Am condus cea mai vanduta masina franceza din toate timpurile, ajunsa acum la a cincea generatie

- Platforma noua
- Motorizari cu puteri cuprinse intre 65 si 130 CP
- Sistem autonom de nivel 2 disponibil de anul viitor
Cea de-a cincea generatie Renault Clio a fost lansata oficial si pe piata din Romania iar noi ne-am petrecut o zi alaturi de modelul compact de segment B din Hexagon. Acesta poate fi comandat incepand de azi si la noi in tara.
Povestea Renault Clio a inceput in 1990 la Salonul Auto de la Paris. Prezentat ca un inlocuitor pentru celebrul Renault 5, Clio a prins la public inca de la inceput. In luna decembrie a aceluiasi an Clio a fost desemnat "Masina Anului in Europa" si a devenit foarte rapid una dintre cele mai bine-vandute masini de pe Batranul Continent.
In urmatorii 29 de ani, Clio a fost comercializat in peste 15 milioane de exemplare, devenind cea mai vanduta masina franceza din toate timpurile. Numai anul trecut, 451.000 de clienti din intreaga lume au optat pentru modelul de segment B din Hexagon.
A cincea generatie a fost lansata in primavara lui 2019 cu ocazia Salonului Auto de la Geneva iar acum a ajuns si pe meleagurile autohtone, unde am avut ocazia sa o conducem atat in traficul infernal din Bucuresti cat si la drum intins. Asa cum bine stii deja, sau daca nu, afli acum, noul Clio porneste la noi in tara de la 11.900 de euro cu TVA si este disponibil cu o gama completa de motoare pe benzina si diesel - toate noi - cu puteri cuprinse intre 65 si 130 de cai putere.
Totodata, clientii romani au la dispozitie patru niveluri de echipare: Life, Zen, Intens si RS Line. Noi ne-am jucat cu un Clio in versiunea RS Line, echipat cu un propulsor pe benzina, turbo, de 1.3 litri, tractiune fata si transmisie automata EDC cu sapte trepte si dublu-ambreiaj.
Ce aduce nou la exterior?
Ei bine, multe. Intai de toate, cea de-a cincea generatie Clio este dezvoltata pe o platforma nou-nouta, denumita CMF-B, o schimbare care le-a permis francezilor sa se joace putin cu dimensiunile compactei. Comparativ cu vechea generatie, vorbim despre o inaltime cu 30 de milimetri mai mica, lucru care contribuie decisiv la imbunatatirea aerodinamicitatii. De fapt, noul Clio este acum cel mai aerodinamic model din segment cu un coeficient de 0.640.
In ceea ce priveste lungimea masinii, aceasta a scazut la 4.050 mm (-12 mm) fata de Clio 4. Ampatamentul masoara 2.583 de milimetri iar ecartamentul spate este mai mic decat cel din fata.
Din punct de vedere al design-ului putem spune ca noul Clio s-a aliniat la actualul limbaj de design al francezilor. Asta inseamna faruri LED (standard pe toate versiunile) cu lumini de zi in forma literei C, o capota sculptata si multe elemente cromate, in functie, desigur, de nivelul de echipare. Pe scurt, vorbim despre un design evolutiv, un look sportiv, robust si un spate "musculos".
Dar la interior?
De indata ce deschizi portiera iti dai seama ca in cazul habitaclului nu poate fi vorba despre o simpla evolutie. Aici avem de-a face cu o revolutie. Renault a regandit complet interiorul si, poate cel mai important, s-a inspirat din segmentele superioare, atat in ceea ce priveste tehnologia regasita aici dar si calitatea perceputa.
Volanul vine cu o parte centrala mai mica si cu un airbag mai compact, bordul a fost redesenat astfel ca toate comenzile si butoanele sunt indreptate acum catre sofer, instrumentarul de bord are un afisaj TFT de 4.2 inch in standard si de 7 inch pe nivelurile de echipare superioare, sistemul de infotainment a fost revizuit si se misca ceva mai bine decat inainte (mai are totusi putin lag), scaunele sunt mai confortabile si au tetiere tip virgula cu protectie sporita, este disponibil un display central de 7 sau 10 inch (de la Zen in sus) iar, pentru un plus de calitate, plasticele moi acopera o buna parte a interiorului.
De fapt, Clio 5 are cu 25% mai mult plastic moale in habitaclu decat Clio 4: montantii A, partea superioara si mediana a bordului, fetele de usi, cotiera, toate sunt din plastic moale. Francezii au coborat cu acest material chiar si prin jurul consolei centrale, redesenata si pozitionata mai sus pentru un plus de ergonomie, animata la randul ei de o banda LED care ofera pana la 8 nuante diferite.
