Moft de 7.500 de euro. PORSCHE ne spune la ce sunt bune franele carbon ceramice
- Au aparut prima data pe Concorde
- Pe o masina de serie au fost montate in premiera in 2001
- Au o rezistenta mai mare la uzura si temperaturi ridicate
Un inginer din cadrul Porsche Australia a vorbit intr-un interviu recent despre franele carbon ceramice si mai ales despre dezavantajele acestui tip de frane.
Desi par o descoperire a ultimilor ani, franele carbon ceramice exista de peste patru decenii. In 1976, Dunlop Aerospace implenta acest tip de frane pe legendarul Concorde pentru ca trei ani mai tarziu Gordon Murray sa le aduca pentru prima data in Formula 1.
La finalul anilor '80, SAB WABCO a creat un mecanism de franare ultraperformant pentru trenurile de mare viteza, bazat pe discurile carbon-ceramice. De-abia 13 ani mai tarziu, acest sistem si-a gasit in premiera locul pe o masina de strada. Se intampla in 2001, iar masina in cauza este Porsche-ul 911 GT2.
De atunci, majoritatea constructorilor de automobile super sport au inceput sa-si doteze masinile cu frane carbon ceramice, unii chiar oferindu-le in standard. Printre avantajele acestui tip de frane se numara rezistenta crescuta la temperaturi inalte si utilizari intense, greutate redusa a componentelor sau puterea mare de stopare a vehicului.
Desi costa o gramada de bani, folosirea excesiva pe circuit duce la o degradare prematura. Tocmai de aceea, nemtii de la Porsche (care ofera aceste frane optional) recomanda franele cu discuri de fier pentru masinile folosite in special pe circuit.
Un inginer al diviziei Porsche Australia a declarat intr-un interviu recent ca "Da, discurile ceramice se pot degrada in timp din cauza franarii excesive. Caldura degradeaza fibrele de carbon din disc, asa ca daca participi la curse pe circuit iti recomandam discurile de fier."
Mai mult decat atat, Paul Watson a recunoscut ca Porsche le spunea initial clientilor ca franele carbon ceramice au o durata de viata mai mare decat aveau de fapt. "Dupa mai multe ture de circuit veneau la noi sa ne spuna ca le-au terminat," isi aminteste el.
Daca nu sunt recomandate pe circuit, atunci de ce ofera Porsche aceasta dotare optionala care costa circa 7.500 de euro? Ei bine, publicul tinta sunt clientii carora nu le place sa-si curete jantele, pentru ca acest tip de frane "nu produce asa numitul praf de frana, acesta fiind un mare avantaj pentru clienti". O fi si asta o explicatie.
- Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei Ford s-max 2.0 2011 6200 € Vw touran diesel 2011 5790 €
- Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Vw golf 2.0 tdi 2017 10500 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 €
- Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Bmw 118 n47 2008 4500 € Skoda yeti 2.0 tdi 2010 6890 €
- Nissan leaf tekna special 2019 21150 € Nissan qashqai 1,2 benzina turbo 2017 11750 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei
- Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Kia sportage 1.6 crdi active smartdrive 2012 498 €
- Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 € Kia carens euro 5b 2015 7950 €
- Audi q5 quatro 2017 23800 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 €
- Vw golf 7 facelift 1.4 tsi 150 cp (distributie curea) rulaj... 12500 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 €
- Set 4 anvelope vara 17 inch michelin primacy hp 225/50 r17 750 Lei Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 €
- Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 €
- Bmw 520 diesel 2009 8200 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Vw passat gmo 2017 11900 €
- Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Mercedes a 160 a160cdi 2010 2900 €