Chevrolet Romania ne-a invitat sa participam si noi la lansarea modelului Cruze Hatchback in Europa Centrala si de Est. Si cum nu e frumos sa refuzi o invitatie, mai ales daca include masinute noi, ne-am dus. Chevrolet Cruze, Croatia, drive-test... parca nu se anunta nimic interesant. Sa fi fost asa?
Ajungem impreuna cu toate delegatia de presa din Romania la hotel, ne cazam, mancam si dormim pentru prima oara ascunsi de o noapte croata, in Zadar. Repet, Zadar este locatia in care am fost! Este cunoscut faptul ca multe localitati din aceasta tara au denumiri cu echivalent vulgar in romaneste, dar aici nu e cazul...
Prima zi de drive-test ne gaseste la volanul noului Chevrolet Cruze hatchback. O masina visinie, cu motorul pe benzina de 1.8 si 140 cp si cutie manuala. Cu ea am facut aproximativ 250 de km, timp destul sa ne dam seama ce poate subiectul acestei invitatii.
Ce ne-a placut la aceasta masina cel mai mult? Drumul din Croatia pe care mergea. Datorita unor sosele impecabile, parca luate cu rindeaua, ca in palma, masina s-a prezentat impecabil. Cruze este o masina confortabila si spatioasa, poti sa pleci cu ea 5 persoane lejer in orice drumetie. Suspensiile sunt putin rigide, dar asta face parte din sportivitatea modelului pana la urma, asa ca nu le putem incadra ca fiind un minus.
Pe acele drumuri flancate de pietre si nisip alb, noul Chevrolet Cruze hatchback se simte in elementul sau. O mica ezitare am simtit in ceea ce priveste motorul, care, desi are 140 de cp, este aspirat si nu-si demonstreaza deloc puterea. Am dat drumul la climatizare, lucru care de obicei nu influenteaza foarte mult puterea masinii. Dar la acest Cruze, s-a simtit. La prima vedere, masina parea sub-motorizata, pe versiunea 1.8 benzina, indiferent de turatia la care supuneam motorul. Ulterior, am facut cateva ture si cu exemplarul diesel, cu motorul 2.0 de 163 cp. Aici insa, zici ca m-am instalat la bordul unei masini complet noi, din alta epoca, de alta generatie. Nu degeaba se spune ca motoarele pe benzina incep sa apuna, pentru ca Chevrolet Cruze hatchback este inca un exemplu ca dieselul este mai bun. Si diferenta nu este doar in cei 20 de cai putere diferenta la putere, ci este una de la cer la pamant.
Dar imediat am revenit la "jucaria" noastra visinie pe benzina, care a continuat sa ne tina de urat. Franele noului Cruze hatchback sunt excelente, nu am ce sa le reprosez - discuri pe toate cele 4 roti, chiar si la cea mai slaba motorizare. Nici capitolul siguranta nu sta prost, pentru ca sunt destule airbaguri si sisteme sa te protejeze in orice situatie. Mai exact, avem 6 airbaguri in varianta standard, sisteme de control a tractiunii si stabilitatii, ABS, EBD si multe altele. Mi-a placut urmatoarea treaba, care am vazut pe internet ca face ravagii serioase in cazul unui accident: pentru a reduce riscurile de ranire a soferului in caz de accident, un pedalier pliabil se va retrage spre interior pentru a diminua consecintele in caz de impact moderat sau sever. Interesant, nu?
Nici pietonii nu au fost neglijati. Designul capotei asigura un spatiu mai mare intre capota si motor, ceea ce inseamna ca probabilitatea unui impact direct intre un pieton si blocul motorului (zona cea mai tare a capotei) va scadea considerabil. De asemenea, barele de protectie au fost proiectate astfel incat sa reduca posibilitatea accidentarii pietonilor din cauza componentelor structurale ale autovehiculului.
Hai s-o spunem mai pe scurt. Nimic de reprosat pe partea tehnica lui Cruze hatchback: nici la interior, nici la siguranta, nici la confort sau la mecanica. Exista cateva mici scapari ale inginerilor insa. De exemplu, butoanele de reglaj ale climatizarii sunt puse exact acolo unde este cel mai probabil ca vei atinge cu genunchii, adica in extremitatile consolei centrale. Daca ai picioare ceva mai lungi sau vrei sa te lafai, cu siguranta vei da aerul mai tare, mai incet, mai cald sau mai rece... Asta nu e bine. Ar fi putut fi facute mai mici butoanele, insa in acelasi timp acest lucru are o justificare: sa ajunga usor soferul la ele, fara sa fie nevoit sa isi ochii de la drum.
In rest, nota 10 pentru portbagaj, care se pare ca e cel mai mare din clasa. Dealtfel, masina este destinata unei familii tinere, care nu doreste o masina clasica sedan. Pentru ei a luat nastere acest hatchback. Nota 10 si la aspectul masinii, fie el interior sau exterior. Afara, gasim aceleasi elemente pe care le-am intalnit si la Orlando, logo-ul foarte mare, grila radiatorului uriasa, impartita in doua. Dar global, masina pe afara este o placere sa o privesti, cu multe elemente moderne, faruri ascutite si curbe elegante. Sa nu uitam totusi ca vorbim de o masina din segmentul mijlociu.
La interior in schimb, nota este ceva mai mica. Si asta pentru ca materialele nu sunt cele mai calitative, iar micile scapari precum rotita de la climatizare pusa nu foarte bine, trag punctajul masinii in jos. Insa, ca sa-i venim in aparare, orice minus pe partea estetica sau a calitatii are o justificare - pretul.
Concluzia din Croatia este destul de simplu de tras. O tara minunata, care reuseste sa se faca placuta si adorata chiar daca duce lipsa acuta de verdeata, paduri si campii verzi. Niste sosele si peisaje incredibile, la care noi, romanii, doar putem visa. Noi nu prea stim ce inseamna 1-2 kilometri de asfalt fara gropi, nici macar pe autostrada. Deci pana acum avem o tara frumoasa, drumuri de care nu ne mai venea sa ne despartim. Dar masina? Noul Chevrolet Cruze Hatchback este o masina cinstita. Este accesibila la pret si-ti ofera exact ceea ce ai nevoie: siguranta, confort si o tinuta de mers excelenta. Dar, din nou, cu un compromis la fel ca si la fratele mai mare, Orlando - alege varianta diesel, nu vei regreta.