BMW a inceput sa cocheteze cu un model compact, mai mic decat Seria 3, in 1993 odata cu lansarea Seriei 3 Compact (E36). In 2001 si celebrul E46 a primit o versiune compacta, pentru ca in 2004 bavarezii sa lanseze un model compact de sine statator. Ne referim aici la Seria 1, disponibil initial in trei versiuni de caroserie: coupe, hatchback si decapotabil.
Din 2013, versiunile coupe si cabrio au inceput sa fie comercializate drept Seria 2, caroseria hatchback fiind lasata in continuare pentru Seria 1. Ca o informatie suplimentara, Seria 1 este disponibil din 2017 si intr-o varianta sedan, cu FWD, pe piata chineza.
Revenind insa la oile noastre, cel mai accesibil model BMW, cel care iti ureaza de fapt "Bun venit" in familia constructorului bavarez de automobile, a primit in vara acestui an o noua generatie. Pentru prima data in istoria acestui model, Seria 1 hatchback este construit pe o arhitectura cu tractiune fata iar unitatea de propulsie este pozitionata transversal.
Din aceasta cauza, design-ul exterior a suferit cateva modificari. Partea frontala se evidentiaza printr-o grila semificativ mai mare, cei doi "rinichi" fiind acum uniti la mijloc. Cat despre faruri, acestea au crescut in dimensiuni si sunt acum inclinate.
Privind lateralul masinii, nu poti sa nu observi botul de rechin clar definit, linia de caracter care nu include manerele usilor sau grafica subtire a geamurilor care culmineaza in montantul C cu traditionala curba Hofmeister, partial fara rama, exact ca si la noua Seria 3. Avem apoi partea dorsala cu stopurile late, un difuzor de aer si tevile de esapament cu diametrul de 90 mm (sau 100 mm daca vorbim de versiunea de top M135i).
Per total, BMW a mizat pe un design exterior sportiv, atletic, care in compania nuantei potrivite atrage toate privirile. Bavarezii ofera pe langa versiunea de baza Advantage, alte trei linii de echipare (Sport Line, Luxury Line si M Sport) si o varianta de top M135i xDrive.
Noi am testat un 120d xDrive in nivelul de echipare M Sport, ceea ce a facut ca sportivitatea masinii sa fie si mai bine definita. Pachetul aerodinamic include un spoiler fata cu prize de aer laterale, functionale, praguri laterale, bara spate cu difuzor de aer in Dark Shadow metalizat, doua terminatii pentru sistemul de evacuare, grila frontala cu bare verticale din aluminiu satinat, lumini de ceata cu tehnologie LED si logo-urile M in partile laterale.
In standard, pachetul M Sport propune jante cu diametrul de 17 inch dar masina din imagini este echipata cu jante din aliaj usor M de 18 toli, bicolore. Deasemenea, nemtii iti pun la dispozitie o gama larga de nuante exterioare, inclusiv acest Albastru Misano pe care il poti vedea aici.
Din punct de vedere al dimensiunilor, noul BMW Seria 1 este mai scurt cu 5 milimetri decat predecesorul sau, avand o lungime de 4.319 milimetri. Latimea a crescut cu 34 de milimetri, la 1.799 mm, iar inaltimea este si ea mai mare cu 13 milimetri (1.434 mm). Ampatamentul masoara 2.670 milimetri, fiind cu 20 de milimetri mai scurt decat al modelului anterior.
Arhitectura de care vorbeam mai sus influenteaza si habitaclul. Aerisit, mai incapator ca niciodata, plin de materiale premium si, mai ales, ergonomic, interiorul noului BMW Seria 1 poate fi condimentat in premiera cu un acoperis panoramic electric. Standard, primesti ceasuri de bord analog si un display central, inclinat spre sofer, cu touchscreen si diagonala de 8.8 inch.
Optional poti opta pentru sistemul BMW Live Cockpit Plus (cu care a fost echipata si masina testata de noi), care vine inclusiv cu sistem de navigatie, sau pentru BMW Live Cockpit Professional. Acesta include ceasurile de bord complet digitale cu display de 10.25 inch si rezolutie mare dar si un ecran central cu diagonala de 10.25 toli si sistemul de operare BMW de generatia a 7-a.
O alta premiera in oferta lui Seria 1 este head-up display-ul color, cu diagonala de 9.2 inch, care proiecteaza toate informatiile necesare condusului pe parbriz, astfel ca tu nu mai trebuie sa iti iei ochii de la drum.
Linia de echipare M Sport a garnisit interiorul masinii conduse de noi cu scaune fata sport, neasteptat de confortabile, tapiterie din stofa Trigon si Alcantara neagra, pedale, praguri si covorase M, volan M multifunctional imbracat in piele, ornamente interioare iluminate Boston (trei design-uri diferite si sase culori disponibile) si un capitonaj pentru plafon BMW Individual in antracit.
Toate butoanele, inclusiv cele pentru climatizare, sunt usor de folosit iar cu sistemul de infotainment poti interactiona fie prin gesturi, comenzi vocale sau cu ajutorul joystick-ului iDrive.
Sa fim putin carcotasi, butoanele sistemului multimedia puteau fi pozitionate mai bine (nu de putine ori am redus la tacere, fara sa vreau, radio-ul pentru ca am atins cu genunchiul butonul de on/off) iar inginerii bavarezi puteau acorda o atentie sporita antifonarii. N-ar fi stricat sa intre mai putin zgomot de fond in interior.
Dispunerea transversala a motorului le-a permis nemtilor sa castige spatiu la interior. Mai mult ca niciodata. Cei mai bucurosi sunt pasagerii din spate care au cu 33 de milimetri mai mult spatiu pentru picioare, pana la 19 milimetri in plus pentru cap si 13 milimetri in plus la nivelul coatelor. Ca sa-ti faci o idee, trei persoane stau putin cam inghesuite pe bancheta, dar cu cotiera centrala coborata, doua persoane (chiar si cu inaltime si greutate peste medie) vor sta foarte confortabil.
In fata nu am intampinat probleme, si aici spatiul pentru coate crescand cu 42 de milimetri comparativ cu vechea iteratie.
Spatii pentru depozitare, destul de generoase, ai in portiere, suporturi pentru pahare gasesti in fata schimbatorului de viteze si in cotiera centrala din spate iar torpedoul este suficient de incapator. In plus, pentru acte si alte lucruri nu foarte voluminoase, poti folosi si buzunarele din spatele ale scaunelor fata.
Portbagajul ofera si el mai mult spatiu pentru bagaje, cu 20 de litri mai mult decat inainte. Asta inseamna ca atunci cand bancheta este in pozitie normala, portbagajul noului Seria 1 are o capacitate de 380 de litri. Volumul creste la 1.200 de litri prin rabatarea scaunelor spate. In plus, latimea portbagajului a crescut cu 67 de milimetri pentru o incarcare si mai facila a bagajelor.
Noua generatie BMW Seria 1 vine alaturi de o gama diversificata de motoare, pe benzina si diesel, si poate fi comandat inclusiv cu un propulsor pe benzina de 1.5 litri cu trei cilindri. Este vorba despre 118i, cu ai sai 140 de cai putere.
Fiind un 120d xDrive, masina testata de noi a fost echipata cu un propulsor diesel de 2.0 litri turbo, cu patru cilindri, care dezvolta 190 de cai putere la 4.000 de rotatii pe minut si 400 Nm cuplu disponibil intre 1.750 si 2.500 de rotatii pe minut. Propulsorul respecta normele de emisii Euro6d - Temp si in consecinta este echipat cu filtru de particule diesel, catalizator si tehnologie SCR (reducere catalictica selectiva) cu AdBlue.
Unitatea face parte din familia de propulsoare B47 si are codul intern B47D20. In aceasta versiune, de 190 CP, mai echipeaza si alte modele din gama BMW inclusiv actuala Serie 3 (320d), Seria 5 (520d) sau Seria 2 Gran Coupe (220d). Deasemenea, agregatul poate fi intalnit si pe modelele Mini Cooper SD Clubman si Mini Cooper SD Countryman.
In modul de condus Comfort, motorul trage bine de jos, liniar iar zgomotul specific propulsoarelor diesel nu este foarte pronuntat in ture. Tinde sa faca insa, destul de mult zgomot, la ralanti sau la pornirea de pe loc. Asa cum spuneam la capitolul interior, o mare parte din acest zgomot patrunde in habitaclu si nu este foarte placut.
Daca vrei un raspuns mai prompt din partea unitatii cu patru cilindri atunci selecteaza modul Sport. In acest caz, turometrul iti va indica mereu o valoare de peste 1.500 de rotatii pe minut, astfel ca turbina va fi incarcata si vei putea depasi mult mai usor.