Spatii de depozitare gasesti peste tot, inclusiv suporturi de pahare, acestea totalizand 27 de litri (cu 4 litri mai mult decat Clio 4). Volumul de incarcare al portbagajului a crescut si el, de la 330 la 391 de litri. Cel mai bun din clasa lui.
Ce dotari are un Clio standard?
Noua generatie Clio este foarte bine echipata oferind inca de la primul nivel de echipare jante din otel de 15 inch, lumini fata/spate si lumini de zi LED, oglinzi exterioare cu reglaj electric, rabatabile manual, cu semnalizare LED integrata, geamuri electrice fata cu impuls, aer conditionat cu reglare manuala, cruise control si limitator de viteza, aprinderea automata a farurilor, radio cu 4 difuzoare, Bluetooth si 1 port USB, afisaj de bord TFT 4.2 inch si tapiterie textila de culoare neagra sau gri.
Sa nu uitam de sistemul de franare cu ABS, protectie pietoni si ciclisti, asistenta la franarea de urgenta, sistem de asistenta la pornirea din rampa, asistent mentinere banda de rulare, alerta privind distanta de rulare sau sistemul de recunoastere a indicatoarelor rutiere. Toate astea pentru 11.900 de euro.
Ce-i cu acel RS Line?
A nu fi confundat cu versiunea de performanta RS. RS Line este doar un nivel de echipare sportiv, care inlocuieste vechiul GT Line. Pentru exterior, aceasta echipare propune o linie dinamica inspirata din Formula 1, spun cei de la Renault, si intarita de jante din aliaj cu diametrul de 17 inch, o grila frontala de tip fagure si de un panou spate mai atletic.
Pentru ca si masina condusa de noi a fost tot un Clio RS Line, la interior am regasit scaune sport cu suport lateral destul de bun, insertii din carbon, volan sport cu piele perforata si sigla RS in partea inferioara, padele pentru schimbarea vitezelor, pedalier din aluminiu si o tapiterie neagra scoasa in evidenta de cusaturile rosii.
Cum e motorul?
Am stabilit deja ca acel RS Line nu are nimic de-a face cu un RS pur-sange din punct de vedere al performantelor, asa ca sa nu pari surprins ca sub capota vei regasi un propulsor de 1.3 litri turbo care livreaza puntii fata 130 de cai putere la 5000 de rotatii pe minut si 240 Nm cuplu prin intermediul unei transmisii automate cu sapte trepte si dublu ambreiaj. In aceste conditii, masina atinge 100 de km/h in fix 9 secunde iar viteza maxima este de 200 km/h.
Acestea fiind spuse, cei 130 de cai putere se simt destul de bine din spatele volanului. Motorul trage chiar si la turatii joase, cuplul maxim fiind la 1600 rpm, iar la depasiri te ajuta si kickdown-ul care retrogradeaza una-doua trepte, in functie de cat de tare apesi tu pedala de acceleratie. Consumul redus de combustibil nu este punctul forte al acestui propulsor, care inlocuieste de fapt vechiul TcE 120, insa clientii care vor putina sportivitate de la Clio-ul lor vor opta cu siguranta pentru acest TcE 130.
Ca tot am vorbit de consum, Renault declara un consum urban de 5.6 l/100 de km pentru aceasta motorizare, unul extra-urban de 3.7 l/100 de km si unul combinat de 4.4 l /100 de km. Noi nu ne-am apropiat de acel 4.4 litri, cel mai mic consum mixt pe care l-am obtinut fiind de 7.4 l/100 de km, insa nu putem spune ca am condus foarte constant, existand mai multe ruperi de ritm de-a lungul traseului.
Cum se misca masina?
Fiind un RS Line, masina are un comportament sportiv putin mai pronuntat decat celelalte variante asa ca nu te astepta la o suspensie foarte confortabila, mai ales daca drumul nu tine deloc cu tine. Cu sistemul Multi-Sense, Renault iti da ocazia sa ajustezi dinamica de condus dupa bunul tau plac. Ai la dispozitie trei moduri de condus: Eco "amorteste" simturile pentru un consum cat mai redus de combustibil, Sport imbunatateste raspunsul motorului, transmisiei si directiei iar MySense face ajustarile automat in functie de stilul tau de condus.
