Am condus noul BMW X5 cu patru turbine si acum nu mai vreau sa conduc altceva

  • X5 M50d are motor quad-turbo cu 400 de cai putere
  • Se descurca bine si in off-road
  • Cuplul de 760 Nm este urias
Distribuie pe Facebook

Tin si acum minte cand m-am urcat prima data intr-un BMW X5. Aveam vreo 14-15 ani, era un model din prima generatie, un 3.0 diesel. Proprietarul stia ca imi plac masinile, in special BMW-urile, asa ca m-a invitat la o tura si pentru cateva momente am ramas fara cuvinte, chiar daca eram pe locul din dreapta.

Acum am avut ocazia sa conduc ultima generatie X5, tot cu un motor diesel de 3.0 litri, dar care de data aceasta avea patru turbine si 400 de cai putere. Dupa trei zile petrecute la volanul lui, trei zile in care l-am vazut ce poate atat la drum intins cat si in off-road, nu am mai vrut sa cobor. Iar motivele sunt lesne de inteles.

Test Drive BMW M50d

Pentru ca vorbim totusi despre o versiune mai aparte a celebrului SUV bavarez, spun asta pentru ca nu multi vor da cel putin 92.582 de euro pe unul, nu vreau sa te plictisesc cu detalii estetice, pe care oricum le poti observa si singur. Si pe care oricum le-am trecut in revista in acel walkaround, pe care l-am pus si mai jos.

In acest articol vreau sa pun accentul pe ceea ce am simtit la volanul noului X5 M50d.

Acum ca ti-am spus de la cat porneste aceasta versiune si cati cai putere are, sunt sigur ca inainte de toate vrei sa afli cat consuma. Am ghicit? Daca da, nu iti voi spune asta acum, dar am sa revin asupra acestui aspect putin mai incolo.

Intai de toate vreau sa iti spun cum se simte noul X5 M50d de acolo de unde iti doresc sa-l experimentezi si tu intr-o zi.

De la volan:

Test Drive BMW M50d

De indata ce deschizi portiera si urci in masina nu poti sa treci cu vederea finisajele si materialele de nota 10 pe care BMW le-a pus in acest interior Individual. Are tot ce te-ai astepta sa aiba un SUV de ultima generatie cu un pret de lista de 122.612 euro (atat a costat masina testata de mine). Am avut la dispozitie masaj in scaunele din fata, suporturi de pahare cu functie de incalzire si racire, scaune si bancheta incalzita si ventilata, incalzire in cotiera, clima pe patru zone, plafon panoramic iluminat cu LED-uri, lumina ambientala, piele Merino Coffee/Negru, un asistent personal care la inceput nu prea m-a ascultat dar la final ne-am inteles destul de bine, Night Vision, un sistem de infotainment intuitiv si cate si mai cate.

Test Drive BMW M50d

Si apoi apesi butonul Start/Stop Engine, mutat acum langa maneta schimbatorului de viteze cu insertii din sticla prelucrata manual, care trezeste la viata cei 400 de cai. Pui maneta in Drive si calci acceleratia. In acest moment afli doua lucruri: cuplul de 760 Nm este urias si poate muta foarte usor din loc un bloc cu patru etaje si ca noul X5 M50d iti poate fi cea mai buna prietena, dar si cea mai al naibii amanta. Depinde de tine si de felul in care te porti cu pedala de acceleratie.

Test Drive BMW M50d

Da, ai un motor diesel in fata, dar sunetul, mai ales daca activezi modul Sport, te pacaleste si te face sa crezi ca te joci cel putin cu un V8. In acest caz, pedala de acceleratie va fi mai mult la podea. M-am tot gandit cu ce sa aseaman felul cum trage motorul quad-turbo si de-abia acum mi-a picat fisa: cu o locomotiva. Pentru ca trage incontinuu si nu se opreste de-abia atunci cand: 1. ridici piciorul din gaz sau 2. ajungi la 250 de km/h, lucru care nu s-a intamplat desigur.

Test Drive BMW M50d

BMW a numarat ca lui X5 M50d ii trebuie 5.2 secunde sa ajunga de la 0 la 100 de km/h. Sunt sigur ca asa este, dar eu vreau doar sa-ti spun ca in acest interval, si putin si dupa, masina este mai brutala decat te-ai astepta atat in modul Comfort, dar mai ales in Sport. Acceleratia este uimitoare iar cuplul iti amesteca gandurile mai ceva ca un mixer maioneza. Dupa, incepi sa simti cele 2 tone si un pic (2.275 kg), dar doar in sensul ca ochii revin la pozitia normala. Viteza continua sa creasca destul de rapid.

Test Drive BMW M50d

Modul Sport nu este deloc prietenos cu combustibilul din rezervor, insa pe viraje acesta te va face sa te indragostesti iremediabil de masina. Suspensia adaptiva M Professional care vine cu un diferential imprumutat de la M5 devine mai ridiga, transmisia schimba si mai rapid treptele, plaja de turatii creste, raspunsul acceleratiei este aproape instant iar directia este fenomenala: primesti tot feedback-ul de care ai nevoie si stii in fiecare moment pozitia exacta a rotilor. Iar ruliul...este aproape inexistent pana la anumite viteze.

Test Drive BMW M50d

Ca tot am pomenit de transmisie, noul BMW X5 M50d vine alaturi de o transmisie Steptronic sport cu opt rapoarte. Am mai incercat-o si pe alte modele ale bavarezilor, dar si de aceasta data s-a ridicat la nivelul asteptarilor. Indiferent de modul de condus selectat sau de faptul ca schimbi singur treptele de la padelele montate in spatele volanului, transmisia se comporta exemplar iar schimbarea treptelor se face instant si foarte lin.

Test Drive BMW M50d

Desigur, daca lasi modul Comfort activat si nu o calci pe coada, masina este foarte cuminte si rafinata. Oricat ar fi de lung, drumul ti se va parea o placere. Pentru un consum de combustibil cat mai redus ai modul Eco Pro, dar acesta "omoara" toata placerea condusului si amorteste toate simturile masinii.

Bun, bun. Am inteles cum este la drum lung, dar in oras?

Nu constesta nimeni faptul ca noul X5 este o masina mare, insa inginerii de la BMW s-au straduit sa ascunda cat mai bine acest lucru. In aglomeratie si pe strazile inguste din orase, SUV-ul se strecoara fara probleme. Il ajuta si directia activa pe puntea spate, optionala ce-i drept. La viteze mici, acest sistem reduce raza de bracare prin orientarea rotilor spate in sens invers celor fata. La viteze mari, acesta imbunatateste manevrabilitatea gratie rotilor fata si spate care vireaza in aceeasi directie.

Test Drive BMW M50d

In plus, te ajuta si armata de senzori si de camere video cu care masina este impanzita la propriu. Vizibilitatea este excelenta, pozitia la volan potrivit de inalta, iar sistemul Parking Assistant Plus poate opera automat atat parcarile laterale, cat si gararile. Masina identifica locurile de parcare goale cu ajutorul ultrasunetelor, care functioneaza permanent la viteze de sub 35 km/h si pana la 1,5 metri.

O fi un SUV de gala, dar noului X5 nu ii este frica sa se murdareasca

Din fericire, cele trei zile le-am petrecut la munte unde terenul mi-a dat ocazia sa vad cum se descurca masina si in off-road. Tractiunea integrala si suspensia M Adaptiva Professional s-au descurcat exemplar si in zapada de cativa centimetri buni sau pe drumuri acoperite de gheata, insa daca vrei sa stii sigur ca nu ramai impotmolit poti opta pentru pachetul xOffroad, care vine numai impreuna cu suspensia pneumatica si cu diferentialul M Sport. BMW ofera in premiera acest pachet care asigura programe speciale de rulare pe diferite suprafete cum ar fi nisip, zapada sau pietris.

Test Drive BMW M50d

Aceeasi suspensie pneumatica ridica garda la sol cu pana la 4 centimetri, in doua trepte, iar la viteze de peste 138 de km/h aceasta coboara cu 2 centimetri.

Tot o premiera pentru brand-ul din Munchen este disponibilitatea in echiparea oficiala a unor anvelope speciale de off-road, cu profil cu crampoane.

Si totusi, cat consuma un X5 cu motor de 3.0 litri, patru turbine si 400 de cai putere?

BMW declara un consum urban pentru X5 M50d de 7.6 litri/100 de kilometri, unul extra-urban de 6.3 litri/100 de kilometri si unul combinat de 6.8 litri/100 de kilometri. Stai linistit, aceste cifre sunt departe de realitate dar nici in conditii normale de trafic nu trebuie sa te sperie consumul. Dupa un drum de aproximativ 300 de kilometri inafara orasului, bordul imi indica un consum mediu de 9.2 litri/100 de kilometri.

Test Drive BMW M50d

La finalul celor trei zile, consumul mediu a crescut cu 1 litru, dar nici comportamentul meu la volan nu a fost constant. In plus, obiectivul meu nu a fost un consum cat mai redus de combustibil.

Cu ce tehnologii impresioneaza SUV-ul bavarezilor?

Piesa de rezistenta este fara indoiala sistemul iDrive de generatia a 7-a. Acesta a primit imbunatatiri majore si se concentreaza acum pe un plus de ergonomie si functionalitate, feresterele sunt personalizabile iar informatiile oferite sunt exact cele de care ai nevoie la momentul oportun. In plus, interactionarea cu sistemul de infotainment poate fi facuta si prin intermediul gesturilor (avem trei gesturi noi) sau a comenzilor vocale pentru a nu-ti atrage prea mult atentia de la condus.

Ca tot veni vorba despre comenzile vocale, BMW introduce un asistent personal cunoscut sub denumirea de "BMW Inteligent Personal Assistant", pe care utilizatorul il poate activa prin mesajul "Hey, BMW!" sau poate chiar inregistra un mesaj personalizat. Raspunde chiar si la "Hey, Mercedes!" daca te intrebai.

Test Drive BMW M50dTest Drive BMW M50dTest Drive BMW M50d

O alta schimbare majora sunt ceasurile de bord complet digitale. Grafica acestora este schimbata, astfel ca BMW a renuntat la forma circulara si a adoptat doua elemente de design tip arcada care se deschid catre centru. Spatiul dintre vitezometru si turometru poate fi "umplut" cu o harta de orientare care arata pozitia actuala a masinii si informatii relevante pentru restul calatoriei.

Head-up Display-ul este mai mare si ofera acum mai multe informatii. O premiera este faptul ca in modul Sport, acesta pune in prim plan un turometru si iti indica momentul cand sa schimbi viteza atunci cand te apropii de limita de sus a plajei de turatii.

Test Drive BMW M50d

Este adevarat ca noul BMW X5 se poate conduce singur?

In unele situatii da, dar nu este complet autonom, ci semi-autonom. Ti-am spus deja despre parcari si ti-am aratat cum functioneaza sistemul Reversing Assistant (premiera absoluta). Pe langa acestea mai avem un tempomat activ cu functie Stop & Go, asistent de directie si mentinere a benzii, sistemele de avertizare la schimbarea benzii si la parasirea benzii, asistent de mentinere a benzii cu protectie activa activa la coliziune laterala si asistent de evitare prin schimbarea benzii, avertizare la trafic transversal, la intersectii si de sens unic.

Toate aceste inovatii aduc condusul autonom mai aproape si iti fac viata mai usoara in spatele volanului. In plus, ai ocazia sa-ti faci o idee despre cum se vor comporta masinile in viitor.

Costa 122.000 de euro, dar n-o fi masina perfecta...

Desigur ca nu este. Nu exista masina perfecta. As fi vrut probabil sa aiba un portbagaj mai incapator, avand in vedere dimensiunile masinii, pretul sa nu fie chiar atat de piperat, sunetul din boxe sa nu fie chiar atat de fals, asistentul personal sa ma asculte mai des iar comenzile blocurilor de lumini...sa nu fie butoane.

In primele minute de utilizare acestea mi-au dat multe batai de cap, dar odata ce le-am invatat pozitia a fost mult mai usor.

Noua generatie BMW X5 M50d este genul de masina pe care trebuie neaparat sa o vezi "in carne si oase" si mai ales sa o conduci pentru a o aprecia la adevarata ei valoare. Altfel vei ramane unul dintre acei carcotasi care inca nu au trecut peste lucrurile marunte, cum ar fi grila mult prea mare, de care oricum vei uita de indata ce vei apasa mai hotarat pedala de acceleratie. Asta ti-o promit.

Test Drive BMW M50d

Test Drive BMW M50d

Test Drive BMW M50d

Test Drive BMW M50d

Test Drive BMW M50d

Test Drive BMW M50d

Test Drive BMW M50d

Test Drive BMW M50d

Test Drive BMW M50d

Test Drive BMW M50d

Test Drive BMW M50d

Test Drive BMW M50d

Test Drive BMW M50d

Test Drive BMW M50d

Test Drive BMW M50d

Test Drive BMW M50d

Test Drive BMW M50d

Test Drive BMW M50d

Test Drive BMW M50d

Test Drive BMW M50d

Test Drive BMW M50d

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (60) Poze Test Drive BMW M50d
mai multe
Publicat în categoria: Test Drive DATA PUBLICĂRII: 16 Ianuarie 2019