In Eco Pro, propulsorul este "amortit" pentru un consum cat mai redus de combustibil.
Pe modelele aflate in partea inferioara a gamei, adica 116d, 118d si 118i, transmisia manuala cu sase trepte este standard iar cea automata cu dublu ambreiaj si sapte trepte este optionala pe ultimele doua.
BMW ofera si o cutie de viteze automata Steptronic cu opt rapoarte, care este optionala pe 118d dar standard pe 120d xDrive. Pentru varful de gama M135i, bavarezii au pregatit o versiune Steptronic Sport.
Ca de obicei, inginerii au calibrat-o la perfectie. Trecerea prin cele opt trepte de viteza se face lin si foarte rapid iar schimbarea o poti face si tu de la selectorul transmisiei, mutandu-l in stanga.
Transmisia se comporta excelent indiferent de situatie, fie ca vorbim de trafic bara la bara sau de drum virajat, iar kickdown-ul este intotdeauna prezent atunci cand ai nevoie de el. Pe scurt, cei 190 de cai putere sunt pusi foarte bine in valoare de aceasta transmisie Steptronic cu opt trepte, care la fel ca si motorul, poate fi trecuta la nevoie in modul Sport.
In acest caz, schimbarile sunt si mai rapide iar treapta de viteza este tinuta mai mult tocmai pentru a-ti permite sa experimentezi toata plaja de turatii.
Potrivit fisei tehnice, BMW 120d xDrive atinge 100 de km/h in fix 7 secunde iar viteza maxima este de 230 km/h.
De oprirea compactei din Munchen se ocupa un sistem de franare cu disc, fata/spate, si optional este disponibil si un sistem de franare M, de inalta performanta. Acesta este standard pe versiunea de top M135i.
BMW ofera trei tipuri de suspensii pentru noua generatie Seria 1. Pe langa cea standard, clientii mai pot comanda suspensia M Sport (cu care a fost echipata si masina din imagini) mai rigida si care reduce garda la sol cu 10 milimetri, dar si suspensia VDC cu control variabil al amortizoarelor. Aceasta din urma ii permite soferului sa aleaga intre doua setari diferite de reactie a amortizoarelor - Comfort sau Sport - de la comutatorul Driving Experience Control.
In oras, dimensiunile compacte ale noului BMW Seria 1 te vor ajuta sa navighezi fara probleme prin trafic iar armata de senzori si camere video care iti stau la dispozitie se vor asigura ca nu faci vreo nefacuta. Apoi, sistemul Start/Stop opreste motorul cand stai la semafor sau in trafic, tocmai pentru a reduce consumul de combustibil si pentru a fi mai prietenos cu mediul inconjurator.
La drum lung, noul BMW 120d xDrive este foarte docil pe autostrada iar pe portiunile virajate comportamentul dinamic al suspensiei si al directiei iti va pune un ranjet pe fata. Intrarea si iesirea din viraj este foarte rapida si precisa iar subvirarea este practic inexistenta, in mare parte datorita tehnologiei ARB, care a fost luata de pe i3S si montata in premiera pe un model BMW cu motor cu ardere interna. Pe scurt, acest ARB este de fapt un sistem de control al patinarii rotilor fata. Voi discuta mai pe larg despre el la sectiunea "Special" de la finalul test drive-ului.
Cei 190 de cai putere nu se pot compara cu cei 306 de care dispune versiunea M135i, dar asa cum spuneam mai sus, sunt foarte bine pusi in valoare de transmisia Steptronic care selecteaza intotdeauna treapta de viteza potrivita.
Modul de condus Sport face directia putin mai greoaie, rigidizeaza si mai mult suspensia iar motorul este mult mai atent la miscarile pedalei de acceleratie si raspunde in consecinta. Apoi, daca pui si transmisia in modul sportiv, ai aproape un hot-hatch.
In ciuda geamurilor laterale inguste, a pozitiei la volan destul de joase si a lunetei, nu tocmai generoase, vizibilitatea in noul Seria 1 nu este deloc o problema. Vezi tot ce te intereseaza prin oglinda retrovizoare, atata timp cat nu ocupa cineva locul din mijloc, de pe bancheta, iar oglinzile laterale sunt bine proportionate in raport cu dimensiunile masinii.
