Nu mai tin minte ziua in care Mazda a facut un autoturism care sa nu placa ochiului. Probabil se intampla candva prin anii '90. De departe, de la mii de mile distanta, Mazda este brandul japonez care face cele mai atragatoare caroserii auto. Poate la alte categorii nu sunt campioni si mai au scapari, dar pe partea de design, cineva acolo in Japonia isi face treaba cu brio.
Mazda 3 nu seamana cu niciun alt vehicul compact. Are o capota lunga si joasa care se termina cu poate cele mai mici faruri din industrie. Pe centru este grila uriasa care ii da un aer agresiv, iar daca te uiti din fata observi si capota masiva care te duce cu gandul la masinile americane puternice care ascundeau propulsoare babane. Partea din spate e ceva mai obisnuita, insa si aici vedem cateva elemente sportive, cum ar fi evacuarea dubla functionala, adica nu e doar de design, dar si stopurile la fel de "incruntate" ca farurile.
Din orice unghi ai privi aceasta masina, sigur gasesti ceva sa-ti placa. Pentru ca este si vopsita intr-o nuanta interesanta de antracit, numita Gri Machine, asa cum nu vezi la alte masini din trafic.
Pe cat de interesanta si dornica de actiune pare masina la exterior, pe atat de anosta este la interior. Aici totul este negru si atat. Nu avem alte culori, alte finisaje, alte nuante - doar negru peste negru. Acest lucru poate ca este un avantaj pentru cei care doresc un interior neutru, nici tipator si nici colorat, dar asta s-ar putea sa-i goneasca pe clientii mai tineri dornici de culoare si viata intr-un habitaclu. Exista pentru mofturosi (ca mine) disponibila si pielea bej care mai deschide putin interiorul.
Trecand peste culoarea monotona, primul lucru pe care il observi in Mazda 3 este ca pare o masina premium. Finisajele de acum sunt impresionante pentru un model compact japonez. Pentru ca avem piele si cusaturi pe bord, pe fetele de usi, pe volan si schimbator, iar toate celelalte materiale sunt moi si emana calitate.
Bordul este dominat de un ecran LCD fara functie touch, iar singurele butoane sunt cele de la controlul climei duble. In rest, totul este managerizat de joystick-ul de pe consola care m-a dus cu gandul la controalele BMW, usor de folosit si intuitive.
Ceasurile de bord sunt mixte: unul digital central, care isi schimba aspectul si arata informatii diversificate, flancat de un turometru analog si clasicele doua indicatoare de carburant si temperatura motor. De ce mai este si un indicator de carburant digital, langa cel analog, nu am inteles prea bine...
Mazda 3 nu este cea mai spatioasa masina din segment. In primul rand observi asta daca ai o inaltime trecuta de 1,80 metri si te urci la volan. Locul soferului pare sa te imbrace, portiera este foarte aproape de mana ta stanga, esti una cu masina ca intr-o sportiva. Pasagerul este ceva mai aerisit, dar si el e putin "inghesuit" de fata usii care e mult prea proeminenta din motive de design. Depinde de gusturi, poate fi un lucru bun sau un dezavantaj.
Bancheta din spate ofera 3 locuri spatioase pentru picioare si cap. Insa accesul celor mai inalti prin portierele destul de mici din spate va fi mai anevoios pana se obisnuiesc. Portbagajul este si el destul de restrans cu numai 358 de litri capacitate, dar suficient ca sa transporte bagajele a 2-3 persoane oriunde in lume. Daca vrei sa pleci la mare pentru o saptamana cu masina plina de prieteni, pregateste-te sa renunti la hainele groase. In schimb, locurile pentru depozitare sunt numeroase, in portiere, cotiera, consola, buzunarele din spatele scaunelor si in torpedoul masiv.
Motorul testat de noi a fost noul diesel SkyactivD de 1.8 litri turbo-diesel care ofera 116 cp si un cuplu de 270 Nm. Este un motor silentios pentru unul pe motorina, poate si pentru ca masina este foarte bine antifonata. Dar asa cum ne-au obisnuit, japonezii prefera fiabilitatea in fata performantei, asa ca au dotat acest motor cu un numar redus de cai in favoarea rezistentei in timp. Producatorii europeni ofera puteri trecute de 150 cp pentru motoare de aceeasi capacitate. De unde si lipsa de putere sau raspuns cand bagi piciorul in acceleratie. Pana la urma, 116 cp nu sunt foarte multi daca vrei sa pleci ca din pusca, dar pentru o familie care circula normal sunt suficienti.
Mazda anunta ca in curand va fi disponibila si o motorizare Skyactiv-X de peste 180 cp pe modelul 3. Abia asteptam sa vedem cum se misca masina in acea configuratie!
Modelul condus de noi era dotat cu o cutie automata cu 6 rapoarte. De fapt, vinovata principala pentru performantele reduse ale motorului diesel. O cutie clasica, dar care schimba treptele destul de lent si care tureaza motorul cam mult pana la schimbarea urmatoarei viteze. De cateva ori s-a intamplat chiar sa aiba nevoie de 1-2 secunde, ceea ce este enorm pentru o cutie automata, ca sa se gandeasca in ce treapta sa retrogradeze cand bagam piciorul in acceleratie. Totul este sa nu ai asteptari legate de performanta de la aceasta configuratie, pentru ca daca o vei conduce normal, se va comporta normal.
Acceleratie: 12.1 secunde are nevoie ca sa atinga 100 km/h si viteza maxima este de 192 km/h;
Franare: frane pe disc la toate rotile, franeaza excelent, asistate de ABS, ESP, EBD plus sistemul inteligent de franare automata;
Suspensii: foarte confortabile, silentioase, o placere de mers chiar si peste sine de tramvai sau piatra cubica.
