Test Drive Dacia Duster 2014 facelift: dezvoltare interioara

  • Dacia Duster Mk2 vine cu imbunatatiri, majoritatea interioare
  • Noul motor 1.2 TCe are un consum extraurban de numai 5.7l la 100km
  • 10.4 secunde pana la 100km cu noul motor de 125 de cai turbo
Distribuie pe Facebook

Dacia a mai facut un pas in evolutia marcii si a ajuns la a doua generatie a SUV-ului Duster, o masina indragita de romani si foarte apreciata in afara tarii datorita unui raport pret/calitate imbatabil. Noi am fost printre primii jurnalisti auto care au testat masina 4x4 romaneasca in Franta si am ramas impresionati.

Dacia Duster s-a promovat pana acum ca un autoturism accesibil, cel mai ieftin din segment, care ofera absolut tot ce are nevoie soferul. Asa cum a facut cu toate modelele noi, in special Logan si Sandero, Dacia repeta istoria si cu Duster. Adica reuseste sa faca dintr-un produs bun, unul imbunatatit.

Cei de la Dacia au vandut peste 800.000 de exemplare de Duster. O dovada incontestabila de succes. Si, in loc sa vina cu o masina complet noua, s-au uitat ce-i lipseste SUV-ului romanesc si exact asta au modificat.

As incepe prin a va informa ca, in sfarsit, Dacia a optat pentru modelul Duster la mutarea butoanelor de la geamurile electrice de pe consola centrala, pe portiere. Bravo Dacia! Un detaliu, ar spune unii, dar cu siguranta utilizatorii, cei care cumpara Duster, o sa fie multumiti de aceasta schimbare. Primul pas in aceasta directie a fost facut cu Lodgy, insa Logan si Sandero nu l-au urmat. Poate la urmatorul facelift al acestor modele...

Dacia Duster faceliftDacia Duster faceliftDacia Duster facelift

Consola centrala a fost redesenata, este putin mai spartana, cu margini iesite in relief si care inevitabil te duc cu gandul la un interior de offroader veritabil. Din vechiul interior au ramas butoanele de la climatizare, frana de mana, plafonul, butonul de la oglinzi care, dupa cum stiti, este foarte bine pozitionat intre scaune. Noul bord de Duster are spatii noi pentru depozitare, dar aceleasi guri de aerisire care au consacrat modelele Dacia "post infiere Renault". Inseamna ca sunt eficiente.

Materialele de la interior sunt cele cu care Dacia ne-a obisnuit, plastic de o calitate decenta, cu elemente imbinate corect. Portierele fata depasesc orice asteptare, au un design nou, cu maner de deschidere cromat, maner ergonomic de inchidere si destul loc pentru a-ti sprijini cotul atunci cand conduci la drum lung.

Interiorul e foarte clar ca a fost gandit pentru confort si modularitate. Pot spune ca este un interior polivalent, poti sa il transformi asa cum iti convine si cum ai nevoie, rabatand banchetele si culcand scaunele in asa fel incat sa poti cara in interior obiecte cu o lungime de pana la 2,1 metri. Asa cum am mentionat, spatiile de depozitare sunt pretutindeni, mari, incapatoare, ergonomice si din plastic care se curata usor in cazul in care versi cafeaua sau ai copii care lasa mizerie in urma lor.

Dacia Duster facelift

Exteriorul lui Dacia Duster este in mare acelasi, cu mici artificii si imbunatatiri stilistice, cum ar fi blocurile optice, care sunt mai clare, cu un contrast negru in spatele geamului, dar si grila radiatorului. Stopurile spate, si ele mai clare si mai evidentiate. Bara spate are de acum si ea un difuzor in partea de jos care da un aer sportiv masinii. Un plus in partea din spate este si ornamentul de toba din inox care arata foarte bine in combinatie cu difuzorul argintiu.

Dacia Duster faceliftDacia Duster faceliftDacia Duster faceliftDacia Duster facelift

Un element important la exterior il reprezinta si rotile, suficient de mari ca sa se imbine perfect cu caroseria. Jantele din aliaj nu sunt standard, dar daca optezi pentru ele, ai parte de un design masiv ce transmite robustete, cu o culoare interesanta, gri metal. Jantele sunt o noutate pentru Duster, generatia anterioara avand un set diferit.

