Tot ce trebuie sa stii despre GEOMETRIA rotilor: unghiuri de cadere, de convergenta, cum se regleaza
- Cand trebuie sa fac geometria
- De ce este importanta o geometrie corecta
- Unghiul de convergenta este singurul care se regleaza
Cu siguranta ai auzit de fiecare data cand ti-ai schimbat vreo piesa (sau mai multe) la suspensie sau la sistemul de directie al masinii ca trebuie sa mergi sa-ti faci geometria sau in limbaj popular "unghiul de fuga". De fapt, geometria mecanismului de directie trebuie verificata si daca ai "luat" o groapa mai serioasa, dar mai multe despre toate acestea afli din randurile urmatoare.
In primul rand trebuie sa stii ca geometria mecanismului de ghidare este definita de trei unghiuri: de cadere, de convergenta si de fuga. Aceasta geometrie consta in reglarea celor trei unghiuri astfel incat rotile masinii tale sa redevina perpendiculare pe sol si paralele intre ele.
O reglare incorecta poate duce la uzura prematura a anvelopelor si afecteaza tinuta de drum a masinii.
Cand trebuie sa fac geometria?
Asa cum spuneam mai sus, daca ai lovit un obstacol (o groapa sau o bordura), daca remarci ca anvelopele se uzeaza neuniform, daca rotile scartaie chiar si la rulaje cu viteza mica, daca masina se deplaseaza in lateral sau volanul ramane intors cand conduci in linie dreapta, sau daca inlocuiesti un element al suspensiei sau directiei, atunci trebuie neaparat sa vizitezi un service specializat pe reglarea geometriei rotilor.
De ce este importanta o geometrie corecta?
Atata timp cat rotile tale au o pozitie corecta, adica sunt perpendiculare pe sol si paralele intre ele, anvelopele se vor uza uniform. Cu alte cuvinte nu vor suferi leziuni anormale, cum ar fi stergerea muchiei exterioare sau interioare, lucru care influenteaza atat performantele anvelopelor cat si consumul de combustibil.
Apoi, reglarea geometriei reduce devierile sau chiar deplasarea vehicului in lateral si imbunatateste stabilitatea masinii atat pe drum drept cat si in viraje.
Ce este unghiul de cadere?
Acest termen se refera la unghiul format de roata atunci cand o privim din fata sau din sate. Daca nu stiai, rotile masinii tale nu sunt perfect verticale, au o inclinare fata de verticala, iar unghiul facut de axa rotii cu verticala se numeste unghi de cadere.
Uzura neuniforma a anvelopelor apare tocmai atunci cand acest unghi este prea mare.
Vorbim despre un unghi de cadere pozitiv atunci cand partea superioara a rotii este inclinata spre exteriorul vehicului. Un unghi de cadere pozitiv prea mare uzeaza partile exterioare ale anvelopelor.
Unghiul de cadere este negativ atunci cand partea superioara a rotii este inclinata spre interiorul masinii. Daca unghiul de cadere negativ este prea mare, cauciucurile se vor uza prea tare pe partile interioare.
Dar unghiul de convergenta?
Unghiul de convergenta este singurul care se regleaza la orice masina, fara dispozitive auxiliare speciale si defineste pozitia rotilor de directie vazute de sus si este dat de diferenta distantei dintre partea anterioara si cea posterioara a doua roti de pe aceeasi osie. Acest unghi influenteaza comportamentul masinii in viraje.
Unghiul de convergenta este pozitiv atunci cand partile anterioare ale rotilor sunt mai apropiate, lucru care ii ofera masinii un comportament subvirator in viraje. Daca este prea mare, anvelopele se vor uza incepand din partile exterioare.
Vorbim de un unghi de convergenta negativ (unghi de divergenta) atunci cand partile posterioare ale anvelopelor sunt mai apropiate. Acesta duce la o supravirare in curbe si daca este prea mare, anvelopele se vor uza dinspre interior spre exterior.
Pentru a asigura echilibrul general al fortelor mecanice, o masina cu tractiune spate are de cele mai multe ori un unghi de convergenta pozitiv, iar cele cu tractiune fata au in majoritatea cazurilor un unghi de convergeta negativ.
Si intr-un final, ce este unghiul de fuga?
Unghiul de fuga exprima diferenta dintre o dreapta perpendiculara cu solul si axul pivotului de rotatie al rotii. Acesta sta la baza stabilitatii la viteze mari si a unghiului de bracare. Reglarea lui este aproape imposibila (teoretic), unghiul de fuga putand fi doar ameliorat prin inlocuirea unor piese precum fuzeta, brat inferior, brat superior sau amortizor.
Asadar, ca o recapitulare: daca masina trage stanga sau dreapta atunci cand mergi in linie dreapta, uzura anvelopelor nu este uniforma, volanul nu este in ax sau anvelopele scartaie fara un motiv aparent, nu mai astepta si treci numaidecat pe la un service specializat pe reglarea geometriei rotilor.
- Nissan qashqai 1,2 benzina turbo 2017 11750 € Vw touran diesel 2011 5790 € Bmw 118 n47 2008 4500 €
- Kia carens euro 5b 2015 7950 € Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Audi q5 quatro 2017 23800 €
- Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 €
- Nissan leaf tekna special 2019 21150 € Rama grila radiator hyundai ioniq facelift (2019-2022) cod... 270 Lei Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 €
- Set 4 anvelope de vara noi 235/40r19 96w bridgestone potenza s001 2100 Lei Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 € Kia sportage 1.6 crdi active smartdrive 2012 498 €
- Motor mercedes viano an 2013 euro 5 13685 Lei Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Set 4 anvelope vara 17 inch michelin primacy hp 225/50 r17 750 Lei
- Skoda roomster diesel 2013 4350 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 €
- Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 €
- Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 €
- Bandou ornament lampa lampi numar maner clapeta actionare... 299.99 Lei Vw golf 2.0 tdi 2017 10500 € Skoda yeti 2.0 tdi 2010 6890 €
- Ford focus cabrio 2007 3500 Lei Bmw 520 diesel 2009 8200 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 €
- Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei