Test Drive Dacia Duster 2014 facelift: dezvoltare interioara

- Dacia Duster Mk2 vine cu imbunatatiri, majoritatea interioare
- Noul motor 1.2 TCe are un consum extraurban de numai 5.7l la 100km
- 10.4 secunde pana la 100km cu noul motor de 125 de cai turbo
Dacia a mai facut un pas in evolutia marcii si a ajuns la a doua generatie a SUV-ului Duster, o masina indragita de romani si foarte apreciata in afara tarii datorita unui raport pret/calitate imbatabil. Noi am fost printre primii jurnalisti auto care au testat masina 4x4 romaneasca in Franta si am ramas impresionati.
Dacia Duster s-a promovat pana acum ca un autoturism accesibil, cel mai ieftin din segment, care ofera absolut tot ce are nevoie soferul. Asa cum a facut cu toate modelele noi, in special Logan si Sandero, Dacia repeta istoria si cu Duster. Adica reuseste sa faca dintr-un produs bun, unul imbunatatit.
Cei de la Dacia au vandut peste 800.000 de exemplare de Duster. O dovada incontestabila de succes. Si, in loc sa vina cu o masina complet noua, s-au uitat ce-i lipseste SUV-ului romanesc si exact asta au modificat.
As incepe prin a va informa ca, in sfarsit, Dacia a optat pentru modelul Duster la mutarea butoanelor de la geamurile electrice de pe consola centrala, pe portiere. Bravo Dacia! Un detaliu, ar spune unii, dar cu siguranta utilizatorii, cei care cumpara Duster, o sa fie multumiti de aceasta schimbare. Primul pas in aceasta directie a fost facut cu Lodgy, insa Logan si Sandero nu l-au urmat. Poate la urmatorul facelift al acestor modele...
Consola centrala a fost redesenata, este putin mai spartana, cu margini iesite in relief si care inevitabil te duc cu gandul la un interior de offroader veritabil. Din vechiul interior au ramas butoanele de la climatizare, frana de mana, plafonul, butonul de la oglinzi care, dupa cum stiti, este foarte bine pozitionat intre scaune. Noul bord de Duster are spatii noi pentru depozitare, dar aceleasi guri de aerisire care au consacrat modelele Dacia "post infiere Renault". Inseamna ca sunt eficiente.
Materialele de la interior sunt cele cu care Dacia ne-a obisnuit, plastic de o calitate decenta, cu elemente imbinate corect. Portierele fata depasesc orice asteptare, au un design nou, cu maner de deschidere cromat, maner ergonomic de inchidere si destul loc pentru a-ti sprijini cotul atunci cand conduci la drum lung.
Interiorul e foarte clar ca a fost gandit pentru confort si modularitate. Pot spune ca este un interior polivalent, poti sa il transformi asa cum iti convine si cum ai nevoie, rabatand banchetele si culcand scaunele in asa fel incat sa poti cara in interior obiecte cu o lungime de pana la 2,1 metri. Asa cum am mentionat, spatiile de depozitare sunt pretutindeni, mari, incapatoare, ergonomice si din plastic care se curata usor in cazul in care versi cafeaua sau ai copii care lasa mizerie in urma lor.
Exteriorul lui Dacia Duster este in mare acelasi, cu mici artificii si imbunatatiri stilistice, cum ar fi blocurile optice, care sunt mai clare, cu un contrast negru in spatele geamului, dar si grila radiatorului. Stopurile spate, si ele mai clare si mai evidentiate. Bara spate are de acum si ea un difuzor in partea de jos care da un aer sportiv masinii. Un plus in partea din spate este si ornamentul de toba din inox care arata foarte bine in combinatie cu difuzorul argintiu.
Un element important la exterior il reprezinta si rotile, suficient de mari ca sa se imbine perfect cu caroseria. Jantele din aliaj nu sunt standard, dar daca optezi pentru ele, ai parte de un design masiv ce transmite robustete, cu o culoare interesanta, gri metal. Jantele sunt o noutate pentru Duster, generatia anterioara avand un set diferit.
Barele de pe plafon sunt elementul care termina masina in partea de sus, si o termina asa cum trebuie. Cu siguranta, masina nu ar arata asa bine fara ele, si in afara de design, sunt utile pentru cei care vor sa transporte schiuri, biciclete sau alte obiecte de agrement, sport si aventura, ca pana la urma pentru asta e gandita aceasta masina.
Pe partea "nevazuta" de sasiu, au existat doar modificari minore pentru prinderile motorului nou din gama, "turbatul" TCe de 1.2 litri. In rest insa, Duster este asa cum il stim noi. Nu insa si antifonarea. Daca pana acum, micul SUV autohton era destul de zgomotos, in special pentru varianta diesel, noua generatie este lucrata mai bine la acest capitol. Sa rulezi cu 110 si sa nu auzi curentul, sa turezi motorul pana la 4000 si zgomotul sa nu patrunda in habitaclu, astea sunt numite niste realizari pozitive. Usile se inchid ca la o masina din clasa superioara, cele din fata au scapat de acel "zornait" de metal atunci cand erau trantite, acum se inchid ferm si inspira rezistenta si calitate. Poate si pentru ca portierele au cheder dublu, lucru foarte folositor atat la insonorizare, cat si la impiedicarea prafului de a mai intra intre usa si caroserie.
