Noua Honda Civic e genul acela de masina careia pozele nu-i fac dreptate. Adica in realitate arata de 1000 de ori mai bine. Din orice unghi ai privi-o. Dar mai ales din fata, acolo unde observi ca volumul motorului este foarte jos, asa cum aveau pe vremuri modelele sportive Prelude. Capota motorului are si ea o forma ciudata, menita sa-i acorde agresivitate partii frontale, cu lateralele ridicate.
Tot exteriorul noului Civic este unul complex, plin de detalii si forme noi. De la grila radiatorului care nu este dreapta ci este in trepte, de la semnalele laterale de pe aripile fata, pana la portierele cu doua linii oblice paralele si la stopurile in forma de bumerang. Ar mai fi si locul dedicat placutei de inmatriculare spate care este incadrat frumos de niste contururi Art Deco.
Cineva s-a chinuit, nu gluma, sa realizeze acest exterior plin de amanunte interesante. Iar faptul ca intreaga forma a caroseriei pare sa fie un Sportback, e cu atat mai spectaculos. De fapt, acest Civic este sedan numai prin prisma faptului ca are 3 volume. Poate sa fie chiar un sedan coupe, la cum arata din lateral. Cert este ca cu greu ai sa gasesti ceva la masina asta care sa te faca sa strambi din nas.
La interior, noul Civic este o masina destul de simplista. Fara forme futuriste, fara materiale nebunesti si fara elemente glossy, asa cum intalnesti la mai toate masinile moderne. Ceea ce este de bine! Gurile de aerisire sunt normale, pozitionate in locurile traditionale, zona centrala e dominata de un ecran LCD si cateva butoane ale climei, iar cotiera se continua firesc cu consola schimbatorului. Nimic de mentionat aici.
In schimb, ceasurile de bord sunt acum complet digitale. Sunt trei zone distincte: stanga si dreapta sunt indicatoarele de temperatura a motorului si nivelul carburantului, iar in centru este un ecran LCD care tine loc de vitezometru si turometru. Tot aici apar si informatiile despre navigatie si cele oferite de computerul de bord.
Scaunele pentru versiunea Elegance testata de noi sunt din material textil, sunt confortabile si au reglaje multe. Volanul imbracat in piele are o sumedenie de butoane pe el, inclusiv volumul pentru sistemul audio care este cu functie tactila. Ceva inedit si foarte util!
Civic sedan este o masina mare pentru clasa compacta. Are un portbagaj de 519 litri, ceea ce este foarte mult. Pasagerii din spate sunt rasfatati, mai ales in zona picioarelor, unde au primit mult spatiu. Insa este ceva ce ar putea fi imbunatatit la masina asta: locurile de depozitare din habitaclu. Portierele au buzunare mari, insa unicul loc la indemana pentru sofer, in care sa-si poata lasa telefonul, de exemplu, este in fata schimbatorului de viteze. Este si spatiul ascuns dupa consola, unde sunt si prizele si mufele USB, dar acolo, ca sofer, ai acces doar daca masina stationeaza.
Noutatea acestei generatii este ca motorul turbo pe benzina a devenit accesibil oricui. Pe Civic (Hatchback) intalnim acum motor de 1 litru turbo, iar pe ambele caroserii si acest 1.5 litri turbo instalat pe masina testata de noi. Produce 182 cp si are un cuplu de 220 Nm. Este un motor foarte silentios, chiar daca japonezii nu s-au sinchisit sa-i puna un capac de plastic deasupra, asa cum au toate masinile germane. Un motor care, daca il pui la treaba, reuseste sa manance asfaltul.
Honda face unele din cele mai bune transmisii de tip CVT din lume. Adica o cutie automata cu Transmisie Variabila Continuu. Practic, nu este o cutie automata cu viteze mecanice, ci este o cutie cu o singura viteza care accelereaza progresiv. Insa Honda a transformat aceasta cutie CVT intr-una automata, astfel ca soferul va avea impresia ca transmisia e una automata cu 7 viteze. De fapt, chiar sunt 7 viteze simulate pe care soferul le poate schimba cu padelele de la volan. Acceleratia se face rapid chiar si de pe loc, iar daca soferul vrea sa alerge mai tare pe curbele de pe Transalpina, se poate juca in modul Sport, acolo unde vitezele simulate vor tine motorul mai turat.