Desi nu este un vehicul sportiv, Mazda 3 se comporta impecabil in trafic, atat la viteze mici, cat si la viteze crescute. Masina sta bine pe sosea, nu are nici cea mai mica tentativa de ruliu, volanul este bine conectat cu rotile, suspensia este bine reglata, este o placere si sa circuli pe un drum mai virajat. In oras nu vei avea probleme ca se manevreaza usor si e destul de compacta si cand circuli pe autostrada, alea putine pe care le avem in Romania, o poti face cu un deget, asistat fiind si de sistemul care te ajuta sa-ti pastrezi banda.
Chiar daca ultimul montant este urias, la prima vedere ai spune ca te incurca la vizibilitatea in spate. Dar nu e asa. Este pozitionat intr-un loc in care nu il vezi. In fata vizibilitatea este buna, la fel si in laterale sau in oglinda retrovizoare. Pozitia la volan nu e cea mai inalta, insa toata masina este destul de joasa asa ca nu ai ce face. In schimb, pentru parcari esti asistat de senzori fata-spate, dar si de o camera de marsarier cu asistenta care iti semnaleaza lucrurile in miscare, fie ele masini sau pietoni. Ce m-a uimit a fost rezolutia camerei video si a imaginilor afisate pe display, o rezolutie intalnita numai la vehicule extrem de scumpe.
EuroNCAP nu a testat inca noul model de Mazda 3. Dar compania japoneza in ultimii ani a obtinut numai punctaj maxim de siguranta la testele de impact, iar acest hatchback nu va face exceptie. Mai ales daca ne gandim ca are un pachet bogat de sisteme active si pasive, precum airbag-uri frontale, laterale fata si cortina fata-spate, airbag genunchi sofer, sistem control automat faza lunga, sistem avertizare sofer, pilot automat adaptiv cu franare automata, asistenta depasire banda rulare, asistenta unghi mort, asistenta inteligenta de franare, Isofix Plus. Adica masina franeaza singura daca simte ca urmeaza un impact, asa cum mi s-a intamplat la un semafor, cand s-a pus verde si eu veneam in miscare, stiam ca masina din fata incepea si ea sa mearga, dar sistemul a crezut ca nu pun frana, asa ca a apasat destul de agresiv frana si m-a oprit. Poate ca a fost prea agresiv cu o situatie destul de banala, dar mai bine sa fie prudent, decat sa actioneze tardiv...
Varianta Plus testata de noi are o lunga lista de dotari standard. Enumeram clima automata dubla, scaunele si volanul incalzite, faruri LED, semnalizare LED & stopuri LED, volan imbracat in piele cu comenzi audio si Bluetooth, proiectie laser pe parbriz (head-up display) & instrumente de bord digitale, sistem alarma efractie, display color 8,8“ & Centru de comanda HMI, sistem apelare de urgenta E-Call, sistem de navigatie cu sistem recunoastere semne trafic, kit Apple Carplay / Android Auto /Bluetooth & DAB, senzori de ploaie & lumina, mod de selectie Sport (numai pe AT), geamuri electrice (fata/spate), G-Vectoring Control Plus (GVC+), sistem Start/Stop, frana de mana electronica cu functie Auto Hold, jante de aliaj pe 18 incaltate cu anvelope Toyo Proxes, plus dotarile de siguranta de mai sus.
Desi consumul mixt oficial dupa noile norme WLTP anuntate de producator este de 5.7 litri, in realitate am scos ceva mai mult. Adica in jur de 7. Pentru ca am circulat mult pe autostrada cu 130 km/h, dar si in oras. Daca am fi mers pe drumuri nationale cu 90-100, sigur ne-am fi apropiat de valoarea producatorului. In oras masina consuma putin si datorita sistemului Start/Stop, insa cutia care schimba treptele destul de sus nu ajuta. Adica era loc si de mai bine.
19.900 Euro, pret de pornire pentru Mazda 3, nu este cel mai mic. Modelul testat de noi in echiparea Plus costa 25.790 Euro la care s-au mai adaugat cateva sute pentru dotari suplimentare, cum ar fi vopseaua. Vorbim de niste preturi mari, peste media segmentului, dar cand ne uitam la dotarile primite chiar si in varianta standard, niciun concurent nu ii tine piept.
MOTORIZARI. S-au dus vremurile cand Mazda vindea modelul 3 cu sigla MPS, motor turbo pe benzina de mare putere. Acum Mazda iti ofera doar doua optiuni: diesel sau benzina, 122 sau 116 cp. Aparent, clientii Mazda din Romania prefera motoarele pe benzina, singura varianta fiind acum un 2.0 aspirat de 122 cp cu tehnologie Mild Hybrid. Iar cei care vor un consum mai mic pot cumpara dieselul testat aici de 116 cp. Simplu. Doar doua motoare, fara alte versiuni de putere, fara alte optiuni, in afara de cutiile manuale sau automate, ambele cu 6 rapoarte.
Nu exista masina perfecta. Am mai spus asta de nenumarate ori. Insa cand o gasesti pe cea mai buna, o poti numi perfecta. Mazda 3 are calitati si defecte. Arata si se conduce demential. Dar nu are cea mai multa putere din lume si nici nu e cea mai spatioasa din clasa ei. Ar fi putut avea o cutie automata mai buna, poate chiar si preturi ceva mai mici. Insa dupa ce te urci in ea si o conduci, ii ierti toate pacatele. Pentru ca este o masina care te imbraca la propriu si la figurat. Este inchegata si iti da sentimentul acela de premium, de calitate, de masina care nu se va strica niciodata, tipic japonezelor. Si te face si special, pentru ca nu ai ales ca toata lumea un hatchback german, la fel de transparent ca un geam curat, cum are toata populatia.