Puntea pe portale: ce este si la ce foloseste?

Puntea pe portale: ce este si la ce foloseste?
  • Mercedes-Benz Unimog este cel mai cunoscut model pe portale
  • Aceasta tehnologie este folosita in special la masinile de off-road
  • Portalele sunt intalnite si la anumite locomotive sau autobuze
Trimite unui prieten

Vehiculele au in general 3 tipuri de punti, atat pe fata, cat si pe spate. E vorba de punti rigide, cu bascule sau pe portale. Daca primele doua sunt intalnite la majoritatea masinilor si camioanelor, puntile pe portale sunt ceva mai rare. Insa au o multime de avantaje. Cat si dezavantaje...

Puntea pe portale este o tehnologie dedicata mersului pe teren accidentat, in care axul orizontal al puntii rigide este pozitionat mai sus fata de centrul butucilor de la roata. Mai precis, daca la o punte rigida, planetarele din interior angreneaza direct butucul rotilor, la portale, planetarele angreneaza prin intermediul unor roti dintate butucul rotii, adica indirect. Aceasta inovatie in materie de punti are doua avantaje directe: o garda la sol mai mare si un raport de multiplicare a cuplului prin intermediul rotilor dintate care functioneaza exact ca o mini-cutie de viteze.

Puntea pe portalePuntea pe portale

La ce este buna o punte pe portale?

Acolo unde se cere o garda la sol mai mare, adica in cazul masinilor de off-road, fie de fabrica, fie modificate ulterior, portalele sunt o solutie eficienta. Pentru ca, la o masina normala cu punte rigida, axul central impreuna cu carcasa diferentialului sunt la acelasi nivel cu rotile. Insa, la portale, axul este pozitionat deasupra. Asta se traduce cu un castig de garda la sol exact pe sub masina, acolo unde suspensiile si kiturile de ridicare nu ajutau. Adica masina de teren poate trece peste obstacole care ar fi trecut altfel printre roti, lovind diferentialul: bolovani, sleauri, etc.

Un alt avantaj este cel constituit de multiplicarea fortei de tractiune. In general, la masinile de teren, exista in cutia de viteze o treapta speciala pentru tractiune, numita Low-Gear. Turatia creste, insa masina se misca extrem de incet, bucurandu-se de cuplu urias. Ei bine, la masinile cu punti pe portale, aceasta multiplicare se face si mai bine prin intermediul rotilor dintate care pot fi de diametre diferite. Si in clipa in care te poti bucura de si mai mult cuplu, poti aborda fara probleme o panta mai abrupta, poti iesi din noroaie adanci sau poti tracta orice.

Puntea pe portaleUn Jeep Wrangler pe portale

Exista si dezavantaje?

Desigur, ca altfel am fi vazut pe toate masinile instalate punti pe portale. Principalul dezavantaj il constituie viteza redusa cu care pot functiona aceste punti. De exemplu, fiind roti dintate care merg brut, una peste cealalta, nu poti alerga cu viteze mari pe autostrada, atat din cauza zgomotului, cat si din cauza uzurii. Un alt dezavantaj se refera la rezistenta in teren accidentat. Pentru ca puntea nu este continua, direct catre roti, ci este intrerupta in portale, in clipa in care se exercita presiuni mari laterale asupra rotilor, exista riscul de cedare. In plus, fiind mai multe piese in miscare, exista un risc crescut ca ceva sa cedeze.

Asa cum v-ati dat probabil seama, daca planetarele angreneaza indirect rotile si transmit rotatia prin intermediul unor roti dintate, inseamna ca planetarele trebuie sa se invarta invers fata de unele normale. Asta inseamna ca diferentialul central de pe o punte pe portale este mai complex, mai greu si mai scump. Insa pe de alta parte, pentru ca exista si reductoarele sub forma de roti dintate din fiecare portal, reductorul din transmisie poate fi mai usor si mai fiabil.

Puntea pe portalePunte rigida normalPuntea pe portalePunte rigida pe portale

Ce masini au portale?

Din fabrica, exista mai multe modele care vin cu puntile pe portale. Cel mai cunoscut model este fara indoiala Mercedes Unimog. Mai sunt masinile germane de razboi numite Volkswagen Kubelwagen, Volvo C303, masinile de razboi elvetiene Steyr Puch si Steyr Pinzgauer, Toyota Mega Cruiser sau UAZ-469. E clar ca din fabrica, acest sistem a fost montat doar pe vehicule care circula incet si doar in teren accidentat, pentru ca la viteze mari, asa cum spuneam mai sus, uzura rotilor dintate si supra-incalzirea risca sa apara.

Insa aftermarket, puntile cu portale sunt foarte des folosite in lumea off-road. Exista tot felul de masini dotate cu astfel de portale, fie adaptate de pe unul din modelele mentionate mai sus, fie cumparate aftermarket. Exista chiar si portale bolt-on, adica portale care se monteaza direct pe puntea rigida a unei masini de teren precum Jeep Wrangler sau Range Rover. Aceste portale care se fixeaza usor prin suruburi sunt dotate cu diferentiale in interior astfel incat sa nu fie necesara inlocuirea diferentialului central al masinii ca sa se invarta invers.

Puntea pe portalePuntea pe portalePuntea pe portale

Puntea pe portalePuntea pe portalePuntea pe portale

Desi sansele ca tu sa ai parte de un vehicul pe portale sunt minime, nu strica niciodata sa inveti ce sunt alea. Chiar daca masinile care circula in Romania cu astfel de punti sunt destul de putine, atunci cand vei vedea una, vei sti de ce fuzetele rotilor par a fi desprinse de sasiu. Daca pana acum nu stiai ce fac, la ce sunt bune si cum arata puntile pe portale, iata ca acum stii.

Puntea pe portaleJeep Wrangler cu punte normala si pe portale

Trimite unui prieten
Vezi toate pozele (19) Poze Puntea pe portale
Publicat în categoria: Ghidul soferului DATA PUBLICĂRII: 1 Octombrie 2013