Acceleratie: este nevoie de 8.1 secunde ca masina sa atinga 100 km/h si poate accelera pana la 200 km/h;
Franare: avem frana cu discuri pe toate rotile asistata de ABS (Anti-Lock Braking System), sistem de distributie a fortei de franare (EBD), asistenta la franarea de urgenta (BA), sistem de control al stabilitatii si tractiunii (VSA), sistem de asistare la pornirea din rampa (HSA);
Suspensii: avem suspensii fixe, nimic reglabil, dar foarte confortabile si sportive in acelasi timp.
Honda Civic este o masina cu un centru de greutate jos. De unde si tinuta de drum foarte buna, indiferent de conditii. In oras masina se comporta excelent, avand suspensii confortabile chiar daca alergi in viteza peste sinele de tramvai deloc nivelate. Iar la drum intins nu exista nicio tentativa de ruliu, asa cum era si de asteptat. Poate ca directia nu e cea mai precisa, ca in cazul masinilor sport, insa e o placere sa conduci Civicul 2017. Din pacate, nu am avut drum pe o sosea virajata, dar tare ne-ar fi placut sa punem la incercare motorul turbo si tinuta masinii urcand spre Babele.
De multa vreme nu m-am mai urcat intr-o masina sedan care sa ofere o vizibilitate asa de buna in spate. La prima vedere, ai zice ca aceasta caroserie Sportback nu iti va oferi cine stie ce vizibilitate in oglinda retrovizoare, prin luneta. Insa dupa ce te urci la volan, totul pare diferit. Mai ai in plus si niste oglinzi laterale mari, senzori de parcare fata-spate si camera de marsarier pentru parcari, asa ca meniul e complet.
Euro NCAP a testat noua generatie de Civic si i-a acordat punctaj de 4 stele la testele de impact. Asadar, Civicul este o masina sigura, mai putin pe partea de protectie a pasagerilor copii, unde a fost depunctata. Se bucura de 6 airbaguri, ABS (Anti-Lock Braking System), sistem de distributie a fortei de franare (EBD), asistenta la franarea de urgenta (BA), sistem de control al stabilitatii si tractiunii (VSA), sistem de asistare la pornirea din rampa (HSA), centuri de siguranţă fata cu sistem de pretensionare in 2 stadii, centuri de siguranta spate cu sistem de pretensionare, sistem ISO Fix, sistem automat de franare cu functie de detectie pentru pietoni (CMBS), sistem de monitorizare presiune anvelope (DWS), sistem de avertizare a coliziunilor frontale (FCW), sistem mentinere banda de circulatie (LKAS), sistem de avertizare parasire banda de circulatie, sistem de asistare a mentinerii benzii de circulatie cu interventie activa asupra traiectoriei.
Daca ne gandim ca Honda iti ofera un pachet urias de dotari in varianta standard de echipare Elegance, brusc, suma pe care o platesti pentru masina asta pare o investitie foarte inteligenta. Pe langa dotarile mentionate mai sus, care includ si sistemul care trage de volan daca cumva parasesti banda de delimitare a soselei, mai primesti urmatoarele: limitator de viteza inteligent, sistem de recunoastere a semnelor de circulatie, sistem de alarma, inchidere centralizata cu 2 chei tip briceag, tapiterie din material textil, mod ECON, indicator schimbare treapta de viteza, servodirectie asistata electric (EPS), frana de parcare electrica cu functie Brake Hold, senzor de lumina, geamuri electrice (fata+ spate), geamuri electrice One Touch (fata+spate).