Din sectiunea dotarilor noi cu care vine Dacia Duster 2014, as aminti sistemul de navigatie MediaNav, sistem ESC si ABS, limitatorul de viteza, pilot automat, senzorul de parcare pentru spate care produce un sunet de avertizare, scaunele incalzite si butonul ECO ce promite o reducere de consum de carburant de pana la 10%. In rest, ca si pana acum, Duster ofera, evident optional, geamuri electrice, aer conditionat manual, volan si schimbator imbracate in piele si tractiunea 4x4. Momentan, noua motorizare 1.2 TCe este disponibila doar cu tractiunea fata.
Motorizarile disponibile pentru noul Duster sunt 1.5 dCi in doua variante de putere, 90 si 110 cp si 1.6 MPI de 105 cp, alaturi de noul 1.2 TCe 125 de cp.
Motorul 1.2 TCe de 125 cp a fost vedeta lansarii, cum era si normal. Este un propulsor in 4 cilindri, supraalimentat, 16 valve cu turbocompresor. Are o turbina mica, ce il ajuta sa dezvolte tot cuplul de 205 Nm de la 2000 de turatii, puterea maxima de 125 de cai fiind atinsa la 5250 de turatii, asa cum era normal de la un motor de capacitate mica.
Consumul extraurban promis de constructor pentru acest motor este de 5,7l la 100 km parcursi si 7,6 in oras. Consumul in afara orasului il pot confirma, eu am reusit sa scot la un mers economic chiar si 5,6l parcurgand drumuri nationale si autostrada, dar nu am trecut de 110 km/h. In momentul in care conduci in reprize de acceleratii si treci de 130, consumul creste exponential. Partea buna e ca acest motor are rezerva de putere pentru o depasire sau pentru momentele in care te grabesti. Pot sa zic ca are doua fete, una de motor cuminte, economic si silentios, cu consum de diesel, si a doua, cand treci de 3500 de turatii, cand trage foarte bine, urca liniar si ajungi la 140 cu treapta 3. Dar aici consumul este unul pe masura, adica sare de 8-9 litri/100 km/h la drum intins.
Turatia maxima este 6500, dar nu ai nevoie sa urci atat de mult, chiar daca te grabesti. O turatie de 5500 rpm iti asigura maxim de performanta pana la viteza de top anuntata de Dacia, adica 175 de kilometri pe ora. Cutia este asa cum ne-am obisnuit, identica cu cea de pe vechiul mode, in 6 trepte. Prima treapta este foarte scurta, menita plecarilor din rampa si traseelor greu accesibile, functionand ca un reductor, treptele 5 si 6 foarte lungi, menite mersului la drum intins. Acesta este secretul consumului mic in afara localitatii, treapta 6 lunga, in combinatie cu motorul care dezvolta cuplu la turatie joasa. Nu exista momentan varianta 4x4 cu motorizarea 1.2 TCe, in schimb exista 4x4 pe 1.6 MPI si 1.5 dCi.
In cadrul testului realizat in Franta, jurnalistii nu s-au limitat doar la asfalt. Si noi am testat noul Duster in off-road. Asa ca recomand cu incredere varianta 4x4 cu motorizarea 1.5 dCi care are 240 Nm la 1750 de rotatii, cuplu deloc de neglijat in traseu pe teren accidentat.
Pe mine personal, veleitatile de offroader m-au impresionat, chiar nu am crezut ca poate trece peste asa obstacole si urca pante cu inclinatie foarte mare pe care nu puteai sa stai in picioare. Nu am o pregatire speciala in offroad, dar nici nu am avut nevoie, pentru ca masina te ajuta foarte mult, sistemul 4x4 pe modul Lock in combinatie cu treapta intai te duce oriunde. Motorul nu da semne ca se opreste si urca pante normale chiar si la relanti. Un avantaj enorm in teren il constituie si greutatea masinii. Daca la urcare in rampa o masina cu motor de 4L pare mai buna, la coborare Dacia Duster, cu a sa greutate de doar 1320 kg, o sa fie mult mai sigura si mai controlabila. Da, nu ma feresc sa o spun, Dacia Duster mi-a depasit asteptarile in offroad, la fel ca si vechiul model.
Tinuta de drum este corecta, are ruliu normal pentru o masina de inaltimea sa, dar, daca tragi putin de ea pe drumuri virajate, ai sa fi surprins de cat de manevrabila e. Subvirarea, fenomen intalnit la masinile cu tractiune fata este foarte intarziata, apare doar atunci cand depasesti cu mult viteza legala sau te aventurezi in viraje, confundand Dusterul cu o masina de curse. Diferentialul fata nu te lasa sa subvirezi in curbele stranse, chiar daca accelerezi la podea. In concluzie, este o masina echilibrata si previzibila, suspensie confortabila si, datorita antifonarii, a disparut zgomotul ascutit la trecerea cu viteza prin gropi sau crapaturi ale asfaltului. Cu alte cuvinte, Duster s-a maturizat.
Alte detalii pe care vi le dezvalui sunt despre diferite accesorii. Roata de rezerva se gaseste in partea din spate, in exterior, iar kitul de pana, cricul si cheia de roti, sunt ascunse in buzunarul din portbagaj. Asta inseamna mai mult spatiu in portbagaj si o gura de incarcare foarte mare.
In concluzie, as aminti plusurile fata de modelul precedent, cum ar fi butoanele geamurilor electrice pozitionate pe portiere, cu cel de la sofer avand functia confort, antifonarea mult mai buna si acest nou motor turbo pe benzina care chiar consuma cat un diesel la drum lung. Plus dotarile noi care erau mult asteptate si pe Duster. Si pentru ca intodeauna trebuie sa fie si ceva care nu reuseste sa ajunga la sufletul soferului, as mentiona pozitia sistemului de navigatie care este mult prea joasa, ecranul fiind mai bine vizibil pasagerilor din spate, decat la nivelul ochilor soferului. Nimic grav, dar care merita imbunatatit pe viitor.
Nu fac parte din categoria celor care cer de la Dacia climatizare pe doua zone sau cutie automata cu 7 rapoarte, sau Alcantara si bord imbracat in piele, pentru ca nu vreau sa uit cui se adreseaza Dacia in general. Prefer pretul mic in detrimentul luxului, cel mai bun raport pret/calitate in detrimentul performantelor, iar faptul ca e corecta si poti sa o cumperi cu o suma de bani net inferioara comparativ cu concurenta, face toti banii. Noi am mai laudat in trecut Duster, dar am facut-o ca merita. Si acum o facem din nou. Pretul incepe de la 10.900 de Euro, insa pentru un Duster 4x4 Laureate, cu dotari de top si motorizare 1.2 TCe platesti cam 14.000 de Euro. Adica mai ieftin de atat, nu exista. Punct.
-
Fiat ducato 2.3jtd 2010 31500 €
0445020160 0445020292 0445020195 0986437512 bosch pompa inalta... 3000 Lei
Dezmembrari citroen berlingo fab. 2007 1.9 d 51kw 69cp euro 4...
-
0 986 435 655 0 445 124 014 504388750 bosch injector new... 2000 Lei
Bara fata vw golf 7 facelift 2017 2018 2019 500 Lei
Jante noi 17 inch originale seat leon 3 5f r17 590 €
-
A2513200704 a2513201204 a2513200904 amk compresor airmatic... 1250 Lei
Stop dreapta honda cr-v (2013-2017) original 130 Lei
166000121r 8201453073 16600-00q2n 0445110652 bosch injector... 500 Lei
-
Calculator motor ecu renault captur (2013-2017) 0.9 tce h4b... 439 Lei
Dezmembrez piese caroserie, motor, cutie viteze, suspensie...
Mini cooper s countryman all4 2014 7900 €
-
Geam lampa plafon fata renault megane 2 [facelift] [2006 -... 20 Lei
Motor dacia logan 1.5 dci euro 4, cod motor k9k 1700 Lei
Fulie vibrochen 059 105 251 m audi a8 d3 3.0tdi 2004 asb oem... 150 Lei
-
Praguri laterale pentru vw polo 9n / 9n3 toate modelele... 179 €
Macara cu motoras stanga vw golf 4 2 usi 150 Lei
Vw transporter tdi 2009 9350 €
-
Inel senzor, abs skoda octavia ii combi (1z5) (2004 - 2013)... 60 Lei
Scaun stanga fata volkswagen vw golf 7 [2012 - 2017] 1.6 tdi clha 1000 Lei
5801621241 826996-0002 826996-5002 5801674711 garrett... 5000 Lei
-
Fuzeta fata dreapta mercedes-benz e-class w211/s211 [2002 -... 200 Lei
0445124036 5801906153r 0986435674 bosch injector iveco stralis... 750 Lei
Calculator motor bosch opel zafira 0 281 013 593 / 0281013593... 750 Lei
-
9x2q-9k546-db 9x2q-9k546-da 0445116013 bosch injector citroen... 500 Lei
Radio cd oem opel vectra c corsa siemens cdr2005 250 Lei
Catadioptru bara spate stanga cod: 7210795 7210795 bmw seria 5... 128 Lei
-
0986437512 0445020195 0445020292 5801486599r bosch pompa... 3000 Lei
Bara fata dacia logan 2 2017-2018-2019-2020 noua 620223034r... 300 Lei
Interior complet europa (fete usi cu lumini... 4000 Lei
-
Carlig remorcare electric ford focus 4 combi/break/variant... 900 Lei
5801553219 504388756 0986437512 bosch pompa inalta presiune... 3000 Lei
Dezmembrari opel astra h 1.4 88kw 120cp euro 4⭐⭐⭐⭐⭐✅
-
95521533 55578075 dcri301030 denso injector opel astra j k... 600 Lei
St8151 simulator suspensie auto 380v 22970 Lei
Cutie viteza manuala, cod gm428744098, opel corsa d, 1.2 benz,... 1106 Lei