Pentru un plus de siguranta ai armata de senzori de care pomeneam mai sus iar parcarea si mersul in marsarier sunt floare la ureche. Daca nu esti foarte priceput la parcari vei aprecia sistemul Parking Assistance care parcheaza automat masina, atat in spatiile perpendiculare cu drumul cat si in cele paralele, si te ajuta chiar sa iesi din spatiile de parcare paralela. Nici macar nu trebuie sa atinge pedalele sau selectorul cutiei de viteze. Ca sa nu mai vorbesc de volan.
Un sistem inovator, dar pe care nu-l vei folosi prea mult in conditiile normale de trafic, este deja-celebrul Reversing Assistant. Este cel care memoreaza miscarile de directie facute pe orice portiune de drum de catre masina cu fata, la viteze de pana la 36 km/h, si odata activat este capabil sa directioneze vehiculul cu spatele exact pe aceeasi trasa. Totul pe o distanta maxima de 50 de metri si cu o viteza de pana la 9 km/h.
Intr-o zi obisnuita prin traficul bucurestean risti foarte multe injuraturi si claxoane daca il folosesti prea des. In schimb este bun sa-ti impresionezi prietenii.
Printre masinile, de ultima generatie, testate recent de specialistii Euro NCAP s-a numarat si noua generatie BMW Seria 1 careia belgienii i-au acordat punctajul maxim de 5 stele la testele de siguranta. Masina este echipata cu airbag-uri frontale si laterale, centuri de siguranta cu pretensionare, capota activa si foarte multe sisteme de asistenta preluate de la modelele BMW din gamele superioare.
Noul Seria 1 vine in echiparea standard in Europa cu sistem de avertizare la coliziune cu functie de franare in oras si functie de recunoastere a pietonilor si biciclistilor sau sistem de avertizare la parasirea benzii, cu revenire activa pe banda, operational intre 70 si 210 km/h. Optional, modelul compact al bavarezilor poate fi echipat cu tempomat activ, utilizabil pana la 160 km/h, sau cu sistemul Driving Assistant care cuprinde sistem de avertizare la schimbarea benzii, avertizare la coliziunea din spate si avertizare la trafic transversal.
Euro NCAP a notat cu 83% protectia pasagerilor adulti, cu 87% pe cea a copiilor, cu 76% protectia pietonilor si cu 72% au fost notate sistemele de asistenta si siguranta oferita in standard.
Rivalul direct al Seriei 1, anume Mercedes-Benz A-Class, s-a descurcat ceva mai bine la testele de siguranta. Si acesta a fost notat cu 5 stele, dar procentajele obtinute au fost mai mari: 96% protectie pentru adulti, 91% pentru copii, 92% pentru pietoni si sistemele de siguranta au fost notate cu 75%.
In standard, noul BMW 120d xDrive vine cu transmisie automata Steptronic, tractiune integrala, volan multifunctional, prezoane antifurt, monitorizare presiune anvelope, kit de reparatie pana, covorase din velur, reglarea inaltimii pentru scaunul pasagerului fata, sistem de asistenta la parcare, bord analog, display central cu diagonala de 8.8 inch si jante din aliaj usor cu diametrul de 17 inch.
In cazul masinii testate de noi, pachetul M Sport care include, printre altele, pachetul M aerodinamic, directia si suspensia M Sport, scaunele fata sport sau volan M imbracat in piele costa 5.236 de euro cu TVA. Mai departe, culoarea Albastru Misano este tot optionala, la fel sunt si jantele cu diametrul de 18 inch (2.214 euro), bancheta spate rabatabila, scaunele fata incalzite, aerul conditionat automat, sistemul Driving Assistance, Head-up Display-ul, BMW Live Cockpit Plus (1.025 de euro) sau asistentul la parcare.
Pentru motorizarea diesel de 2.0 litri, cu 190 de cai putere, constructorul bavarez de automobile declara un consum urban cuprins intre 5.1 si 5.4 litri/100 de kilometri, unul extraurban de 4.1 - 4.3 l/100 de km si unul mixt cuprins intre 4.5 si 4.7 litri la fiecare 100 de kilometri parcursi. Valorile sunt conforme cu noul standard WLTP.
Data fiind revolutia in trafic promisa de primarul general al capitalei nu am reusit sa scot un consum urban deloc decent. Dupa aproximativ 100 de kilometri facuti prin traficul bucurestean, cu cateva reprize de accelerari rapide, bordul mi-a indicat un consum de 12.4 litri.