Cu acesta din urma activat, motorul si transmisia conlucreaza foarte bine atata timp cat conduci constant. Am observat, insa, ca daca rupi ritmul cele doua tind sa nu fie chiar pe aceeasi lungime de unda, in sensul ca transmisia devine putin cam "nehotarata" si parca nu mai stie ce face motorul. In Sport insa, acest fenomen dispare si te poti bucura din plin de agilitatea modelului de segment B.
Cat costa un Clio in echiparea de top?
Asa cum spuneam mai sus, noua generatie Renault Clio costa cel putin 11.900 de euro la noi in tara. Nivelul de echipare de top, botezat RS Line, poate fi comandat cu doua motorizari: TCe 100 cu transmisie manuala sau automata si TCe 130 numai cu transmisie automata EDC cu sapte rapoarte si dublu ambreiaj. Acestea costa 16.300, 17.500, respectiv 19.100 de euro cu TVA inclus pe piata din Romania.
Sistem autonom de nivel 2 pe Clio?
Noua platforma modulara CMF-B le-a permis inginerilor de la Renault sa echipeze modelul compact cu foarte multe sisteme de asistenta de ultima generatie, regasite de obicei in segmentele superioare. Printre acestea se numara si Highway and Traffic Jam Companion, un sistem autonom de nivel 2 care va fi disponibil de anul viitor pe motorizarea de top.
Intre 0 si 160 de km/h, acest sistem mentine viteza setata de sofer, o distanta sigura fata de masina din fata si centrul benzii de circulatie. Chiar daca pare ca masina face totul singura, soferul trebuie sa fie in continuare atent la drum si sa tina mainile pe volan. In caz contrar va fi atentionat si dupa 3 alerte consecutive (cate una la fiecare 13 secunde), sistemul se va dezactiva automat.
Concluzie
Renault Clio 5 ridica stacheta pentru modelele compacte din segmentul B. Pentru un pret accesibil primesti o masina cu design exterior modern, interior spatios si confortabil, sigura si, nu in ultimul rand, echipata cu sisteme de asistenta de ultima generatie inca din standard. Daca iti permite buzunarul poti opta si pentru dotari regasite de obicei in segmentele superioare si chiar si pentru un sistem autonom de nivel 2, dupa cum spuneam mai sus.
Cu acest pachet de imbunatatiri primit odata cu noua generatie, Renault Clio nu face altceva decat sa reconfirme titlul de cea mai vanduta masina franceza din toate timpurile.
-
0445010438 55256104 0 445 010 438 bosch pompa inalta presiune... 1500 Lei
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
5801868968 826591-0003 826591-5003 garrett turbo reconditionat... 5000 Lei
-
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
5802355023 5801951700 789773-5028 garrett turbo iveco... 2200 Lei
-
0445110165 55191957 93178684 5821089 bosch injector opel... 200 Lei
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
-
17201-30110 1720130101 17201-0l042 t809a43 turbo toyota hilux... 1750 Lei
504374051 504387517 7895005021s 841805-5018s gtc4088v... 5000 Lei
0445110800 h8201636333 166007427r a6080700087 injector... 500 Lei
-
0445110276 0986435148 55200259 bosch injector alfa romeo opel... 250 Lei
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
-
0445010763 167003606r bosch pompa inalta presiune dacia... 1100 Lei
0445010759 55494494 0986437473 pompa inalta presiune opel... 1250 Lei
167008683r 95518968 a2c80584700 vdo pompa inalta presiune... 1750 Lei
-
0445110819 8579232 13538579232 bosch injector bmw mini x1 x2... 650 Lei
5802403259 854911-5002s 854911-0002 gt4082s garrett turbo... 700 €
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
-
0445010799 167006205r bosch pompa inalta presiune renault 1.7... 1500 Lei
Stopuri cu led vw scirocco iii 289 €
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
-
5801496001 5801454567 500060548 0986435662 injector iveco... 650 Lei
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
A6510703287 28308779 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
-
A2115000593 a2115000693 3137229008 electroventilator radiator... 450 Lei
0445116013 lr017923 02c2c40577 bosch injector citroen jaguar... 600 Lei
0445110062 9641742880 9653594280 bosch injector citroen 2.0... 150 Lei
-
9060969099 53279880013 53279707130 53279887120 turbo mercedes... 750 Lei
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
-
5801486599 0445020195 bosch pompa inalta presiune iveco... 3000 Lei
99485546 2995478 99445057 500363382 500324435 injector iveco... 750 Lei
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei


