Tot ce trebuie sa stii despre GEOMETRIA rotilor: unghiuri de cadere, de convergenta, cum se regleaza

  • Cand trebuie sa fac geometria
  • De ce este importanta o geometrie corecta
  • Unghiul de convergenta este singurul care se regleaza
Distribuie pe Facebook

Cu siguranta ai auzit de fiecare data cand ti-ai schimbat vreo piesa (sau mai multe) la suspensie sau la sistemul de directie al masinii ca trebuie sa mergi sa-ti faci geometria sau in limbaj popular "unghiul de fuga". De fapt, geometria mecanismului de directie trebuie verificata si daca ai "luat" o groapa mai serioasa, dar mai multe despre toate acestea afli din randurile urmatoare.

In primul rand trebuie sa stii ca geometria mecanismului de ghidare este definita de trei unghiuri: de cadere, de convergenta si de fuga. Aceasta geometrie consta in reglarea celor trei unghiuri astfel incat rotile masinii tale sa redevina perpendiculare pe sol si paralele intre ele.

O reglare incorecta poate duce la uzura prematura a anvelopelor si afecteaza tinuta de drum a masinii.

Geometria rotilor

Cand trebuie sa fac geometria?

Asa cum spuneam mai sus, daca ai lovit un obstacol (o groapa sau o bordura), daca remarci ca anvelopele se uzeaza neuniform, daca rotile scartaie chiar si la rulaje cu viteza mica, daca masina se deplaseaza in lateral sau volanul ramane intors cand conduci in linie dreapta, sau daca inlocuiesti un element al suspensiei sau directiei, atunci trebuie neaparat sa vizitezi un service specializat pe reglarea geometriei rotilor.

Geometria rotilor

De ce este importanta o geometrie corecta?

Atata timp cat rotile tale au o pozitie corecta, adica sunt perpendiculare pe sol si paralele intre ele, anvelopele se vor uza uniform. Cu alte cuvinte nu vor suferi leziuni anormale, cum ar fi stergerea muchiei exterioare sau interioare, lucru care influenteaza atat performantele anvelopelor cat si consumul de combustibil.

Geometria rotilorGeometria rotilor

Apoi, reglarea geometriei reduce devierile sau chiar deplasarea vehicului in lateral si imbunatateste stabilitatea masinii atat pe drum drept cat si in viraje.

Ce este unghiul de cadere?

Geometria rotilor

Acest termen se refera la unghiul format de roata atunci cand o privim din fata sau din sate. Daca nu stiai, rotile masinii tale nu sunt perfect verticale, au o inclinare fata de verticala, iar unghiul facut de axa rotii cu verticala se numeste unghi de cadere.

Uzura neuniforma a anvelopelor apare tocmai atunci cand acest unghi este prea mare.

Geometria rotilor

Vorbim despre un unghi de cadere pozitiv atunci cand partea superioara a rotii este inclinata spre exteriorul vehicului. Un unghi de cadere pozitiv prea mare uzeaza partile exterioare ale anvelopelor.

Unghiul de cadere este negativ atunci cand partea superioara a rotii este inclinata spre interiorul masinii. Daca unghiul de cadere negativ este prea mare, cauciucurile se vor uza prea tare pe partile interioare.

Dar unghiul de convergenta?

Geometria rotilor

Unghiul de convergenta este singurul care se regleaza la orice masina, fara dispozitive auxiliare speciale si defineste pozitia rotilor de directie vazute de sus si este dat de diferenta distantei dintre partea anterioara si cea posterioara a doua roti de pe aceeasi osie. Acest unghi influenteaza comportamentul masinii in viraje.

Unghiul de convergenta este pozitiv atunci cand partile anterioare ale rotilor sunt mai apropiate, lucru care ii ofera masinii un comportament subvirator in viraje. Daca este prea mare, anvelopele se vor uza incepand din partile exterioare.

Vorbim de un unghi de convergenta negativ (unghi de divergenta) atunci cand partile posterioare ale anvelopelor sunt mai apropiate. Acesta duce la o supravirare in curbe si daca este prea mare, anvelopele se vor uza dinspre interior spre exterior.

Pentru a asigura echilibrul general al fortelor mecanice, o masina cu tractiune spate are de cele mai multe ori un unghi de convergenta pozitiv, iar cele cu tractiune fata au in majoritatea cazurilor un unghi de convergeta negativ.

Si intr-un final, ce este unghiul de fuga?

Geometria rotilor

Unghiul de fuga exprima diferenta dintre o dreapta perpendiculara cu solul si axul pivotului de rotatie al rotii. Acesta sta la baza stabilitatii la viteze mari si a unghiului de bracare. Reglarea lui este aproape imposibila (teoretic), unghiul de fuga putand fi doar ameliorat prin inlocuirea unor piese precum fuzeta, brat inferior, brat superior sau amortizor.

Asadar, ca o recapitulare: daca masina trage stanga sau dreapta atunci cand mergi in linie dreapta, uzura anvelopelor nu este uniforma, volanul nu este in ax sau anvelopele scartaie fara un motiv aparent, nu mai astepta si treci numaidecat pe la un service specializat pe reglarea geometriei rotilor.

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (9) Poze Geometria rotilor
mai multe