Sfatul profesionistilor: Nu polisha farurile masinii tale!
Cum se "incetoseaza" farurile?
Ai avut ocazia sa vezi un om, in general batran sau neingrijit, ai carui ochelari erau atat de murdari si matuiti incat pareau aburiti si te-ai mirat ce poate vedea acel om prin ei?!
Crezi ca o astfel de imagine nu poate avea legatura cu masina ta si te gandesti ca as putea bate campii?! Urmareste-ma putin. Mai devreme sau mai tarziu, iata ce se intampla cu toate farurile masinilor.
Pe timp de iarna, farurile masinii tale se acopera de zapada si ingheata. Ca sa poti circula, nu de putine ori, trebuie sa razui gheata de pe ele. Pentru ca sunt in partea frontala a masinii, farurile sunt plesnite in mod repetat cu solutii de dezghetare (printre care, sare si nisip).
Tot din cauza pozitiei lor, vara, ele sunt lovite de muste, fluturi si tot felul de alte gaze (ale caror fluide pot fi deosebit de acide). La acestea se adauga loviturile de criblura de pe toate drumurile noastre.
Cand mergi la spalatorie sa cureti farurile, spalatorii le freaca bine si, cu timpul, capata aspectul acela incetosat, laptos. La acest aspect contribuie si depunerile de calcar din apa dura sau de la ploile din zonele supra-poluate.
Toate acestea insirate pana aici se aduna prin efectele lor. Nu vreau nici pe departe sa te sperii sau amenint degeaba, ci vreau sa intelegi cum unele masini ajung sa aiba peste ani farurile atat de afectate incat sa poata fi comparate cu ochelarii cetosi, aproape mati si murdari, despre care am vorbit la inceput.
Vestea buna este ca acum, daca stii ce trebuie sa faci si faci ce trebuie, farurile masinii tale nu vor ajunge niciodata sa aiba vreo zgarietura sau matuiala macar. Ele se protejeaza cu o folie speciala ("Exterior Car Film" sau "Paint Protection Film"), care preia toate solicitarile de mai sus.
Pasta de dinti sau 3M?
Initial, toate farurile erau din sticla. Problema lor era ca (desi mai rezistente la matuire) se puteau sparge mai usor si costau cu atat mai mult cu cat profilul era mai complicat.
Tehnologiile moderne au facut posibila utilizarea plasticelor. Printr-un proces tehnologic mai complicat, numit FLOW-COATING, policarbonatul este acoperit cu un strat dintr-un lac special, care ii confera rezistenta necesara la atacurile mecanice si chimice. Astfel, au putut fi turnate faruri cu profile din ce in ce mai complicate, mai ieftin si mai usor. In plus, farurile s-au putut polisha si reconditiona.
Acum, daca vorbim de polisharea farurilor si a stopurilor, trebuie sa spunem ca exista o puzderie de tipuri de tratamente. De la unele cat de cat serioase (hartii abrazive succesive si apoi polishare) si pana la unele rizibile (Atentie: nu pentru ca nu ar avea oarece eficacitate si anumite rezultate, dar pentru ca sunt cel putin... pitoresti). Printre acestea din urma, poate cea mai cunoscuta este polisharea cu laveta si cu pasta de dinti sau cu Axion. Apoi urmeaza "produsele minune" care contin in general solventi si nu rezolva prea multe, produse pe baza de silicon sau solutie de bicarbonat.
Cu toate acestea, exista si tratamente serioase, profesionale. Acesta este motivul pentru care vom face astazi, in filmul de mai jos, review-ul Kitului Profesional 3M.
Acelasi tratament profesional se face si in cazurile stopurilor. Urmariti aici rezultatele:
Riscurile polisharii "dupa ureche"
Orice prelucrare mecanica a elementelor din plastic este potential valabila si poate inlatura una, doua sau toate problemele (tartru, matuieli, zgarieturi).
Lucrul necunoscut sau ignorant este acela ca de cele mai multe ori - mai ales cand problemele nu sunt superficiale - rezolvarea defectelor se face odata cu eliminarea stratului protector (cel depus in fabrica prin FLOW-COATING).
Rezultatul pe termen lung este, in consecinta, unul de tipul "Na-ti-o franta, ca ti-am dres-o!" Respectiv, acum pare totul ok, dar in scurt timp problemele vor fi mult mai grave si vor aparea mai rapid, pentru ca policarbonatul ESTE momentan lucios, dar neprotejat.
Multi dintre cei care presteaza astfel de servicii de polishare sustin ca nu este nevoie de protectie, altii ca folosesc sealant (care este o pasta sau crema, pana la urma), iar altii folosesc chiar lac din spray.
Noi consideram ca singura protectie corecta sunt foliile de tip "Exterior Car Film" sau "Paint Protection Film". De ce? Pentru ca sunt proiectate special sa reziste la zgarieturi si la lovituri de criblura, sa preia actiunea mecanica si chimica a factorilor de mediu. Foliile sunt garantate la decolorare si la dezlipire timp de 5 ani de zile. Iar in plus de asta, pot fi inlocuite (sau indepartate) oricand.
Un pret mediu, la noi, pentru polisharea profesionala si protectia cu folie a unui far este 125 de lei (manopera, material, TVA). Pentru cine stie cat poate costa un far acest tratament este mai mult decat o obligatie.
Cristian Pop - www.expertdetailing.ro
- Rola intinzator curea alternator bmw 3 touring e46 bta e2b5006bta 114.25 Lei Set rulment roata citroËn jumper platou / sasiu 230 bta... 128.6 Lei Set rulment roata opel astra f van 55 bta h1x010bta 100.09 Lei
- Set rulment roata peugeot boxer platou / sasiu zct bta h2c017bta 128.6 Lei Set rulment roata bmw 5 e60 bta h1b013bta 291.36 Lei Set rulment roata fiat ducato platou / sasiu 230 bta h2c017bta 128.6 Lei
- Bmw 520 diesel 2009 8200 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6950 € Nissan leaf tekna special 2019 22250 €
- Set rulment roata vw golf vi 5k1 bta h1w018bta 214.02 Lei Skoda octavia 1.2benzina euro 6 dublu clima pilot jante 2017 8300 € Rola intinzator curea alternator bmw 5 e39 bta e2b5006bta 114.25 Lei
- Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2650 € Ford fiesta 1.25i 2007 1600 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 €
- Set rulment roata renault espace iii je0 bta h2r032bta 253.32 Lei Set rulment roata audi a3 8l1 bta h2w004bta 127.49 Lei Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 €
- Intinzator curea curea distributie volvo v40 hatchback bta... 98.85 Lei Vw passat 2.0tdi dsg 170 cp sportline xenon clima pilot trapa... 3650 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 13990 €
- Land-rover freelander 2.2 td4 4x4 td4 hse automata navi pdc 2007 4990 € Set rulment roata skoda yeti 5l bta h1w018bta 214.02 Lei Vw golf 1.2tsi comfortline bluemotion pdc pilot 105 cp euro 5... 5990 €
- Punte spate nissan qashqai 2010 suv 1.6 i 800 Lei Set rulment roata renault clio ii bb0/1/2 cb0/1/2 bta h2r009bta 79.91 Lei Set rulment roata peugeot 406 cupe 8c bta h2p002bta 197.21 Lei
- Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz m-class... 122.79 Lei Rola ghidare/conducere curea transmisie opel zafira tourer c... 89.75 Lei Scrumiera 3g1863284 volkswagen vw passat b8 [2014 - 2020] 194 Lei
- Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz e-class... 122.79 Lei Set rulment roata renault megane i ba0/1 bta h2r009bta 79.91 Lei Grila radiator transit custom facelift ( 2017-2021 ) 450 Lei
- Intinzator curea curea distributie ford focus ii da bta... 98.85 Lei Set rulment roata daewoo rezzo klau bta h1x010bta 100.09 Lei Set rulment roata citroËn jumper caroserie 230l bta h2c017bta 128.6 Lei