Toate masinile din grupul PSA Peugeot-Citroen-DS au un 'je ne sais quoi' propriu la design, pe care l-as defini simplu printr-un cuvant: placut. Nu sunt automobile care epateaza, cu forme ascutite si extravagante, nu au forme ciudate si nici linii dubioase menite sa iti intoarca privirea pe strada. Cum este si cazul acestui C4: decent, echilibrat, placut si foarte usor de indragit. De oricine.
Peste tot predomina linii curbate, rotunde, ce-i dau automobilului o forma continua, aerodinamica, de picatura lichida. Farurile si stopurile adauga in plus ceva agresivitate, partea din fata fiind una destul de "incruntata", iar cea din spate, dominata de blocurile optice supradimensionate, iti transmite robustete.
Un lucru e clar: C4 nu este o masina tipatoare, ci este una normala, pe care o poate aprecia oricine, de la tineri si batrani, de la femei pana la barbati de orice varsta. Iar acest lucru e un mare avantaj, pe o piata in care mai toate masinile transmit ca sunt dedicate unui anumit public targetat. Ei bine, C4, prin al sau design cuminte si echilibrat, poate fi condus de oricine.
Normalitatea se regaseste si la interior. In plus, spre deosebire de generatiile vechi, totul a fost simplificat. Mai putine butoane inseamna o viata mai usoara in habitaclu. De exemplu, consola centrala este dominata de ecranul tactil al navigatiei si sistemului multimedia, alaturi de care sunt numai 7 butoane. Mai este panoul climatizarii care, din fericire, spre deosebire de alte masini mai 'enervante', este dotat cu 3 rotite, in loc de butoane. Nu prea este placut sa iti iei privirea de la trafic pentru a nimeri butonul de crestere a temperaturii... Mult mai usor este sa invarti de o rotita, iar in cazul lui C4 aceasta exista si ne bucuram.
Tapiteria modelului Shine, condus de noi, este un amestec de material textil, Alcantara si piele. Foarte reusita combinatia, care nu te lasa sa transpiri vara si nici sa ingheti iarna. Volanul este unul normal, imbracat in piele, cu ceva 'aroma' sport, multumita formei plate din partea inferioara, dar destul de subtire. Adica se simte OK in maini, dar nu foarte ferm.
Ceasurile de bord sunt mari, digitale, 3 la numar. Si prin intermediul unor butoane poti regla nuanta si intensitatea luminilor de bord, astfel incat sa nu te deranjeze pe timp de noapte. Nu foarte utila mica dotare, dar atata timp cat este standard, e binevenita... In rest, totul este normal si la locul sau: gurile aerisirii, torpedoul, cotiera si discretele ornamente polisate care ii dau interiorului un plus de culoare.
Pentru o masina compacta, un portbagaj de 408 litri este extrem de bine. Nu ai nevoie de mai mult spatiu nici daca veti calatori 4 persoane cu tot cu bagaje in tarile calde. In interior sunt suficiente locuri de depozitare, nu foarte multe, mai ales in zona bordului, unde lipsesc cu desavarsire, dar suficiente pentru a-ti putea pune o sticla de apa, portofelul si alte cele. Torpedoul este mare, cotiera la fel, buzunarele portierelor idem.
Pasagerii din fata sunt rasfatati si se bucura de spatiu generos, la fel si cei din spate, daca sunt numai 2 pe bancheta. Loc destul pentru genunchi si cap, in timp ce pozitia este una placuta si comoda, perfecta pentru calatoriile lungi.
Motorul de 120 cp este cel mai puternic din oferta lui C4. Insa crede-ma pe cuvant: nu ai nevoie sub nicio forma de mai multa putere. Avem 3 autostrazi obosite, si alea in plina demolare, asa ca cine se gandeste ca are nevoie de 500 cp in Romania, viseaza... Noi ne multumim si cu 120 cp si 300 Nm cuplu obtinuti din motorul de 1.6 litri BLUEHDi. Un motor silentios, despre care oricine face pentru prima oara cunostinta cu el se intreaba daca e diesel. Adica este de bine... Dar dincolo de felul in care merge propulsorul acesta, devenit deja un clasic al grupului PSA, cumparatorul acestui model va avea o alta surpriza, una uriasa, regasita mai jos la capitolul... CONSUM.
Modelul testat de noi avea cuplata la motorul diesel o transmisie manuala cu 6 rapoarte. Despre care nu pot sa spun mare lucru, in afara de faptul ca este una absolut cinstita, normala, obisnuita, cu o etajare corecta. Cel mai mult mi-a placut ca in ultima treapta de viteza poti merge cam cu 130 km/h la o turatie mai mica de 2000 rpm. De unde si consumul foarte redus. In plus, ambreiajul este unul foarte moale, usor de apasat si de cele mai firave domnisoare incaltate cu tocuri de 12 centimetri...
