Despre masini putem spune ca exista doar doua feluri: cele despre care crezi ca sunt extraordinare, dar care te dezamagesc, si cele despre care nu-ti vine sa le lauzi, dar care te surprind placut. Sincer, despre masinile Chevrolet nu iti vine sa spui lucruri marete si inaltatoare la cer, nici despre aspect, nici despre performante si nici despre cine stie ce dotari. Asta pana ajungi sa le cunosti. Asa s-a intamplat si cu Chevrolet Aveo. Stiam ca este o masina mica, destinata unui segment mediu, de la care nu te poti astepta la mari pretentii. Dar m-am inselat. Pentru ca Aveo a reusit sa faca ceva ce tot mai putine masini reusesc: sa-ti ofere niste surprize pe care nu le iei in calcul in momentul in care te gandesti sa o cumperi.
Cand iei o masina scumpa, de lux, sau una performanta, stii clar la ce sa te astepti. Si nu ramai cu gura cascata. La o masina precum Aveo, care are un pret de pornire de 9630 de Euro, cu TVA inclus, ai tendinta sa nu ceri prea mult. Dar primesti destul de multe, dupa cum te vei convinge singur.
Exterior
Chevrolet Aveo pastreaza noul look Chevy, acela de bad-boy, vesnic incruntat si agresiv, cel putin din fata. Cu siguranta cel mai important element din punct de vedere vizual il constituie farurile fara geam, care dealtfel sunt separate acum. Trasatura asta aduce un plus de farmec si vine cu un suflu complet nou pentru partea frontala de la Chevrolet.
In lateral, lucrurile devin normale, mai putin portierele spate cu maner "ascuns" in stalp, care contribuie la o imagine de masina coupe cu 4 usi. In rest, nimic foarte special: niste arcade finute deasupra rotilor, jante destul de decente pe 16 toli si niste oglinzi mari, ca dealtfel la oricare alt model Chevrolet.
Cand ajungem in spate insa, lucrurile devin chiar plictisitoare. Numai stopurile clare ne aduc aminte ca avem in fata ochilor o masina noua, hatchback. Nu gasim nimic iesit din comun in partea din spate, fie ca e vorba de vreun eleron mai ciudat, un stergator intr-o pozitie inedita, sau o evacuare neconventionala. Nici forme, unghiuri sau altceva iesit din comun. Spatele lui Chevrolet Aveo in 5 usi este unul clasic si destul de anost.
Am mai cerut si alte pareri: nota 10 pentru partea din fata, si doar o nota de trecere pentru partea din spate. Pesemne ca asta a fost si intentia celor de la Chevrolet, sa se axeze mai mult pe imaginea masinii din fata. Poate ca la urmatorul facelift, ne vom bucura si de un... backlift.
Interior, spatiu si vizibilitate
Varianta testata de noi se cheama LTZ. Nu este cea mai de top, dar nici versiunea de pornire. Chiar si asa, acest Aveo sta excelent la capitolul interior si dotari. Despre dotari o sa discutam ceva mai jos. Insa despre interior si cum este acesta realizat, pot spune ca este una dintre surprize. Una dintre surprizele foarte bune. Spre desoebire de partea "dorsala" a exteriorului, la polul complet opus, interiorul lui Aveo este unul scos din tipare, ciudat si practic in acelasi timp.
Primul lucru care iti sare in ochi este turometrul mare, care incepe de undeva de jos sa masoare turatiile, exact ca la o masina de curse. In plan secundar, exista un kilometraj electronic cu lumina albastra, care iti arata tot felul de informatii. Nota 10 pentru ceea ce are soferul in fata ochilor.
Si aici as adauga si volanul, care este tot unul cu tenta sport, cu comenzi pe el, foarte bun la priza si placut la atingere.
Consola centrala este una ergonomica, doar cu strictul necesar. Si asta e un lucru bun, pentru ca rar gasesti azi o masina care nu are o sumedenie de butoane, majoritatea inutile, care te fac sa-ti iei atentia de la sofat.
Surpriza numarul 2 se cheama spatiu. Si aici ma refer la spatiile de depozitare, care nu sunt deloc putine. Ai loc pe bord, in consola centrala, sub scaune, in portiere, ai doua torpedouri in care sa-ti pui tot felul de lucruri utile. Faptul ca Aveo are multe spatii practice de depozitare constituie un mare atuu.
Daca tot suntem la spatiu, as spune ca Aveo este o masina in care are loc oricine. Nu este o masina foarte mare ca si dimensiuni, avand o lungime de 4 metri, o latime de 1,73 metri si o inaltime de 1,51, dar este una spatioasa. Am testat cu niste amici care tindeau spre 2 metri inaltime, destul de masivi. Nu s-au plans ca ar atinge cu genunchii sau capul de plafon, stand pe bancheta din spate. Deci Aveo este mare.
Despre spatiul portbagajului as spune ca este decent. Nu este mare, dar nici mic. Are 290 de litri volum atunci cand bancheta este ridicata la locul ei si ajunge la 653 de litri cand rabatam bancheta. Nu vei cara sifonierul amicului tau care se muta din camin cu Aveo, dar nici nu te vei limita la o geanta cu haine cand pleci in concediu.
