Am condus cea mai vanduta masina franceza din toate timpurile, ajunsa acum la a cincea generatie

Am condus cea mai vanduta masina franceza din toate timpurile, ajunsa acum la a cincea generatie
  • Platforma noua
  • Motorizari cu puteri cuprinse intre 65 si 130 CP
  • Sistem autonom de nivel 2 disponibil de anul viitor
Trimite unui prieten

Cea de-a cincea generatie Renault Clio a fost lansata oficial si pe piata din Romania iar noi ne-am petrecut o zi alaturi de modelul compact de segment B din Hexagon. Acesta poate fi comandat incepand de azi si la noi in tara.

Povestea Renault Clio a inceput in 1990 la Salonul Auto de la Paris. Prezentat ca un inlocuitor pentru celebrul Renault 5, Clio a prins la public inca de la inceput. In luna decembrie a aceluiasi an Clio a fost desemnat "Masina Anului in Europa" si a devenit foarte rapid una dintre cele mai bine-vandute masini de pe Batranul Continent.

In urmatorii 29 de ani, Clio a fost comercializat in peste 15 milioane de exemplare, devenind cea mai vanduta masina franceza din toate timpurile. Numai anul trecut, 451.000 de clienti din intreaga lume au optat pentru modelul de segment B din Hexagon.

Renault Clio RS Line

A cincea generatie a fost lansata in primavara lui 2019 cu ocazia Salonului Auto de la Geneva iar acum a ajuns si pe meleagurile autohtone, unde am avut ocazia sa o conducem atat in traficul infernal din Bucuresti cat si la drum intins. Asa cum bine stii deja, sau daca nu, afli acum, noul Clio porneste la noi in tara de la 11.900 de euro cu TVA si este disponibil cu o gama completa de motoare pe benzina si diesel - toate noi - cu puteri cuprinse intre 65 si 130 de cai putere.

Totodata, clientii romani au la dispozitie patru niveluri de echipare: Life, Zen, Intens si RS Line. Noi ne-am jucat cu un Clio in versiunea RS Line, echipat cu un propulsor pe benzina, turbo, de 1.3 litri, tractiune fata si transmisie automata EDC cu sapte trepte si dublu-ambreiaj.

Ce aduce nou la exterior?

Ei bine, multe. Intai de toate, cea de-a cincea generatie Clio este dezvoltata pe o platforma nou-nouta, denumita CMF-B, o schimbare care le-a permis francezilor sa se joace putin cu dimensiunile compactei. Comparativ cu vechea generatie, vorbim despre o inaltime cu 30 de milimetri mai mica, lucru care contribuie decisiv la imbunatatirea aerodinamicitatii. De fapt, noul Clio este acum cel mai aerodinamic model din segment cu un coeficient de 0.640.

Renault Clio RS Line

In ceea ce priveste lungimea masinii, aceasta a scazut la 4.050 mm (-12 mm) fata de Clio 4. Ampatamentul masoara 2.583 de milimetri iar ecartamentul spate este mai mic decat cel din fata.

Din punct de vedere al design-ului putem spune ca noul Clio s-a aliniat la actualul limbaj de design al francezilor. Asta inseamna faruri LED (standard pe toate versiunile) cu lumini de zi in forma literei C, o capota sculptata si multe elemente cromate, in functie, desigur, de nivelul de echipare. Pe scurt, vorbim despre un design evolutiv, un look sportiv, robust si un spate "musculos".

Dar la interior?

De indata ce deschizi portiera iti dai seama ca in cazul habitaclului nu poate fi vorba despre o simpla evolutie. Aici avem de-a face cu o revolutie. Renault a regandit complet interiorul si, poate cel mai important, s-a inspirat din segmentele superioare, atat in ceea ce priveste tehnologia regasita aici dar si calitatea perceputa.