Acceleratie: Citroen C4 1.6 pe motorina are nevoie de 11 secunde ca sa atinga 100 km/h si atinge o viteza maxima de 191 km/h;
Franare: franele sunt cu discuri pe toatele rotile, asistate de ABS, ESP, ASR si Hill Assist, franeaza foarte bine impreuna cu anvelopele MICHELIN Primacy HP;
Suspensii: extrem de confortabile, foarte silentioase, indiferent de suprafata pe care rulezi.
De la o masina de familie trebuie sa stim ce asteptari sa avem. Evident, nu cautam performante absolute si precizie de chirurg in abordarea virajelor, ci cautam normalitatea. Ei bine, Citroen C4 ofera ceva mai mult. Dincolo de confortul absolut al masinii care nu te lasa sa obosesti, tinuta de drum este una foarte placuta, cu o directie relativ precisa, fara nicio tentativa de ruliu in viraje. Cu alte cuvinte, cu C4 te vei descurca de minune atat in mediul urban, cat si pe soseaua virajata de pe Transfagarasan.
Am convingerea ca C4 ofera o vizibilitate peste media din segment. Si asta datorita stalpilor ingusti ai parbrizului, a micilor geamuri-custode ale portierelor si a pozitiei la volan inalte. Astfel te poti asigura bine la trecerile de pietoni, dar si in spate, in trafic, privind prin luneta generoasa. Un lucru eu l-as fi facut altfel: geamurile laterale ale portierelor fata le-as fi facut dintr-o bucata, fara micul stalp de separatie. Pentru ca acel stalp vine fix in dreptul oglinzii laterale cand privesti in ea. Dar nu este foarte deranjant...
In plus, pentru situatiile de parcare, Citroen C4 vine cu senzori de parcare fata si spate. Nu stim insa de ce Citroen nu crede in camerele de marsarier, asa cum fac alti producatori...
Chiar daca Euro NCAP nu a testat varianta prezentata aici, adica faceliftul, a testat modelul anterior relativ similar. Si i-a acordat punctaj maxim la siguranta rutiera. De fapt, toate generatiile de Citroen C4 care au trecut prin mana inginerilor de la Euro NCAP au primit 5 stele de siguranta, adica maximum. La fel de sigur este si acest C4, care vine cu 6 airbaguri, inclusiv cortine laterale, sistem CTI (Inteligent Traction Control), sistem monitorizare presiune pneuri, proiectoare ceata cu functie cornering, martor decuplare centuri de siguranta spate si fata, proiectoare ceata, aprindere automata faruri si avarii in caz de decelerare brusca, pregatire prindere Isofix 2 scaune copil bancheta posterioara, sistem manual de blocare a usilor pentru protectie copii si sistemele ESP + ASR + Hill Assist. In plus, optional, Citroen mai ofera si sistemul SAM de monitorizare a unghiului mort, lucru util in aglomeratia si haosul din traficul Romaniei.
Pe langa dotarile de siguranta activa si pasiva, Citroen C4 cu echiparea de varf Shine, masina condusa de noi vreme de peste 800 de kilometri, mai avea frana de stationare electrica automata, parbriz stratificat cu izolare fonica, bare de protectie fata/spate in culoarea caroseriei, manere portiere Noir Perla Nera cu detalii cromate, carcase oglinzi exterioare cu suporti in culoarea caroseriei, ornamente cromate geamuri laterale, tetiere fata cu tije cromate, geamuri laterale si luneta fumurii, bare de protectie fata/spate cu insertii cromate, ornamente metalice praguri usi fata, garnisaj piele cu aspect granulat Mistral / tapiterie Saint Cyr si Dinamica - gri, volan piele si insertii crom satinat + comenzi (Audio + TEL + SRC + reg./limit. viteza + MEM activ), covorase fata si spate Mistral, sertar sub scaun sofer si pasager, parasolare cu oglinzi de curtoazie ascunse si iluminate, pachet Auto (Aprindere automata faruri de intalnire + Stergatoare parbriz automate + Climatizare automata bi-zona), luneta incalzita cu stergator, clima automata dubla, oglinzi retrovizoare reglabile electric si incalzite, geamuri electrice fata-spate cu deschidere secventiala, stergatoare parbriz cu 2 viteze intermitente adaptate la viteza vehiculului, scaun sofer reglabil manual lombar si in inaltime, sistem audio cu radio mono-tuner MP3, 6 difuzoare, cititor CD + priza jack, computer de bord, scaun pasager reglabil manual lombar si in inaltime, stergator luneta cu declansare automata la actionarea marsarierului, cotiera centrala fata semi-inalta culisanta cu spatiu de depozitare, buzunare pe spatarele scaunelor din fata, oglinzi exterioare rabatabile electric, oglinda retrovizoare interioara electrocroma, senzori de parcare fata si spate, sistem automat Follow Me Home, regulator / limitator de viteza programabil, cotiera centrala spate si trapa pentru skiuri, noul sistem audio cu radio bi-tuner + cititor CD + Kit maini libere Bluetooth + priza USB + priza jack, senzor ploaie si lumini, scaune fata incalzite, detector de apa in motorina.