In extraurban insa, noul BMW 120d xDrive mi s-a parut ca a consumat relativ ok. Cu trei persoane in masina, condus normal alternat cu sportiv, cateva serpentine si suisuri si coborasuri, consumul a scazut cel mai mult pana la 6.8 litri/100 de kilometri.
Noua generatie BMW Seria 1 poate fi comandata in Romania in versiunile 118i, 116d, 118d, 120d xDrive si M135i xDrive. Cea mai accesibila varianta este 118i cu motor pe benzina de 1.5 litri, cu trei cilindri, transmisie manuala cu sase trepte si tractiune fata. Pentru asta trebuie sa scoti din buzunare cel putin 27.608 euro cu TVA inclus.
Cel mai ieftin Seria 1 diesel este 116d. In cazul lui platesti de la 28.560 de euro pentru un motor diesel de 1.5 litri, tot cu trei cilindri, transmisie manuala si tractiune fata.
Masina condusa de noi a fost cel mai puternic Seria 1 diesel pe care ti-l poti cumpara in acest moment. Pretul sau de pornire, cu transmisia automata Steptronic Sport, este de 37.989 de euro cu TVA, sau 37.426 de euro daca alegi transmisia Steptronic normala. Toate dotarile mentionate de-a lungul acestui test drive au facut ca pretul de lista al acestui BMW 120d xDrive M Sport sa ajunga la 51.426 de euro cu TVA.
Ca o comparatie, rivalul sau direct, Mercedes-Benz A-Class costa cel putin 26.596 de euro cu TVA. Vorbim aici de versiunea A160 cu motor pe benzina, 109 CP si transmisie manuala cu sase trepte.
Un model asemanator cu 120d xDrive este A250d care pleaca de la 39.756 de euro la noi in tara. Are tot un motor diesel de 2.0 litri, 190 CP, transmisie automata cu 8 trepte, dublu-ambreiaj si tractiune integrala.
ARB sau Actuator Contiguous Wheel Slip Limitation este un sistem de control al patinarii rotilor fata. Tehnologia a debutat acum, in premiera, pe un model BMW cu motor termic si permite, asa cum ii spune si numele, ca patinarea rotii sa fie controlata mai sensibil si mai rapid decat inainte.
ARB utilizeaza un controler de patinare care este pozitionat direct in unitatea de control al motorului (ECU) si nu in unitatea de control al sistemului DSC (controlul dinamic al stabilitatii). In acest fel sunt eliminate caile lungi de semnal astfel ca informatia este prelucrata de 3 ori mai rapid, fata de sistemul clasic, iar cel de la volan sesizeaza patinarea rotii ca fiind controlata de pana la zece ori mai repede.
Tehnologia ARB este standard pe noua generatie Seria 1 si este asistata de BMW Performance Control. Prin franarea inteligenta a rotii in interiorul virajului, inainte ca pragul de patinare sa fie atins, inginerii de la BMW au reusit sa obtina o directie precisa, un comportament neutru al masinii dar si un plus de agilitate.
Segmentul compact este foarte atractiv pentru orice constructor auto. Ai o competitie acerba dar si o abundenta de clienti pe care sa-i "vrajesti". BMW este prezent in segmentul compact premium inca din 1993 dar pana in 2011 toate modelele pe care le-a oferit aici - E36 Compact, E46 Compact si prima generatie Seria 1 - aveau exclusiv tractiune spate.
In 2011, bavarezii au introdus pe a doua generatie Seria 1 tractiunea integrala optionala iar sase ani mai tarziu lansau in China un Seria 1 sedan cu tractiune fata. In Europa a ramas versiunea hatchback care anul acesta a primit o noua generatie, a treia, si pentru prima data o tractiune fata. Asadar, mutarea nu a fost foarte surprinzatoare.
In ciuda acestei schimbari, vazuta de multi fanatici ai marcii cu ochi rai, Seria 1 hatch ramane un BMW adevarat, o masina sportiva cu un comportament dinamic care stie sa puna soferul si placerea de a conduce pe primul loc. Aceasta arhitectura cu tractiune fata este un nou inceput pentru modelul compact din Munchen, poate fix schimbarea de care avea nevoie pentru a atrage si mai multi clienti.
Antifonare habitaclu
Transmisia
Spatiul interior
Suspensia
Scaunele sport
Comportamentul dinamic
Directia precisa
Tehnologia ARB