Renault Clio RS Line

Volanul vine cu o parte centrala mai mica si cu un airbag mai compact, bordul a fost redesenat astfel ca toate comenzile si butoanele sunt indreptate acum catre sofer, instrumentarul de bord are un afisaj TFT de 4.2 inch in standard si de 7 inch pe nivelurile de echipare superioare, sistemul de infotainment a fost revizuit si se misca ceva mai bine decat inainte (mai are totusi putin lag), scaunele sunt mai confortabile si au tetiere tip virgula cu protectie sporita, este disponibil un display central de 7 sau 10 inch (de la Zen in sus) iar, pentru un plus de calitate, plasticele moi acopera o buna parte a interiorului.

De fapt, Clio 5 are cu 25% mai mult plastic moale in habitaclu decat Clio 4: montantii A, partea superioara si mediana a bordului, fetele de usi, cotiera, toate sunt din plastic moale. Francezii au coborat cu acest material chiar si prin jurul consolei centrale, redesenata si pozitionata mai sus pentru un plus de ergonomie, animata la randul ei de o banda LED care ofera pana la 8 nuante diferite.

Renault Clio RS Line

Spatii de depozitare gasesti peste tot, inclusiv suporturi de pahare, acestea totalizand 27 de litri (cu 4 litri mai mult decat Clio 4). Volumul de incarcare al portbagajului a crescut si el, de la 330 la 391 de litri. Cel mai bun din clasa lui.

Ce dotari are un Clio standard?

Noua generatie Clio este foarte bine echipata oferind inca de la primul nivel de echipare jante din otel de 15 inch, lumini fata/spate si lumini de zi LED, oglinzi exterioare cu reglaj electric, rabatabile manual, cu semnalizare LED integrata, geamuri electrice fata cu impuls, aer conditionat cu reglare manuala, cruise control si limitator de viteza, aprinderea automata a farurilor, radio cu 4 difuzoare, Bluetooth si 1 port USB, afisaj de bord TFT 4.2 inch si tapiterie textila de culoare neagra sau gri.

Renault Clio RS Line

Sa nu uitam de sistemul de franare cu ABS, protectie pietoni si ciclisti, asistenta la franarea de urgenta, sistem de asistenta la pornirea din rampa, asistent mentinere banda de rulare, alerta privind distanta de rulare sau sistemul de recunoastere a indicatoarelor rutiere. Toate astea pentru 11.900 de euro.

Ce-i cu acel RS Line?

A nu fi confundat cu versiunea de performanta RS. RS Line este doar un nivel de echipare sportiv, care inlocuieste vechiul GT Line. Pentru exterior, aceasta echipare propune o linie dinamica inspirata din Formula 1, spun cei de la Renault, si intarita de jante din aliaj cu diametrul de 17 inch, o grila frontala de tip fagure si de un panou spate mai atletic.

Renault Clio RS Line

Pentru ca si masina condusa de noi a fost tot un Clio RS Line, la interior am regasit scaune sport cu suport lateral destul de bun, insertii din carbon, volan sport cu piele perforata si sigla RS in partea inferioara, padele pentru schimbarea vitezelor, pedalier din aluminiu si o tapiterie neagra scoasa in evidenta de cusaturile rosii.

Cum e motorul?

Am stabilit deja ca acel RS Line nu are nimic de-a face cu un RS pur-sange din punct de vedere al performantelor, asa ca sa nu pari surprins ca sub capota vei regasi un propulsor de 1.3 litri turbo care livreaza puntii fata 130 de cai putere la 5000 de rotatii pe minut si 240 Nm cuplu prin intermediul unei transmisii automate cu sapte trepte si dublu ambreiaj. In aceste conditii, masina atinge 100 de km/h in fix 9 secunde iar viteza maxima este de 200 km/h.

Renault Clio RS Line

Acestea fiind spuse, cei 130 de cai putere se simt destul de bine din spatele volanului. Motorul trage chiar si la turatii joase, cuplul maxim fiind la 1600 rpm, iar la depasiri te ajuta si kickdown-ul care retrogradeaza una-doua trepte, in functie de cat de tare apesi tu pedala de acceleratie. Consumul redus de combustibil nu este punctul forte al acestui propulsor, care inlocuieste de fapt vechiul TcE 120, insa clientii care vor putina sportivitate de la Clio-ul lor vor opta cu siguranta pentru acest TcE 130.