Dacia Duster faceliftDacia Duster faceliftDacia Duster facelift

Barele de pe plafon sunt elementul care termina masina in partea de sus, si o termina asa cum trebuie. Cu siguranta, masina nu ar arata asa bine fara ele, si in afara de design, sunt utile pentru cei care vor sa transporte schiuri, biciclete sau alte obiecte de agrement, sport si aventura, ca pana la urma pentru asta e gandita aceasta masina.

Dacia Duster facelift

Pe partea "nevazuta" de sasiu, au existat doar modificari minore pentru prinderile motorului nou din gama, "turbatul" TCe de 1.2 litri. In rest insa, Duster este asa cum il stim noi. Nu insa si antifonarea. Daca pana acum, micul SUV autohton era destul de zgomotos, in special pentru varianta diesel, noua generatie este lucrata mai bine la acest capitol. Sa rulezi cu 110 si sa nu auzi curentul, sa turezi motorul pana la 4000 si zgomotul sa nu patrunda in habitaclu, astea sunt numite niste realizari pozitive. Usile se inchid ca la o masina din clasa superioara, cele din fata au scapat de acel "zornait" de metal atunci cand erau trantite, acum se inchid ferm si inspira rezistenta si calitate. Poate si pentru ca portierele au cheder dublu, lucru foarte folositor atat la insonorizare, cat si la impiedicarea prafului de a mai intra intre usa si caroserie.

Dacia Duster faceliftDacia Duster facelift

Din sectiunea dotarilor noi cu care vine Dacia Duster 2014, as aminti sistemul de navigatie MediaNav, sistem ESC si ABS, limitatorul de viteza, pilot automat, senzorul de parcare pentru spate care produce un sunet de avertizare, scaunele incalzite si butonul ECO ce promite o reducere de consum de carburant de pana la 10%. In rest, ca si pana acum, Duster ofera, evident optional, geamuri electrice, aer conditionat manual, volan si schimbator imbracate in piele si tractiunea 4x4. Momentan, noua motorizare 1.2 TCe este disponibila doar cu tractiunea fata.

Dacia Duster faceliftDacia Duster faceliftDacia Duster facelift

Dacia Duster faceliftDacia Duster faceliftDacia Duster facelift

Motorizarile disponibile pentru noul Duster sunt 1.5 dCi in doua variante de putere, 90 si 110 cp si 1.6 MPI de 105 cp, alaturi de noul 1.2 TCe 125 de cp.

Motorul 1.2 TCe de 125 cp a fost vedeta lansarii, cum era si normal. Este un propulsor in 4 cilindri, supraalimentat, 16 valve cu turbocompresor. Are o turbina mica, ce il ajuta sa dezvolte tot cuplul de 205 Nm de la 2000 de turatii, puterea maxima de 125 de cai fiind atinsa la 5250 de turatii, asa cum era normal de la un motor de capacitate mica.

Dacia Duster facelift

Consumul extraurban promis de constructor pentru acest motor este de 5,7l la 100 km parcursi si 7,6 in oras. Consumul in afara orasului il pot confirma, eu am reusit sa scot la un mers economic chiar si 5,6l parcurgand drumuri nationale si autostrada, dar nu am trecut de 110 km/h. In momentul in care conduci in reprize de acceleratii si treci de 130, consumul creste exponential. Partea buna e ca acest motor are rezerva de putere pentru o depasire sau pentru momentele in care te grabesti. Pot sa zic ca are doua fete, una de motor cuminte, economic si silentios, cu consum de diesel, si a doua, cand treci de 3500 de turatii, cand trage foarte bine, urca liniar si ajungi la 140 cu treapta 3. Dar aici consumul este unul pe masura, adica sare de 8-9 litri/100 km/h la drum intins.

Turatia maxima este 6500, dar nu ai nevoie sa urci atat de mult, chiar daca te grabesti. O turatie de 5500 rpm iti asigura maxim de performanta pana la viteza de top anuntata de Dacia, adica 175 de kilometri pe ora. Cutia este asa cum ne-am obisnuit, identica cu cea de pe vechiul mode, in 6 trepte. Prima treapta este foarte scurta, menita plecarilor din rampa si traseelor greu accesibile, functionand ca un reductor, treptele 5 si 6 foarte lungi, menite mersului la drum intins. Acesta este secretul consumului mic in afara localitatii, treapta 6 lunga, in combinatie cu motorul care dezvolta cuplu la turatie joasa. Nu exista momentan varianta 4x4 cu motorizarea 1.2 TCe, in schimb exista 4x4 pe 1.6 MPI si 1.5 dCi.