Vizibilitatea in Aveo este foarte buna. Forma clasica a lunetei te ajuta sa vezi orice in oglinda retrovizoare. La fel si oglinzile laterale, care sunt generoase. Iar parbrizul este mare, cu stalpi relativ subtiri, prin care vei vedea orice detaliu al strazii, inclusiv vreun pieton mai nerabdator care vrea sa iti sara in fata.
Motor si performante
Versiunea testata de noi era dotata cu un motor de 1.4 litri ce produce 100 de cp si un cuplu de 130 Nm la 4000 rpm. Motorul era cuplat cu o transmisie manuala in 5 trepte. La 100 de cai putere, nu poti avea pretentia sa conduci o masina performanta. Acceleratia nu te baga in scaun, dar ai acolo o oarecare rezerva de putere la turatie mare, daca vrei sa depasesti.
Noul Chevrolet Aveo in 5 usi vine cu mai multe motorizari. Incepand cu cea de 1.2 pe benzina, pana la cea de 1.6 tot pe benzina, care are 115 cp. Insa mai exista si doua motorizari diesel de 1.3, una de 75 si una de 95 cp. Suntem convinsi ca cea mai buna alegere ar fi varianta de 95 de cai putere diesel, fiind vorba de acelasi motor care este si pe Opel Corsa, motor care ne-a placut la nebunie.
Pe partea de frane, Aveo sta bine, dar are aceeasi problema ca si la celelalte modele testate de noi: franarea vine prea brusc. Adica ori frana deloc, ori franeaza de intepeneste. Iti trebuie nitel exercitiu ca sa te obisnuiesti si sa franezi normal.
Iata ca am ajuns si la cea mai mare surpriza pe care ne-a rezervat-o Aveo. Dealtfel, si motivul pentru care mi-as cumpara acest model si as recomanda-o tuturor. Nu conteaza nimic altceva, in comparatie cu ceea ce urmeaza sa va spun. Nu prea conteaza nici macar ca Aveo a primit titlul de Cea mai Sigura Masina din Segment, acordat de Euro NCAP. Nu mai conteaza cat costa sau cum arata, ce optiuni are si cat de tare fuge...
Ce mi-a placut cel mai mult la Aveo este suspensia. Pare o suspensie de pe alta masina, una scumpa, de lux, o limuzina. E vorba de o suspensie extrem de confortabila, care nu te lasa sa simti nimic, fie chiar si cele mai aprige gropi lasate in urma de nameti. Ce-i drept, la drum intins, tot acest confort are un pret: nu prea poti sa schimbi benzile foarte rapid, ca si cu o masina sport, pentru ca vei simti un oarecare balans. Insa Aveo este o masina pe care o vei folosi cel mai probabil in oras, si in oras este mana cereasca. O sa dau o nota separata pentru suspensii, si anume nota maxima . Bravo Chevrolet pentru suspensiile lui Aveo!
Siguranta si dotari
Noul Chevrolet Aveo in 5 usi a primit nu demult din partea Euro NCAP titlul de cea mai sigura masina din clasa Supermini. Si cu asta am spus tot. Dar chiar si asa, iata care sunt sistemele de siguranta de pe Aveo:
Airbag pasager dezactivabil, manual
6 airbag-uri: airbag sofer, pasager, airbag-uri laterale, airbag-uri cortina
Senzor de parcare spate
Centuri de siguranta fata reglabile pe inaltime
Centuri de siguranta scaune fata pretensionate
Avertizor sonor centura de siguranta sofer si pasager
Sistem ISOFIX bancheta spate
ABS
ESC (Sistem de control al stabilitatii)
Sistem de asistenta la franare (BAS - Brake Assist System)
Indicator sonor pentru conectare centuri de siguranta spate
Faruri de ceata
Sistem de pornire in rampa - HSA (Hill Start Assist)
Sistem de control al tractiunii - TCS (Traction Control System)
Printre dotarile variantei LTZ testate de noi, in afara de cele de mai sus, se numara aer conditionat, sistem audio cu MP3 si 6 difuzoare, interfata Bluetooth wireless, conectare USB, comenzi pe volan, pilot automat, volan imbracat in piele, 4 geamuri electrice, senzor de lumina, proiectoare de ceata, etc.
Concluzie
Chevrolet Aveo in 5 usi este o masina ce merita cumparata. Tine cu portofelul, pentru ca are un pret de pornire de 9.630 de Euro, in timp ce varianta testata de noi LTZ este undeva sub 13.000 de Euro, cu tot cu TVA.
In banii astia primesti destul de multe dotari, dar mai presus de toate, primesti o siguranta testata si certificata pentru tine si familia ta. Iar factorul de decizie care te va face sa zambesti cand conduci masina asta, il constituie superba suspensie care iti va da impresia ca te gasesti la volanul unei masini mult mai scumpe. Cred ca acesta este si farmecul lui Aveo: platesti pentru ceva, dar primesti mult mai mult.