Renault Clio RS Line

Ca tot am vorbit de consum, Renault declara un consum urban de 5.6 l/100 de km pentru aceasta motorizare, unul extra-urban de 3.7 l/100 de km si unul combinat de 4.4 l /100 de km. Noi nu ne-am apropiat de acel 4.4 litri, cel mai mic consum mixt pe care l-am obtinut fiind de 7.4 l/100 de km, insa nu putem spune ca am condus foarte constant, existand mai multe ruperi de ritm de-a lungul traseului.

Cum se misca masina?

Fiind un RS Line, masina are un comportament sportiv putin mai pronuntat decat celelalte variante asa ca nu te astepta la o suspensie foarte confortabila, mai ales daca drumul nu tine deloc cu tine. Cu sistemul Multi-Sense, Renault iti da ocazia sa ajustezi dinamica de condus dupa bunul tau plac. Ai la dispozitie trei moduri de condus: Eco "amorteste" simturile pentru un consum cat mai redus de combustibil, Sport imbunatateste raspunsul motorului, transmisiei si directiei iar MySense face ajustarile automat in functie de stilul tau de condus.

Renault Clio RS Line

Cu acesta din urma activat, motorul si transmisia conlucreaza foarte bine atata timp cat conduci constant. Am observat, insa, ca daca rupi ritmul cele doua tind sa nu fie chiar pe aceeasi lungime de unda, in sensul ca transmisia devine putin cam "nehotarata" si parca nu mai stie ce face motorul. In Sport insa, acest fenomen dispare si te poti bucura din plin de agilitatea modelului de segment B.

Cat costa un Clio in echiparea de top?

Asa cum spuneam mai sus, noua generatie Renault Clio costa cel putin 11.900 de euro la noi in tara. Nivelul de echipare de top, botezat RS Line, poate fi comandat cu doua motorizari: TCe 100 cu transmisie manuala sau automata si TCe 130 numai cu transmisie automata EDC cu sapte rapoarte si dublu ambreiaj. Acestea costa 16.300, 17.500, respectiv 19.100 de euro cu TVA inclus pe piata din Romania.

Renault Clio RS Line

Sistem autonom de nivel 2 pe Clio?

Noua platforma modulara CMF-B le-a permis inginerilor de la Renault sa echipeze modelul compact cu foarte multe sisteme de asistenta de ultima generatie, regasite de obicei in segmentele superioare. Printre acestea se numara si Highway and Traffic Jam Companion, un sistem autonom de nivel 2 care va fi disponibil de anul viitor pe motorizarea de top.

Renault Clio RS Line

Intre 0 si 160 de km/h, acest sistem mentine viteza setata de sofer, o distanta sigura fata de masina din fata si centrul benzii de circulatie. Chiar daca pare ca masina face totul singura, soferul trebuie sa fie in continuare atent la drum si sa tina mainile pe volan. In caz contrar va fi atentionat si dupa 3 alerte consecutive (cate una la fiecare 13 secunde), sistemul se va dezactiva automat.

Concluzie

Renault Clio 5 ridica stacheta pentru modelele compacte din segmentul B. Pentru un pret accesibil primesti o masina cu design exterior modern, interior spatios si confortabil, sigura si, nu in ultimul rand, echipata cu sisteme de asistenta de ultima generatie inca din standard. Daca iti permite buzunarul poti opta si pentru dotari regasite de obicei in segmentele superioare si chiar si pentru un sistem autonom de nivel 2, dupa cum spuneam mai sus.

Renault Clio RS Line

Cu acest pachet de imbunatatiri primit odata cu noua generatie, Renault Clio nu face altceva decat sa reconfirme titlul de cea mai vanduta masina franceza din toate timpurile.

Trimite unui prieten
Vezi toate pozele (14) Poze Renault Clio RS Line