Mai avem geamuri electrice actionate din cheie, volan reglabil pe inaltime si adancime, oglinzi reglabile electric si incalzite, oglinda parasolar cu iluminare, priza accesorii fata, scaun sofer reglabil manual pe inaltime, cotiera fata reglabila, cotiera spate cu suport pentru pahare, scaune fata incalzite, bancheta rabatabila fractionat 60/40, computer de bord extins cu afisaj color, sistem multimedia Honda Connect cu ecran touchscreen 7" si Navigatie Garmin integrata (compatibilitate Apple Car Play si Android Auto), 2 x Port USB / HDMI, 8 incinte acustice, comenzi audio pe volan, Hands free cu Bluetooth, faruri cu halogen, sistem de asistare pentru faza lunga (HSS), spalatoare faruri, lumini de zi cu LED, kit reparatie pana, covorase (fata +spate) cauciuc originale Honda, volan si schimbator viteze imbracate in piele, pedale aluminiu, sistem de climatizare automat cu doua zone, senzor de ploaie, senzori de parcare (fata+spate), oglinzi rabatabile electric, oglinzi rabatabile electric din cheie, scaun sofer cu suport lombar reglabil electric, samera video pentru mers in marsarier, proiectoare de ceata, jante aliaj 17" cu anvelope 235/45 R17, cruise Control adaptiv (ACC) cu functie Low Speed Follow (doar pentru CVT).
Daca o masina cu motor turbo pe benzina si cutie automata reuseste sa aiba un consum mixt de 7.0 litri, e de bine. Asta in conditiile in care in mediul urban, cu aglomeratie si climatizare pornita permanent, obtii un consum cam de 8 litri si la drum intins scade pe la 5.5. Unde mai pui ca este o masina de peste 180 cp? Oricum, acolo este si un buton ECON care te mai ajuta sa reduci si mai mult consumul, temperand putin puterea motorului.
Honda Civic sedan incepe de la 20.800 Euro cu TVA. Varianta testata de noi cu transmisie CVT costa 24.300 Euro. Insa la Honda, spre deosebire de alti producatori, lucrurile sunt simple: primesti din prima o masina super bine echipata si am terminat discutia. Daca ai noroc, mai gasesti si o reducere la dealer si duci un voucher Rabla, apoi o sa-ti dai seama ca noul Civic nu prea are concurenta.
CVT. Pe Honda Civic ai doua variante de transmisie: manuala cu 6 trepte sau automata de tip CVT. De fapt, daca se urca la volan orice sofer care a condus toata viata numai automobile automate, nu va sti ca manevreaza o cutie CVT. Deoarece inginerii Honda au rafinat-o si au modificat-o astfel incat sa se comporte exact ca o cutie hidramata obisnuita, pastrand totusi avantajele cutiei cu transmisie variabila, respectiv consumul scazut. Mai sus spuneam ca transmisia pare sa aiba 7 viteze, dar ca ele sunt simulate. Ce inseamna asta? Inseamna ca, din punct de vedere mecanic, nu exista 7 rapoarte diferite. Ci este unul singur cu transmisie variabila, dar care este programat sa se comporte ca si cum s-ar face o schimbare de viteza, respectiv 7. Mai pe romaneste, dincolo de modul de functionare, e ca si cum ai avea o transmisie automata obisnuita.
Ne pare bine ca Civic a primit, in sfarsit, un motor turbo. Peste putin timp o sa testam si varianta de 1.0 tot cu turbo, instalat pe caroseria hatchback. Pana atunci insa, putem sa confirmam ca Civic sedan este o masina excelenta din multe puncte de vedere. Nu este o masina perfecta, deoarece are un computer de bord greu de intuit si de folosit de la butoanele de pe volan si pentru ca portbagajul nu se deschide cu mana, ci doar din cheie sau din butonul din interior. Insa are o multime de alte calitati pe care nu le intalnesti la concurenta directa. In primul rand, aspectul exterior care este ceva special. Dupa care, faptul ca vine cu un pachet enorm de dotari chiar si in varianta standard. Dupa care urmeaza motorul turbo si spatiu din plin pentru o intreaga familie. Si, nu in ultimul rand... este o Honda.