In plus, fata de aceste dotari cu care vine standard echiparea Shine, modelul testat de noi mai avea cateva optionale: vopsea metalizata in valoare de 312 Euro, jante aliaj 17" Miami care costa in plus 273 de Euro, pachet fumatori (scrumiera + bricheta) de 13 Euro, noul sistem de navigatie digital eMyWay pe ecran tactil 7" + radio bi-tuner + priza jack + kit maini libere Bluetooth + priza USB + cititor CD care este 832 de Euro si sistemul de supraveghere unghi mort (SAM); atrage in standard senzori de parcare fata/spate + oglinzi retrovizoare cu memorie si pictograma SAM + climatizare automata + proiectoare ceata, sistem care este 124 de Euro.
Citroen C4 1.6 BLUEHDi este cea mai economica masina pe care am condus-o in 2015 si probabil din toate cele care pot fi gasite in aceasta sectiune cu automobile de test-drive. Nu, nu consuma 3.5 litri/100 km cum scrie in cartea masinii. Ci consuma cam 5 litri mixt. Si asta pentru ca in afara, pe drumuri national-europene pe care circuli cu 90-100 km/h obtii un consum de vreo 4,2 litri, ceea ce este oricum spectaculos tinand cont de traficul din Romania. Cat despre mediul urban, acolo o sa consumi circa 6 litri. In Bucuresti, aglomeratie, haos, semafoare nesincronizate, stiti voi... Cert este ca la finalul calatoriei, dupa ce am mers mai mult la drum intins si putin prin oras, am avut un consum de 4.8 l/100 km. E ceva ca dupa ce am facut 738 de kilometri, atunci cand am facut poza de mai jos, sa mai avem autonomie de 460 de kilometri, nu?
Dintre automobilele frantuzesti compacte, e clar ca C4 este cel mai cizelat, elegant si echipat. Poate oricand sa rivalizeze cu vreun Golf sau Leon, ba chiar din unele puncte de vedere le este superior. Cert este ca C4 este acolo sus, in top 3 al celor mai complete automobile compacte de pe piata, fara doar si poate. Iar motorul care are un consum atat de infim m-a convins. Dar pretul, spre surprinderea mea, nu este unul exagerat. Mai exact, 15.650 de Euro. La care, daca mai adaugam optionalele masinii testate, ajungem la 17.204 Euro. Un pret care brusc ti se va parea minuscul, atunci cand vezi ca trec saptamani sau luni si tu nu te mai opresti la benzinarie...
Trebuie mentionat si faptul ca masina are sistem AdBlue. Adica are in portbagaj un rezervor in care pui solutie AdBlue, care costa circa 50 de lei pentru bidonul de 10 litri, astfel incat masina sa aiba noxe si emisii nocive extrem de putine. Nu stiu cata solutie AdBlue este consumata pentru 1000 de kilometri parcursi, dar cu siguranta nu este un capat de lume sau o cheltuiala suplimentara demna de luat in seama.
CONSUM. Imi pare rau ca punctajul maxim pe care il pot da este de 10. Asa ca am revenit si la aceasta categorie asupra consumului. Care, pe mine personal, m-a uimit. Nu vorbesc in comparatie cu masinile pe benzina, care consuma obisnuit, circa 8-10 litri in mediul urban. Ci vorbesc comparand cu alte masini din segment cu motoare, chipurile, la fel de economice, indiferent ca se numesc dCi, HDi, TDI sau mai stiu eu cum. Dar nu mi s-a intamplat niciodata sa vad pe bord o autonomie de 1200 de kilometri... Sau sa fac vreo 800, dupa care sa mai pot merge circa 400 cu acelasi plin de carburant. Gandeste-te doar atat: in cat timp faci tu 1200 de kilometri? In doua luni? In trei? Ei bine, gandeste-te cat de rar vei mai calca in benzinarie, iar acest lucru face toti banii...
M-as vedea conducand zi de zi intr-un C4 cu motorul 1.6 BLUEHDi. De multa vreme nu m-am mai urcat intr-o masina care sa ma suprinda placut. Credeam ca e doar o compacta ca oricare alta, o masina obisnuita, cuminte si normala facuta sa te transporte din punctul A in punctul B. Chiar asa a si fost. Dar in plus am primit o surpriza neasteptata: un motor foarte bun, care pur si simplu nu vrea sa consume motorina. Din fericire, eu in oras merg pe doua roti, ca nu prea parcurg distante lungi foarte des. Insa daca ar trebui sa fac distante mari zilnic, sa fac vreo 100 de kilometri prin oras zi de zi, cu siguranta mi-as cumpara masina asta fara ezitare.