In cadrul testului realizat in Franta, jurnalistii nu s-au limitat doar la asfalt. Si noi am testat noul Duster in off-road. Asa ca recomand cu incredere varianta 4x4 cu motorizarea 1.5 dCi care are 240 Nm la 1750 de rotatii, cuplu deloc de neglijat in traseu pe teren accidentat.

Dacia Duster faceliftDacia Duster faceliftDacia Duster facelift

Pe mine personal, veleitatile de offroader m-au impresionat, chiar nu am crezut ca poate trece peste asa obstacole si urca pante cu inclinatie foarte mare pe care nu puteai sa stai in picioare. Nu am o pregatire speciala in offroad, dar nici nu am avut nevoie, pentru ca masina te ajuta foarte mult, sistemul 4x4 pe modul Lock in combinatie cu treapta intai te duce oriunde. Motorul nu da semne ca se opreste si urca pante normale chiar si la relanti. Un avantaj enorm in teren il constituie si greutatea masinii. Daca la urcare in rampa o masina cu motor de 4L pare mai buna, la coborare Dacia Duster, cu a sa greutate de doar 1320 kg, o sa fie mult mai sigura si mai controlabila. Da, nu ma feresc sa o spun, Dacia Duster mi-a depasit asteptarile in offroad, la fel ca si vechiul model.

Tinuta de drum este corecta, are ruliu normal pentru o masina de inaltimea sa, dar, daca tragi putin de ea pe drumuri virajate, ai sa fi surprins de cat de manevrabila e. Subvirarea, fenomen intalnit la masinile cu tractiune fata este foarte intarziata, apare doar atunci cand depasesti cu mult viteza legala sau te aventurezi in viraje, confundand Dusterul cu o masina de curse. Diferentialul fata nu te lasa sa subvirezi in curbele stranse, chiar daca accelerezi la podea. In concluzie, este o masina echilibrata si previzibila, suspensie confortabila si, datorita antifonarii, a disparut zgomotul ascutit la trecerea cu viteza prin gropi sau crapaturi ale asfaltului. Cu alte cuvinte, Duster s-a maturizat.

Alte detalii pe care vi le dezvalui sunt despre diferite accesorii. Roata de rezerva se gaseste in partea din spate, in exterior, iar kitul de pana, cricul si cheia de roti, sunt ascunse in buzunarul din portbagaj. Asta inseamna mai mult spatiu in portbagaj si o gura de incarcare foarte mare.

Dacia Duster faceliftDacia Duster facelift

Dacia Duster faceliftDacia Duster faceliftDacia Duster facelift


In concluzie, as aminti plusurile fata de modelul precedent, cum ar fi butoanele geamurilor electrice pozitionate pe portiere, cu cel de la sofer avand functia confort, antifonarea mult mai buna si acest nou motor turbo pe benzina care chiar consuma cat un diesel la drum lung. Plus dotarile noi care erau mult asteptate si pe Duster. Si pentru ca intodeauna trebuie sa fie si ceva care nu reuseste sa ajunga la sufletul soferului, as mentiona pozitia sistemului de navigatie care este mult prea joasa, ecranul fiind mai bine vizibil pasagerilor din spate, decat la nivelul ochilor soferului. Nimic grav, dar care merita imbunatatit pe viitor.

Nu fac parte din categoria celor care cer de la Dacia climatizare pe doua zone sau cutie automata cu 7 rapoarte, sau Alcantara si bord imbracat in piele, pentru ca nu vreau sa uit cui se adreseaza Dacia in general. Prefer pretul mic in detrimentul luxului, cel mai bun raport pret/calitate in detrimentul performantelor, iar faptul ca e corecta si poti sa o cumperi cu o suma de bani net inferioara comparativ cu concurenta, face toti banii. Noi am mai laudat in trecut Duster, dar am facut-o ca merita. Si acum o facem din nou. Pretul incepe de la 10.900 de Euro, insa pentru un Duster 4x4 Laureate, cu dotari de top si motorizare 1.2 TCe platesti cam 14.000 de Euro. Adica mai ieftin de atat, nu exista. Punct.

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (159) Poze Dacia Duster facelift
mai multe