa avem la indemana si piulita respectiva.

DO IT YOURSELF - Cum sa schimb roata la masina

3. Masinile cu jante de tabla au de cele mai multe ori capace de plastic. Daca e cazul, acestea se scot cu o surubelnita. Daca avem jante de aliaj, trecem direct la punctul 4.

DO IT YOURSELF - Cum sa schimb roata la masina

4. Cu masina la sol, fara sa fie ridicata pe cric, folosim cheia de roti pentru a slabi toate prezoanele. Daca dam de vreun prezon buclucas ce este blocat, putem apela la un levier, surubelnita mai mare, ranga sau teava, pentru a face parghie si pentru a lungi cheia de roti, marind astfel puterea.

DO IT YOURSELF - Cum sa schimb roata la masina

5. Odata cu toate prezoanele slabite - NU SCOASE! - cautam locul in care intra cricul, sub masina. Acesta este de obicei sub prag, imediat in vecinatatea rotii. Unele masini - BMW de exemplu - au niste orificii laterale acoperite cu capace de plastic, in care intra cricul.

DO IT YOURSELF - Cum sa schimb roata la masina

6. Dupa ce ne-am asigurat inca o data ca masina are frana de mana trasa, o putem ridica pe cric. In momentul in care roata nu mai atinge asfaltul, ne putem opri.

DO IT YOURSELF - Cum sa schimb roata la masina

7. Folosind tot cheia de roti, scoatem toate prezoanele, dupa care roata sparta sau cea pe care dorim s-o inlocuim. Pentru un plus de siguranta, putem pune provizoriu, roata scoasa sub masina, langa cric, pentru o eventuala cedare a cricului - astfel, masina nu va lovi cu fuzeta de asfalt, ci se va opri pe roata.

DO IT YOURSELF - Cum sa schimb roata la masina

8. Dupa ce am scos roata sparta, o montam repede pe cea de rezerva. Daca montam rotile de iarna, trebuie sa ne asiguram ca roata corespunde sensului de rotatie - ne uitam dupa sagetile de pe anvelopa.

DO IT YOURSELF - Cum sa schimb roata la masina

9. Strangem toate prezoanele la mana, cateva spire de filet, pentru a ne asigura ca se infileteaza bine. Dupa care, le strangem cat putem, cu cheia de roti.

DO IT YOURSELF - Cum sa schimb roata la masina

10. Lasam incet cricul pana ce roata atinge asfaltul. Strangem cat putem de tare fiecare prezon in parte si suntem gata de drum!

DO IT YOURSELF - Cum sa schimb roata la masina

Daca schimbati toate cele 4 roti, trebuie repetata manevra la fiecare roata. Schimbarea unei roti nu trebuie sa dureze mai mult de 10 minute. Nu va riscati sa schimbati doua roti de pe aceeasi parte, simultan, cand cricul este langa o roata, chiar daca ambele roti de ridica de pe asfalt. Repetati operatiunea de 4 ori, montand cricul la fiecare roata. Aveti grija sa nu strangeti prea tare prezoanele, pentru ca exista riscul ca acestea sa se rupa si sa ramaneti cu el blocat in gaura. Este bine ca in cazul in care am avut pana, dupa ce am schimbat roata, sa ne oprim la cea mai apropiata vulcanizare pentru a remedia roata sparta si a o inlocui.

Sa speram ca nu e nevoie sa urmati aceste sfaturi si ca va bucurati numai de asfalti curat si un drum linistit, fara probleme!

Trimite unui prieten
Vezi toate pozele (11) Poze Cum sa schimbi roata
Publicat în categoria: Ghidul soferului DATA PUBLICĂRII: 1 Noiembrie 2010