Dupa o munca de proiectare care a durat aproximativ 4 ani, bavarezii de la BMW lansau in 2007 conceptul care avea sa anunte un model nemaintalnit pana atunci. Ma refer aici la X6, considerat a fi primul Sports Activity Coupe (SAV) al lumii. Versiunea de productie a debutat un an mai tarziu, cu ocazia Salonului Auto de la Detroit, iar lumea a fost cucerita inca de la inceput de acest vehicul care combina garda la sol inaltata si tractiunea integrala, specifice SUV-urilor, cu design-ul unui coupe.
In urmatorii 12 ani peste 430.000 de clienti au optat pentru SAV-ul din Munchen iar acest numar va continua sa creasca. Asta pentru ca in vara anului trecut, BMW a lansat cea de-a treia generatie X6 care propune inainte de toate un design exterior extravagant, sa-i spun asa. Contururile puternice, liniile agresive si panourile de caroserie sculptate cu atentie contribuie la statura impozanta a noului X6.
Fiind vorba despre un X6 M50d, masinii conduse de noi i-a fost injectata o doza de sportivitate odata cu instalarea pachetului M Aerodinamic.
Trecand peste farurile BMW Laserlight cu design X unic, optionale, nu putem sa nu ne oprim putin si sa discutam despre, poate, cel mai controversat artificiu de design al noii generatii X6: grila iluminata cu fibra LED, denumita oficial BMW "Iconic Glow".
Grila poate fi iluminata si in timpul condusului, dar numai atunci cand sunt aprinse farurile. Daca, sa zicem, circuli doar cu luminile de zi grila ramane stinsa. Totodata, grila se poate aprinde numai atunci cand inchizi/deschizi masina si, la o adica, poti dezactiva de tot iluminarea. Totul se face, usor, din meniul sistemului de infotainment atunci cand stationezi cu motorul oprit.
Fie ca a fost pornita sau oprita iluminarea din grila, noul X6 M50d finisat in cazul de fata intr-o nuanta metalizata, botezata Manhattan, a atras toate privirile.
Design-ul exterior indraznet se afla in antiteza cu habitaclul conservator. La fel ca si in cazul altor modele aflate in partea superioara a gamei BMW, noul X6 impresioneaza cu un interior unde accentul cade pe ergonomie si, mai ales, pe confortul pasagerilor. Soferul este centrul universului BMW, cu bordul si toate comenzile indreptate catre el.
Aproape toate suprafetele, cu mici exceptii, sunt imbracate in materiale premium, de la piele cu cusaturi contrastante la plastic moale si placut la atingere. In ceea ce priveste tapiteria din piele, BMW iti pune la dispozitie doua variante: Vernasca si Merino, aceasta din urma fiind regasita in catalogul BMW Individual.
Pentru un aspect si mai traditional poti opta pentru ornamente interioare din lemn, insa masina din aceste imagini a fost echipata, asa cum bine poti vedea, cu ornamente din aluminiu Tetragon. Pe timpul noptii, habitaclul este insufletit de iluminarea ambientala cu sase modele de lumina in alb, albastru, portocaliu, bronz, lila si verde.
Aplicatiile din sticla "Crafted Clarity" adauga un plus de eleganta si imbunatatesc in mod vizual si tactil habitaclul.
Noul X6 M50d vine inca din standard cu BMW Live Cockpit Professional care include un display complet digital, cu diagonala de 12.3 inch, pentru instrumentarul de bord si un alt ecran, tot de 12.3 inch, pentru sistemul de infotainment. Cu acesta din urma, soferul poate interactiona fie cu joystick-ul iDrive, fie prin gesturi, comenzi vocale sau tactil. Deasemenea, ai la dispozitie si acel BMW Intelligent Personal Assistant pentru o experienta completa.
Cu o lungime de 4935 de milimetri, o latime de 2004 milimetri si un ampatament de 2975 milimetri, noul BMW X6 este fara indoiala o masina mare in care pasagerii sunt transportati in lux si au destul spatiu la dispozitie.
De afara pare ca plafonul plonjat afecteaza spatiul disponibil pentru pasagerii care ocupa locurile din spate, dar am fost surprins sa aflu ca acestia au loc destul, chiar si pentru cap (la o inaltime de 1.92, mai ramanea cam o jumatate de palma pana la plafon). Pentru ca are o podea aproape plata, chiar si cel care ocupa locul din mijloc va sta destul de confortabil.
Spatiile de depozitare sunt suficiente si generoase iar pentru un plus de confort, cei din fata au suporturi de pahare cu control termic. Incalzirea/racirea se activeaza de la butoane care se gasesc in partile laterale ale suporturilor iar iluminarea ambientala indica functia: albastru pentru racire si rosu pentru incalzire.
Cu bancheta in pozitie normala, portbagajul noului BMW X6 M50d are o capacitate de incarcare de 580 litri. Prin plierea scaunelor se obtine un volum de maxim 1530 de litri.
Ca o comparatie, principalul rival al SAV-ului bavarez, Mercedes-Benz GLE Coupe, sta mai bine din acest punct de vedere. Ai 600 de litri cu scaunele spate in pozitie normala si 1790 de litri cu ele rabatate.
La fel ca si Seria 5 M550d, X5 M50d, 750d sau X7 M50d, noul BMW X6 M50d ascunde sub capota un propulsor deosebit. Vorbim despre singura unitate quad-turbodiesel din industrie, un 3.0 cu sase cilindri in linie care dezvolta 400 de cai putere si 760 Nm cuplu.
Motorul trage exact cum iti imaginezi. Foarte tare si practic de la orice turatie. Calci pedala de acceleratie si incepi sa te simti ca in Star Wars, la mansa celebrului Millennium Falcon. Numai ca tu esti pe Pamant, la volanul unui SUV care cantareste 2.3 tone.
Si acum, partea trista. Motorul de 3.0 litri cu patru turbine, cunoscut sub numele de cod B57D30S0, este complicat de construit si genereaza costuri mari de productie. Tocmai de aceea, Klaus Froehlich (seful departamentului de cercetare si dezvoltare din cadrul BMW) a declarat recent pentru o publicatie straina ca aceasta motorizare nu va mai primi o noua generatie.
Asadar, normele drastice de poluare mai fac o victima. Potrivit aceluiasi oficial, aceeasi soarta ar putea-o avea si alte propulsoare din gama BMW, inclusiv V12-le pe benzina.
Cei 400 de cai putere sunt gestionati aproape exemplar de transmisia automata Steptronic Sport cu 8 rapoarte. In ciuda numelui complicat, vorbim despre o cutie de viteze automata, cu convertizor de cuplu, care iti da ocazia sa schimbi treptele si manual de la padelele montate pe volan sau direct de la joystick-ul transmisiei.
Destul de rapida si precisa chiar si in modul standard, raspunsul transmisiei poate fi imbunatatit daca muti joystick-ul spre stanga, trecand-o astfel in modul Sport. Acest lucru creste automat turatia, treapta este mentinuta mai mult iar la schimbarea intr-o treapta superioara la turatii mari obtii o "smucitura" resimtita de obicei in masinile de competitie.
Atunci cand este echipat acest propulsor, BMW X6 atinge 100 de km/h in 5.2 secunde si are o viteza maxima limitata electronic la 250 de km/h.
Versiunea M50d vine in standard cu un sistem de franare M Sport cu etriere din aluminiu pe fata, cu patru pistoane, si din otel pe spate cu un singur piston fiecare. Discurile sunt ventilate in interior pentru un plus de eficacitate.
Tot standard este oferita si suspensia M adaptiva cu amortizoare reglabile electronic pentru se potrivi conditiilor de drum si in functie de stilul de condus pe care il preferi. De la confortabil (dar putin rigida si in acest caz) pana la sportiv.
BMW X6 este o masina impunatoare care insa nu este proiectata pentru a fi condusa in oras. Armata de senzori, camerele video, directia integrala si toate sistemele care te ajuta la parcare si la mersul in coloana, ajuta in acest mediu de condus, insa tot vei avea emotii la trecerea prin spatiile inguste.
SAV-ul bavarez se simte ca pestele in apa la drum lung, pe autostrada, acolo unde activezi pilotul automat si toate sistemele incluse in pachetul Driving Assistant Professional (permite condus semi-autonom) si lasi masina sa faca toata treaba. Tu doar supervizezi intreaga operatiune, din confortul scaunului tau incalzit si cu functie de masaj, si intervii daca este cazul.
Pozitia inalta la volan iti induce un sentiment de siguranta iar cei 400 de cai putere ai lui X6 M50d sunt acolo atunci cand ai nevoie de o zvacnire. De cuplu ce pot sa zic inafara ca este suficient pentru o acceleratie cum rar ai experimentat.
Pe viraje masina este stabila si manevrabila, comportamentul dinamic fiind pana la urma unul dintre atuurile modelelor BMW. Chiar si asa, cele 2.3 tone isi fac simtita prezenta mai ales la franari.
Garda destul de generoasa la sol si tractiunea integrala se descurca bine pe teren accidentat, asistate desigur de o pereche de anvelope potrivite pentru iesirile in off-road. Masina a fost echipata si cu un sistem de asistenta la coborarea/urcarea in panta care s-a dovedit foarte util pe portiunile mai dificile de drum.
In cele trei zile petrecute alaturi de BMW X6 nu pot sa zic ca am avut neaparat o problema cu vizibilitatea. Adica, fiind vorba despre un SUV Coupe te cam astepti sa nu fie perfecta, mai ales in spate. Parbrizul si geamurile laterale sunt indeajuns de mari incat sa vezi tot ce te intereseaza, oglinzile laterale la fel.
Luneta este singura care te cam incurca. Este prea mica raportat la dimensiunile masinii si astfel te cam obliga sa te bazezi pe senzorii de parcare si pe camera de marsarier atunci cand manevrezi masina.
Noua generatie BMW X6 nu a fost testata in 2019 de specialistii Euro NCAP, dar ma indoiesc ca ar avea vreo problema sa primeasca punctajul maxim de 5 stele din partea acestora.
Pe langa sistemele "clasice" - airbag-uri, ABS, ESP si alte cele - modelul bavarez este echipat inca din standard cu sistem de monitorizare a presiunii din anvelope, camera pentru marsarier, sistem activ de asistenta la parcare cu functie de franare de urgenta, faruri de ceata cu tehnologie LED sau asistent faza lunga.
Optional, noul X6 poate fi echipat inclusiv cu acel Driving Assistant Professional care sporeste confortul si siguranta in situatii de condus monotone sau critice. Pachetul include asistent la directie si la mentinerea traseului, sistem de avertizare de pericole, asistent la mentinerea benzii de circulatie cu protectie activa impotriva coliziunilor laterale si alte cateva functii de siguranta.
Toate acestea din urma permit un condus semi-autonom in conditii de trafic bara la bara sau pe autostrada.
Fiind vorba despre o versiune aflata in partea superioara a gamei de modele, X6 M50d vine cu o gama larga de dotari standard. Printre ele se numara sistemul de franare M Sport, sasiul adaptiv M, sistem de evacuare M Sport, prezoane antifurt, iluminare ambientala, asistent faza lunga, faruri de ceata cu tehnologie LED, serviciile BMW Connected Drive, pachetul Connected Professional, sistem de alarma, diferential M Sport, volan M imbracat in piele, BMW Live Cockpit Professional (cele doua display-uri de 12.3 inch), pachet M aerodinamic, ornamente interioare aluminiu Tetragon si exterioare BMW Individual Shadow Line sau capitonaj plafon BMW Individual antracit.
Lista cu dotari a inclus insa si cateva optionale, cum ar fi jantele din aliaj usor cu diametrul de 22 de inch (n-au fost montate pe masina condusa de noi, aceasta fiind incaltata cu rotile de iarna), kit de raparatie pana, Integral Active Steering (1281 euro), suporturile pentru pahare incalzite/racite, scaune fata ventilate, ornamente Crafted Clarity, scaune incalzite fata si spate, panou instrumente BMW Individual finisat in piele, aer conditionat automat cu 4 zone, scaune fata cu functie de masaj, sistem audio Harman Kardon si alte cateva grupate sub pachetele Business Class (2976 euro) sau Innovation (6172 euro).
Acesta din urma include celebra grila iluminata, farurile BMW Laserlight, Head-up Display-ul, Asistent Parcare Plus, Driving Assistant Professional si cheia BMW cu display. De aici si pretul piperat.
Ce pot sa spun despre consumul unui motor de 3.0 litri diesel cu patru turbine, 400 de cai putere si 760 Nm? In primul rand ca acestia nu se hranesc cu aer, asa ca nu te astepta la ceva cifre (reale) mici. Dar nu sunt nici de speriat. Spre exemplu, BMW declara un consum urban cuprins intre 8.0 si 8.1 litri/100 de km, unul extraurban de 6.3 - 6.8 litri/100 de km si unul mixt cuprins intre 6.9 si 7.2 la fiecare 100 de kilometri parcursi.
Vestea buna este ca rezervorul are o capacitate de 80 de litri, iar cu un plin poti parcurge aproximativ 700 de kilometri, in functie de stilul de condus si de conditiile de trafic.
Indiferent de motorizarea aleasa, noul BMW X6 nu este o masina tocmai accesibila. La noi in tara, SAV-ul bavarez este disponibil cu trei motorizari pe benzina si doua diesel.
Intrarea in gama se face cu X6 xDrive 30d, pretul acestuia fiind de 74.732 de euro. Urmatorul, in ordine crescatoare a pretului, este X6 xDrive 40i cu 76.220 de euro, X6 xDrive M50d care costa cel putin 95.676 de euro, X6 xDrive M50i care porneste de la 98.116 euro si ultimul, dar cu siguranta nu cel din urma, este noul X6 M care la noi in tara costa de la 127.925 de euro in sus.
Masina din aceste imagini a ajuns sa coste, dupa toate dotarile optionale mentionate mai sus, 116.664 de euro. In acest pret sunt incluse si culoarea Manhattan (1.076 euro) dar si tapiteria din piele BMW Individual Merino neagra (4.203 euro).
Daca ar fi sa comparam noul X6 cu principalul sau rival, Mercedes-Benz GLE Coupe, modelul din Stuttgart porneste in Romania de la 79.190 de euro.
Automate My Habits. Masinile nu mai sunt demult doar un mijloc de transport cu care sa ajungi din punctul A in punctul B. Marii constructori de automobile au inteles ca oamenii isi petrec foarte mult timp in masina si au inceput sa puna mai mult accentul pe confort dar si sa dezvolte fel de fel de sisteme care sa ne faca viata mai usoara la volan.
Noul X6 are in oferta o gramada de astfel de sisteme, printre care si acest Automate My Habits. Este vorba despre un sistem inteligent care memoreaza setarile preferate ale celui de la volan si le activeaza automat. Spre exemplu, atunci cand este frig si pornesti incalzirea in scaune de indata ce pornesti motorul. Ca sa nu o faci de fiecare data cand temperatura din termometre este scazuta, Automate My Habits o face pentru tine.
In plus, BMW vrea ca pe viitor sa introduca si mai multe optiuni automatizate.
Noul BMW X6 este o masina care impune respect si emana siguranta si incredere prin toti porii. Design-ul exterior caracterizat de proportii dinamice, suprafete puternice si elemente estetice pronuntate nu este pe gustul tuturor, asta-i sigur, insa ii confera SUV-ului bavarez un caracter aparte intr-o lume in care toate modelele vor sa iasa in evidenta cu ceva.
Cat despre versiunea M50d, trebuie sa conduci macar o data acest propulsor de 3.0 litri diesel cu patru turbine pentru a intelege si experimenta cu adevarat ce poate. Imi pare rau ca a ajuns o victima a standardelor de emisii (daca intr-adevar va fi eliminata din gama) dar in acelasi timp ma simt privilegiat ca am avut ocazia sa simt cum cei 400 de cai putere si 760 Nm cuplu imi gadila pana si ultima celula din corp. Si nu o data, ci de doua ori.